Høyttalere Forslag til høyttalere

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Antall liker
209
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bia: Hold deg til den lista du allerede har…Der finner du det du leiter etter..Kudos, PMC, Neat…Jeg veit hva jeg hadde valgt, for å si det sånn..
Nå ble jeg nysgerrig. Hva ville du ha valgt?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.004
Sted
Sølvbyen
Og med det tenker jeg vi setter strek for stativhøyttalerdiskusjonen (Dagens lengste ord).

Takker for engasjementet 😂
Yeah, sorry about that. Ikke meningen å kuppe tråden eller være besserwisser, prøvde bare å få fram at det kan være smart å sammenligne før man kjøper noe. :)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Det gjør ingenting, jeg synes bare det er vitti - var igrunnen bare for å tulle litt. Men det er en veldig interessant diskusjon.
Jeg synes det kan være vanskelig å være nøytral i forhold til pris. Det ligger liksom i oss at du får det du betaler for.
Etter noen smeller blir man imidlertid litt mer forsiktig. Jeg har også oppdaget at det som er vedtatt at er «best» ikke alltid er det jeg er ute etter.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.004
Sted
Sølvbyen
^Eksakt det er egentlig min erfaring også, faktisk. Så jeg har blitt litt bedre på å ikke bare ta en høy prislapp som garanti for at noe er "bedre", for det er ikke alltid jeg faktisk syns at det stemmer. Ikke dermed sagt at dyre ting ikke kan være verdt prisen heller, bare... prøv først. :)

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Antall liker
209
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Enig, tenkte også PMC men hvilken?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Har du vurdert disse..

Bred baffel og trykk-kammer konstruksjon burde passe en plassering nærme vegg. Pris på 59` med villedende på 146`er vel ikke så gal demopris. 8 ohm er vel en fordel mens effektiviteten kanskje blir noe for lav til din forsterker? Synes i hvetfall designet er veldig positivt for en type høyttaler konstruksjon som dette, i hvertfall med de tilhørende stativene hadde de fått innpass hos meg.

13F1231E-821E-498C-AB49-7CA76FF53B31.jpeg

Virker som selgeren har tatt langhelg 😄

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.681
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det gjør ingenting, jeg synes bare det er vitti - var igrunnen bare for å tulle litt. Men det er en veldig interessant diskusjon.
Jeg synes det kan være vanskelig å være nøytral i forhold til pris. Det ligger liksom i oss at du får det du betaler for.
Etter noen smeller blir man imidlertid litt mer forsiktig. Jeg har også oppdaget at det som er vedtatt at er «best» ikke alltid er det jeg er ute etter.
Alle virkelig gode høyttalere er dyre - få dyre høyttalere er virkelig gode.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bestill Radian 5215 15" med beryllium diskant coaxer inkl. medfølgende delefilter fra eks. Lyd og akustikk, Bergen.
Få hjelp her på HFS til å simulere passende kasse.
Få hjelp til å bygge, eller bygg sjøl.
Jeg tror dette er en sak som passer First Watt F6, 25 watt...den er vel klasse A vil jeg tro?
Du trenger talere med HØY virkningsgrad til denne ampen.

5215neo_2.jpg

Denne vil jeg tippe koster 30 laken paret inkl. delefilter, men vil sannsynligvis spille fletta av tilsvarende prisede boutique talere.

Spør @Zulu om hva han synes om sine talere.
Han har noe med omtrentlig samme innmat, men bor dessverre langt fra Bergen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bestill Radian 5215 15" med beryllium diskant coaxer inkl. medfølgende delefilter fra eks. Lyd og akustikk, Bergen.
Jeg tror dette er en sak som passer First Watt F6, 25 watt...den er vel klasse A vil jeg tro?

Vis vedlegget 824429

Denne vil jeg tippe koster 30 laken paret inkl. delefilter, men vil sannsynligvis spille fletta av tilsvarende prisede boutique talere.
Ikke uenig i ide og tankegang. Men ikke alle har den luksus av å prøve, feile, prøve og lykkes. Etterhvert.. Enkelte ganger er det greit å kjøpe noe, bære det inn, sette på litt musikk og ta en øl :)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.359
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Litt usikker på om disse går under stativ HT, -er jo strengt tatt det, men lavere stativer og ikke fuglekasser.
Nevnte KHL er det mye potensiale i (Hørte dem i Horten rundt juletider) men JBL L-82 spiller kjempemorsomt og kulere i basseb, og de funker ekstra bra om du har et greit dempet rom.
Dropp disse flinkis-høyttalerene og gå for noe GØY! :)

*Jeg har lillesøster/bror L-52, har Larsen 4.2 for salg, har hatt Neat ++

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ikke uenig i ide og tankegang. Men ikke alle har den luksus av å prøve, feile, prøve og lykkes. Etterhvert.. Enkelte ganger er det greit å kjøpe noe, bære det inn, sette på litt musikk og ta en øl
Ja, du har et poeng der.
Min innfallsvinkel er nok ikke som HFS'ere flest.
Jeg sager, tar en øl, limer, lytter. River ned igjen og begynner nytt...sager, limer, lytter, tar en øl.
....osv osv

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
FUViCQMWQAIuh0Y.jpg

En skål for Radian.
God lyd, og godt drikke er viktig for velvære.
Ikke sant, @Zulu?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10

Vis vedlegget 824429

Spør @Zulu om hva han synes om sine talere.
Han har noe med omtrentlig samme innmat, men bor dessverre langt fra Bergen.
Egentlig har du helt rett, og det er jo noe sånt jeg egentlig har lyst til. MEN dessverre så må tiden fordeles på små unger, hus hage hytte og biler som behøver service - dvs. at jeg rett og slett ikke kan prioritere et slikt prosjekt nå.
Men det er klart at man går og funderer litt på en "liten og elegant" løsning. Men da tror jeg nesten med at det måtte stått Altec på elementene.
Når det gjelder F6’en har du selvfølgelig rett, men den fungerer faktisk overraskende bra på de små x2’ene og mister aldri kontrollen.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Var inne og luska litt på tråden til Zulu og må bare si at de høyttalerene så helt fantastiske ut. 👍

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Selv har jeg berylliymsdiskantene som er i disse coax driverne, og kan bekrefte at dette er high end kvalitet fra minst kilohertzen og opp, i de rette omgivelser ifht
pris/ytelse.

(altså, her er det snakk om kvalitets nivå på 100k pluss på boutiqe talere....eller mer)
PMC, og andre....glem det.

• Liker
Reaksjoner: bia

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Det er en stund siden jeg første innlegg her. Har brukt tiden på å tråle bruktannonser uten å finne akkurat det jeg kunne tenke meg å dra hjem. hvis vi har vært utenbys har jeg vært innom diverse forretninger og fått litt "inspirasjon" og hørt på forskjellig utstyr.
Det har vært overraskelser både positive og negative.
Selvfølgelig har det litt med dagsform og kjemi å gjøre men noen forhandlere kunne man nesten handlet av bare fordi de er så hyggelige og serviceminded, andre er igrunnen ikke så veldig interessert - de er heldigvis i mindretall men det blir definitivt lagt på elefantminnet...

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Disse radiansakene og en kar fra Toten, Kvinesdal eller Drøbak til å bygge kabinetter gir rom for å bruke tid til alt annet en å bygge da.
det er jo kostbart, men ikke dyrt, for du får det du betaler for tross alt. Og betviler at det vil stå tilbake for masse som er i kommersielt salg samt at man støtter norsk næringsliv.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.578
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Bia: Hold deg til den lista du allerede har…Der finner du det du leiter etter..Kudos, PMC, Neat…Jeg veit hva jeg hadde valgt, for å si det sånn..
For du har eid Kudos og Neat også, helt utrolig hva du har kjennskap til. Nå må du nesten legge frem bevis på hva du hiver ut i eteren av påstander.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Disse radiansakene og en kar fra Toten, Kvinesdal eller Drøbak til å bygge kabinetter gir rom for å bruke tid til alt annet en å bygge da.
det er jo kostbart, men ikke dyrt, for du får det du betaler for tross alt. Og betviler at det vil stå tilbake for masse som er i kommersielt salg samt at man støtter norsk næringsliv.
Du har helt rett, og det er vel den veien man har lyst til å gå men...
Det blir nok ikke det denne gangen. Grunnen til det at jeg har hørt flere ting som har vært skrytt opp i skyene i media og her på sentralen som jeg rett og slett ikke har likt lyden av.
Skulle man gå for et slikt prosjekt må man virkelig stole på både den som beregner, den som bygger kabinett og til sist den som bygger et eventuelt delefilter. Hvis man har betalt andre for alle disse timene blir det fort dyrt og man risikerer å sitte med noe man ikke er fonøyd med - som i tillegg ikke er verdt noe siden det er diy.
Da er det på en måte billigere og mer fleksibelt å kjøpe et kjent produkt og ta en kalkulert risiko i forhold til annenhåndsverdi.
Det er slik jeg vurderer det nå.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.293
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Vet ikke hvor du er i Norge, men om et par uker er det messe i Horten. Det skal ligge ute en utstillerliste, kan hende noe av de du ser på skal demonstreres der (?)
Skal skynde meg å si at en ikke kan eller bør basere en anskaffelse på en kjapp lytt i et hotellrom i Horten. Men en får ihvertfall sett produktene...

• Liker

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Vet ikke hvor du er i Norge, men om et par uker er det messe i Horten. Det skal ligge ute en utstillerliste, kan hende noe av de du ser på skal demonstreres der (?)
Skal skynde meg å si at en ikke kan eller bør basere en anskaffelse på en kjapp lytt i et hotellrom i Horten. Men en får ihvertfall sett produktene...
jeg er dessverre på jobb da, men sånn egentlig så har jeg bestemt meg "allerede" :)

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
673
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva med Jbl 4349 stativ høytaler med 12 tommer, kan stå nerme frontvegg.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.325
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
jeg er dessverre på jobb da, men sånn egentlig så har jeg bestemt meg "allerede" :)
Spennende hva du har valgt Lund :) Du har virkelig valgt en ny vei når en tenker på hva du holdt på med før
Ha en fin helg

mvh

• Liker

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Spennende hva du har valgt Lund :) Du har virkelig valgt en ny vei når en tenker på hva du holdt på med før
Ha en fin helg

mvh
Jepp, nå er det måtehold, størrelse og brukervennlighet som står i sentrum. Og ikke minst at familie, unger og robotstøvsuger skal kunne ferdes fritt i stua uten at jeg blir hysterisk - fotballer er imidlertid ennå forbudt!
God helg til deg også 👍

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Hei,
jeg hadde tenkt å vente med å annonserer det, men siden du spør så…
Jeg endte opp med å gjøre det jeg har lovt meg selv flere ganger at jeg ikke skal gjøre - kjøpe nytt og i tillegg uten å ha hørt det.
Kort fortalt gikk jeg for PMC 5.23i. Hovedårsaken var at NAT var på ballen.

Nå har det seg slik at jeg har enda ikke fått de pga. lakkeringen ikke gikk gjennom kvalitetskontrollen til PMC. Dette er jo selvfølgelig litt kjipt, men igjen har NAT vært på ballen. Morten og PMC har gitt meg flere muligheter og alternativ så jeg føler meg vel ivaretatt.
Da jeg har vært mye borte på jobb i det siste har jeg valgt å bare vente på de jeg har bestilt.

B

brunBar

Gjest
@bia
De ser lekre ut, gratulerer. Må gjerne dele inntrykk når du får dem

• Liker
P

parafinoksen

Gjest
Og med det tenker jeg vi setter strek for stativhøyttalerdiskusjonen (Dagens lengste ord).

Takker for engasjementet 😂
Da blir kanskje stativhøyttalere aktuelt likevel? :) (Jf. annonsen på Torget.)

• Haha

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Da blir kanskje stativhøyttalere aktuelt likevel? :) (Jf. annonsen på Torget.)
Hehe, du husket denne tråden ja :) - ja man skal aldri si aldri...

Nå får vi se hva som skjer. De fungerer utrolig godt lydmessig så å finne en passende erstatter blir ikke lett.
mvh

P

parafinoksen

Gjest
Hehe, du husket denne tråden ja :) - ja man skal aldri si aldri...

Nå får vi se hva som skjer. De fungerer utrolig godt lydmessig så å finne en passende erstatter blir ikke lett.
mvh

He-he. Husket ikke akkurat denne tråden, men husket at du nylig hadde fått høyttalerne.

Er det bredden du føler blir litt for stor, eller at de er litt dype? De skråner jo bakover, så de krever litt plass.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Som du sier så krever de litt plass, men de er utrolig lette å plassere. Det lyder bra nesten uansett. Høyden er nok det jeg reagerer mest på. Samtidig er det nok overgangen fra en bitteliten gulvstående til en middels størrelse som er det største problemet. Jeg hadde i utgangspunktet bestilt 5.23i men i et øyeblikk av gigantomani oppgraderte jeg heller til 24i. Burde nok bare holdt meg på matta.

P

parafinoksen

Gjest
Ergerlig det, da. Men når man har begrenset plass, så kan noen cm i bredde/høyde være ganske utslagsgivende. Ser 5.23i er nesten 15 cm lavere, og det merker du. Du får ikke en god innbyttepris hos NAT eventuelt?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Det ser jeg ikke bort fra, men det føles litt feil å gå ned i modell.

Topp Bunn