Forsterkere Forforsterker med tonekontroller - aldersrelatert

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det kan virke som om alderen har tatt igjen gullørene mine mht frekvensgang. Musikk har begynt å låte litt mørkt i klangen. Selv om jeg fortsatt kan høre 12.500 Hz så tror jeg at det er et visst fall i evnen til å høre diskant i forhold til lavere frekvenser.
Så - derfor lever mine meget gode rør forforsterkere et usikkert liv og står i ferd med å bli byttet ut i en tilsvarende forhåpenligvis like god forforsterker MED tonekontroller. Forforsterkerne jeg bruker er Quicksilver Full Function preamplifier og veksler med Audio Research SP6B.
Hvor går ferden videre?
Ny forforsterker med tonekontroller og kanskje også loudness-kompensator?
Eller er det bare å smette inn en equalizer mellom for- og effektforsterker...?
Jeg er ganske sikker på at det finns personer her inne som kjenner på utfordringen - kanskje også med eldre ører enn mine 59 års?
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Du kan jo også prøve med en øreskylning først. Det skulle forbedre hørelsen på mange mennesker.
Jeg kender ingen forstærker med tonekontroller desværre.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har Luxman 595SE og den har tonekontroll (til en vis grad) og det har mange Luxman
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Uten å kaste bort for mye penger kan du jo prøve Schiit Audio Lokius (6-BAND BALANCED TONE CONTROL).
Ser ut til å koste rundt 299 USD. Balansert og ubalansert inn/ut.

Bands: 20Hz, 120Hz, 400Hz, 2kHz, 6kHz, 16kHz
Adjustment: +/-12dB at 20Hz and 16kHz, +/-9dB at 120Hz and 6kHz, +/-6dB at 400 and 2kHz

1680263899017.png
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Uten å kaste bort for mye penger kan du jo prøve Schiit Audio Lokius (6-BAND BALANCED TONE CONTROL).
Ser ut til å koste rundt 299 USD. Balansert og ubalansert inn/ut.

Bands: 20Hz, 120Hz, 400Hz, 2kHz, 6kHz, 16kHz
Adjustment: +/-12dB at 20Hz and 16kHz, +/-9dB at 120Hz and 6kHz, +/-6dB at 400 and 2kHz

Vis vedlegget 907145
Har faktisk sett på denne, men er redd for at det er mange degraderende IC-kretser i den...?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.142
Antall liker
6.591
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hvordan er det med AntiMode, som @SigbergAudio fører? Kan de brukes som manuell equalizer?
Det er kun X4 som støtter å gjøre det uten samtidig å ha automatisk korreksjon aktivt (da med en antagelse om at man ikke ønsker det). Men med den kan man både sette bass/diskant tilt manuelt og også PEQ manuelt og kjøre med den automatiske DSPen deaktivert.

Men det finnes trolig rimeligere forforsterkere med tradisjonelle tonekontroller der ute hvis det er det man primært er ute etter. :)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har faktisk sett på denne, men er redd for at det er mange degraderende IC-kretser i den...?
Vet ikke om den påvirker signalet i negativ forstand dessverre, men prisen er i hvertfall ikke avskrekkende i tilfelle man vil prøve. Og så er det er jo fy fy i vår hi-fi verden å sette noe sånt i signalkjeden :LOL:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.140
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det går vel an å prøve med en EQ mellem pre og effekt.
Fandt en her i DK..... 2 x 31 bånd DBX 2231 på brukten for 700.
Ellers annbefaling av min egen pre Vincent SA-T7 (rør)
Tonekontroller (bas & diskant) har eget gain-trin, så belaster ikke selve pre´en.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Det kan virke som om alderen har tatt igjen gullørene mine mht frekvensgang. Musikk har begynt å låte litt mørkt i klangen. Selv om jeg fortsatt kan høre 12.500 Hz så tror jeg at det er et visst fall i evnen til å høre diskant i forhold til lavere frekvenser.
Så - derfor lever mine meget gode rør forforsterkere et usikkert liv og står i ferd med å bli byttet ut i en tilsvarende forhåpenligvis like god forforsterker MED tonekontroller. Forforsterkerne jeg bruker er Quicksilver Full Function preamplifier og veksler med Audio Research SP6B.
Hvor går ferden videre?
Ny forforsterker med tonekontroller og kanskje også loudness-kompensator?
Eller er det bare å smette inn en equalizer mellom for- og effektforsterker...?
Jeg er ganske sikker på at det finns personer her inne som kjenner på utfordringen - kanskje også med eldre ører enn mine 59 års?
:)
Hei Asgeir

Har hatt Audio Research SP6B tidligere selv.
Syntes min var litt "Mørk" i klangen. Selv med gode rør.
Kanskje det er forforsterkerene som burde vært byttet først.......

Mvh Sonicfrontiers
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spiller på Tannoy Cheviot original. De er jo kjent for å være litt mørke i klangen. Kanskje nytt høyttalerkonsept er påkrevd?
Bytte til ny type Cheviot ?

De har innstillinger for diskant på høytaleren😊.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei Asgeir

Har hatt Audio Research SP6B tidligere selv.
Syntes min var litt "Mørk" i klangen. Selv med gode rør.
Kanskje det er forforsterkerene som burde vært byttet først.......

Mvh Sonicfrontiers
Det er nok ikke den som er årsaken. Har testet med Quicksilver, Yamaha og Rotel preamper - og det er samme mørke klangbalansen. Har brukt SP6B i helt annet oppsett og da låt det gnistrende sprekt i toppen…
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bytte til ny type Cheviot ?

De har innstillinger for diskant på høytaleren😊.
Nå er jeg meget godt kjent med disse Tannoyhøyttalerne da jeg har hatt dem i mer enn 25 år og byttet kantoppheng 2 ganger. Har to par elementer. Ny type Cheviot blir ikke aktuelt da de har «feil» magnettype.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Hva med Quad Artera pre? Den har quads tilt control der du via fjernkontrollen kan vippe frekvenskurven litt opp eller ned (tilte) rundt en fast frekvens i 'midten' et sted. I tillegg har den vel vanlige tonekontroller som du kan bruke til å justere utgangskurva med. Den er både relativt billig og veldig bra tror jeg. Du finner brukererfaringer i vennetråden for Quad og noen tester på nettet.

Tror det er kun den rene forforsterkeren som har tiltkontroll, de med cd-spiller og dac mangler dette.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.698
Antall liker
21.551
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Phonak har den beste løsningen. Den fungererer også når du ikke hører på stereoanlegget.
 
Topp Bunn