Forsterker til Basstårn m/dsp

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
2.329
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
16
Vurderer å teste annen løsning på forsterker til Basstårna. (2x6 Seas Lroy26)
Kjører i dag Icepower amps, uten noen form for justeringer.
På utkikk etter forsterker som har nok juice til god kontroll på tårna.
Samtidig må det være dsp innebygget.
Da må man nok inn på proffmarkedet som jeg ser og der har jeg ikke stort kjennskap på hva som gjelder.
Finner en del informasjon og erfaringer på nett, men spriker jo i alle retninger som alt annet.

Sett nærmere på Labgroup sin 3000PDX, en relativ rimelig kraftig forsterker med Dsp.
Er dette drift sikre ok Amper? Eller er det andre bedre alternativer der ute i dette sjiktet?

amg-labpdx3000.Jpg

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
2.329
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
16
Har du mulighet for separat justering av hvert element i tårnet?
Nei, 1-tårn=1kanal
Pr. i dag tar Trinnov seg av alt fra deling mot frontene og filtrering.
Tanken var å gjøre enkel nivå justering, og grunnleggende eq før Trinnov mates.
Vurderer Minidsp til oppdraget, men er nysgjerrig på om det kan gjøres vel så godt i en boks når det er snakk om kun bass.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
31.811
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg er litt i samme båt. Men jeg har planer om å droppe lokal dsp til basstårna, og la Trinnov gjøre hele jobben. Har lyst å unngå ekstra AD/DA uten at jeg er bekymret for at det har noe å si for lyden.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.952
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lab-gruppen skal være kurant, men jeg vil slå et slag for Crown XTi.

Johan-Kr

• Liker
Reaksjoner: KMR

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
1
Har alle tre nevnte merker og virker gjør de alle, nok effekt er pri 1 og litt usikker på hvorfor ekstra dsp når du har Trinnov

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
2.329
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
16
Hovedårsak er flexibilitet.
Slik som nå er jeg helt avhengig av kjøre aktiv deling i Amethyst.
Skal man ha ulike/teste ulike delinger å jobbe med, må man ha måliner/optimizer og preset for hver deling.
Gjør man små endringer på plassering HT etc. må man kjøre hele hopprennet på nytt. Har 6 presets med ulike delinger.
Lyst til å teste bass managment også som krever mer jobb før mating inn i Trinnov som jeg forstår det.

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
277
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Jeg slår også eit slag for Crown xti. Di er nok ein gylden middelvei, bra effekt, bra dsp, bra pris OG slipper viftestøy

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.654
Sted
Kongsberg
Viftestøy er noe man må være oppmerksom på når man beveger seg over på profforsterkerne. De er ofte laget for å overleve i et trangt rack med høye temperaturer. Labgruppen er seriøse greier, men den jeg har ( C 68:4 ) må stå på eget rom 😄

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.454
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Viftestøy er noe man må være oppmerksom på når man beveger seg over på profforsterkerne. De er ofte laget for å overleve i et trangt rack med høye temperaturer. Labgruppen er seriøse greier, men den jeg har ( C 68:4 ) må stå på eget rom 😄
Til hjemmebruk kan viftene erstattes med low-noise typer eks Noctua NF-A8 FLX. Rotasjonshastigheten reguleres med medfølgende motstander.
I tillegg til at viften er desgnet for lavt støynivå, er det også tatt hensyn til myke oppheng mot chassi. Lyden endrer seg voldsomt i ei vifte ved turtallsendring, 50x log av endringen: ΔdB ≈ 50 × log₁₀(N₂ / N₁)

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
26
Vurderer å teste annen løsning på forsterker til Basstårna. (2x6 Seas Lroy26)
Kjører i dag Icepower amps, uten noen form for justeringer.
På utkikk etter forsterker som har nok juice til god kontroll på tårna.
Samtidig må det være dsp innebygget.
Da må man nok inn på proffmarkedet som jeg ser og der har jeg ikke stort kjennskap på hva som gjelder.
Finner en del informasjon og erfaringer på nett, men spriker jo i alle retninger som alt annet.

Sett nærmere på Labgroup sin 3000PDX, en relativ rimelig kraftig forsterker med Dsp.
Er dette drift sikre ok Amper? Eller er det andre bedre alternativer der ute i dette sjiktet?

Vis vedlegget 1182648

Den ampen har veldig lite å gjøre med de flotte og dyre variantene som har bygget opp Labgruppens gode rykte. Den er mer eller mindre en Behringer iNuke i penklær. Heldigvis er ikke det så dumt for iNuke gir mye power for pengene. Men å bruke den DSPen i et highend oppsett med Trinnov er litt rar ressursfordeling etter mitt hode.

Har også brukt alle forsterkervariantene ovenfor. Samt solgt @Armand Labforsterkeren (som er uten DSP). Crown XTi er også bra men enkel DSP. Se heller på de dyre modellene fra Crown eller noen av de som er brandet JBL. Powersoft er nevnt, kjøp noe nyere evt. Er fornøyd med LEA selv, det er ex Crown/Harman folk.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
26
Hvordan har du wiret opp elementene internt? Seriekobling blir fort skummelt når du skal gønne på med effekt. De seriekobla ellementene eller grupper av elementer bør ha så godt som identiske arbeidsforhold.

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
26
Lyst på noe som høres ut som en støvsuger? Da velger du Crown iTech HD. Masse power, tror kanskje du kan seriekoble alle elementene i hvert tårn? Knallbra DSP med FIR mulighet (ikke all verdens med taps) og fin PC styring. Også AES digital inn for null ekstra AD-konvertering.

Topp Bunn