Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Jeg har ikke påstått at det ikke er hørbare forskjeller mellom CD-spillere, bare for å ha det klart. Imidlertid er det, så vidt jeg har skjønt, godt dokumentert at en av de viktigste forutsetnignene for å vurdere to komponeneter opp mot hverandre er nettopp nivåmatching, da forskjell i lydstyrke vil resultere i betydelig lydmessige forskjeller. En grunn til dette er f.eks. at ørets oppfatning av ulike frekvenser er volumavhening. F.eks er det lite bass jo lavere man spiller, det kommer av hvordan hørselen fungerer.

Poenget mitt er bare at om man ønsker å ta seg bryet med å blindteste noe, bør man sørge for at i alle fall de viktigste forutsetningene for å reelt kunne sammenligne er til stede. Jeg mener at det ikke er tilfelle i testen til Fidelity. Det var egentlig hele poenget mitt.
    Hvor leste du i denne testen at de faktisk ikke foretok nivåmatching? Om det ikke står beskrevet at nivåmatching ble foretatt, betyr vel ikke det at det faktisk ikke ble foretatt? Det du beskriver om nødvendigheten av nivåmatching er så innlysende, at jeg faktisk antok at også gjengen i Fidelity hadde den kunnskapen..

U

utgatt19288

Gjest
    Produsentene er ikke i stand til å dokumentere hva de lager. Prøv å lese en brosjyre for Sony-utstyr. De er jo verre enn folk her inne til å misbruke tekniske begreper tatt totalt ute av sin mening.

-k
    Godt utgangspunkt til en ny tråd.. ;)

Ser bort fra de stor japanske og amerikanske selskapene som Harman osv. Så er High End bransje preget av små aktører.

Det er bare å se her hjemme. DP, Doxa, Adyoton osv. Fordelingen mellom utvikling/test og salg er sikkert 9/1. Klart man kan dokumentere noe – men vil brukeren skjønne det?

Poenget mitt er at jeg tviler på at Fush vil få noen glede av en slik dokumentasjon om det skulle foreligge.

KISS

N

nb

Gjest
    jeg mener de sa noe om det at de hadde nivåmatchet etter øret eller noe i den retning, men det er mulig jeg husker feil. At det er så selvsagt at gutta gjorde det, er jeg imidertid svært uenig i.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.340
    Torget vurderinger
    1
    Om så skulle være tilfelle, så var deltagerne også i denne testen offer for placèbo ::)??
    Har du like vanskelig med å tro på hva andre forteller og opplever i andre sammenhenger også?
    Om ikke placebo, sa kanskje bristende testforutsetninger.

Forøvrig er jeg litt fasinert over enkeltes evne til å holde seg til temaet ... for ikke å si temperamentet over at noen faktisk er interessert i hva som kan dokumneteres/er dokumentert.

mvh
    KJ

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    jeg mener de sa noe om det at de hadde nivåmatchet etter øret eller noe i den retning, men det er mulig jeg husker feil. At det er så selvsagt at gutta gjorde det, er jeg imidertid svært uenig i.
    Tror ikke det stod noe om det i artikkelen...
    Men det burde vært interessant å nivåsjekke vinneren og taperen i testen.
    Spilleren på bånn var EISA prisvinner... ::)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.980
    Jeg har ikke lyttet noe særlig til veldig dyre CD-spillere nei. Kun korte demoer på hifiklubben etc uten at det gav noen halleluja-følelse.
    Har aldri fått noen halleluja-følelse for noen komponenter som har blitt lyttet til i butikksammenheng. Og ikke forventer jeg å få det heller. Butikklytting gir kun en indikasjon på hvordan det kan låte.

Forskjell på CD spillere ? Selv de billigste CD spillerne (og DVD spillerne) har en 100% jevn frekvensgang og minimalt med forvrengning. Men låter de likt? Nei. Men forskjellene kan relativt sett oppleves som ganske "små", men de er allikavel veldig viktig for opplevelsen av musikken, og CD spilleren er første ledd i kjeden, det som er gått tapt av informasjon her, kan ikke gjenskapes.

Forøvrig har Vidar P skrevet noen glimrende innlegg i denne tråden.

N

nb

Gjest
    Mulig jeg blandet sammen med en annen gruppetest av spillere da, jeg husker de hadde en eller annen gang hadde en formulering om at de mente noe slikt som at enhver komponent hadde et "optimalt" område. Det er mulig, men etter mitt syn gjør det sammenligningen noe problematisk, for å si det mildt.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.249
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en rørbasert cd-spiller. Har prøvd med tre forskjellige rør. Forskjellig lydbilde hver gang. Jeg har ikke målt forskjellene, hører de allikevel. Så da er nok dette en udokumentert yttring.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Imidlertid er det, så vidt jeg har skjønt, godt dokumentert at en av de viktigste forutsetnignene for å vurdere to komponeneter opp mot hverandre er nettopp nivåmatching, da forskjell i lydstyrke vil resultere i betydelig lydmessige forskjeller.
    Må være slitsomt å spille musikk på samme lydstyrke i to uker, eller kjøper du cd-spiller etter 30 sek? Kjøp heller i fylla.

For å plukke opp et innlegg fra tidligere i tråden hvor noen spør om det er forskjell på en billig DVD-spiller og en Wadia. Har levd med Wadia i mange år og kan si med sikkerhet at dette er en av de cd'ene som skiller seg mest fra alle de andre jeg har hatt. Hadde jeg klart å skille denne fra andre etter 30 sek i en blindtest? Ja, helt klart i mitt eget oppsett med min utvalgte musikk. I andres anlegg måtte jeg ha brukt lengre tid.

Hvis andre her ikke klarer å høre forskjell på en billig DVD-spiller og en Wadia i løpet av en ukes tid er det jo bare å levere den tilbake og beholde DVD'en. Det ville uansett være å kaste perler for svin.

N

nb

Gjest
    Må være slitsomt å spille musikk på samme lydstyrke i to uker, eller kjøper du cd-spiller etter 30 sek? Kjøp heller i fylla.

For å plukke opp et innlegg fra tidligere i tråden hvor noen spør om det er forskjell på en billig DVD-spiller og en Wadia. Har levd med Wadia i mange år og kan si med sikkerhet at dette er en av de cd'ene som skiller seg mest fra alle de andre jeg har hatt. Hadde jeg klart å skille denne fra andre etter 30 sek i en blindtest? Ja, helt klart i mitt eget oppsett med min utvalgte musikk. I andres anlegg måtte jeg ha brukt lengre tid.

Hvis andre her ikke klarer å høre forskjell på en billig DVD-spiller og en Wadia i løpet av en ukes tid er det jo bare å levere den tilbake og beholde DVD'en. Det ville uansett være å kaste perler for svin.
    Jeg hadde tre alternativer hjemme et par uker da jeg kjøpte, DVDen min (Denon 2910), Benchamark DAC1 og en MF DAC, husker ikke helt hva modellen het. Endte opp med Benchmark. Og nei, jeg levelmatchet ikke. Ble faktisk ikke klar over hvor viktig dette er før senere, men hadde neppe giddet å bruke mye energi på det nå heller.

Jeg synes imidlertid at et blad som Fidelity eller lignende burde være betydelig mer etterettelige i hva de skriver. I alle fall om det er et mål for de å bli tatt som noe mer enn underholdning, det er i alle fall min mening. For meg personlig er testene der ofte meningsløse, men andre kan sikkert finne mye nyttig info der.

Det synes opplest og vedtatt blant enkelte at så godt som alt kan høres. Jeg, og en hel del andre, stiller meg tvilende til den påstanden, det må vel være tillatt?

K

knutinh

Gjest
    Hadde jeg klart å skille denne fra andre etter 30 sek i en blindtest? Ja, helt klart i mitt eget oppsett med min utvalgte musikk. I andres anlegg måtte jeg ha brukt lengre tid.
    I det øyeblikk folk på forhånd med perfekt nøyaktighet kan spå utfallet med en blindtest så bortfaller øyeblikkelig behovet for å utføre blindtester i det hele tatt.

-k

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Jeg synes imidlertid at et blad som Fidelity eller lignende burde være betydelig mer etterettelige i hva de skriver. I alle fall om det er et mål for de å bli tatt som noe mer enn underholdning, det er i alle fall min mening. For meg personlig er testene der ofte meningsløse, men andre kan sikkert finne mye nyttig info der.

Legger du aldri vekt på andres opplevelser? Leser du ikke bøker og artikler for å lære noe nytt, uten at alt som beskrives dokumenteres matematisk? Hva med f.eks. en reiseskildring?
    Betyr ikke grunnlag og erfaring, hos den person som forteller deg noe, noe for deg? Dersom du på ditt oppgitte grunnlag ikke leser Fidelity, hva annet kan du da ha nytte av å lese?(utenom tekniske fagbøker)
    Det synes opplest og vedtatt blant enkelte at så godt som alt kan høres. Jeg, og en hel del andre, stiller meg tvilende til den påstanden, det må vel være tillatt?

N

nb

Gjest
    Joda, andre opplevelser kan være hyggelig det, men all den tid det er andres opplevelser og ikke mine, er det ikke sikkert de er veldig relevante for meg. Men tro det eller ei, mesteparten av mitt utstyr er kjøpt på tips fra folk jeg har bra tiltro til og som har vært i gamet i betydelig flere år enn meg, og ikke på bagrunn av å lese specs eller målerapporter.

Og nei, jeg mener ikke at alt trenger å skulle bevises, forklares osv. Folk må få kjøpe utstyr med akkurat den begrunnelsen de vil. Men det er ikke noen grunn for et blad å skrive ting som åpenbart er galt eller ikke prøve å teste mest mulig fornuftig av den grunn, er det vel? Noe større teknisk kompetanse eller research kunne luket bort en hel del her skulle jeg tro. Men det er ikke sikkert kundegruppen hadde likt det, og et blad skal jo selges i størst mulig antall.

B

Back_Door

Gjest
    Joda, andre opplevelser kan være hyggelig det, men all den tid det er andres opplevelser og ikke mine, er det ikke sikkert de er veldig relevante for meg. Men tro det eller ei, mesteparten av mitt utstyr er kjøpt på tips fra folk jeg har bra tiltro til og som har vært i gamet i betydelig flere år enn meg, og ikke på bagrunn av å lese specs eller målerapporter.

Og nei, jeg mener ikke at alt trenger å skulle bevises, forklares osv. Folk må få kjøpe utstyr med akkurat den begrunnelsen de vil. Men det er ikke noen grunn for et blad å skrive ting som åpenbart er galt eller ikke prøve å teste mest mulig fornuftig av den grunn, er det vel? Noe større teknisk kompetanse eller research kunne luket bort en hel del her skulle jeg tro. Men det er ikke sikkert kundegruppen hadde likt det, og et blad skal jo selges i størst mulig antall.
    Beklager rotet i mitt forrige innlegg. Du klarte tydeligvis å skille ut mine kommentarer ;)

Merker meg ellers ditt svar. I den sammenheng er det ikke så vesentlig å kun fokusere på bladet "Fidelity". Poenget i denne sammenheng er at påstandene om hørbare forskjeller mellom ulike cd-spillere kommer fra en SAMLET hifi-presse over hele verden. Det må da ha en viss betydning for troverdigheten av "opplevelsene"?

N

nb

Gjest
    Beklager rotet i mitt forrige innlegg. Du klarte tydeligvis å skille ut mine kommentarer ;)

Merker meg ellers ditt svar. I den sammenheng er det ikke så vesentlig å kun fokusere på bladet "Fidelity". Poenget i denne sammenheng er at påstandene om hørbare forskjeller mellom ulike cd-spillere kommer fra en SAMLET hifi-presse over hele verden. Det må da ha en viss betydning for troverdigheten av "opplevelsene"?
    Joda, jeg tviler ikke på at man kan høre forskjeller, det er heller ikke poenget mitt. Jeg har selv brukt ca 15 lapper på digital avspillingskjede;) Men jeg tror pr. def. at f.eks HiFi-pressen må overdrive mye, hva skulle de ellers skrive om?

Hele denne hobbyen handler jo etter min mening langt på vei om (små) nyanser og personlige preferanser, det er jo også en av grunnene til at meningene er såpass sprikende uavhengig av hva som diskuteres.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3

Beviser 2 milliarder kristne at Gud finnes? ;)

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Poenget i denne sammenheng er at påstandene om hørbare forskjeller mellom ulike cd-spillere kommer fra en SAMLET hifi-presse over hele verden. Det må da ha en viss betydning for troverdigheten av "opplevelsene"?
    Antallet personer som hevder en ting vil aldri i seg selv være et argument eller bevis for at noe er sant. Det fungerer vanligvis omvendt: Det er mange som hevder en ting FORDI bevisene/dokumentasjonen er klar og uomtvistelig. Da er det i såfall dokumentasjonen som er interessant, og antallet "tilhengere" en følge av dette.

B

Back_Door

Gjest
    Antallet personer som hevder en ting vil aldri i seg selv være et argument eller bevis for at noe er sant. Det fungerer vanligvis omvendt: Det er mange som hevder en ting FORDI bevisene/dokumentasjonen er klar og uomtvistelig. Da er det i såfall dokumentasjonen som er interessant, og antallet "tilhengere" en følge av dette.
    Enig i at antallet ikke er det viktigste. I denne sammenheng legger jeg mer vekt på HVEM og med hvilket erfaringsgrunnlag de gjør jobben.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Mener du at lytte og testmetodene er basert på tilsvarende grunnlag som religiøs tro??
    Nei, jeg mener bare som Fush over her, at det at en haug kommersielle blader hevder at det er store forskjeller ikke er noe holdbart vitenskapelig bevis.

(Jeg forholder meg forresten nøytral i problemstillingen inntil videre, jeg har ikke tatt meg tid til å blindteste CD-spillere selv. :))

Vedlegg

pnerbye

Medlem
    Ble medlem
    13.11.2005
    Antall liker
    0
    Det finnes mange magasiner for UFO-entusiaster også! ;)

Bare død fisk følger strømmen?

B

Back_Door

Gjest
    Nei, jeg mener bare som Fush over her, at det at en haug kommersielle blader hevder at det er store forskjeller ikke er noe holdbart vitenskapelig bevis.

(Jeg forholder meg forresten nøytral i problemstillingen inntil videre, jeg har ikke tatt meg tid til å blindteste CD-spillere selv. :))
    Når du skriver "kommersielle blader", fornekter du da at det i disse blader jobber en rekke erfarne entusiaster som lever og ånder for sitt fag??

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Når du skriver "kommersielle blader", fornekter du da at det i disse blader jobber en rekke erfarne entusiaster som lever og ånder for sitt fag??
    Nei, det gjør jeg ikke. Jeg bare påpeker at deres levebrød avhenger å beskrive de opplevde forskjellene på disse produktene.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Hvorfor gidder dere "diskutere" dette?
    Hvorfor kjøper noen litt dyrere whisky mens andre ikke kjenner forskjell? (-før dagen derpå.. ::))

Alle som har hørt ulike spillere på et godt anlegg vet.

Mvh. RS

B

Back_Door

Gjest
    Hvorfor kjøper noen litt dyrere whisky mens andre ikke kjenner forskjell? (-før dagen derpå.. ::))

Alle som har hørt ulike spillere på et godt anlegg vet.

Mvh.  RS
    Kanskje meningene på denne tråden er styrt mer fra lommeboka enn fra hjernen ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Ja jeg finner hifibladene nyttige.
    Ikke som fasiter på hva som er riktig for meg, men det de skriver kan gjøre meg nysgjerrig og få meg til å teste ut produkter som jeg ellers ikke ville hørt noe om.

Syns også at språket er greit nok, skjønner hva de mener. Ofte er det de små forskjellene som skaper de store opplevelsene... ;) ..det må jo beskrives på en måte...

Om man skulle krevd dobble ABX blindtester for alt man dro i hus.......så hadde det stoppet på et middels Elkjøp anlegg.
    For det er vel ennå ingen som har dokumentert at man får "bedre" musikk ut av dyrere stasj... ::)

O

om.s

Gjest
    Forsøk med blindtest av endringen. Bruk nok trials til at datagrunnlaget kan gi svar med minst 95% signifikansnivå.

God natt.
    DIY!, gjørre sjæl!!!
    Som noen andre her allerede har påpekt og spurt, hvorfor gjør du det ikke selv, når ingen andre kan gi deg svaret du ønsker?
    Får samme følelesen som når man møter disse "ny religiøse" som ikke bryr seg døjten om hva du sier bare de får messet frem sitt eget standpunkt....

Oppfordringen igjen, DIY!, du virker jo å vite hva du vil vite.....

mvh

O

om.s

Gjest
    Kanskje meningene på denne tråden er styrt mer fra lommeboka enn fra hjernen ;D
    To trender synes å styre stort i Norsk HIfi for tiden, alt skal måles, helst i blinde, og finner du det da også på dynga i tillegg, gratis! så er alt såre vel!!!!

mvh

O

om.s

Gjest
    Lykke til!, måtte du finne lykken, i blinde  ;)  ....

mvh

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ikke rart det er bare menn som frekventerer forumet.
    Det er det eneste jeg kommer på å si i denne tråden...

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    DIY!, gjørre sjæl!!!
    Som noen andre her allerede har påpekt og spurt, hvorfor gjør du det ikke selv, når ingen andre kan gi deg svaret du ønsker?
    Har hverken utstyr eller ressurser til å gjennomføre dette selv. Det er derfor jeg lurer på om noen andre med litt større "volum" og ressurser har gjennomført dette. Har aldri bedt noen om å teste noe for meg. Jeg har spurt hva som allerede finnes av slikt materiale, eller om det er noen som har planer om å gjøre dette. Trompetnerd er blant de som har gjort en slik test.

Får samme følelesen som når man møter disse "ny religiøse" som ikke bryr seg døjten om hva du sier bare de får messet frem sitt eget standpunkt....
    Er det meg du mener driver denne messingen? Hvilket standpunkt er det i såfall jeg forfekter?

O

om.s

Gjest
    Har hverken utstyr eller ressurser til å gjennomføre dette selv. Det er derfor jeg lurer på om noen andre med litt større "volum" og ressurser har gjennomført dette. Har aldri bedt noen om å teste noe for meg. Jeg har spurt hva som allerede finnes av slikt materiale, eller om det er noen som har planer om å gjøre dette. Trompetnerd er blant de som har gjort en slik test.

Er det meg du mener driver denne messingen? Hvilket standpunkt er det i såfall jeg forfekter?
    Det jeg henviser til er vel mer slik uttrykket er brukt i artikkelen i siste Stereophile, som det henvises til tidligere i tråden, bare en liten avsporing, men påfallende likt, ikke noe personlig......

mvh

K

knutinh

Gjest
    Du bryter med vedtatte sannheter. Straffen for det er evig steining på hifisentralen som spør om du ikke har et liv, om du ikke skal bytte hobby og evige usakligheter som bryter med topic.

Hvor mange av de som poster nå har sett hva mannen spør om i post 1?

-k

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Du bryter med vedtatte sannheter. Straffen for det er evig steining på hifisentralen som spør om du ikke har et liv, om du ikke skal bytte hobby og evige usakligheter som bryter med topic.

Hvor mange av de som poster nå har sett hva mannen spør om i post 1?

-k
    Nå!! du mener dette!

Sitat:
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?
    Sitat slutt.

Ellers anbefaler jeg å lese samme artikkel til deg som til Fush, den kan faktisk være av en viss nytte i denne sammenheng om ikke annet så i syfte for å lære en viss gjensidig respekt.....

mvh

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Du bryter med vedtatte sannheter.
    Faktum er at jeg i løpet av 15 sider i denne tråden ikke har kommet med en eneste påstand hva gjelder lydforskjeller (med unntak av antakelsene mine i første setning angående øvrig utstyr). Jeg har bare stilt spørsmål, som jeg håper før eller siden skal lede fram til svar på åpningsposten min. Så langt har jeg fått to: Trompetnerds siste blindtest, og Fidelity nummer 19. Førstenvte er interessant, Fidelity har jeg nettopp bestilt.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.340
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Hvorfor er det helt legitimt, sosialt akseptert, morsomt, underholdende, lærerikt etc. å blindteste vin og spiritus, mens nærmest det motsatte er tilfelle for husalteret (iht. enkelte her på forumet)?

mvh
    KJ

O

om.s

Gjest
    Hvorfor er det helt legitimt, sosialt akseptert, morsomt, underholdende, lærerikt etc. å blindteste vin og spiritus, mens nærmest det motsatte er tilfelle for husalteret (iht. enkelte her på forumet)?

mvh
    KJ
    Nå er det vel ikke mange som har hevdet nettopp det du her antyder, men det fremholdes at det for mange er poengløst, bortkastet tid, og næmest som en lek, og da faller jo noe av poenget også bort om man skal beskaffe seg med noe en ikke selv tror har noen mening, bare for at det er akademisk "riktig" og behager visse som er kritiske til den praktiskesubjektive tilnmærmingen.....

mvh

K

knutinh

Gjest
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?
    Jeg vet ikke. Hadde jeg visst det så hadde jeg vel ikke mast slik om blindtester. Dessuten føler jeg at det er mer fornuftig å inkludere de som hevder at det er store hørbare forskjeller som "klart kan høres etter 30 sekunder" i et lyttepanel enn meg selv som er mer skeptisk. Men det hadde vært gøy å være med.

Jeg ville ha foreslått billigst mulige Oppo eller hva du kaller den mot Wadia og Krell. Provoser fram størst mulige forskjeller til å begynne med. Når man har bevist at det er hørbar forskjell i det ekstreme tilfellet (og kanskje silt ut testdeltagerne som ikke hører forskjell) kan man gå videre på tøffere utfordringer.

-k

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Nå er det vel ikke mange som har hevdet nettopp det du her antyder, men det fremholdes at det for mange er poengløst, bortkastet tid, og næmest som en lek, og da faller jo noe av poenget også bort om man skal beskaffe seg med noe en ikke selv tror har noen mening for en, bare for at det er "akademisk" riktig og behager visse.....

mvh
    Det er ingen som sier at du behøver å ofre en kalori på blindtester, dersom du ikke synes det gir deg noe.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg vet ikke. Hadde jeg visst det så hadde jeg vel ikke mast slik om blindtester. Dessuten føler jeg at det er mer fornuftig å inkludere de som hevder at det er store hørbare forskjeller som "klart kan høres etter 30 sekunder" i et lyttepanel enn meg selv som er mer skeptisk. Men det hadde vært gøy å være med.

Jeg ville ha foreslått billigst mulige Oppo eller hva du kaller den mot Wadia og Krell. Provoser fram størst mulige forskjeller til å begynne med. Når man har bevist at det er hørbar forskjell i det ekstreme tilfellet (og kanskje silt ut testdeltagerne som ikke hører forskjell) kan man gå videre på tøffere utfordringer.

-k
    Enig. Dette ville være en god test for å besvare spørsmålene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn