Digitale avspillere Forslag til DAC.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vel, jeg har kommet dit hen, eller rettere sagt, sunket så dypt at jeg har begynt å lukte på streaming.;D Trodde aldri jeg skulle ta det ordet i min munn, men ok, nå er loddet kastet.
Det jeg vil vite er hvilke DAC´er til rundt 5-6 høvdinger herskapet vil anbefale, kjøper gjerne brukt òg. Pre og sluttrinn (som jeg kjører med i skrivende stund) er Doxa. Musikkilden blir Spotify/Tidal gjennom laptop med USB-kobling. Ja...noe sånt, tror jeg.
Det blir vel endel synsing med jo dyrere jo bedre osv., men uansett vil jeg ha edruelige tips, fersk som jeg er i dette gamet.
Da venter jeg i spenning - takk for oppmerksomheten. ;D
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vel, jeg har kommet dit hen, eller rettere sagt, sunket så dypt at jeg har begynt å lukte på streaming.;D Trodde aldri jeg skulle ta det ordet i min munn, men ok, nå er loddet kastet.
Det jeg vil vite er hvilke DAC´er til rundt 5-6 høvdinger herskapet vil anbefale, kjøper gjerne brukt òg. Pre og sluttrinn (som jeg kjører med i skrivende stund) er Doxa. Musikkilden blir Spotify/Tidal gjennom laptop med USB-kobling. Ja...noe sånt, tror jeg.
Det blir vel endel synsing med jo dyrere jo bedre osv., men uansett vil ha edruelige tips, fersk som jeg er i dette gamet.
Da venter jeg i spenning - takk for oppmerksomheten. ;D
Som alltid.. Hvilke lyd vil du ha?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
758
Sted
Ulsteinvik
Dersom du skal lukte litt vil jeg anbefale Arcam irdac. Det ligger ute en på Finn brukt til en veldig grei pris. Det var den første dacen jeg kjøpte og jeg syns det var en veldig bra intro.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vel, jeg har kommet dit hen, eller rettere sagt, sunket så dypt at jeg har begynt å lukte på streaming.;D Trodde aldri jeg skulle ta det ordet i min munn, men ok, nå er loddet kastet.
Det jeg vil vite er hvilke DAC´er til rundt 5-6 høvdinger herskapet vil anbefale, kjøper gjerne brukt òg. Pre og sluttrinn (som jeg kjører med i skrivende stund) er Doxa. Musikkilden blir Spotify/Tidal gjennom laptop med USB-kobling. Ja...noe sånt, tror jeg.
Det blir vel endel synsing med jo dyrere jo bedre osv., men uansett vil ha edruelige tips, fersk som jeg er i dette gamet.
Da venter jeg i spenning - takk for oppmerksomheten. ;D
Som alltid.. Hvilke lyd vil du ha?
Til 4-5000 ville jeg gått for brukt.

Hegel, nøytral og stram bass.
Electrocompaniet til 4-5 og Abrahamsen V6 ligg ofte på 2-3000kr, varm luftig og litt mykere bass.

Andre kan være Bel Canto, osv

Vil spesielt anbefale Heed.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Project sine BOX varianter er nette og gjør jobben, eller du kan gå for noe rimeligere fra Allo med Volumio og Rasberry Pi

Auralic Aries mini er midt i din priskategori og har gode anmeldelser og tekniske tester. Se Audiosciencereview.com

Selv har jeg Sonos og Lindemann Network streamer + DAC som jeg bruker med TIDAL på mobil
Sonos er bit-perfekt i folge Stereophile men er begrenset til Max CD kvalitet. Lindemann er over ditt budsjett
 
Sist redigert:

jaybill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
96
Antall liker
173
Sted
Øvre Avløs
Torget vurderinger
3
Bryston BDA1 får du brukt for ca 6.000.
Det ligger en BDA2 på Finn, kr 11.000 ( Finn-kode 94399278 ), har selv denne, spiller fra Tidal.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Om du finner en brukt, burde Audiolab M-dac+ være en meget kapabel kandidat. Trenger ikke strekke budsjettet så mye for å kjøpe ny heller
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Topping D50s.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.182
Antall liker
12.675
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Dersom du klarer deg med kun 1 spdif og/eller usb så kan du vurdere Khadas.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Freview-and-measurements-of-wesiontek-khadas-tone-board-dac.4823%2F&fbclid=IwAR2i-XxsjSiLZmaiZAMFr5mmQZL2wE1tQYmq6KsuTIeeMLOgHFhvd5_-Di4

Eg fekk min på mandag, og blir meir og meir imponert over kva den leverer av godlyd.
Ein "ulempe" er at den er god til å avsløre dårlege opptak/mix, så det er ein del cdar som blir plassert litt bak i hylla etterkvart.

Peder
 
P

Psybient

Gjest
Marantz NA 6006 ca. 7500kr, bygd på erfaringene fra ND 8006. Masse funksjoner, HEOS app, trådløs eller WiFi. Musikalsk lyd med litt varme. Har ND 8006 og har testet den mot Dac'r til 30.000 kr her hjemme men har foretrukket lydkarakteren til Marantz. Tror det kan være et godt valg, men fint å få testet med egne ører.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for mange og nyttige innspill. Her var det mye å sette tennene i... ;-)
Jeg ser at en bør ha volumkontroll, siden jeg har en passiv Doxa-pre. Kan noen utdype litt nærmere, gjerne du, ufo? ;-)
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jeg ville kjøpt den første og billigste dacen jeg kommer over,
og sammenlignet lyden den gir, med den lyden du er vant med fra før.
Så begynne å nerde
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
ufo, gjerne utdyp dette med Doxa sin passive pre. Er litt usikker hvorfor ikke dac/streaming og passiv pre ikke skal være noe bra.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
ufo, gjerne utdyp dette med Doxa sin passive pre. Er litt usikker hvorfor ikke dac/streaming og passiv pre ikke skal være noe bra.
Smak og behag.
Jeg foretrakk aktiv pre. Abrahamsen var luftig og flott, diverse rørpre men rør kan gi frustrasjon med feil impedans,
Beste til min Doxa var MI (musical Innovation)

Men dac med volum ja.. Bel Canto er nok et fint alternativ hvis du finn en brukt en
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
ufo, gjerne utdyp dette med Doxa sin passive pre. Er litt usikker hvorfor ikke dac/streaming og passiv pre ikke skal være noe bra.
Smak og behag.
Jeg foretrakk aktiv pre. Abrahamsen var luftig og flott, diverse rørpre men rør kan gi frustrasjon med feil impedans,
Beste til min Doxa var MI (musical Innovation)

Men dac med volum ja.. Bel Canto er nok et fint alternativ hvis du finn en brukt en
Takk for tips. ;-)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Du vet det sikkert allerede, men ville tenkt på å hatt en streamer i forkant av dac, personlig bruker jeg en Sonos boks, det gjør alt meget enklere i daglig bruk. Da kan du styre musikk trådløst fra der jeg sitter og kan også justere volum fra PC/mobil/tablet. Sonos-boksen jeg bruker er på WIFI, så slipper nettverkskabel til der oppsettet står. Ulempen med Sonos er at den kun klarer redbook, derfor ville jeg kanskje ikke valgt denne i dag, men heller valgt Bluesound eller et av sikkert mange alternativ. Har testet PC rett i DAC, for lyden sin skyld, siden jeg da kan spille høyoppløst, likevel ender jeg stort sett å ta det via Sonosboksen fordi jeg er en latsabb

DAC valg: Forbausende lite forskjeller, selvfølgelig merkbart, men en brukt til den prisen vil stort sett være mer enn bra nok.

J
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
ufo, gjerne utdyp dette med Doxa sin passive pre. Er litt usikker hvorfor ikke dac/streaming og passiv pre ikke skal være noe bra.
Et passivt trinn vil som oftest introdusere en impedansutfordring, enkelte DAC'er strir litt med akkurat den saken. Du mister punch, presisjon og dynamikk.
Dersom du utelukkende skal kjøre digitale kilder, vil en DAC med god volumstyring som oftest være fordelaktig, fremfor et ekstra passivt trinn i mellom.

Dersom du liker den tørre og klare lyden fra Hegel, se om du finner en brukt Hegel HD 20 innenfor budsjett. Alternativt hold øynene åpne for Audiolab DAC. Begge har gode volumstyringer og svært gjennomsiktig gjengivelse. Som bonus får du full fjernstyring.

Mvh
Håkon Rognlien
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Marantz NA 6006 ca. 7500kr, bygd på erfaringene fra ND 8006. Masse funksjoner, HEOS app, trådløs eller WiFi. Musikalsk lyd med litt varme. Har ND 8006 og har testet den mot Dac'r til 30.000 kr her hjemme men har foretrukket lydkarakteren til Marantz. Tror det kan være et godt valg, men fint å få testet med egne ører.
Interessant. Men har du noen formening om Marantz NA 6005 - om hvordan den kan "gjøre jobben"? ;-)
 
P

Psybient

Gjest
Hvis jeg skal være ærlig tror jeg 6006 er mye bedre! Det er en mer avansert DAC i 6006, stort lydmessig byks.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
kjøp en med volumkontroll, doxa sine passive er ikke noe å samle på.
ufo, gjerne utdyp dette med Doxa sin passive pre. Er litt usikker hvorfor ikke dac/streaming og passiv pre ikke skal være noe bra.
Smak og behag.
Jeg foretrakk aktiv pre. Abrahamsen var luftig og flott, diverse rørpre men rør kan gi frustrasjon med feil impedans,
Beste til min Doxa var MI (musical Innovation)

Men dac med volum ja.. Bel Canto er nok et fint alternativ hvis du finn en brukt en
Takk for tips. ;-)
En ting til. Jeg ser det ligger en Abrahamsen V30 pre og Hegel 11dac samlet til salgs på Finn. Kanskje det hadde vært noe? ;-)
Synsing?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Smak og behag.
Jeg foretrakk aktiv pre. Abrahamsen var luftig og flott, diverse rørpre men rør kan gi frustrasjon med feil impedans,
Beste til min Doxa var MI (musical Innovation)

Men dac med volum ja.. Bel Canto er nok et fint alternativ hvis du finn en brukt en
Takk for tips. ;-)
En ting til. Jeg ser det ligger en Abrahamsen V30 pre og Hegel 11dac samlet til salgs på Finn. Kanskje det hadde vært noe? ;-)
Synsing?
Som nevnt: Om du kun skal ha digitale kilder vil ikke en "normal" forforsterker ha særlig å bidra med. Betydelig smartere å gå for Hegel HD20 i stedet for HD11 + forforsterker. Det ene er to bokser, det andre en en enkelt boks som låter klart bedre enn kombinasjonen av de to andre.

EDIT: Ligger f.eks. en Wyred For Sound DAC på Finn for 5500,-. Den er ikke dum.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2016
Innlegg
100
Antall liker
127
Torget vurderinger
7
Kjøpte meg en Topping DX7S DAC/hodetelefonforsterker basert på følgende test som stemte for min del.

PROS:
• Clean, dynamic sound
• Excellent features and usability
• Great build (exceptional remote)
• Low noise floor and black background

The impression I get of the TOPPING DX7S is transparent, detailed and balanced that faithfully reproduces sound and lets your accompanying equipment do any colouring or alterations. Listening to Keb’ Mo’s “France” the DX7S rhythm and timing is spot-on just and there’s a great sense of depth in the soundstage that makes the live recording come alive.

It’s very versatile as well, being a DAC, DAC + headphone amplifier, preamp or digital transport. Then, of course, there’s the single-ended or balanced headphone jacks allowing you to use almost any headphone in your arsenal without the need for adapters and that fantastic remote!

At the retail price of $379, the DX7S is one of the cheaper units to offer balanced XLR output. It is an excellent and affordable solution for anyone wanting to dip their feet in the waters of balanced sound or just looking for a very capable DAC/AMP solution.

Her får du en meget god DAC og hodetelefonforsterker. Hodetelefonforsterkeren i topping DX7S er bedre en den som sitter i Oppo Oppo UDP-205
og her skryter jo Hi Fi pressen av hvor god hodetelefonforsterkeren er i Oppo UDP-205.
 
Sist redigert:

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Smak og behag.
Jeg foretrakk aktiv pre. Abrahamsen var luftig og flott, diverse rørpre men rør kan gi frustrasjon med feil impedans,
Beste til min Doxa var MI (musical Innovation)

Men dac med volum ja.. Bel Canto er nok et fint alternativ hvis du finn en brukt en
Takk for tips. ;-)
En ting til. Jeg ser det ligger en Abrahamsen V30 pre og Hegel 11dac samlet til salgs på Finn. Kanskje det hadde vært noe? ;-)
Synsing?
Som nevnt: Om du kun skal ha digitale kilder vil ikke en "normal" forforsterker ha særlig å bidra med. Betydelig smartere å gå for Hegel HD20 i stedet for HD11 + forforsterker. Det ene er to bokser, det andre en en enkelt boks som låter klart bedre enn kombinasjonen av de to andre.

EDIT: Ligger f.eks. en Wyred For Sound DAC på Finn for 5500,-. Den er ikke dum.

Mvh
Håkon Rognlien
Takker og bukker, Håkon. Skal ringe på denne Wyred! ;-)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Kjøpte meg en Topping DX7S DAC/hodetelefonforsterker basert på følgende test som stemte for min del.

PROS:
• Clean, dynamic sound
• Excellent features and usability
• Great build (exceptional remote)
• Low noise floor and black background

The impression I get of the TOPPING DX7S is transparent, detailed and balanced that faithfully reproduces sound and lets your accompanying equipment do any colouring or alterations. Listening to Keb’ Mo’s “France” the DX7S rhythm and timing is spot-on just and there’s a great sense of depth in the soundstage that makes the live recording come alive.

It’s very versatile as well, being a DAC, DAC + headphone amplifier, preamp or digital transport. Then, of course, there’s the single-ended or balanced headphone jacks allowing you to use almost any headphone in your arsenal without the need for adapters and that fantastic remote!

At the retail price of $379, the DX7S is one of the cheaper units to offer balanced XLR output. It is an excellent and affordable solution for anyone wanting to dip their feet in the waters of balanced sound or just looking for a very capable DAC/AMP solution.

Her får du en meget god DAC og hodetelfonforsterker. Hodetelefonforsterkeren i topping DX7S er bedre en den som sitter i Oppo Oppo UDP-205 og her
skryter jo Hi Fi pressen av hvor god hodetelefonforsterkeren er i Oppo UDP-205.
Heisann.
Høres vel og bra ut, men har Topping forhandlere her i Norge, for å spør litt dumt? Er ikke så veldig hissig på og bestille hifi-produkter utenlands om det skulle bli noe bal og tullball i ettertid...;-)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Hifi freaks har Cambridge azur 851N til ca 8000 ddk, Det er en elendig wifi antenne der er med, så det er bedste at køre kablet, hvis du skal have Tidal osv.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hifi freaks har Cambridge azur 851N til ca 8000 ddk, Det er en elendig wifi antenne der er med, så det er bedste at køre kablet, hvis du skal have Tidal osv.
Hva med Cambridge dac magic plus?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
En ting til. Jeg ser det ligger en Abrahamsen V30 pre og Hegel 11dac samlet til salgs på Finn. Kanskje det hadde vært noe? ;-)
Synsing?
Som nevnt: Om du kun skal ha digitale kilder vil ikke en "normal" forforsterker ha særlig å bidra med. Betydelig smartere å gå for Hegel HD20 i stedet for HD11 + forforsterker. Det ene er to bokser, det andre en en enkelt boks som låter klart bedre enn kombinasjonen av de to andre.

EDIT: Ligger f.eks. en Wyred For Sound DAC på Finn for 5500,-. Den er ikke dum.

Mvh
Håkon Rognlien
Takker og bukker, Håkon. Skal ringe på denne Wyred! ;-)
Ser at det faktisk ligger 2 stk. på Finn, begge til samme pris, NOK 5500,-, begge på vestlandet.
Den nye modellen, DAC 2v2 koster intet mindre enn USD 2300,-, min antakelse er at du skal jobbe litt for å gjøre et særlig bedre kjøp av DAC enn en sånn Wyred4Sound.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
Heisann.
Høres vel og bra ut, men har Topping forhandlere her i Norge, for å spør litt dumt? Er ikke så veldig hissig på og bestille hifi-produkter utenlands om det skulle bli noe bal og tullball i ettertid...;-)
ytelsen er såpass høy og prisen såpass lav sammenlignet med alternativene, så verdt risikoen imo
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det kan kanskje være like greit å legge på noen kr å gå for Hegel HD25, tipper den går for rundt kr 7500. Den er fortsatt noe av det beste på markedet og gjør seg ikke bort uansett hvor dyrt/bra anlegg man måtte ha.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Denafrips Ares er en r-2r dac som kan være et alternativ. Skal låte veldig ivlig.
 
Topp Bunn