Digitale avspillere Forstår ikke dette

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Har fått en Hegel Hd 25 DAC,
og den har xlr utganger.
Har alltid trodd xlr var høyttaler utgang?
Er ikke mening å koble DAC og integrert forsterker sammen med Xlr.
NB: Har Musical Fidelity m6si
Må jeg legges in....
Mvh

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.402
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
XLR er ikke høyttaler-utgang.
XLR er til balanceret signaloverførsel (i motsetning til RCA, som er single-ended signaloverførsel).
Du kobler den til forsterker med XLR-kabler. Om ikke din forsterker har XLR ingange, må du bruke XLR to RCA adaptors.
EDIT: Din Musical Fidelity har én XLR indgang, og den kan du benytte med din Hegel-dac :)

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.363
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ja:)
Dette er for signal (helst balansert) mellom komponenter. Om du har aktive høyttalere med XLR så kan du bruke disse utgangene fra Hegel.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Det er vanlige rca utganger på Hegelen, men den låter best sammen med balansert forsterker via xlr siden den behandler signalet balansert (ikke bare balanserte utganger).

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Bare for å være litt kranglete, så kan man i prinsippet fint bruke xlr til høyttalere. Men det er ytterst få/ingen høyttalere som har xlr plugger som standard, bortsett fra aktive. Som nevnt over.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Bare for å være litt kranglete, så kan man i prinsippet fint bruke xlr til høyttalere. Men det er ytterst få/ingen høyttalere som har xlr plugger som standard, bortsett fra aktive. Som nevnt over.
Da sier vi vel "ingen" for å være litt kranglete:)

P

parafinoksen

Gjest
Hegel til forsterker med XLR. Forsterker til høyttalere med høyttalerkabel.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Opptatt: La det være sagt: Proffstandarden innen lyd er XLR. En XLR-kabel har pluss , minus og jord på hver sin pin. Altså har den en helt annen måte å kansellere ut støy på enn en RCA har. Og derfor kan disse kablene teoretisk være så lange de bare vil, uten den degraderinga en RCA-kabel har over lengde. IKKE alle aktive høyttalere har XLR-tilkobling, men den er standard på alle aktive STUDIOHØYTTALERE. Og når du HAR XLR, BRUK XLR. Hvis du kan.

Den siste tids bruk av aktivt rett på predac er av og til forvirrende, ja.. Men sånn du bør koble det opp, er å bruke balanserte kabler mellom DAC og forsterker- altså, hvis du kan. Personlig forstår jeg ikke hvorfor du eventuelt heller vil har RCA dersom XLR er en mulighet i begge ender. Da tar du ut kun en brøkdel av tilgjengelig potensial.

For oppkobling MED XLR:

Sett inn kablene mellom XLR OUTPUT på Hegel og XLR INPUT på MFens inngangsdel :) Det er snakk om et stereosett med XLR-terminerte, analoge signalkabler. To enkeltlengder, altså...med XLR-plugger der du er vant til å finne vanlig RCA.

Sist redigert:

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Antall liker
184
Torget vurderinger
2
PA-anlegg (EV, Peavey, Carvin, Meyer, osv) har ofte hatt XLR ut til passive høyttalere, men da med snudd hann/hun for å unngå feilkobling. De som har Adyton XP3 som forsterker i hifi-anlegget sitt kan sikkert bekrefte dette, så sant de ikke er ombygd.
Aldri sett det på "ektefødt" hifi-utstyr.

Var det ikke noe om at bananplugger på høyttalerkabler var forbudt av enkelte myndigheter for noen år siden?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Nidaros: Enkelte produsenter valgte å fjerne den muligheten, mens flere britiske produsenter BARE har mulighet for bananplugg. Exposure er et eksempel.

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.402
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
(Gi meg styrke! :eek:)
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ja noen forvirrer mere, end de forklarer :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ikke så svært :)
Som jeg skrev i første svaret:

XLR er ikke høyttaler-utgang.
XLR er til balanceret signaloverførsel (i motsetning til RCA, som er single-ended signaloverførsel).
Du kobler den til forsterker med XLR-kabler.
EDIT: Din Musical Fidelity har én XLR indgang, og den kan du benytte med din Hegel-dac :)
Som @parafinoksen også skrev: Hegel til forsterker med XLR. Forsterker til høyttalere med høyttalerkabel.

Det er da ikke så svært..... :)

Sist redigert:

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.708
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Opptatt: La det være sagt: Proffstandarden innen lyd er XLR. En XLR-kabel har pluss , minus og jord på hver sin pin. Altså har den en helt annen måte å kansellere ut støy på enn en RCA har. Og derfor kan disse kablene teoretisk være så lange de bare vil, uten den degraderinga en RCA-kabel har over lengde. IKKE alle aktive høyttalere har XLR-tilkobling, men den er standard på alle aktive STUDIOHØYTTALERE. Og når du HAR XLR, BRUK XLR. Hvis du kan.

Den siste tids bruk av aktivt rett på predac er av og til forvirrende, ja.. Men sånn du bør koble det opp, er å bruke balanserte kabler mellom DAC og forsterker- altså, hvis du kan. Personlig forstår jeg ikke hvorfor du eventuelt heller vil har RCA dersom XLR er en mulighet i begge ender. Da tar du ut kun en brøkdel av tilgjengelig potensial.

For oppkobling MED XLR:

Sett inn kablene mellom XLR OUTPUT på Hegel og XLR INPUT på MFens inngangsdel :) Det er snakk om et stereosett med XLR-terminerte, analoge signalkabler. To enkeltlengder, altså...med XLR-plugger der du er vant til å finne vanlig RCA.
Såååååååå flink du er!

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.402
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Yepps....... :)
Men det er ikke så svært.
Trådstarter har et anlæg, som vi formoder spiller i sin nuværende opsætning. Der skal intet ændres.
Trådstarter skal bare købe 2 stk. af disse (eller lign.)
au-xlr-2_5.jpeg

og forbinde mellem MF og DAC. Ferdig.... slutt :)

U

utgatt304361

Gjest
Trådstarter hadde vel et ærlig spørsmål, men så utviklet det seg til tåpeligheter. Blir det egentlig noe bedre av at mange rotter seg sammen mot en? Dersom man ønsker et forum uten tjafs, så er det vel strengt tatt bedre å la innlegg man er uenig i dø i stillhet.

Edit: Altså en kommentar til alle som kommenterer Auditor, ikke til innlegget til Hassebasse som kom i mellom.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Trådstarter hadde vel et ærlig spørsmål, men så utviklet det seg til tåpeligheter. Blir det egentlig noe bedre av at mange rotter seg sammen mot en? Dersom man ønsker et forum uten tjafs, så er det vel strengt tatt bedre å la innlegg man er uenig i dø i stillhet.
Klokt svar og er selvfølgelig enig, men litt lave skuldre på en fredagskveld kan være greit. Humor er aldri feil og heller ikke vondt ment. Tror heller ikke noen har rottet seg sammen mot trådstarter her. Kan godt hende jeg tar feil, fersk på forumet jeg..

U

utgatt304361

Gjest
Klokt svar og er selvfølgelig enig, men litt lave skuldre på en fredagskveld kan være greit. Humor er aldri feil og heller ikke vondt ment. Tror heller ikke noen har rottet seg sammen mot trådstarter her. Kan godt hende jeg tar feil, fersk på forumet jeg..
Min mening var rotter seg sammen mot Auditor, ikke trådstarter.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Min mening var rotter seg sammen mot Auditor, ikke trådstarter.
EBH: Les tråden igjennom....Det er også noe som heter å skyte "spurv med kanon", tror det kan være noen som reagerer på det her inne og prøver dempe entusiasmen. Vi må alltid ha klart for oss om vi er lærere på barneskolen eller universitetet så vi treffer målgruppen med vårt budskap.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Vil forøvrig anbefale å se på NRK2 akkurat nå! Bo Kaspers

U

utgatt304361

Gjest
EBH: Les tråden igjennom....Det er også noe som heter å skyte "spurv med kanon", tror det kan være noen som reagerer på det her inne og prøver dempe entusiasmen. Vi må alltid ha klart for oss om vi er lærere på barneskolen eller universitetet så vi treffer målgruppen med vårt budskap.
Jeg har ikke noe problem med å forstå hva du mener, og jeg kan også mene et og annet om det som blir skrevet. Jeg ser imidlertid at det er en gjenganger at Auditor blir angrepet, og jeg sier bare at det sannsynligvis vil gi en bedre tone i et forum om man lar være å angripe noen med nedsettende kommentarer. Dersom du er dypt uenig, så vinner du mer ved å la det stå ubesvart og dø. Synes nå jeg da.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke noe problem med å forstå hva du mener, og jeg kan også mene et og annet om det som blir skrevet. Jeg ser imidlertid at det er en gjenganger at Auditor blir angrepet, og jeg sier bare at det sannsynligvis vil gi en bedre tone i et forum om man lar være å angripe noen med nedsettende kommentarer. Dersom du er dypt uenig, så vinner du mer ved å la det stå ubesvart og dø. Synes nå jeg da.
Liker det jeg hører, vi får ta oss en øl du og jag.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Og hvor ble det av denne tråden.. kjedelig å svare nå. Det handlet om xlr kabler. Antakelig legger vi han død :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
35.291
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Helt enig. Jeg skjønner heller ikke dette voldsomme engasjementet noen fremviser mot Auditor selv om jeg også skjønner hvorfor...

P

parafinoksen

Gjest
Har til gode å se Auditor skrive noe som ikke stemmer. Det at noe må kommentere er normalt på en fredags kveld - bør tas med et smil:)
Han har vel ikke skrevet direkte løgn, men ikke sjelden kommer det innspill fra andre, basert på både data og erfaringer, som kraftig modererer "sannhetene" hans.

I dette tilfellet heter tråden "Forstår ikke", og det går tydelig frem at TS er forvirret og ønsker enkle svar. Auditors svar er vel annet enn klart. Tvert imot drar han inn elementer som bare forvirrer.

Hadde han vært uerfaren, eller det hadde vært en engangsforeteelse, hadde ikke folk reagert som de gjør.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.662
Sted
Langesund
Han har vel ikke skrevet direkte løgn, men ikke sjelden kommer det innspill fra andre, basert på både data og erfaringer, som kraftig modererer "sannhetene" hans.

I dette tilfellet heter tråden "Forstår ikke", og det går tydelig frem at TS er forvirret og ønsker enkle svar. Auditors svar er vel annet enn klart. Tvert imot drar han inn elementer som bare forvirrer.

Hadde han vært uerfaren, eller det hadde vært en engangsforeteelse, hadde ikke folk reagert som de gjør.
Opplever svaret hans enkelt, opplysende og glassklart.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.662
Sted
Langesund
Litt enkel tilleggsinfo skader ikke. XLR er jo det overlegent beste valget;)

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.637
Torget vurderinger
1
Nå er det bare 'etterdønninger' her. Trådstarter leser seg opp i 'Nettverkskabel - mer å hente', nå.

Facebook

Sivilimpertinent
Ble medlem
09.01.2021
Antall liker
1.861
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Har fått en Hegel Hd 25 DAC,
og den har xlr utganger.
Har alltid trodd xlr var høyttaler utgang?
Mvh
Antagelig blander du dette med PA-utstyr. Der er det ofte xlr på høyttalere. Iallefall var det da jeg stod på scener. Om de har funnet på noe annet morsomt nå er jo høyst sannsynlig.

Topp Bunn