Forslag til HDD avspiller?

Pan Andros

Fersking
Ble medlem
28.09.2023
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei!

Etter noen års bruk av spotify som hovedkilde, som definitivt har sine fordeler på lik linje med alle streaming-tjenester, har jeg nå lyst til å gå tilbake til sånn som jeg hadde det før streaming, altså musikk på harddisk, og bruke ett eller annet musikkavspillingsprogram, windows mediaplayer eller winamp omså. Ikke så mye pga lydkvaliteten, som frustrasjon over at musikken disconnecter tilsynelatende tilfeldig, som jeg ikke finner ut om har noe med spotify, ustabil linje eller argon solo å gjøre. Og at musikk forsvinner fra biblioteket, at jeg ikke kan bruke DJ mixer, og at random/ shuffle funskjon er omtrent ubrukelig. Hadde aldri noen problemer med dette før.

Ser at det har dukket opp et produkt som kalles for media server i disse dager for dette, men det som finnes av dette på markedet virker usannsynlig overpriset. Jeg bruker også en DAC i det aktive oppsettet, med digitale innganger, så behøver heller ikke dette.

Det jeg vil ha, er enkelt å greit en dedikert liten PC, som har god lagringskapasitet, digital utganger (1 TOS eller Coax for direkte avspilling til forforsterker, + 1 usb til DJ mixer), og som jeg kan styre fra ekstern laptop. Musikkavspilling er det eneste jeg i utgangspunktet vil at den skal gjøre, men også ett pluss om den på ett eller annet vis kan brukes til å kjøre lyd gjennom om mulig når jeg streamer TV/ video fra laptopen, om mulig, direkte uten bruk av forsinket bluetooth.

Noen gode forslag til hva jeg kan bruke av hardware og software her? Forestiller meg at dette burde være mulig å få til for noen få tusenlapper?

Og også, vil gjerne ha forslag til hvordan jeg får tak i musikkfiler av god kvalitet? Back in the days så gikk det i torrents, og var medlem i en eller annen eksklusiv online-klubb som bare hadde nettopp dette, men den har jeg ikke tilgang til lenger. Har fortsatt en relativt stor CD samling, så noe har jeg tilgang til visst jeg også skaffer en CD-rom for ripping, og kan sikkert anskaffe en god del av musikken jeg har samla på de siste 15 år ved å kjøpe CDer brukt, men det er ikke noe jeg har veldig lyst til.

Hilsen Andreas

Sist redigert:

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
442
Jeg har et lignende oppsett, og kan anbefale MusicBee som avspiller med ASIO plugin. Den er gratis.

I mitt oppsett har jeg en gammel pc i underetasjen, med TrueNas installert, som har flac filene. Truenas er også gratis. Den fungerer som en server.
I stuen har jeg en liten HP EliteDesk 800 G4, kablet med coax til dac. MusicBee er installert og peker til Truenas som lagring.

Slike bedriftspc'er er billige. Om du kun skal bruke den som avspiller burde du kunne finne en til et par tusen, som kan håndtere Windows 11. Billigere om du vil bruke Linux.

Om du ikke ønsker å bruke en NAS men vil ha biblioteket lokalt, vil jeg anbefale en litt større bedrifts-pc, som f.eks en Lenovo Thinkcentre eller en Dell Optiplex. Disse fås billig og har plass til en stor harddisk.

Minipc'er er i utganspunktet ganske stille. De litt større variantene er lettere å modde til å bli lydløse.

MusicBee har også en Android fjernkontroll-app, slik at du kan styre det hele fra et nettbrett eller mobiltelefon.Med litt lesing og tålmodighet kan du få alle funksjoner fra f.eks Roon helt gratis, som å lytte til musikksamlinen utenfor hjemmet.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
442
Prikken over I'en er en liten Touch Screen til pc'en. Du kan få de ned i 13 tommer, så de kan plasseres i stereobenken. En liten bedrifts-pc gjemmes lett bort i oppsettet.Touch monitoren jeg kjøpte kostet et par tusen ny, den er fra Asus.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.521
Om fleksibilitet er avgjørende ta en titt på Lyrion Music Server. Den vil også integrere flere av streaming selskapene inkludert Spotify slik at spillelistene dine der kommer som del av ditt musikkbibliotek. Det er også hyggelig at løsningen er gratis.

Denne tråden forsøker innlede med en forklaring på hvordan det tekniske fungerer.

Tips: Den aller rimeligste måten å få en dediktert touchskjerm for dette systemet er å kjøpe en brukt Logitech Touch. Mens Touch'n fortsatt kan sende bitperfekt SPDIF bruker jeg dem i dag kun til visualisering og fjernkontroll i hovedanlegget.

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
346
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Forutsatt at du kjenner til Roon er NUC en vifte løs minipc. Dersom du installerer Roon server på denne og for eksempel lagrer alt på en Synology nas/server har du en stabil, sikker og brukervennlig løsning. Raid vil si at alt som blir lagret på serveren blir sikkerhetskopiert til en tilsvarende disk. Du må da ha 2 identiske disker installert i en Synology nas. M.2 ssd har god lese, skrive hastighet og bruker minimalt med plass.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.424
Torget vurderinger
2
Roon og en bedre Wi-Fi router..med USB harddisk tilkoblet. Knotete å finne setting som gjør harddisk synlig/ tilgjengelig. Med det gikk til slutt. Bruker Laptop med Roon , så må setter opp på nytt når pc byttes.

StoneFree

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2023
Antall liker
137
Sted
Kølis
Jeg har alle musikkfilene lagret på en Qnap-NAS på et lokalt nettverk. Alt fra mp3, mest FLAC og noe Hi-res. Og en god del filmer og videoer.
Som server bruker jeg PLEX, noe som har fungert utmerket i årevis. PLEX har en egen server-app til Qnap, så jeg slipper å styre med en egen dedikert PC-løsning. En stund hadde jeg server-appen på en egen Mac mini med en ekstern harddisk, men etter at jeg kjøpte Qnap'en så ble den overflødig.
Ellers fungerer PLEX utmerket på pc, Mac, Linux, IOS og Android (herunder en del såkalte smarte TV-er). PLEX-musikk kan også avspilles sømløst på Sonos, og fungerer sånn noenlunde med Wiim og Eversolo, og kanskje flere som jeg ikke vet om.
Sonos har en limit på 65.000 musikkfiler i et musikkbibliotek, noe jeg merket the hard way for lenge siden. Men når jeg spiller av via Plex-appen på Sonos så har ikke jeg nådd noen limit enda, og jeg har over en kvart million musikkfiler.

Plex er i utganspunktet gratis, men du må opprette en brukerkonto. For noen flere muligheter kan det kjøpes et såkalt Plex-pass, som bare koster brøkdelen av noe tilsvarende for Roon. Jeg har ingen erfaring med Roon, som imho har en helt vanvittig prispolitikk sett opp mot hva jeg vill fått igjen. Jeg kjøpte Plex-pass for en god del år siden til halv pris under Black Friday. Plex tilbyr også en del tv-kanaler, stort sett med kjipt innhold.

Jeg har bare gode erfaringer med Plex. Og så kan jeg spille all musikken (og videoene) hvorsomhelst i verden bare det er nett der.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.509
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det geniale med å bruke roon, er at en kan ha dsp på "alt". Jeg har kjørt dsp på samtlige hodetelefoner, på kjøkkenet, verkstedet og ute på terrassen.
Hadde ikke klart meg uten roon - og er inderlig gald for at at jeg kjøpte livstidsabonnement for mange år siden.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.833
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lokale filer? Lyrion Music Server på en PC. En streamer som kan kjøre Squeezelite. Brukergrensesnitt for avspilling på PC (også vedlikehold), telefon eller brett. Se forøvrig innlegg #5.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.381
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, og mulighet for en bråte bra plugins, dsp, sync mellom spillere etc. All software gratis og hyppige oppdateringer.

Topp Bunn