Ønsker anbefaling Forsterker til Jamo Classic 10

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Er helt fersk i gamet og vet knapt forskjellen på effektforsterker og for-forsterker. Uansett, jeg kjøpte et nytt og enkelt oppsett fra HiFi-klubben med små bokhyllehøyttalere for en del år tilbake for å kunne spille vinylplater og har vært fornøyd med det frem til nå når jeg kom over et sett med Jamo Classic 10 til en rimelig penge.

Trenger da også en ny forsterker, men da stopper det helt opp. Hva anbefales? Her kommer litt nøkkelinfo;

- Skal kun brukes for musikkavspilling (i utgangspunktet kun via platespiller, men om forsterkeren evt har tilkoblingsmuligheter til PC er det et pluss, men absolutt ikke nødvendig om alternativene uten er bedre til samme pris)
- Rega Planar 1 er platespilleren, og har også en NAD PP3i foran forsterken i dag (god nok?)
- Vil jo få dette så "billig" som mulig, og tenkte derfor å se om jeg finner noe brukt. Håper å unngå å måtte bruke over 5000,-
- Stort sett 70' prog/rock som spilles


Har forsøkt å søke en del om matchinger mot Jamo Classic 10, men det var forsvinnende lite å spore opp egentlig - mulig jeg ikke søker riktig eller på riktig plass..

Er det mer utstyr som behøves for et slikt oppsett?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvilken forsterker bruker du nå da? Classic 10 skal vel ikke være allverdens vanskelig å drive (91dB, 6Ohm), så kanskje har du det du trenger allerede.
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
I dag har jeg Argon DA2 (antageligvis V2);


Type: Full class D, digital amplifier
Inputs: Digital USB2.0, 2 x Optical digital,
Analogue L/R RCA stereo input
Output: SUB-OUT, 1 set speaker output
Main voltage: 220-240V, 50/60Hz
Distortion: @4ohm 20-20Khz 0,3% @8ohm 20-20Khz 0,2%
Input sensitivity: 500mV (RCA) analogue
Frequency Response: (-1db @1Khz): 20Hz-20Khz
Output Power: 2X50W (RMS @4ohm)
Resolution: USB2.0 16bit/48Khz, Optical max.
16 bit/96Khz
Optical processing: Burr Brown 2704 processed via Sp/diff
and then D/A converted by AKM4388A
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Ingen som har noen forslag, eventuelt kan si noe om Argon-forsterkeren "holder"?


Er ikke så kravstor antagelivis hva angår lyden, enda, men det hadde jo vært greit med en forsterker som driver høyttalerne godt nok. Ser på et annet forum at noen mente Pioneer VSX-1017 ble for "lite" ("har testet classic 10 på vsx 1017 og det syntes jeg var for lite. finn noe med litt mer krefter er min anbefaling.") hvorav en annen respons var at Classic-serien trenger power. Nå er vel VSX-1017 en surround-forsterker, om det har noe å si (?).
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ingen som har noen forslag, eventuelt kan si noe om Argon-forsterkeren "holder"?.
Leser dette som, at du er veldig usikker og gjerne vil ha´ andres meninger. De er like så mange, som det er medlemmer,
og 99,99% er ubrukelige for deg.
Vil hellere spørge: Hvordan er du tilfreds med lyden, som du har den nå??
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Leser dette som, at du er veldig usikker og gjerne vil ha´ andres meninger. De er like så mange, som det er medlemmer,
og 99,99% er ubrukelige for deg.
Vil hellere spørge: Hvordan er du tilfreds med lyden, som du har den nå??
Det stemmer, jeg er veldig usikker. Mest fordi jeg rett og slett ikke kan nok til å foreta en kvalifisert beslutning! Jeg er faktisk smått avhengig av andres meninger/forslag på dette stadiet :)

I dag har jeg da følgende oppsett;

Rega Planar 1
NAD PP3i
Argon DA2
Dali Consept 1

Fin og ren lyd, men det mangler trykk og "pønsh" ved høyere volum. Ellers lite å utsette på oppsettet.

Kom over noen brukte Jamo Classic 10 og kjøpte disse (har ikke hentet de enda), som etter hva google sier, er noen flotte høyttalere som gir trykket jeg savner hvis jeg matcher den med riktig forsterker. Der stopper egentlig kunnskapen min, oppsettet jeg har i dag er satt sammen av kyndige folk fra HiFi-Klubben. Men jeg har en mistanke at Argon-forsterkeren er i minste laget for å drive Jamo-høyttalerne godt nok (?).

Som nevnt i første posten er det stort sett 70' prog, rock, fusion som spilles. Så om noen forsterkere er bedre enn andre på et slikt lydbilde musikken gir er jo det å foretrekke sammen med at den er kraftig nok til å håndtere høyttalerne på høyt volum.

Samtidig må jeg jo spørre om RIAA-trinnet ikke blir en flaskehals i oppsettet, og om jeg må vurdere en oppgradering av denne samtidig?
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mine foreldre hadde Jamo Classic 8 og en Harman Kardon HK670. Det funka greit husker jeg.
Ble oppgradert til en Marantz PM8003 siden som var enda litt bedre.
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Takk folkens, da har jeg noen eksempler å forske videre på som tidligere er brukt mot classic-serien!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det stemmer, jeg er veldig usikker. Mest fordi jeg rett og slett ikke kan nok til å foreta en kvalifisert beslutning! Jeg er faktisk smått avhengig av andres meninger/forslag på dette stadiet :)

I dag har jeg da følgende oppsett;

Rega Planar 1
NAD PP3i
Argon DA2
Dali Consept 1

Fin og ren lyd, men det mangler trykk og "pønsh" ved høyere volum. Ellers lite å utsette på oppsettet.

Kom over noen brukte Jamo Classic 10 og kjøpte disse (har ikke hentet de enda), som etter hva google sier, er noen flotte høyttalere som gir trykket jeg savner hvis jeg matcher den med riktig forsterker. Der stopper egentlig kunnskapen min, oppsettet jeg har i dag er satt sammen av kyndige folk fra HiFi-Klubben. Men jeg har en mistanke at Argon-forsterkeren er i minste laget for å drive Jamo-høyttalerne godt nok (?).

Som nevnt i første posten er det stort sett 70' prog, rock, fusion som spilles. Så om noen forsterkere er bedre enn andre på et slikt lydbilde musikken gir er jo det å foretrekke sammen med at den er kraftig nok til å håndtere høyttalerne på høyt volum.

Samtidig må jeg jo spørre om RIAA-trinnet ikke blir en flaskehals i oppsettet, og om jeg må vurdere en oppgradering av denne samtidig?
Det "trøkk & punch" du efterlyser, kan du sikkert klare med en liten aktiv subwoofer, siden resten beskrives som "fin og ren lyd"
Det er ikke nøtvendigvis altid, det krever en masse å få til noe, som gjør deg tilfreds :)
For 1200,- kr. kan du få denne:

https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/velodyne-10-15kg-aktiv-sub.234924/

Skulle du ønske mere etterpå, kan den garantert selges til samme pris = ikke noe tapt :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Prøv med de forsterkerne du har først. Jamo’ene er forholdsvis lettdrevne, og med 91 dB @ 1 W vil 50 W holde til ca 108 dB. Da antar jeg at 6 ohms høyttalere har impedansminimum rundt 4 ohm, og forsterkerne er oppgitt med 50 W i 4 ohm. Store høyttalere behøver ikke mer effekt enn små, heller tvert imot. Jamo’ene vil spille merkbart høyere enn Dali’ene dine (87 dB @ 1 W) med samme forsterkere. Alternativt, hvis du spiller like høyt som før vil forsterkerne få en lettere jobb og spille litt renere.

Det er kanskje litt høye forvrengningstall på forsterkerne, så du kan eventuelt forsøke noe med litt mer krefter og litt lavere forvrengning. Det er et utall forsterkere å velge mellom, og forskjellen mellom dem er mye mindre enn forskjellen mellom høyttalere, så det er ikke helt enkelt å gi en anbefaling.

Jeg ville også tippet RIAA-trinnet fortsatt er bra nok.
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Det "trøkk & punch" du efterlyser, kan du sikkert klare med en liten aktiv subwoofer, siden resten beskrives som "fin og ren lyd"

Det er ikke nøtvendigvis altid, det krever en masse å få til noe, som gjør deg tilfreds :)

For 1200,- kr. kan du få denne:




Skulle du ønske mere etterpå, kan den garantert selges til samme pris = ikke noe tapt :)

Godt forslag - jeg kommer til å beholde Dali-settet inntil videre uansett, kan jo være moro å anskaffe en sub og sammenligne. Takk for tips.

Prøv med de forsterkerne du har først. Jamo’ene er forholdsvis lettdrevne, og med 91 dB @ 1 W vil 50 W holde til ca 108 dB. Da antar jeg at 6 ohms høyttalere har impedansminimum rundt 4 ohm, og forsterkerne er oppgitt med 50 W i 4 ohm. Store høyttalere behøver ikke mer effekt enn små, nesten tvert imot. Jamo’ene vil spille merkbart høyere enn Dali’ene dine (87 dB @ 1 W) med samme forsterkere. Alternativt, hvis du spiller like høyt som før vil forsterkerne få en lettere jobb og spille litt renere.

Det er kanskje litt høye forvrengningstall på forsterkerne, så du kan eventuelt forsøke noe med litt mer krefter og litt lavere forvrengning. Det er et utall forsterkere å velge mellom, og forskjellen mellom dem er mye mindre enn forskjellen mellom høyttalere, så det er ikke helt enkelt å gi en anbefaling.

Jeg ville også tippet RIAA-trinnet fortsatt er bra nok.
Takk for svar, dette gjorde meg mer rolig. Kommer til å gjøre et forsøk med Argon-forsterkeren først og kanskje se om jeg får lånt meg noen forsterkere av andre for å sammenligne før jeg tar skrittet fullt ut og investerer.

EDIT: "går til skrittet" både så og hørtes feil ut - jeg tar heller skrittet, om det er lov å si
 
Sist redigert:

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Har hatt disse høyttalerne tidligere. Kjøpte de nye i 1998 tror jeg det var. Den gang brukte jeg de med en Harman Kardon AVR41 (2x 65w @ 8ohm). Det funket det. Senere oppgraderte jeg til en Harman Kardon Signature 1.5 effektforsterker (2x 200w @8ohm). Det var en stor forbedring! Kort tid etter ble de byttet ut til andre høyttalere. Min far arvet de, og har de i bruk selv den dag idag. Han bruker de med en Luxman A-383 (2x 95w @ 8ohm). Luxman´en er vel den beste matchen jeg har hørt de med. Men klart, hadde jeg stappet de inn i mitt nåværende system ville nok det "toppet heile driden", som de så fint sier :p

Min anbefaling... Ta deg en runde på finn, en Harman Kardon HK990 (2x 150w @ 80hm). Det bør dra skinnet av pølsa. Ikke så ofte de er til salgs, så legg inn autosøk. Ikke koster de rare greiene heller, ca 5-6000 bør du klare å få karret til deg en for. Alternativt en HK980 (2x 80w @ 8ohm) hvis du synes 990 blir for dyrt. 980 bør du få for rundt 2000kr.
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Har hatt disse høyttalerne tidligere. Kjøpte de nye i 1998 tror jeg det var. Den gang brukte jeg de med en Harman Kardon AVR41 (2x 65w @ 8ohm). Det funket det. Senere oppgraderte jeg til en Harman Kardon Signature 1.5 effektforsterker (2x 200w @8ohm). Det var en stor forbedring! Kort tid etter ble de byttet ut til andre høyttalere. Min far arvet de, og har de i bruk selv den dag idag. Han bruker de med en Luxman A-383 (2x 95w @ 8ohm). Luxman´en er vel den beste matchen jeg har hørt de med. Men klart, hadde jeg stappet de inn i mitt nåværende system ville nok det "toppet heile driden", som de så fint sier :p

Min anbefaling... Ta deg en runde på finn, en Harman Kardon HK990 (2x 150w @ 80hm). Det bør dra skinnet av pølsa. Ikke så ofte de er til salgs, så legg inn autosøk. Ikke koster de rare greiene heller, ca 5-6000 bør du klare å få karret til deg en for. Alternativt en HK980 (2x 80w @ 8ohm) hvis du synes 990 blir for dyrt. 980 bør du få for rundt 2000kr.
Herlig med 1.hånds erfaring, skal sjekke ut disse! :)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jeg har hatt veldig bra match med disse på en NAD C352. De går billig på brukten. Samme med etterkommerne. C356(?)BEE mfl.
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Jeg har hatt veldig bra match med disse på en NAD C352. De går billig på brukten. Samme med etterkommerne. C356(?)BEE mfl.
Igjen, perfekt med erfaringer fra noen som har brukt de selv. Skal sjekke ut NAD'ene

Hva synes du om høyttalerne forresten?
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Til Jamo å være er de slettes ikke verst! Ingen høydare, men godt nok til å høre på musikk. En kompis har de enda.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvor mye effekt du behøver kommer forresten veldig an på hvor stort rom du har, hvor høyt du spiller, hva slags musikk du spiller, og hvor viktig det er for deg å kunne høre «smådetaljer» selv når det spilles bra høyt.

I mitt forholdsvis store rom pleier jeg å regne at oppgitt høyttalerfølsomhet, f eks 91 dB @ 1 m @ 1 W, stemmer sånn omtrent med lydtrykket jeg har i lytteposisjon med 1 W pr høyttaler. Lengre avstand til høyttalerne går omtrent opp i opp med at det er to høyttalere i stedet for en og noe refleksjoner fra rommet.

Med mine lyttevaner er det kanskje et gjennomsnittlig lydtrykk rundt 82-83 dB(C) når jeg spiller musikk. Hvis høyttalerne har 91 dB følsomhet er det 0,16 W pr høyttaler i gjennomsnitt.

Så har musikken langt høyere nivå i toppene enn i gjennomsnitt. Begrepet crest factor beskriver forholdet mellom topper og gjennomsnitt. Mye velprodusert rock ligger rundt 15-17 dB crest factor. Din musikksmak med prog og fusion ligger nok i den øvre enden, kanskje enda høyere. Jeg ville dimensjonert for 20 dB crest factor, altså topper på rundt 83+20=103 dB. 20 dB er 100x, så med 91 dB høyttalere behøver du 2x16 W for å levere det lydtrykket.

Mange forsterkere låter presset (økende forvrengning) et stykke før de når oppgitt effekt, ofte definert som effekten som gir 1 % forvrengning. Klipping i toppene er ikke så veldig hørbart, men en forsterker som svetter kan være desto mer hørbart. Jeg ville lagt på 3-6 dB ekstra forsterkereffekt som headroom. Det er 2-4x, og det blir 32-64 W.

Så kan man selvsagt endre på antagelsene, forutsette et større eller mindre rom, osv, men de 40-watterne dine er ikke så veldig feildimensjonert, egentlig. :)
 
Sist redigert:

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Til Jamo å være er de slettes ikke verst! Ingen høydare, men godt nok til å høre på musikk. En kompis har de enda.
Godt å høre. Fikk mitt par for 800,-, så forventer kanskje uansett ikke noe høydare, men jeg som fersk "Hi-Fi" interessent vil antageligvis bli happy uansett.

Hvor mye effekt du behøver kommer forresten veldig an på hvor stort rom du har, hvor høyt du spiller, og hvor viktig det er for deg å kunne høre «smådetaljer» selv når det spilles bra høyt.

I mitt forholdsvis store rom pleier jeg å regne at oppgitt høyttalerfølsomhet, f eks 91 dB @ 1 m @ 1 W, stemmer sånn omtrent med lydtrykket jeg har i lytteposisjon med 1 W pr høyttaler. Lengre avstand til høyttalerne går omtrent opp i opp med at det er to høyttalere i stedet for en og noe refleksjoner fra rommet.

Med mine lyttevaner er det kanskje et gjennomsnittlig lydtrykk rundt 82-83 dB(C) når jeg spiller musikk. Hvis høyttalerne har 91 dB følsomhet er det 0,16 W pr høyttaler i gjennomsnitt.

Så har musikken langt høyere nivå i toppene enn i gjennomsnitt. Begrepet crest factor beskriver forholdet mellom topper og gjennomsnitt. Mye velprodusert rock ligger rundt 15-17 dB crest factor. Din musikksmak med prog og fusion ligger nok i den øvre enden, kanskje enda høyere. Jeg ville dimensjonert for 20 dB crest factor, altså topper på rundt 83+20=103 dB. 20 dB er 100x, så med 91 dB høyttalere behøver du 2x16 W for å levere det lydtrykket.

Mange forsterkere låter presset (økende forvrengning) et stykke før de når oppgitt effekt, ofte definert som effekten som gir 1 % forvrengning. Klipping i toppene er ikke så veldig hørbart, men en forsterker som svetter kan være desto mer hørbart. Jeg ville lagt på 3-6 dB ekstra forsterkereffekt som headroom. Det er 2-4x, og det blir 32-64 W.

Så kan man selvsagt endre på antagelsene, forutsette et større eller mindre rom, osv, men de 40-watterne dine er ikke så veldig feildimensjonert, egentlig. :)
Takk for en lettfattelig og god innføring i wattens verden. Dette har jeg lest om andre plasser, men ikke nødvendigvis forstått like godt før nå.

Jeg mener å ha lest at det er delte meninger om å bruke for kraftige forsterkere enn hva som er nødvendig - hvor obs bør man egentlig være på å parre nødvendig watt mellom behov/forsterkerens styrke/høyttalere?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cangvik: Noe presist og musikalsk på samme tid…en ny Cambridge, kanskje? Fem-seks tusen, så har du.et minimum, men jeg ville sett rundt ti…Jamoen er stor, så…

www.mono.no
Brukt kan du se etter en Audiolab-kombo i 8200-serien Nye finner du her: Forsterkeren i 6000-serien er for liten, men finner du derimot en bruktpakke bestående av 8200Q og-P…😎 En for stor forsterker finnes ikke, kun den som er for liten.,
www.Audiolab.co.uk
 
Sist redigert:

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Cangvik: Noe presist og musikalsk på samme tid…en ny Cambridge, kanskje? Fem-seks tusen, så har du..

www.mono.no
Brukt kan du se etter en Audiolab-kombo i 8200-serien Nye finner du her:
www.Audiolab.co.uk
Takk for tips! Det å sette ord på hva man er ute etter er ikke enkelt, men presist, musikalsk, varmt og rent er ord jeg synes passer godt
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jeg likte lyden i C352, men den faller fort gjennom om man prøver noe dyrere. Brukte kun for-forsterkerdelen i den lenge og det er her det ble kræsj. Mulig det impedansmessig ble gærent og at den sammen med effektdelen funker langt bedre. Om man bruker den som integrert forsterker er det nok fres. Jamo Classic 10 ble brukt på en del fester med den ampen, og det monnet det.

Billigseriene til H/K hadde jeg holdt meg unna. Har en H/K980 et sted. Det var slappe greier.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cangvik: Bare hyggelig. Men Jamoen din har 3 ting mot seg: Alderen, effektkravene og størrelsen. Mange elementer betyr mindre effekt på hvert enkelt av dem. Poenget er å finne en forsterker som er stor, stabil, presis og musikalsk uten at prisen blir så høy at gevinsten uteblir. En veldig god venn prøvde med Classic 8 i ungdomsanlegget. På en bitte liten Technics…Låt ulidelig kjedelig enkelte ganger. Men så kjøpte han en Electrocompaniet ECI2 av meg….noe HELT ANNET. Ikke presis, men f… så musikalsk😎 Så jeg vil foreslå noe midt imellom..til OK pris. Der kommer nye Cambridge Audio inn..Se på alternativene 6000-10 000, du..hos importør Mono…Den vil tåle noe mindre og langt bedre seinere, hvis C10 blir for stor..Og gå så høyt som lommeboka tillater. Gjerne litt over..Det tjener du grovt på i lengden. Greit å kjøpe nytt, da tilkoblingsmulighetene er noe mer oppdatert der. Men kjøp da en REIN FORSTERKER, INGEN RECEIVER😎
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for en lettfattelig og god innføring i wattens verden. Dette har jeg lest om andre plasser, men ikke nødvendigvis forstått like godt før nå.

Jeg mener å ha lest at det er delte meninger om å bruke for kraftige forsterkere enn hva som er nødvendig - hvor obs bør man egentlig være på å parre nødvendig watt mellom behov/forsterkerens styrke/høyttalere?
Jeg mener det er nokså enkelt: Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter klin likt så lenge de brukes innenfor det området de er dimensjonert for. Det er ikke noen spesiell fordel eller ulempe ved å ha en unødvendig stor forsterker, annet enn kostnaden ved å ha kapasitet som aldri brukes. Da blir regnestykket omtrent som det over. Det som sprenger høyttalere er ikke at du har for stor forsterker, men at du spiller høyere enn høyttalerne tåler. Om det er en 100-watts eller 1000-watts forsterker gjør ingen forskjell.

Ting er selvsagt ikke riktig så enkle, siden høyttalere har en impedans som varierer med frekvens. Lav impedans i ohm drar mer strøm enn høy impedans ihht Ohms lov. Spenningssvinget over terminalene og høyttalerfølsomheten bestemmer hvor høy lyd det blir, impedansen bestemmer hvor mye strøm som dras, og effekten er produktet av spenning og strøm. Man kan lage en forsterker som gir høyt spenningssving, men ikke spesielt mye strøm, eller en som kanskje har lavere spenningssving, men nærmest ubegrenset med strøm. Forsterkere som spiller glimrende med lettdrevne høyttalere kan slite med strømkrevende høyttalere.

Man ser ofte på spesifikasjonen for effekt i ulike impedanser for å få en idé om hvaslags forsterker man har foran seg. En ideell forsterker dobler effekt i halvert impedanse, så 100 W i 8 ohm blir til 200 W i 4 ohm, 400 W i 2 ohm og 800 W i 1 ohm. Forsterkeren er da en spenningskilde og leverer så mye strøm som nødvendig uten at spenningen faller. Avvikene fra det idealet er det interessante. En reell forsterker kan f eks gi 100/180/300/- W, hvor streken betyr at den blir ustabil i 1 ohm last og ikke vil mer. Da er det gjerne strømforsyningen som begrenser.

Om man vil gjøre det enda mer komplisert kan man også se på de elektriske fasevinklene mellom strøm og spenning. En impedans på f eks 4 ohm kan være lett å drive for effektforsterkeren eller den kan være grisevanskelig, avhengig av hvor reaktiv impedansen er ved den aktuelle frekvensen. Å forklare det i detalj blir litt omfattende, men du kan se her hvis du er interessert: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

Dessuten kan man diskutere i det vide og brede når en forsterker blir «god nok», dvs at støy og forvrengning er på så lave nivåer at de ikke blir hørbare og at utgangsimpedansen er så lav at den ikke gir hørbare avvik i frekvensgang med den aktuelle høyttalerens impedansekurve. Det lar seg ikke enkelt fange i ett tall, men THD+N lavere enn 0,01 % gjennom hele audiobåndet fra brøkdeler av en watt til godt over den effekten du behøver kan være en bra pekepinn. Ofte er det enklere å prøve selv og høre etter sammen med de aktuelle høyttalerne enn å gi et eller flere måletall fra databladet som fasitsvar. Men noe slikt er garantert «godt nok», og det med betydelig sikkerhetsmargin: https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p150-600-rs-2/

Men jeg mener altså at det er ganske enkelt, og har dessuten bodd noen år i USA, så tommelfingerreglene blir deretter:
1. Too much is not enough.
2. If in doubt, double it.

Selv har jeg ca 750 W pr side med høyttalere på rundt 98 dB følsomhet. Det er ihvertfall tilstrekkelig.
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.706
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Prøv med det du har først.
Enkelte her oppfører seg som om dei har monopol på alt hifi-vett, men eit godt råd er å ta det meste ei god klype salt (eller ei øl).
Prøv sjølv.

Når du har fått høyrt litt, kan du kanskje prøve å låne ein annan forsterkar og høyre om det endrar seg til det betre.

Vegen er målet.

Peder
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.706
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Tja, kommer litt an på hvordan man definerer hobbyen. Hvis den går ut på å bytte komponenter og lytte etter forskjeller, så absolutt, men det er også en viss sjarm i å skaffe seg noe som fungerer som det skal og deretter høre på musikk. :)
Heilt klart. Dersom du treffer tidleg, så sparer du ein del frustrasjon og pengar.

MEN, poenget mitt var at med å følge visse sjarlatanar her på forumet, så kan det bli mange gonger så kronglete og dyrt.

Bruk øyrene er mitt beste råd. (Å dei kaliberer me på konsertar.)

Peder
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.706
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Tja, kommer litt an på hvordan man definerer hobbyen. Hvis den går ut på å bytte komponenter og lytte etter , så absolutt, men det er også en viss sjarm i å skaffe seg noe som fungerer som det skal og deretter høre på musikk. :)
Eg kan legge til at det var litt enklare når eg vaks opp.
Då hadde me HighFidelity og andre gode magasin som hadde saklege vurderingar av hifikomponentar.
I dag er det ikkje like lett å lite på det skrivne ord.

Peder
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.930
Antall liker
4.479
Torget vurderinger
1
Ser det nevnes Harman Kardon et par ganger her..... Har stående en HK3470 som ikke blir brukt. Dette er jo en receiver (stereo), men den har i det minste 2x100w i 8ohm. Med phono-inngang og utgang for aktiv sub. Kan splitte for- og effektforsterker. Hadde du bodd nærmere kunne du fått prøvd den hjemme :)
 

cangvik

Medlem
Ble medlem
15.07.2021
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Sunndalsøra
Cangvik: Bare hyggelig. Men Jamoen din har 3 ting mot seg: Alderen, effektkravene og størrelsen. Mange elementer betyr mindre effekt på hvert enkelt av dem. Poenget er å finne en forsterker som er stor, stabil, presis og musikalsk uten at prisen blir så høy at gevinsten uteblir. En veldig god venn prøvde med Classic 8 i ungdomsanlegget. På en bitte liten Technics…Låt ulidelig kjedelig enkelte ganger. Men så kjøpte han en Electrocompaniet ECI2 av meg….noe HELT ANNET. Ikke presis, men f… så musikalsk Så jeg vil foreslå noe midt imellom..til OK pris. Der kommer nye Cambridge Audio inn..Se på alternativene 6000-10 000, du..hos importør Mono…Den vil tåle noe mindre og langt bedre seinere, hvis C10 blir for stor..Og gå så høyt som lommeboka tillater. Gjerne litt over..Det tjener du grovt på i lengden. Greit å kjøpe nytt, da tilkoblingsmulighetene er noe mer oppdatert der. Men kjøp da en REIN FORSTERKER, INGEN RECEIVER
Takk igjen for gode tips! Jeg begynner å ane konturene av at C10'ene kan produsere et godt lydbilde, men at de potensielt kan være avhengige av en "bedre" forsterer for å oppfylle sitt potensiale. Tiden vil vise hva som skjer, men aboslutt verd å ha i tankene at en evt ny forsterker også kan/bør være med på en fremtidig oppgradering av høyttalere.

Men noe slikt er garantert «godt nok», og det med betydelig sikkerhetsmargin: https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p150-600-rs-2/
Først og fremst, takk for en detaljert tilbakemelding på det som sikkert oppfattes som et dumt spørsmål om watt og effekt. Uavhengig av emne/forum opplever jeg sjeldent at etablerte forummedlemmer orker å taste sammen såpass lange og detaljerte svar til ny-registrerte amatører. Much appreciated.

Hva angår forsterkeren i lenken er nok den en god del hakk ovenfor mitt budsjett nå. Men jeg sitter i alle fall igjen med at jeg ikke trenger å være redd for større kapasitet i forsterkere jeg eventuelt kommer over. Ikke alltid jeg er enig i amerikanerne med deres mantra "bigger is better", men kanskje det her er helt innafor å tenke slik :)

Prøv med det du har først.
Enkelte her oppfører seg som om dei har monopol på alt hifi-vett, men eit godt råd er å ta det meste ei god klype salt (eller ei øl).
Prøv sjølv.

Når du har fått høyrt litt, kan du kanskje prøve å låne ein annan forsterkar og høyre om det endrar seg til det betre.

Vegen er målet.

Peder
Blir usikker på om du generelt referer til forumet generelt eller om det er noen tilbakemeldinger i denne tråden - uansett vil jeg forsøke å bruke sunn fornuft med alle tilbakemeldinger. Her er det mange som har påpekt det samme som deg, og det er akkurat det jeg kommer til å gjøre også. I alle fall nå som jeg har forstått at eksisterende forsterker ikke nødvendigvis er underdimensjonert eller helt håpløs å forsøke å bruke!

Ser det nevnes Harman Kardon et par ganger her..... Har stående en HK3470 som ikke blir brukt. Dette er jo en receiver (stereo), men den har i det minste 2x100w i 8ohm. Med phono-inngang og utgang for aktiv sub. Kan splitte for- og effektforsterker. Hadde du bodd nærmere kunne du fått prøvd den hjemme 
Takk for omtanken om ikke annet, og da vet jeg hvor jeg skal forhøre meg om den eventuelt blir et alternativ ;)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jeg lever etter «Bigger is better» tankegangen i Hifi-verdenen hvertfall. Jeg har hatt NADen min på hylla i årevis, eller på utlån.
Får aldri stor nok forsterker. Men det finnes et knekkpunkt der man nærmer seg, hvor dette er kommer ann på høyttaleren. Jamo Classic er ikke en spesielt tung høyttaler å drive. Kompisen brukte først en JVC reveiver. Det gikk også fint.
 
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Vestland
Er helt fersk i gamet og vet knapt forskjellen på effektforsterker og for-forsterker. Uansett, jeg kjøpte et nytt og enkelt oppsett fra HiFi-klubben med små bokhyllehøyttalere for en del år tilbake for å kunne spille vinylplater og har vært fornøyd med det frem til nå når jeg kom over et sett med Jamo Classic 10 til en rimelig penge.

Trenger da også en ny forsterker, men da stopper det helt opp. Hva anbefales? Her kommer litt nøkkelinfo;

- Skal kun brukes for musikkavspilling (i utgangspunktet kun via platespiller, men om forsterkeren evt har tilkoblingsmuligheter til PC er det et pluss, men absolutt ikke nødvendig om alternativene uten er bedre til samme pris)
- Rega Planar 1 er platespilleren, og har også en NAD PP3i foran forsterken i dag (god nok?)
- Vil jo få dette så "billig" som mulig, og tenkte derfor å se om jeg finner noe brukt. Håper å unngå å måtte bruke over 5000,-
- Stort sett 70' prog/rock som spilles


Har forsøkt å søke en del om matchinger mot Jamo Classic 10, men det var forsvinnende lite å spore opp egentlig - mulig jeg ikke søker riktig eller på riktig plass..

Er det mer utstyr som behøves for et slikt oppsett?
 
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Vestland
Håper du har funnet go'lyden du leter etter :)
Har kun "budget" systemer selv. Har 2 sett med Jamo Classic 10 i huset. Kommer neppe til å skifte disse ut. I "gamle dager" gikk det i SEAS 603, men jeg må nok si at verden tross alt har gått videre, selv om disse hadde sine unektelige kvaliteter. Noe man igjen ser i relansering av b.l.a. Klipsch Forte IV. Og så kan man vel si at det er vel en grunn til at Klipsch sopte opp Jamo med enn sterk USD?
Driver ene paret av Classic 10 med med en vintage 1976 SONY STR-6800SD (+85 watt/8ohm DIN 45500 @ 0,15%THD "full tilt") Mener denne var benktestet til 120w/8ohm, i sin tid.. Dette holder i massevis til å formidle ekte musikkglede (som å stå på scenen) i en stue på 45 m3, uansett volum. Grunnet møblering m.m. og høyttalerplassering, så har jeg naturligvis en sweet-spot for lytting, men disse fyller hele stuen med vellyd, kan nesten si uansett musikksjanger, så lenge det ikke er dårlige innspillinger/lav bitrate. Fikser alt fra Kari Bremnes til Soundgarden. Effektmessig er det nok for hele nabolaget..
I et annet oppsett (allrom/kjellerstue) bruker jeg en SONY TA-F700ES (130w/8ohm). Noe mindre "rørlignende" og mer moderne "klinisk" lydbilde på denne, men det låter rått. Effektmessig merker jeg ikke store forskjellen på denne og den eldre receiveren, begge har mer enn nok "grunt" til å få det beste ut av høyttalerne, detaljert med dybde og dynamikk herfra til himmelen. Er det et stille parti, så er det som et "sort hull", spesiellt 6800'en. En Statocaster via en Fender Reverb låter som det skal, Fender Rhodes/piano/klaver er naturtro, kvinnestemmer er vanvittig naturtro, samme med en Gibson Les Paul på en Marshall-stack, tam-tam/gitarintroen på "Like Suicide" (Soundgarden) er vanvittig, det formelig "freser" fra høyttalerne. Gode live innspillinger er fantastiske (Vamp-Folken/Våken Drøm). Ta det som du vil, men jeg har tidligere spilt live på scenen..
Disse alternativene vil nok passe til musikksmaken din, det står i allefall ikke på høyttalerene. Spiller selv mye Dire Straits, Supertamp, Steely Dan, UFO. 6800'en er best på "bassfattige" 70' talls innspillinger, da den har et "mørkere" rørlignende lydbilde.
Mine høyttalere står direkte på gulvet, da jeg har et solid og godt isolert gulv (Enebolig med decent avstand til naboer). Har prøvd med spikes, men dette skapte en slags forstyrrende gjenklang/ekko mot gulvet. Musikkopplevelse er jo ikke bare det som kommer direkte ut fra høyttaleren, men også frekvensene den skaper i et rom.
Har "større og bedre" høyttalere i "man-caven", men disse er kun til "near-field" lytting, mer som hodetelefoner.. Disse faller gjennom totalt i mitt stueoppsett..
Alt som gjelder er å prøve seg frem, også med det man har for hånden.
Digital frontends:
Squeezebox Touch med Cambridge Audio DacMagic 100 og Topping D30 via LAN til dedikert musikkbibliotek/spotify via PC med Logitech Media Server (Litt kronglete, men virker). Squeezebox/Logitech alternativet anbefales ikke om du ikke er klar for en "utfordring". Det finnes enklere løsninger..
Vinyl: Technics SL-3310 (1978) (trenger bedre pick-up, men er dessverre sjelden i drift.. Føler nok at digitalt er bedre (støy/signal/dynamikk)
Om du ikke har funnet "lyden din" så ønsker jeg deg lykke til med letingen din!
Husk. Rommet og høyttaler plassering er alt, man kan kjøpe seg til fant, uten å bli fornøyd uansett sum investert. Alt det handler om er å kunne nyte musikk så naturtro som ørene tillater. ikke gazillions av gadgets og penger
 

Vedlegg

Sist redigert:
Topp Bunn