Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
;D Lock stocking and two smoking woofers...
Du har så rett...

Hvis jeg likte slam og ville hatt ett alternativ til 801N...
Da kunne det være at jeg heller ville kjøpt meg ett par med:

bildet ditt forsvant visst.
forøvrig burde vi kanskje heller starte en tråd med "alternativer til n801", i stedet for å ødelegge denne ;)
sorry, trådstarter.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Enig.. :)

Jeg tror nok at jeg fastholder Viola Labs Symphony som brukbar jeg :) Den er meget kraftig og levende i lyden!
Har sett de til 70-80 brukt.
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
Har lest At EC nemo er et bra alternativ eller AW 400 skal vist fungere bra
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Olympia HT4 (2x400W - 1500VA) ;-)
Den ville sparke godt liv i dem!!

....ellers er jeg enig med endel over....generelt strømsterk amerikansk highend vil gjøre susen!
 

Stian_G

Medlem
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Bryston 4B SST er min favoritt i denne klassen. Jeg bruker nå Musical Fidelity Trivista 300 som tidl ble brukt for å drive 802D.

Men som mange har påpekt; 801N er en krevende last; og Bryston er forholdsvis billige watt, mtp kvaliteten man får.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
KW750 vet jeg gjør en bra jobb med disse, men den koster en del cash.........
 
F

FMG

Gjest
Jeg har ikke noen gode forslag til forsterker. Ikke i prisklassen under 50k ihvertfall. Det måtte da være som Endre sier, en brukt CJ 350. Hvis anlegget ditt tåler et lystlydende effekttrinn vel å merke.

Men.... Jeg stiller meg egentlig det spørsmålet om du virkelig har råd til å få disse "beistene" til å synge?
Mange har gått i den fella en eller annen gang å kjøpe for dyr og tungdreven høyttaler og tro at den skal spille av seg selv...
Og er disse høyttalerne så tungdrevne som Rognlien sier så har du nok plasket i fella. Skikkelig....
Er kanskje det letteste veien til god lyd å selge de?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jogrind, hva med å se på ett bytte av kilde og eller pre?

Men, Hva er budsjett da sånn ca? :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Sier meg litt enig med FMG...
Dette er en meget dyr høyttaler å ha på gress...
Forkostnadene er mildt sat hårda bud.

Jeg ville fått bytta filter. Skal ikke påstå at jeg vet alt her i verden, men prioritering av tilgjengelige midler etter hva de kan yte, er og en utrolig viktig ting...

Sitter håndbrekket (filteret) på, så løsner man det...
Det finnes f.eks stands fra sound anchor til 801....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Eller du kunne, om du rett og slett synes at det blir litt stress dette med 801N ...

PMC IB2 ...


Denne har godt med slam, for å si det slik, og er IKKE kjedelig!!!

Den er også meg kjent den eneste pro monitoren (som 801N gir seg ut for å også være...) som med full suksess har fått bare godord i begge leire, dvs hos hififolket og profflydfolket.
Take note...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
ser ikke bort ifra at dette er fantastiske tweaks, tweakman, men hvis jeg bruker såpass med penger på et par høyttalere, så vil jeg helst slippe å leke med dopapir, damestrømper og blomstermurstein.

damestrømper er flotte greier, men ikke på en høyttaler, imho.
Spikeren på hode!!!!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Spikeren på hode!!!!
Øy, jeg har en skrue, og den sitter bak venstre øre takk! ::)
Could ya be a dear and give it a wee tighten...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
ser ikke bort ifra at dette er fantastiske tweaks, tweakman, men hvis jeg bruker såpass med penger på et par høyttalere, så vil jeg helst slippe å leke med dopapir, damestrømper og blomstermurstein.

damestrømper er flotte greier, men ikke på en høyttaler, imho.
;D Går det ann å fikse problemet for minimalt med penger... så går det an.
Vil man ikke det, så må man betale mye mer...

Som før sagt... det finnes Sound anchor stands til n serien og. 801N har faktisk godt av å komme bittelitt opp fra gulvet i en hjemmesituasjon... Jeg tror man kan regne ut akkurat hvor mye basert på rom og klanganalyse av rommet. ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Øy, jeg har en skrue, og den sitter bak venstre øre takk! ::)
Could ya be a dear and give it a wee tighten...
Godt det er folk som tåler en spøk og ikke er selvhøytidelige. Der får du ti poeng eller to poser kaffe TweakMan.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Godt det er folk som tåler en spøk og ikke er selvhøytidelige. Der får du ti poeng eller to poser kaffe TweakMan.
Da tar jeg poenga... Det hender jeg ikke greier å ta dem skjønneru... greit å ha noen i bakhånd :p ::)
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei folkens

Takk for mange gode forslag og meninger om hva som kan gjøre lytteopplevelsen bedre.

Vil først si at Oberon 6.1 gjør en god jobb med høyttalerene og de klarer definitivt å lage mye morro med 15" ene.
Hverken høyttalerene eller forsterkerene har knelt så langt som jeg har hørt, og det har vert spillt Meget høyt..

Dette med utgangs impedans og inngangs impedans har jeg ikke greie på, men jeg har prøvd med Arcam avp 700 og hhv Shanling cd t100 som forforsterkere og har ikke merket noen spesiell forskjell i dynamikk i forhold til Ming Da en.
Forøvrig syns jeg Shanlingen passet meget godt til 801 og Oberon, likte lyden som ga endel mer i mellomtonen.

Bruker i dag en Denon 3910 som cd spiller da av og til gjennom dac en på Arcamen.
Tror kansje jeg skal prøve med annen signalkilde og se om det er der mesteparten av savnet ligger.
Prøvde med en EC 250 og det var noe der i lyden glitret litt mer, men på langt nær samme drivet, og da spesiellt i bassen som med Oberon.

Dette med romkorreksjon er jo selvfølgelig et alternativ men jeg vil ikke introdusere flere variabler, skal bygge ut så høyttalerene får nærmere 50m2 og 4 til 5m under taket med åpen hems i ene enden, mot idag ca 25m2.

Det kunne jo vert morro å prøve med aktivt delefilter, og kansje dette kan kombineres (i samme boks) med rom-korreksjon mon tro?

Dersom noen har kunnskap nok og mulighet til å kostruere eller fremskaffe tegninger på et nytt og mer effektivt delefilter er jeg evig taknemlig for det.
Det må jo være noen som har gjort dette før, har jo også hørt at aktiv deling har vert brukt med godt resultat, men har ikke funnet noen god info om dette.

Har sett at brombrom har en Krell for salg og lurer på om noen har prøvd kombinasjonen 801N og Krell ksa 300s?.
Er dette en ren klasse A som bruker flere kilowatt i stby?
Dette er vel en forsterker fra 1995, men er ikke elektronikk som ferskvare å regne?

Er det noen som har erfaring eller prøvd Shanling cdt 300? Er jo råstilg da, kunne tengt meg den ja..

Beklager treg respons fra min side her.. skal begynne i ny jobb og da er det endel som må ordnes..

Hva med Parasound JC1 eller Adyton Cordis 1.8?

Mvh Jogrind
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Du har:
CD-spiller til 6000,
preamp til 5000,
effekt til 13000 og
høyttalere til 100000 kroner og du synes det låter litt kjedelig...


Hva med litt bedre utstyr i signalkilden før høyttalerene? En god kilde er et fint sted å begynne.

Lån med deg en knallgod CD-spiller med hjem og hør om det gir en forbedring.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Den er også meg kjent den eneste pro monitoren (som 801N gir seg ut for å også være...) som med full suksess har fått bare godord i begge leire, dvs hos hififolket og profflydfolket.
Take note...
Hva med de store ATC monitorene? SCM 100 for eks?
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei Alshus

Bare for å pirke litt.
Cd spiller som har vert prøvd i systemet er bla Shanling cdt 100 og primare, begge disse har vel en ca pris på nermere 20k.
Når det gjelder forforsterker har jeg også brukt Arcam avp700, selv om dette er en med prosessor så har den klare kvaliteter i stereo også, og prisen er jo 20k.
Ming Da en er MK2 til ca 8k og Oberon koster vel fremdeles 14k.
Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Heisann

Krellen har Sustained Plateau Bias.
Dette styrer strømmen slik at den ikke bruker mer enn det som er påkrevet, dvs. at du ikke kan steke egg på den ved tomgang eller lave laster ;D. (Det var kort versjonen :) ).

Ps: Og den har nettopp vært inne til gjennomgang ;).

Mvh
Ole
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hvis du ikke vil kjøre romkorreksjon anbefaler jeg å vurdere DEQX (aktiv deling) dersom du ser på det som aktuelt å gjøre tiltak for å forbedre filtrene.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei Alshus

Bare for å pirke litt.
Cd spiller som har vert prøvd i systemet er bla Shanling cdt 100 og primare, begge disse har vel en ca pris på nermere 20k.
Når det gjelder forforsterker har jeg også brukt Arcam avp700, selv om dette er en med prosessor så har den klare kvaliteter i stereo også, og prisen er jo 20k.
Ming Da en er MK2 til ca 8k og Oberon koster vel fremdeles 14k.
Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind

Hei,

Jeg er faktisk enig med Alshus her jeg, tror du har mye mer å hente med en bedre match i hele kjeden frem til HT.
Om du da kan få noe rimligt til å låte "likebra" på kravstore ht så er jo det ingenting som er bedre, men personlig så mener jeg at du har et "misforhold" kontra ht for øyeblikket.
Uansett, det er ditt valg og dine penger.

Mvh
Geir :)
 

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
74
Antall liker
0
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Det er vel ikke bare å kjøpe dyrt nok så spiller det flott uansett?
Tror at "rimelige" komponenter kan spille meget godt sammen dersom en er heldig med kombinasjonen.
Mvh Jogrind
Hei hei.

Neida, der er ikke slik at bare man kjøper dyrt nok så spiller det flott uansett. Dette blir forskjellig fra person til person hva man velger og hva man synes passer best i sitt oppsett. Og helt klart at rimelige komponenter kan spille meget godt sammen.

Men du har valgt en meget krevende og kravstor høyttaler i forhold til utstyr, og dette er utfordringen du står overfor nå : Velge å beholde høyttalerne eller ikke.

Selger du høyttalerne og velger andre, mindre krevende høyttalere så kan du fint få resten av anlegget ditt til å spille meget bra sammen med en annen type høyttaler og kan leve lykkelig med det valget i mange mange år.

Beholder du høyttalerne, og du vil at høyttalerne skal levere det de kan, så er det nok ingen vei utenom enn å begynne å skifte ut enheter før høyttalerne.
Ikke fordi enhetene nødvendigvis er dårlige eller dårlig satt sammen slik det står nå, men fordi høyttalerne krever mer enn enhetene klarer å gi.
Nå har du enda 2 valg: enten skumme bruktbørser for utstyr og håpe at det du kjøper passer sammen med høyttalerne eller gå til en forhandler eller flere, låne med deg utstyr og være sikker før du handler.

Mitt tips er å låne med deg utstyr, elektronikk og andre høyttalere før du bestemmer deg for hva du vil gjøre.

Den rimeligste løsningen? Bytt ut høyttalerne :)

Mvh
Hifi Stasjonen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Enig med "stasjonen på en måte...
Det er jo og en Spectron Musician III på børsen ser jeg.
Den gir en oppimot 1200watt pr kanal inn i en 801N.
Denne er uhyre sterk! Lar seg nok ikke affisere av 801N lastkrav.
Sies å være identisk så og si med JC - 1 monoene lydmessig.
Den var ganske så rimelig og...
Bare nevner det... Den er goe som gull den der!!! :)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Behold høyttalerne, de er jo referanser og har fantasiske dynamiske egenskaper.

At det er kommet en D versjon ville jeg tatt med knusende ro....

Kan hende han har rett han som sier de trenger litt volum for å bli underholdende.

Hifistasjonen synes nok bruktbørsen er både skumm og plagsom  ;)

Kjøp en kraftig forsterker av ny dato og en av de aller mest anerkjente merkene. Så er det bare å jobbe med rommet så bør det bli bra!

Jeg mener å huske at EC NEMO ble utviklet nettopp for å drive dine høyttalere, rart ikke fler nevner det som alternativ, burde jo være skreddersydd men kanskje litt dyrt?

Det finnes mange gode alternativer særlig hvis man har romslig økonomi :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hm... vi kan jo si det slik.
Den kjedelige lyden kan være ampen som sliter...

Høyttalerne er enorme når ampen takelr de, håper itte noen missforstår.

Når man klarer å få tak i en forsterker som makter å få liv i dem, rokker de balle av ganske mye... selvsagt.

Det Stasjonen sier, er att det er mulig det er lettere og billigere å få bra lyd ved å bytte høyttaler...
Jeg er enig, når man ser på at Jogrinds behov for å få 801N til å synge tross alt blir dyrt...

Penger er penger er penger. Hvordan la dem arbeide for godt resultat, det er spørsmålet.

Det kan jo være Jogrind har den høyttaleren han har hatt lyst på lenge, endelig.

Da må han nok og kjøpe havren... ;D
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei
Hadde Von Schweikert i surround oppsett med VR 4 Jr som fronter.
Dette spillte jo som bare det, utrolig med oppløsning, dynamikk og dyp bass, men når det ble ekstremt mye trøkk i konserten ble de et nummer for liten.. (liker å spille høyt) og så har jeg ingen sub heller.
Fikk muligheten til å prøve noen Respons Grand (noen år gamle 2stk 8"?) og B&W 801N.
Ble veldig fasinert av mellomtonen i responsene, men det var vel det hele.
Nautilusene gjorde vel ikke noe stort nummer av seg, spillte helt greit men ble veldig fasinert (avhengig) av bassen i 15 tommerene, veldig artig med konserter.. mye fart der.
Og så er de jo råstilig å se på da, Fikk en grei pris..
Men det må jo mer til enn som så..
Føler et lite savn i mellomtonen, tror kansje nedre, dette ordnet seg ganske bra med Shanling cdt100, selv om det finnes bedre og dyrere spiller.
Men høyttalerene vil ikke åpne seg ...

Mvh Jogrind
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Jeg antar at det var Oberon 6.1 som drev VR høytalerne og?
Ja, Jogrind for å gjenta det alle sier i strengen her.

Du hører muligens "annlegget" ditt nå, kvaliteten av spesielt
kilde og pre igjennom amper som muligens sliter med lasten.
801N er sykt tung å drive. Da vil en amp som sliter rett og slett låte stresset og flat og kjedelig (livløs).
Dette forteller deg ikke at ampen er dårlig, bare at den er beregnet på en litt mer lettdrevet høyttaler.

Det er nevnt Plinius, Krell, Spectron , Mark Levinson , Viola og Bryston her og flere...
Det disse har felles er en strømforsyning av verdensklasse. Noe som trengs med denne høyttaleren.

Jeg skjønner du har lyst å beholde disse høyttalerne... Sånn som det ser ut nå trenger du en amp til MINIMUM 25 - 30 tusen. The hard truth!

På bruktbørsen er det alternativer fra Spectron og Plinius.
Disse vil takle høyttalerne, det er flere på børsen som vil klare av dem og, men disse alternativene er oppimot dobbelt så dyre og mere til...

Jeg skal bare være ærlig her Jogrind, ikke sukkerdekke dette.
Du har missmatch i annlegget ditt ;D Og du klarer å høre det! Det er egentlig bra at du gjør ;D For da vet du hvor skoen trykker.

Om du får deg sterk nok amp, vil du nok høre akkurat hvor bra de andre apparatene er også, og det kan bli dyrt igjen.

Så... Det er tre muligheter her:

Beholde høyttalerne = trenger amp som takler konstanst trekk rundt 2.5 - 3 ohm og å levere rundt masse strøm!
På børsen akkurat nå er Pliniusen den sterkeste ampen...
Fulgt av Spectron. (alternativer under 30.000kr...
)
Spille lavere... ;D Noe 801N ikke pleier å like...

Eller få tak i andre høyttalere som takler å spille høyt og bra med Oberon 6.1 Og de er det mange av, bare så det er sagt!

Jeg gjentar Jogrind...

Du har en høyttaler med legendariske evner til å få en forsterker til å rope "mamma!", og du vil spille HØYT med de...
Woah!
;D
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har vondt for å skjønne at Oberon 6.1 (det er en 1000ASP inni der) skal ha trøbbel med 801N. Er impedansene helt på bærtur på de høyttalerne?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
"Effekttapet" i denne høyttaleren er utrolig!
Vanlige regler er rett og slett ikke det man kan gå etter.

Jeg vet ikke... alle tenderer til å være enige.
Amper må ha en vanvittig strømforsyning her... ikke bare masse watt!
Strømforsyninger koster penger!

Oberon klarer tydeligvis å få volumet ut av de, men ikke livet...
Det er strømforsyningen det, som sliter tror jeg da...
ELLER at de andre komponenten rett og slett er de som låter kjedelig i Jogrinds ører. ??
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Re: Forsterker til B&W 801 Nautilus ?

Hvis jeg har forstått riktig så er rommet ditt 25 kvadratmeter.
Er ikke det for lite, krever ikke 801 endel luft rundt seg for å trives?
 
K

kbwh

Gjest
Nå har da ICEpowerASP noen ganske så veldimensjonerte strømforsyninger, som både kraft- og lydmessig gjør dem haiendkapable hvis de er implementert riktig.
En annen sak er at de kan låte litt for snilt puttet rett nedi et kabinett, og så vidt jeg skjønner (kilde: audiophile.no) er det akkurat det Midgard gjør med dem (i kortversjon).
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg har vondt for å skjønne at Oberon 6.1 (det er en 1000ASP inni der) skal ha trøbbel med 801N. Er impedansene helt på bærtur på de høyttalerne?
Ja... du har ett poeng der altså...
Kanskje det er resten av annlegget som Jogrind oppfatter som kjedelig. Eller kanskje ett fravær av distrortion?

Kanskje det rett og slett låter så rent at det blir oppfattet som kjedelig. Det er mulig dette og, vil ikke helt avskrive dette selv jeg da.

Men, som andre nevner, ICE er ikke det "man" mener passer til denne høyttaleren.

Er ikke lett denne her problemstillingen til Jogrind.
Det handler om hans subjektive oppfattelse.
Han savner muligens "the boogie factor" i lyden...
Det er ikke alltid så lett å finne denne...
Årsakene behøver ikke å være at oberon 6.1 ikke takler lasten, nei, det behøver ikke å være det.

801N er jo en monitoring høyttaler. Den skal være nøytral, så nøytral som mulig... da vil de andre komponentene begynne å skinne igjennom i all sin prakt da...
Da må man liksom prøve å finne hvilke(n) av dem som er årsaken til det "kjedelige".

Den enkleste løsningen her er å bytte høyttaler.
Det er ikke akkurat kjent som noen billig affære å gjøre ett par 801N glade og fulle av liv. Ei heller er det kjent å være lett å få dem til å låte bra selv om man har bra saker...
De er sære på rom og plassering og...

Dette kan Jogrind ta med i beregningen og huske på.


Det er og viktig å få frem at man kan ikke "jukse" seg til bra lyd med disse høyttaleren.
De avslører alle forsøk for hva de er, det er det de er konstruert for å gjøre. Å vise frem det de blir matet med, nakent og bart!

Dette er monitorer av verdensklasse. Med noen spesielle matvaner! De vil ha dinosaursteik, helst T-rex!
Kan vi si det enklere? Dette er sultne beist! ;D
Gi dem skikkelig mat og de raper så det ljomer! ;D
 
K

kbwh

Gjest
En liten laks i filmkondiser forandrer mine ICEpoweASP fra "viljesterk, tekkelig og korrekt vestkantfrøken i skjørt og bluse" til "viljesterk, tekkelig og korrekt vestkantfrøken i skjørt og bluse med pisk bak ryggen".
801N kan ha bruk for litt snert forstår jeg?

EDIT: De siste innleggene dine var virkelig gode. Trådstarter er heldig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja, som du sier, Ice trenger ikke hundedyre kondiser.
De trenger bare noen få og bra så låter det bedre.

Du mener altså at det skal la seg gjøre å "modde" Oberon 6.1 så de låter bedre?

Hvor dyrt blir dette da, sånn ca? Og hvem vil kunne gjøre dette?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg vet ikke... alle tenderer til å være enige.
Amper må ha en vanvittig strømforsyning her... ikke bare masse watt!
Strømforsyninger koster penger!
Ja og nei.  Strømforsyninger basert på vanlig 50Hz trafoteknologi krever tunge transformatorer for å være effektive.
Strømforsyninger basert på switch mode teknologi skalerer ned dette vektmessig og dermed også prismessig.

Når det er snakk om strømkapasiteten i ICEpower-modulene, så er den faktisk overdimensjonert(!) for monoblokkbruk, siden den er spesifisert til å kunne drive en modul til fra samme strømforsyning (ASP-modulene har power, mens f.eks. A-modulene ikke har det, og kan da i drives fra en ASP-modul f.eks. i et stereooppsett eller ved aktiv drift, noe B&O har mye av i sine høyttalerprodukter.
ICEpower kan levere 40A strøm på utgangene.  Det burde holde for det aller meste.

Jeg vil for øvrig si at jeg ikke har hørt ICEpower drive 801, men jeg har hørt 801 i flere oppsett der Classé har levert effekten. Og for å være ærlig: Engasjement og driv er ikke det første som har slått meg da heller.  
Jeg har også hørt ICEpower drive en svær JMLab Grand Utopia klon, samt prototyphøyttalere med kapasitet til å flytte minst like mye luft som 801. Og da har ICEpower alltid evnet å drive disse tingene med letthet.  Kanskje nøkternhet er N801s fremste egenskap?  Er godt mulig at aktiv deling kan klare å tune denne bedre til eierens smak og rom.  Kunne også vært moro å koble på et par kraftige McIntosh-blokker på N801 en gang... ;) Får man ikke liv i dem da...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Kanskje nøkternhet er N801s fremste egenskap?
Ja, det er meget mulig. Og jeg begynner å helle mot denne som hovedfaktor ja.
Men da er vi jo igjen inne på det faktum at Jogrind vil ha mer liv i høyttalerne og derfor ønsker å bytte muligens til en annen forsterker...
Som vi fikk vite helt i starten...
Vi har da kommet , ikke en meter videre i disputasen her...
Vi har funnet ut det Jogrind hører, det låter for nøytralt og det er kanskje det han føler er kjedelig da...

Og alle sier igrunnen det samme:
- 801N = dyyyyr amp for å låte bra...

Jogrind, jeg håper dette hjelper deg i dine valg, de vi pønsker oss igjennom her.
;D
 
K

kbwh

Gjest
Ja, som du sier, Ice trenger ikke hundedyre kondiser.
De trenger bare noen få og bra så låter det bedre.

Du mener altså at det skal la seg gjøre å "modde" Oberon 6.1 så de låter bedre?

Hvor dyrt blir dette da, sånn ca? Og hvem vil kunne gjøre dette?  
Hvem som helst som kan lese B&Os dokumentasjon og svinge en loddebolt kan gjøre en slik modifikasjon.

Hvor dyrt det blir kommer an på hvilke filmkondiser man bruker. Med SCR MKP fra Elfa kommer det på ca. 1500 kroner for 1000ASP i stereo, eget arbeid ikke medregnet. Finner det naturlig å bruke dobbelt så mye avkopling på denne som på 500ASP.

Hvis noen vil kan jeg beskrive en slik mod i ICEpowerklubb-tråden.

EDIT: Og denne moden er plug-in/plug-out. Hvis du ikke liker den nye lyden er det den enkleste sak i verden å få dama til å legge igjen pisken hjemme hos pappa 8)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jogrind, jeg tror at the K'ster hinter om PM her ;D
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei :)
Takker for mye godt engasjement og kvalitativ synsing, er taknemlig for alle mulige løsninger/vrier på dette "lille" problemet.

Skal få prøve en Shanling cdt300, skulle vel samtidig prøvd med en bedre forforsterker også da...
Er litt usikker på dette med impedansen, hva er gunstig impedans på for-trinnet når en bruker Oberon blokker mon tro?
Kan ut-impedans og inn-impedans justeres/tunes med komponenter på ut eller inngang uten å forringe lyden?

Hvis det med å montere noen kondiser på blokkene forbedrer morro faktoren så er det jo bare løp å kjøp.. så kbwh jeg skulle gjerne hatt litt mer info om dette, hvis du har annledning da...
Går ikke av veien for litt lodding.

Mvh Jogrind
 
Topp Bunn