Forsterkere Forsterker over 20kHz - merke/modeller?

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
Jeg mottok en PM fra et forummedlem, i forbindelse med denne tråden:

"Hei,

Sender PM med svar på spm;

Doxa 61 spiller opp til rundt 40 khz ifølge Lauvland. Det har kostet et par avbrennte diskanter pga billig dac som ikke filtrerte hf støy bort.
"

Kan noen forklare hva som eventuelt menes med dette? Han som sendte PMen svarer ikke, og jeg synes dette høres rart ut - at høye frekvenser ødelegger diskanter.

Er det ikke slik, at enten kan diskanter gjengi høye frekvenser, eller så kan diskanter ikke gjengi høye frekvenser?
 

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
Er det ikke slik, at enten kan diskanter gjengi høye frekvenser, eller så kan diskanter ikke gjengi høye frekvenser?
Ingen som kan svare på dette?

Høres merkelig ut at høye frekvenser i seg selv skal kunne ødelegge diskanter. Da har man vel rett og slett bare spilt på for høyt volum?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det ikke slik, at enten kan diskanter gjengi høye frekvenser, eller så kan diskanter ikke gjengi høye frekvenser?
Ingen som kan svare på dette?

Høres merkelig ut at høye frekvenser i seg selv skal kunne ødelegge diskanter. Da har man vel rett og slett bare spilt på for høyt volum?
Nei.

Dette henger sammen med digital samplingsteori, som sier at pga. karakteristikken til det samplede signalet får du en lang rekke med overharmoniske toner som egentlig er høyfrekvent støy, altså ikke et musikksignal. En normalt kompetent dac skal filtrere denne støyen bort. Gjør den ikke det, kan du fort komme i en situasjon hvor høyfrekvent støy kan ødelegge en tweeter.

Digital-to-analog converter - Wikipedia, the free encyclopedia

Et bilde:



Quanterr.png



mvh
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Edit: Fant endelig det bildet jeg lette etter. Det viser hvordan en firkantpuls som samplet i en dac, egentlig består av en rekke overharmoniske komponenter. Når signalet omgjøres til analogt, må et rekonstruksjonsfilter sørge for å glatte og fjerne de overharmoniske komponentene:


imgext.php.gif




mvh
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
hvordan ødelegger TIM/IMD diskanter?

Ellers så ja. Intermodulasjon kan være en av bakdelene med stor båndbredde.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.496
Antall liker
35.382
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg mottok en PM fra et forummedlem, i forbindelse med denne tråden:

"Hei,

Sender PM med svar på spm;

Doxa 61 spiller opp til rundt 40 khz ifølge Lauvland. Det har kostet et par avbrennte diskanter pga billig dac som ikke filtrerte hf støy bort.
"

Kan noen forklare hva som eventuelt menes med dette? Han som sendte PMen svarer ikke, og jeg synes dette høres rart ut - at høye frekvenser ødelegger diskanter.

Er det ikke slik, at enten kan diskanter gjengi høye frekvenser, eller så kan diskanter ikke gjengi høye frekvenser?
Spørsmålet er vel snarere hvor mye effekt de kan gjengi over hvor lang tid før de går varme og brenner opp. Det kan godt hende at elementet gjengir 40 kHz en god stund, helt til talespolen smelter og det blir stille. Ikke at du hører noe uansett ved de frekvensene, men kanskje bikkja di setter pris på det når uvesenet holder opp.

DSD/SACD med bratt økende ultrasonisk støy opp til 30-40 kHz og en bredbåndet forsterker er ikke noe lykketreff.

Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.882
Antall liker
13.868
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Edit: Fant endelig det bildet jeg lette etter. Det viser hvordan en firkantpuls som samplet i en dac, egentlig består av en rekke overharmoniske komponenter. Når signalet omgjøres til analogt, må et rekonstruksjonsfilter sørge for å glatte og fjerne de overharmoniske komponentene:


Vis vedlegget 291309



mvh
Hvis jeg husker rett fra VKI elektronikk så var regelen at for å gjengi en firkantpuls ved en gitt frekvens så må forsterkeren ha en båndbredde på 9 ganger den frekvensen.

R
 
Topp Bunn