Forsterkere Forsterker til Sonus Faber Amati Futura

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Oh, hadde ikke jeg ikke vært så nevrotisk og ekstremt glad i Accuphase 470 sin sinnsykt perfekte finish, så kunne jeg latt deg prøve min. Men er redd siden du kjører Audi at du ikke bryr deg nok om hvordan ting ser ut ;)
    #bortkastetinnlegg

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Oh, hadde ikke jeg ikke vært så nevrotisk og ekstremt glad i Accuphase 470 sin sinnsykt perfekte finish, så kunne jeg latt deg prøve min. Men er redd siden du kjører Audi at du ikke bryr deg nok om hvordan ting ser ut ;)
    #bortkastetinnlegg
    Jeg har Mercedes og BMW også ;)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei Ove

Har du noe som overhodet ikke er aktuelt? Og hva tenker du egentlig er et pristak?
    Brukt er vel uansett ønskelig siden "noe" av budsjettet ditt dro sin kos i Amati? :)
    Fins jo fryktelig mye der ute, men mye av det koster jo sjela og skjorta ;)

T

TT.

Gjest
    #bortkastetinnlegg
    sier mannen som kjører oppjazza boble! Makan

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.146
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er god fornøyd med monoblokkene mine. 200 klasse A watt og masse strøm.
    Finner den hos mala audio. XE8800MNe :)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    #bortkastetinnlegg
    sier mannen som kjører oppjazza boble! Makan
    Hmm, trodde jeg skulle bli husket for min Alfa fetisj jeg.. Hehe Ikke Konas bil..
    #vivalaforza

• Liker
    Reaksjoner: TT.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Blir spennende å følge med på hva du prøver av forsterkere fremover.
    Min Luxman 505ù opplevde jeg som litt strømsvak på Focalene jeg engang hadde.
    Håper du ender opp med en heftig Accuphase effekt forsterker :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.203
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Slår enda et slag for den MF AMS100 som var på brukten, og er kanskje det ennå? Les deg opp på den, du.;)
    Den kommer nok med en heftig strømregning på kjøpet også
    Ja, seff gjør den det. Hadde AMS35, og den var varm (og skit god), men fortsatt ikke så varm som mange rørforsterkere. AMS-serien er noe helt annet enn resten av produksjonen, ikke ulik Accuphase sine kl A kontra "bread&butter" AB-forsterkere.

Men skal man ta det helt ut, så hadde jeg flesket til på Graaf GM200, og får italiensk kunst hele vegen;). Men jeg aner jo ikke hva slags budsjett TS har, og man må jo ha en matchende pre også:rolleyes:

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hei Ove

Har du noe som overhodet ikke er aktuelt? Og hva tenker du egentlig er et pristak?
    Brukt er vel uansett ønskelig siden "noe" av budsjettet ditt dro sin kos i Amati? :)
    Bladelius Krell og T+A ellers er jeg åpen for det meste,må bli brukt ja. Eller vente til våren og selge veteran bilen ;)

O

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Blir spennende å følge med på hva du prøver av forsterkere fremover.
    Min Luxman 505ù opplevde jeg som litt strømsvak på Focalene jeg engang hadde.
    Håper du ender opp med en heftig Accuphase effekt forsterker :)
    P 7000 er den grei? Står en i Sverige :)

O

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei Ove

Bladelius Krell og T+A ellers er jeg åpen for det meste,må bli brukt ja. Eller vente til våren og selge veteran bilen ;)

O
    Brukte ikke Vadseth Eximus s1 2stk på schvære respons og andre htt en stund? 2x500w i brokoblet. Har hørt de på Focal Diva. Og lånt en. Testene juger ikke på de. :) Billig alternativ mens man tenker videre.?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei Ove

O
    Veteranbilen må du vel spare? Litt lufting må du ha til våren :) Ikke bare sitte inne og nyte lyden ;)
    Tror du et oppsett med Classe forsterkere ville funket? Ligger et heftig oppsett med forforsterker og
    2 monoblokker på Finn. Gjerne stiv pris det og på ca 100.000 kr.
    Så har du jo et traust og norsk merke, Hegel ;) H30 effekten burde jo klare biffen.
    Der har man evig effekt og kan jo tune lyd med valg av forforsterker. Om man ikke
    evt går for P30. Eller er en kraftig integrert sak mest aktuell? Hvis du ønsker noe som
    visuellt også skal matche høyttalerne så er det jo sistnevnte kanskje ikke sprekeste i design.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hei Ove

O
    Veteranbilen må du vel spare? Litt lufting må du ha til våren :) Ikke bare sitte inne og nyte lyden ;)
    Tror du et oppsett med Classe forsterkere ville funket? Ligger et heftig oppsett med forforsterker og
    Så har du jo et traust og norsk merke, Hegel ;) H30 effekten burde jo klare biffen.
    Der har man evig effekt og kan jo tune lyd med valg av forforsterker. Om man ikke
    evt går for P30. Eller er en kraftig integrert sak mest aktuell? Hvis du ønsker noe som
    visuellt også skal matche høyttalerne så er det jo sistnevnte kanskje ikke sprekeste i design.
    Hegel er heller ikke på ønske lista :)
    Har jo båt så luftet meg får jeg,er ca 100000kr som er Max. Kommer litt greier på test i morgen så da får vi se,det mangler Riaa bare så det må kjøpes inn eller lånes;)
    O

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hei Ove

O
    Brukte ikke Vadseth Eximus s1 2stk på schvære respons og andre htt en stund? 2x500w i brokoblet. Har hørt de på Focal Diva. Og lånt en. Testene juger ikke på de. :) Billig alternativ mens man tenker videre.?
    Trenger ingen alternativer,bare å kjøpe og ha ;)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei Ove

O
    Hegel er heller ikke på ønske lista :)
    Har jo båt så luftet meg får jeg,er ca 100000kr som er Max. Kommer litt greier på test i morgen så da får vi se,det mangler Riaa bare så det må kjøpes inn eller lånes;)
    O
    Jo jeg skal ikke klandre deg for ikke å ville ha Hegel. Men det Classe settet jeg så er innenfor budsjett.
    Sendte deg PM med link til annonsen. He he.. Ja har du båt og bil så får du jaggu kvitte deg med en av
    de... Snakk om å flotte seg :) ;) Du finner vel noe som passer SF. Men antar de trenger sitt av forsterkeren.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    895
    Hva med den oppgraderte SE versjonen av ARC Ref 75. Den har jo de nye KT150 rørene. Jeg bruker selv standard utgaven av Ref 75, men har oppgradert rørene til KT150. I mitt oppsett og på mine høyttalere er det mer enn nok krefter, men nå er de vel ikke helt så krevende som Futura.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hva med den oppgraderte SE versjonen av ARC Ref 75. Den har jo de nye KT150 rørene. Jeg bruker selv standard utgaven av Ref 75, men har oppgradert rørene til KT150. I mitt oppsett og på mine høyttalere er det mer enn nok krefter, men nå er de vel ikke helt så krevende som Futura.
    Hvordan er den i bassen?
    Liker ARC :)

O

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Lurer på hvordan 500 Peachtree watt vil låte sammen med Futura. Kan jeg ta med min forsterker hjem til deg(Evo2) for en test? Om de passer bra sammen vet jeg hva jeg skal spare til årene fremover :cool:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    895
    Hvordan er den i bassen?

O
    Bassen ble bedre/tyngre/mer definert etter jeg installerte KT150 rørene, men generelt heller Ref 75 litt mot det varme. Jeg har bedre bass nå enn med noen av mine tidligere forsterkere, men det har jo en god del å gjøre med Gold 300 høyttalerne og REL sub'en også.

Har hatt Sugden FBA 800, EC AW400 og Hegel H4SE blant annet tidligere. I mine ører er Ref 75 en langt bedre forsterker enn noen av dem.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Hørt Sonus Faber Olympica 2 og 3 med div forsterkere, og 2 X Hegel H30 på O3 er utvilsomt det grommeste jeg noensinne har hørt. Syns nesten ikke 1,2kw blokkene med blålys er i samme klasse engang.
    Ser du er ikke vil ha Hegel, men får du muligheten bør du helt klart slå til og prøve de.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Lurer på hvordan 500 Peachtree watt vil låte sammen med Futura. Kan jeg ta med min forsterker hjem til deg(Evo2) for en test? Om de passer bra sammen vet jeg hva jeg skal spare til årene fremover :cool:
    Klart du kan ;)

O

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hmm... det er jo mye snadder å få tak i.. så du har noe å velge mellom :)

Aw400, aw600.. noe stort fra musical fidelity, arc, cj, større luxman og såklart accuphase.. :)

Blir spennende å se hva du havner på til slutt..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er den i bassen?

O
    Jeg for min del liker ideen svært godt. Ellers vet du at jeg forventer ikke noe annet enn gromt Accuphase-gear når du skal oppgradere fra Luxman uten å gå for en kraftig rørforsterker, hvis du ikke oppgraderer innen samme merke. Accuphase er den logiske oppgraderingen skal du holde stilen og skifte merke. Og å holde stilen er viktig, enten det gjelder riktige sko til riktig antrekk eller riktig forsterker til riktig høyttaler. Dine Amati Futura er kunstverk, det samme er Luxman og Accuphase. Både boblejakke og fedora er glimrende plagg til sitt bruk, og kan rent funksjonelt fungere fint sammen, men er uansett en vederstyggelighet i kombinasjon. Skjønnhet skal komplimenteres, ikke suppleres med enhver for anledningen teknisk fungerende komponent. I mitt hode er det strenge regler når man er så "dum" å investere i noe som kombinerer både ekstrem skjønnhet og ytelse. :rolleyes:

Skal en først gå inn på et kompromiss synes jeg jorweds lille påminnelse om egen suksess er verdt å ta med seg. Jeg er riktignok Xindak-eier selv, og dermed ikke helt uten bias, men siden jeg er rørmann og vi nå snakker om transistor så tror jeg akkurat de monoblokkene jorwed har kjøpt seg muligens er det mest undervurderte produktet innen high end. Kombinert med EAR pre er det også stilfullt på en enkel måte og vellydende. Kanskje jeg kan vise litt fravær av bias med å ikke anbefale noen rørforsterkere fra Xindak for Evo2, hverken pre eller effekt. Ingen av Xindaks rørforsterkere vil kunne matche din Luxman på dine høyttalere, men jeg tror de klasse A-blokkene med en svært god rørpre vil gi din Luxman sterk konkurranse på lavt til moderat lyttenivå og være klart bedre på høyt volum. Jeg skriver det litt som fanboy av både Luxman, Xindak og EAR.

Vi må jo ikke glemme at Luxman L-590 AX spiller flott på Amati Futura allerede, det er først ved høyt volum Evo2 mangler noe. Å nedgradere lydkvaliteten til det en Hegel H30 er for å få ekstra krefter når det skal blåses for fulle mugger er en forferdelig tanke. 95% av all lytting over tid foregår i akkurat det volumet som er L-590 AX trivselsområde, så forandre på selve lydkarakteren vil være en potensielt katastrofal handling. Hvis vi skal diskutere oss fram til en oppgradering for Evo2s Luxman blir det kontraproduktivt å ikke hele tiden ha lyden av Luxman i hodet som malen for rett og galt. Vi snakker her om en klassisk klasse A-forsterker fra et merke med en såpass kjent lydprofil som Luxman. Det låter overdådig og luksuriøst, og det er derfor Accuphase er den åpenbare fortsettelsen i sagaen. En virkelig kraftig rørforsterker som denne posten starter med er selvfølgelig et valg jeg personlig ville vært mest interessert i. Utover det trenger jeg ikke gjenta meg selv, sett bort fra at jeg vil henstille folket på å tenke konstruktivt når de gir råd, og ikke bare baserer de på en forsterkers evne til spille høyt på Amati Futura uten å få pusteproblemer. For skal vi gjøre det kan vi like gjerne anbefale rimelige PA-forsterkere som klarer å kontrollere høyttalerne. Og gjør vi det har vi havnet på et kriminelt lavnivå i akkurat denne bestemte saken som bør føre til flere ukers utestenging fra asylet. :cool:

Edit: La meg legge til at jeg anser annerledes for å være galt og en nedgradering. På andre høyttalere, i andres stuer og med andres ører vil det kanskje stille seg annerledes, jfr. Evo2s holdning til for eksempel Bladelius og Hegel. I hans ører er det feil, og da er det feil råd når vi vet at preferansen er den type lyd Luxman L-590 AX gir ved normalt lyttenivå. Det er fasiten, så ikke la det bli til en diskusjon om en Bladelius er en dårlig eller god forsterker. For den er god, men feil.

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du har ikke vurdert å bare beholde Luxman til toppen da å kjøpe en egnet forsterker til bassene ?
    Siden du liker Luxman så godt.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hvordan er den i bassen?

O
    Jeg for min del liker ideen svært godt. Ellers vet du at jeg forventer ikke noe annet enn gromt Accuphase-gear når du skal oppgradere fra Luxman uten å gå for en kraftig rørforsterker, hvis du ikke oppgraderer innen samme merke. Accuphase er den logiske oppgraderingen skal du holde stilen og skifte merke. Og å holde stilen er viktig, enten det gjelder riktige sko til riktig antrekk eller riktig forsterker til riktig høyttaler. Dine Amati Futura er kunstverk, det samme er Luxman og Accuphase. Både boblejakke og fedora er glimrende plagg til sitt bruk, og kan rent funksjonelt fungere fint sammen, men er uansett en vederstyggelighet i kombinasjon. Skjønnhet skal komplimenteres, ikke suppleres med enhver for anledningen teknisk fungerende komponent. I mitt hode er det strenge regler når man er så "dum" å investere i noe som kombinerer både ekstrem skjønnhet og ytelse. :rolleyes:

Skal en først gå inn på et kompromiss synes jeg jorweds lille påminnelse om egen suksess er verdt å ta med seg. Jeg er riktignok Xindak-eier selv, og dermed ikke helt uten bias, men siden jeg er rørmann og vi nå snakker om transistor så tror jeg akkurat de monoblokkene jorwed har kjøpt seg muligens er det mest undervurderte produktet innen high end. Kombinert med EAR pre er det også stilfullt på en enkel måte og vellydende. Kanskje jeg kan vise litt fravær av bias med å ikke anbefale noen rørforsterkere fra Xindak for Evo2, hverken pre eller effekt. Ingen av Xindaks rørforsterkere vil kunne matche din Luxman på dine høyttalere, men jeg tror de klasse A-blokkene med en svært god rørpre vil gi din Luxman sterk konkurranse på lavt til moderat lyttenivå og være klart bedre på høyt volum. Jeg skriver det litt som fanboy av både Luxman, Xindak og EAR.

Vi må jo ikke glemme at Luxman L-590 AX spiller flott på Amati Futura allerede, det er først ved høyt volum Evo2 mangler noe. Å nedgradere lydkvaliteten til det en Hegel H30 er for å få ekstra krefter når det skal blåses for fulle mugger er en forferdelig tanke. 95% av all lytting over tid foregår i akkurat det volumet som er L-590 AX trivselsområde, så forandre på selve lydkarakteren vil være en potensielt katastrofal handling. Hvis vi skal diskutere oss fram til en oppgradering for Evo2s Luxman blir det kontraproduktivt å ikke hele tiden ha lyden av Luxman i hodet som malen for rett og galt. Vi snakker her om en klassisk klasse A-forsterker fra et merke med en såpass kjent lydprofil som Luxman. Det låter overdådig og luksuriøst, og det er derfor Accuphase er den åpenbare fortsettelsen i sagaen. En virkelig kraftig rørforsterker som denne posten starter med er selvfølgelig et valg jeg personlig ville vært mest interessert i. Utover det trenger jeg ikke gjenta meg selv, sett bort fra at jeg vil henstille folket på å tenke konstruktivt når de gir råd, og ikke bare baserer de på en forsterkers evne til spille høyt på Amati Futura uten å få pusteproblemer. For skal vi gjøre det kan vi like gjerne anbefale rimelige PA-forsterkere som klarer å kontrollere høyttalerne. Og gjør vi det har vi havnet på et kriminelt lavnivå i akkurat denne bestemte saken som bør føre til flere ukers utestenging fra asylet. :cool:

Edit: La meg legge til at jeg anser annerledes for å være galt og en nedgradering. På andre høyttalere, i andres stuer og med andres ører vil det kanskje stille seg annerledes, jfr. Evo2s holdning til for eksempel Bladelius og Hegel. I hans ører er det feil, og da er det feil råd når vi vet at preferansen er den type lyd Luxman L-590 AX gir ved normalt lyttenivå. Det er fasiten, så ikke la det bli til en diskusjon om en Bladelius er en dårlig eller god forsterker. For den er god, men feil.
    Phhuu det var litt og lese igjennom på mårran :)
    Du skriver mye fornuftig her baluba,har tenkt en del igjennom dette og det heller i mot Accuphase eller Luxman effekt.
    Dette spiller veldig bra til husbruk som sakt og jeg vil ikke ødlegge den type lyd jeg har i dag,bare booste den opp litt.
    Så en Luxman effekt forsterker hadde nok gjort susen tenker jeg,eller Accuphase og beholde 590 som spiller i toppen.
    Takk for at du tok deg bryet Baluba :)
    O

C

Cyber

Gjest
    Trenger du egentlig forsterker? De er jo så flotte i graphite at det er nesten nok å ha dem som dekorasjon. #ikkemisunneligneida

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er bedre det enn å koble opp en forsterker som ødelegger det fine du forventer når du ser på dem. ;)

Er forresten bare hyggelig å ta seg tid til et gjennomtenkt innlegg når jeg først står opp av sengen mitt på natten fordi jeg våkner og sliter med å sovne igjen. Når jeg er så engasjert så synes jeg tankene mine er så kjedelige at jeg begynner å gjespe igjen. Personlig synes jeg forresten at det å gi råd i en så spesiell situasjon er litt preget av stundens alvor, så å overhodet anbefale produkter som ikke låter like luksuriøst som det du har eller noe som rett og slett er stygt (det har også vært foreslått forsterkere som jeg synes er direkte stygge i kombinasjon med disse skjønnhetene) er et resultat av for få tanker om trådstarters preferanser og utgangspunkt. Å vise seg som fanboy i akkurat slike tråder som dette er lite konstruktivt, og det er derfor jeg tar opp min egen bias til merket Xindak som et kritisk punkt. :)

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Devialet 400 på disse skulle ikke bli ulyd. Ligger enn 200 og en 200 Companion på finn. Men det er hverken rør eller Accuphase, da.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Mulig jeg er helt på jordet her nå, siden jeg ikke har hørt det jeg skal foreslå. Men jeg liker utseendet og den tilsynelatende gode byggekvaliteten på Grandinote, og magefølelsen sier at det kunne vært en match med SF. Hvorfor ikke prøve en italiener på italienske høyttalere? Men det er jo ikke spesiellt billig.

Divina Integrated Amplifier (VHP) – Grandinote

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk ikke et ueffent forslag med Grandinote. De har også suset av noe ekstra over seg, i motsetning til flere andre forslag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Faktisk ikke et ueffent forslag med Grandinote. De har også suset av noe ekstra over seg, i motsetning til flere andre forslag.
    Jeg er litt betatt, men syns prisen er høy. Dette er trolig et bilde av innmaten på den billigste integrerte derfra, Shinai. Ser ganske gjennomtenkt og tung ut.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Du har ikke vurdert å bare beholde Luxman til toppen da å kjøpe en egnet forsterker til bassene ?
    Siden du liker Luxman så godt.
    Det har jeg forsøkt, men syntes det var vanskelig å få høyttalerne til å lyde optimalt da.
    Jeg mener selv jeg har gode erfaringer med rørpre kombinert med ss poweramp. EAR 912 er prøvd ut. Men her finnes det mange alternativer.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn