Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.219
Sted
Østfold
Vi har funnet ut det Jogrind hører, det låter for nøytralt og det er kanskje det han føler er kjedelig da...
Er det kjedelig er det definitivt ikke nøytralt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.219
Sted
Østfold
Hvem som helst som kan lese B&Os dokumentasjon og svinge en loddebolt kan gjøre en slik modifikasjon.

Hvor dyrt det blir kommer an på hvilke filmkondiser man bruker. Med SCR MKP fra Elfa kommer det på ca. 1500 kroner for 1000ASP i stereo, eget arbeid ikke medregnet. Finner det naturlig å bruke dobbelt så mye avkopling på denne som på 500ASP.

Hvis noen vil kan jeg beskrive en slik mod i ICEpowerklubb-tråden.

EDIT: Og denne moden er plug-in/plug-out. Hvis du ikke liker den nye lyden er det den enkleste sak i verden å få dama til å legge igjen pisken hjemme hos pappa  8)
Hva gjør du med strøinduktansen og hvordan sikrer du deg mot power pumping?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skal ikke strø spoler omkring og eventuelle pumper vil ikke bli kraftige.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hei  :)
Takker for mye godt engasjement og kvalitativ synsing, er taknemlig for alle mulige løsninger/vrier på dette "lille" problemet.

Skal få prøve en Shanling cdt300, skulle vel samtidig prøvd med en bedre forforsterker også da...
Er litt usikker på dette med impedansen, hva er gunstig impedans på for-trinnet når en bruker Oberon blokker mon tro?
Kan ut-impedans og inn-impedans justeres/tunes med komponenter på ut eller inngang uten å forringe lyden?

Hvis det med å montere noen kondiser på blokkene forbedrer morro faktoren så er det jo bare løp å kjøp..  så kbwh  jeg skulle gjerne hatt litt mer info om dette, hvis du har annledning da...
Går ikke av veien for litt lodding.

Mvh Jogrind
Hvorfor ikke benytte flere Oberon-forsterkere og kjøre aktiv deling? Siden produsenten head huntet Krestian Pedersen for å forbedre produktene, er det rimelig å anta at du i alle fall har et brukbart tweak-potensiale i disse, som bl.a aktiv deling kan gi deg.

Vidar
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei Vidar

Ja aktiv deling med flere monoblokker er faktisk oppe til vurdering.
Men det har jo en økonomisk side også da...

Johnny
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
En high-end ht i 100K klassen trenger skikkelig godt-lydene effekt amper. Anbefaler MC 602. 2*600w deilig Mcintosh lyd med herlig fylde. Passer godt til 801D/N. Ikke kobl med noe billig svada greier til 15000-20000! Da kunne du like gjerne kjøpt Ht til 30.000.-
 
K

kbwh

Gjest
Aktiv dling på 801N høres ut som en munnfull for den som skal sette det opp.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.219
Sted
Østfold
En high-end ht i 100K klassen trenger skikkelig godt-lydene effekt amper. Anbefaler MC 602. 2*600w deilig Mcintosh lyd med herlig fylde. Passer godt til 801D/N. Ikke kobl med noe billig svada greier til 15000-20000! Da kunne du like gjerne kjøpt Ht til 30.000.-
Det er jo ikke så mange årene siden 801 kostet drøyt 30k da...
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Godt poeng,

priser kan jo være skikkelig villedende innimellom.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Det er jo ikke så mange årene siden 801 kostet drøyt 30k da...
De "nye" 801 nautilusene og da snakker jeg ikke om D utgaven har vel aldri kostet så lite som du antyder, de var vel nærmere 100K når de ble introdusert eller husker jeg så feil?

Mvh
Geir :)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Snickers viser til prisen på Matrix, fremdeles 801 men litt eldre.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Snickers viser til prisen på Matrix, fremdeles 801 men litt eldre.
Hei,

Det kan jo så være, men trådstarter skriver at han har Nautilius og da bør man vel holde seg til prisen på denne og matrix utgaven er vel neppe særlig lik.

Mvh
Geir :)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Poenget er nettopp at toppmodellen til b&w gikk fort fra 30 til 100.000.

Noen som tror det er mer enn 3 ganger så dyrt å produsere Nautilus som Matrix?


Neppe. Her snakker vi markedsføring, og villedende priser.

Nå koster de nye 801 diamond 132.800 kroner plutselig, noen som tror det relaterer seg til økt produksjonskostnad igjen?

Neppe, de nye delefilterne er visstnok mye enklere enn de forrige, og det er grenser for hva en diskant koster.

Markedsføring og hype.....

Men tilbake til forsterkere, jeg tror McIntosh MC602 er et godt alternativ!

Dag :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.219
Sted
Østfold
Poenget mitt er såre enkelt:
Når dere ikke vet noe om hvor mye høyttalerne hadde kostet om de ble laget av en annen produsent eller i en annen tidsepoke er det poengløst å hevde at man må ha så og så dyr forsterker fordi høyttalerne kostet 100k ny. Når man har samme problemstilling på forsterkersiden så blir det et enda mer dødfødt argument.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Poenget mitt er såre enkelt:
Når dere ikke vet noe om hvor mye høyttalerne hadde kostet om de ble laget av en annen produsent eller i en annen tidsepoke er det poengløst å hevde at man må ha så og så dyr forsterker fordi høyttalerne kostet 100k ny. Når man har samme problemstilling på forsterkersiden så blir det et enda mer dødfødt argument.
Hei,

For meg betyr det lite hva ht koster, det jeg har lest om denne utgaven er at den er vanskelig å få til å "synge".
800D skal være mye enklere sådann ifølge tester jeg har lest så denne kan heller ikke sammenlignes.

Prisen på B&W er vel høyst reel og ikke villenede siden hifiklubben i motsetning til andre ikke "gir ved dørene", noe stort avslag får man neppe der i gåren ved kjøp av nye ht.
Når da folk kjøper denne ht så er vel markedspris riktig?
Videre er det vel flere anerkjente magasiner som mener at man her får mye for pengene kontra andre merker.

Mvh
Geir
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.993
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Audio Research forsterkere fra 100W og oppover, rør eller transistorer, funker utmerket på B&W 801.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
jogrind, anlegget ditt låter sansynligvis hinsidig mye bedre enn hva de fleste kunne drømme om å ha i stua.
etter en liten ferie, ommøblering og lignende finner du kanskje ut at det ikke låter så værst allikavel ;)
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
jogrind, anlegget ditt låter sansynligvis hinsidig mye bedre enn hva de fleste kunne drømme om å ha i stua.
etter en liten ferie, ommøblering og lignende finner du kanskje ut at det ikke låter så værst allikavel ;)

Hei 123
Ja du har nok rett, det låter ikke så verst nei.
Men du vet...
Lytteopplevelsen kan sikkert forbedres..
Har ikke så stor mulighet til å ommøblere enda, men det kommer etter hvert.. blir spennende det og.
Men aller først blir det aktivt delefilter ;D
gleder meg til å prøve det.

Jogrind
 
R

Roysen

Gjest
Det finnes et par Adyton Cordis 3b til salgs på bruktbørsen til 60K. Løp og kjøp og glem alle dine problemer. Denne forsterkeren har kraft nok til å "rocke" høytalerne dine. Dette er den samme forsterkeren som Forsell The Statement. Forsell kjøpte rettighetene av Adyton til å benytte den samme konstruksjonen. Forsell The Statement koster USD $30.000,- ny.

Roysen
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Det finnes et par Adyton Cordis 3b til salgs på bruktbørsen til 60K. Løp og kjøp og glem alle dine problemer. Denne forsterkeren har kraft nok til å "rocke" høytalerne dine. Dette er den samme forsterkeren som Forsell The Statement. Forsell kjøpte rettighetene av Adyton til å benytte den samme konstruksjonen. Forsell The Statement koster USD $30.000,- ny.

Roysen

Hei Roysen
Jo har registrert disse på buktmarkedet, det er noen flotte forsterkere som kun har fått positiv omtale så langt jeg har sett.
Det frister å legge inn et bud, men 60k er i meste laget for øyeblikket så jeg går for oppgradering av delefilteret i første omgang, det blir noe billigere.
Uansett så er jo delefilteret en flaskehals, og spesielt i 801N tror jeg det tar mye av effekten og da sikkert endel dynamikk også.

Jogrind
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Glem hva høyttalerne kostet, kunne ha kostet eller burde ha kostet. Pris er ikke så vesentlig, det som er vesentlig er hvor mye godlyd man kan få til hvilke sum penger. Hva med å teste litt forsterkere hjemme? Jeg har hørt Krell på B&W og det spilte forrykende. Vekket et par ellers kjedelige B&W til live...

Har også hørt om flere som bruker Krell på den nye Diamond serien med stor suksess. Evn. en litt mer raffinert Mark Levinson om budsjettet strekker til.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
800d er en fristende høyttaler. er det noen som har hørt disse med nemoene? er det noe å drasse hjem for en test? antydning til kasse lyd-og de har feilet i min verden:)
jakr
 
Topp Bunn