Forslag til aktivt delefilter

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Slakheten til delefilteret avgjør i teorien hva som skjer en oktav høyere eller lavere. 500hz 24db filter, ned 24db ved 1000hz. Hva du kommer til å høre kan være diffust. Muligheten for at det kan bli en "ullen" overgang er tilstede, men hva hører man egentlig? Rommet eller høyttaleren? Her blir det viktig å lytte, men også å ha måleutstyr for å kunne til en viss grad verifisere hva det er som pågår.
Til syvende og sist er det ørene som avgjør, men det vil trolig gå fortere å tune inn lyden når du vet hva du skal tune inn. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for et miniDsp 4x10 eller 10x10 for å teste frekvenser og steilheter. Så kan du heller kjøre på med et analogt filter når du ser hva som passer i rommet. Salg av et slikt vil være en enkel affære, og det kan jo hende du faktisk kommer til å like det også? Støy i disse nye fra miniDsp er betraktelig redusert ift de gamle. Har ikke førstehånds enda selv, men snakket med en hornmann på torsdag som hadde brukt det for å teste en 100db + høyttaler, og det støyer ingenting. Hva blir følsomheten på ditt system?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Vanskelig å si, men det har nok kapasitet på 107-110 db, alt etter hvordan jeg velger å gjøre det.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Ja og det forutsetter at 515 er lineær og ikke har en stigende freksvensgang oppover. Det er nok fler ting som spiller inn på ditt spørsmål, direktivitet dvs offaksis frekvensrespons og da energirespons.
Normalt er det slik at den fysisk minste driveren har mest offaksisrespons og derfor har mer energi enn en onaksis måling tilsier.
Hvis vi legger flisespikkeriet litt vekk, så kan en jo hevde at i det øyeblikk en passerer delefrekvensen spiller den aktuelle enheten høyest, og til ditt spørsmål på når vi ikke hører den andres " skavanker" er mitt svar , med forbehold.. 10 db.
Det kommer selvsagt an på hvilken karakter ulyden i den delte driveren har, så mitt svar over kan aldri bli riktig, men personlig har jeg hatt gode erfaringer med verdier i denne størrelsesorden.

Mvh

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Takker,

da har jeg iallefall en tommelfingerregel å jobbe etter.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Låner tråden litt :)

som pre og dac har jeg Holton SmartDac-One.

Lirer på om noen kjenner Minidsp godt nokk til å mene hvilken type som er best til mitt oppsett.
Jeg trenger balansert utganger.
Jeg deler mellom diskant mellomtone og bass.
Filter og steilhet.
EQ og tidsjustering.

kan jeg kjøre digitalt fra Holton dac til minidsp og 6 kanaler analogt ut fra minidsp ?
Er den 4x10 multikanals signal prosessoren rettevalget ?

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10515528;c:100179

Jeg har til nå brukt Behringer DCX2496 som er litt kranglete.

Sist redigert:

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
885
Torget vurderinger
26

Lirer på om noen kjenner Minidsp godt nokk til å mene hvilken type som er best til mitt oppsett.
Filter og steilhet.
EQ og tidsjustering.

kan jeg kjøre digitalt fra Holton dac til minidsp og 6 kanaler analogt ut fra minidsp ?

AVshop.no / minidsp 4x10Hd Multikanals signalprosessor

Det ser ut til at denne er et godt valg for deg. Det ser også ut som om du kan selge din Holton da MiniDSP har både inngangsvalg og volumkontroll. Tror MiniDSP bruker bitsene mellom 16- og 24bit for volumkontroll og bør være rimelig transparent. Selv har jeg brukt 4x10 HD med J.River mediaplayer som avspillingsprogram og tatt volumkontrollen der. Den klarer ikke jeg å høre noe negativt med. Det er neppe noen fordeler at lydkildene dine skal innom Holton først.

Du kan forvente klart bedre lyd enn med Behringerboksen om ikke den er tungt modifisert. Dette er virkelig billig morro. Skal du oppgradere må du nok mangedoble budsjettet og da er det få profesjonelle, vellydende løsninger som har mastervolum lett tilgjengelig på forsiden av apparatet.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.623
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
På Trio var den slake avrullingen på lavpass av midbassen en ren katastrofe
den spilte med godt nivå opp til 2-3K(skulle vært lavpasset på 600Hz ref tekniske speks)
mellomtonen spilte fra 600-4K !
for et overlapp

når vi endret filterbrattheten så midbass falt fra 600 (og ikke 1K) og med 12db og ikke 6 var oppryddingseffekten dramatisk!

mvh
Leif

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12

Filter og steilhet.
EQ og tidsjustering.

AVshop.no / minidsp 4x10Hd Multikanals signalprosessor

Det ser ut til at denne er et godt valg for deg. Det ser også ut som om du kan selge din Holton da MiniDSP har både inngangsvalg og volumkontroll. Tror MiniDSP bruker bitsene mellom 16- og 24bit for volumkontroll og bør være rimelig transparent. Selv har jeg brukt 4x10 HD med J.River mediaplayer som avspillingsprogram og tatt volumkontrollen der. Den klarer ikke jeg å høre noe negativt med. Det er neppe noen fordeler at lydkildene dine skal innom Holton først.

Du kan forvente klart bedre lyd enn med Behringerboksen om ikke den er tungt modifisert. Dette er virkelig billig morro. Skal du oppgradere må du nok mangedoble budsjettet og da er det få profesjonelle, vellydende løsninger som har mastervolum lett tilgjengelig på forsiden av apparatet.
Supert, da regner jeg med den har fjernkontroll for volum ?
Må vel bare prøve en slik da sikkert :)

Topp Bunn