Forslag til aktivt delefilter

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hei,

Da ser det etterhvert ut som stabelen med elementer og drivere er på plass. Neste steg er at dette skal deles. Har tidligere brukt div. Behringer filter, modda og umodda, og kommet frem til at det er på høy tid å komme seg videre.

Har kikket litt rundt og kommet frem til at Marchand XM-44 muligens er et godt alternativ. Filteret vil komme på ca. 2000 usd i den konfigurasjonen jeg ønsker. I tillegg kommer frekvensmodulene på 200-300 usd hvis jeg skal ha litt å velge i.

Spørsmålet er da som følger:

Er marchandfilteret noe å gå for, eller er det andre alternativ som er bedre?

Det jeg er ute etter er et filter som er tyst på system på ca. 110 db følsomhet. Systemet kommer til å bli 4-veis + sub. Ønsker muligheten for å velge forskjellig bratthet og selvfølgelig forskjellige frekvenser.

Noen som har synspunketer?

mvh
 
Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Er nok andre her med langt mer erfaring på området enn meg, kjøpte marchand xm 44 ( 3 veis ) nylig, har ikke fått testet enda, vil tro pass sitt b4 ( ? ) er en bedre løsning, idet du kan endre frekvens og steilhet onsite , uten å måtte bestille frekvenskort .
Lydkvalitetsmessig kan det hende pass er bedre - jeg vet ikke , ser marchand er veldig ordentlig lavet og gir et bra kvalitets inntrykk, men det er vel basert på ic. Tenker du 3 - 4 veis blir det kansje fler bokser fra pass ?
Hvilke frekvenser hadde du tenkt deg ?
mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjøp deg en stabel med Rod Elliot prosjekt 09...koster nada, så kan du ha flere ulike kort liggende
de kan og daisy chaines for 3eller 4 veis
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
Pass Labs XVR1 er gørbra - så kan du bare pøke på med fler i kaskade... Alt. Firstwatt B4 hvis du finner.
 

nittenfemtitre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
175
Antall liker
9
Sted
Os, Hordaland
Er det noen som vet prisen på XVR1? Ser den har vert på markedet i minst 10 år. Eller andre alternativer og priser på de.
Har bare bruk for en toveis deling og selfølgelig må den ha balanserte inn og utganger.

Hilsen Harald
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
Med power supply - rundt $ 3.500 - 4.000
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
XVR1 er delefilter - men du må ha ps også, enten separat eller ta power fra en pre.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Ser man det, takker for interessen :)

@ Permorten, du må bare få testet om marchandfilteret er noe å ha - helst umiddelbart! Synes kortene der virker ganske greie, eneste aberet er at jeg måtte hatt en bråte for å teste ut. I utgangspunktet tenker jeg 300-400, 3k-4k, 10k-15k + sub på eget filter.

Pass filterene er bare for dyre, B4 er vel ikke i produksjon for tiden, i tillegg trenger jeg flere for å klare 4-veis. B5 har ikke deling som passer for formålet - life sucks (Ikke deg LMC)...

Rod elliot filterene kan være en mulighet, men har lite lyst/tid til å lære å lodde nå...

mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Jeg kikket bak XP10 og det er ikke noe power uttak. Det er PSUn til XP20 eller 30 som det er snakk om.
 

nittenfemtitre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
175
Antall liker
9
Sted
Os, Hordaland
Takk dere. Er så mange sider på nett. Lett å gå seg litt vill. Filteret står som Specialty Series products på Passlab sine sider.
Stusser litt på prisen?

Harald
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Kan få tak i B4 filter, men hvor mange filter trenger jeg egentlig for å gå 4-veis? Kan man bandpasse dem?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker :)

Begynner å bli mange alternativ nå - ender vel bare opp med at jeg blir enda mer forvirret enn da jeg begynte ;)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Kan få tak i B4 filter, men hvor mange filter trenger jeg egentlig for å gå 4-veis? Kan man bandpasse dem?
B4 kan ikke bandpasses i seg selv. Da må du kjøpe et B4 til og kaskadekoble da blir det kun 3 veis. Evt kjøpe 3 stk for å få 4 veis.
Sjekk ut Groundsound, systemet ditt virker så komplekst at det kan være en idee å ofre den pure analoge signalkjeden for i det hele tatt å komme i mål.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Enten marchand , eller ; B4 på 300-400 hz og passivt på 3000 og 10000.

Personlig tenkte jeg marcand på 150 og 450 og passivt oppover, spørsmålet er : er marcand transparent nok ?

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Jepp, er det transparent nok, er virkelig det store spørsmålet.

Har hørt rykter om at xm-44 legger et lite slør over det hele. Kan dette fikses med bytte av op-amper?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
for minimalt med støy anbefalte Phil Marchand personlig å gå for passivt linjenivå filter, som er det eneste virkelig garantert støyfrie når du passerer 100db følsomhet.
alle aktive filtre tilfører litt sus og noe slør....
ALTEC Ove spiller på et Rod Elliot prosjekt 09 som jeg har kaskadekoblet for 3 veis stereo, og det er det mest transparente og støyfrie jeg har hørt
han kjører doble 1,4 toms Altec i multiceller og følsommere enn det blir det ikke!
ulempen er at kortene er ikke egnet for mye lodding ut og inn , så man bør ha noen liggende
mvh
Leif
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker Leif,

Bare for å gå over bekken etter vann, burde jeg kanskje finne ut komboen før jeg går for 09 kortene?

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Takker Leif,

Bare for å gå over bekken etter vann, burde jeg kanskje finne ut komboen før jeg går for 09 kortene?

mvh
ja men da må du avfinne deg med noe støy etc i teste perioden
da har du Jbl 5 serie filterne og Raven mfl.

mvh
Leif
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Er transparensen i filtrerene for dårlig, har en mulighet for å dele delvis passivt ved 400 og la filteret kun foreta lavpass.

Genellt spørsmål ; med pass f4 ( 0 forstekning) vil vel støyen være under kontroll, men vil en få nok gain ?
mvh
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jepp, er det transparent nok, er virkelig det store spørsmålet.

Har hørt rykter om at xm-44 legger et lite slør over det hele. Kan dette fikses med bytte av op-amper?
Uinteressant for meg, men for den hendige er det sikkert alltid muligheter, blir nesten litt dumt å kjøpe ny marchand og starte demontering umiddelbart. De her her nok veldig bra;
HD Audio Opamp
mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Genellt spørsmål ; med pass f4 ( 0 forstekning) vil vel støyen være under kontroll, men vil en få nok gain ?
mvh
det kommer vel litt an på hvor følsomt systemet er?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Da ville jeg personlig hatt en total gain med pre på 20-25 db. Men det er bare slik jeg tenker. Andre kan sikkert komme med tekniske forklaringer.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Bare ett tilleggsspørsmål ang. gain og følsomhet:

Erfaringsmessig tenker jeg som så at følsomhet på ht + gain på pre + effekt bør ligge på tot. 130-135 db med 2v kilde.

Er dette bare svada eller er det en grei tommelfingerregel?

edit: for lite gain tar livet av musikken, for mye blir bare støy/rot

mvh
 
Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jeg har ikke benyttet konvensjonelle løsninger på mange år, men tenker vel at hvis høyttaleren har 20 db mer følsomhet, vil vil et effektrinn med 20 db. mindre forsterkning føre til samme resultat mht. gain og ingen støyproblem.
mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Da tenker vi sikkert i samme bane. Hadde vært fint hvis tungvekterene her inne kunne verifisert det...
 

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
72
Antall liker
10
Skal du ha en F4 etter aktivt filter må output fra filteret være i stand til å drive F4 så langt du vil ha den. Eks vil et filter med maks out 2V gi: 2V / 4 Ohm = 1W.

Dersom alle andre komponenter er like følsomme vil gain måtte reduseres tilsvarende for disse...

For å ha skikkelig glede av F4 bak et aktivt filter kan de med fordel ha maks out rundt 20V.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.853
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er mulig jeg banner i kirken her, men det ligger en brukt DEQX på børsen.

Den kan sette opp 3 veis deling, du velge fritt i delefrekvenser og steilhet (dog relativt bratt).

Her kan du sette opp 4 ulike profiler, og du kan bytte delefrekvenser og steilhet med fjernkontroll mens du lytter. Dette kan være et gundtig verktøy ifm med utprøvoing, og hvis du ikke er fornøyd med transparens/støy når du har funnet delefrkevenser, så kan du bestille fra Marchand feks da....

Har hatt både DEQX og en slik Behringer, og Behringer var overhodet ikke imponerende spør du meg.

Mvh
OMF
 

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
72
Antall liker
10
Jeg har ikke benyttet konvensjonelle løsninger på mange år, men tenker vel at hvis høyttaleren har 20 db mer følsomhet, vil vil et effektrinn med 20 db. mindre forsterkning føre til samme resultat mht. gain og ingen støyproblem.
mvh
Et effektrinns forsterkning og støy henger ikke nødvendigvis sammen.
 
Topp Bunn