Den kjøper jeg ikke, fordi da forutsetter du (feilaktig i mitt syn) uforbeholdent at målinger vi råder over er i stand til å skildre absolutt alle aspekter ved opplevd musikkgjengivelse.
Mvh Vidar P
Dette var noen sider siden, men jeg våger å svare sent fremfor aldri
Målinger er ikke noe verktøy for å måle opplevet musikkgjengivelse - som jeg muligens har vært inne på tidligere. Så du har helt rett i (i mitt syn) at det er feilaktig at målinger er i stand til å skildre absolutt alle aspekter ved opplevd musikkgjengivelse - og det har jeg heller ikke påstått.
Det jeg i dette inlegget setter som forutsetningen for opplevet lyd er:
"f.eks i en blindtest der man
ikke blir påvirket av pris og utseende på utstyret."
Mao. mener jeg at "trynefaktor" er en påvirkende faktor for lytteopplevelsen. For å være litt fresh i språket: Det blir som å ha sex med et lite tiltrekkende menneske versus et meget tiltrekkende menneske. Sansynligvis går ladningen av i begge tilfeller, og man kan måle akkurat like mye krutt hver gang, men opplevelsen kan definitivt være svært forskjellig.
Målinger kan bare bekrefte verdien signalene som når lytteren. Hvis målinger viser identiske signaler i begge tilfeller, så er det med stor sansynlighet like signaler som treffer lytteren. Likevel, og naturlig nok, vil ikke lytteren være i stand til å oppleve disse to spillerne likeverdig - av flere psykologiske og tidsbestemte faktorer - men lytteren opplever ikke spillerne forskjellig
på grunn av lyden som treffer ham/henne hvis signalene er like.
Jeg vet ikke om jeg er klar nok i talen, men det ovenstående er altså påenget mitt.
PS! Og selvsagt er det både målte og lyttemessige forskjeller på elektrisk audioutstyr.
Vidar