Fordel PC Audio

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
628
Antall liker
558
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
niks...jeg betallte 2200,- bestillte rett fra SlimDevices :D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
niks...jeg betallte 2200,- bestillte rett fra SlimDevices :D
Fikk du ikke et lite søtt brev lie fra tollvesenet i etterkant da... ??
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet skal det betales moms på de 2200,-, så det er nok bare flaks som gjør at det ikke har dukket opp noe krav i etterkant.

Frode
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
I utgangspunktet skal det betales moms på de 2200,-, så det er nok bare flaks som gjør at det ikke har dukket opp noe krav i etterkant.

Frode
Har misstanke for det jeg også..... :-/
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har brukt SQB en stund tidligere. Jeg syns at jeg får bedre lyd ved å bruke et Lynx L22 lydkort og den innebygde DAC'en. Mellomtonen er ikke tørket ut og det er avgjort større makrodynamikk her. Det er flere likhetstrekk mellom min vinylrigg og denne PC-løsningen, en jeg tidligere har hatt med andre digitale kilder.

Mitt lydkildeoppsett er #så# enkelt. En liten støyfri PC med et lydkort som etter min mening har en fantastisk DAC innebygget. Kabel rett til pre. Det er jo bare å teste, så får du høre.

5' for PC'en og 8' for lydkort med DAC. Jeg bruker en 8” skjerm. Alt går rett inn i en rackhylle.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg har brukt SQB en stund tidligere. Jeg syns at jeg får bedre lyd ved å bruke et Lynx L22 lydkort og den innebygde DAC'en. Mellomtonen er ikke tørket ut og det er avgjort større makrodynamikk her. Det er flere likhetstrekk mellom min vinylrigg og denne PC-løsningen, en jeg tidligere har hatt med andre digitale kilder.

Mitt lydkildeoppsett er #så# enkelt. En liten støyfri PC med et lydkort som etter min mening har en fantastisk DAC innebygget. Kabel rett til pre. Det er jo bare å teste, så får du høre.

5' for PC'en og 8' for lydkort med DAC. Jeg bruker en 8” skjerm. Alt går rett inn i en rackhylle.
Deleliste i pc og bilde mulig?

mvh
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72


Bruker DAC'en som sitter i kortet. Den er garantert bedre en Benchmark DAC1. Bruker i tillegg et mikrotastatur og en mikromus. Satt inn en 400Gb harddisk. Jeg hører nesten ikke at PC'en står på. Alt på en plass. Nesten som en CDspiller bare mye mer fleksibel. Bare sååå mye bedre lyd. Tro meg!

Bruker Foobar2000, FLAC, EAC, CDx,

That's all...
 

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Jeg kan ikke skjønne at CD-spillere skal være så ille som alle vil ha det til. Jeg leste på http://www.lessloss.com/jitter.html at dette jittertullet oppsto siden CD-spilleren var master, mens DACen var slave, noe som gjorde at en endring i hastigheten på CDen ville føre til jitter/skjevhet. Dette er jo helt høl i hodet, da så og si alle CDspillere har DACen som master og et buffer foran, slik at det ikke lenger har noe å si hvilken hastighet dataene fra CDen kommer til bufferet, så lenge bufferet ikke går tomt. Har jeg misforstått noe grasalt?

Selv bruker jeg PCen som avspillingssenter, enkelt og greit fordi da har jeg musikken samlet på et sted, og slipper å kjøpe en CD-spiller som gir elendig lydkvalitet istedet for et lydkort til rundt tusenlappen. Jeg ripper CDene mine i WMA Lossless, og kan heller ikke forstå dette dere sier med at det blir datatap når man ripper CDen i høy hastighet. WMP har jo error correction, og dette burde vel være godt nok?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Jeg kan ikke skjønne at CD-spillere skal være så ille som alle vil ha det til.

Selv bruker jeg PCen som avspillingssenter, enkelt og greit fordi da har jeg musikken samlet på et sted, og slipper å kjøpe en CD-spiller som gir elendig lydkvalitet
Selvmotsigende?

:)
 

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Joda, men jeg snakker om det tekniske, og ikke om pris i forhold til kvalitet. Jeg lurer på de tekniske årsakene til at en PC-basert løsning skal være så veldig mye bedre enn en CD-spiller med for eksempel samme DAC som PCen.

Selvmotsigende?

:)
 

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
10
Antall liker
0
Joda, men jeg snakker om det tekniske, og ikke om pris i forhold til kvalitet. Jeg lurer på de tekniske årsakene til at en PC-basert løsning skal være så veldig mye bedre enn en CD-spiller med for eksempel samme DAC som PCen.
Hvis man ripper i looseless format til harddisken med EAC, så slipper man problemer som kan oppstå med drivverket i cd-spiller. EAC vil lese flere ganger for og få en perfekt kopi, som igjen blir lagret på harddisk, for deretter en bitperfekt playback...
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Mulig jeg ikke har lest hele tråden godt nok...

Er ikke i tvil om at data som ligger på harddisken er lik CD'en og forblir slik i motsetning til data på en CD.

Men når en spiller lyd går det om mikseren i Windows (for de som bruker det) for volumregulering. Da blir det vel en del resampling(?)

Jeg ønsker å være sikker på at data fra disken går rett ut på digital form, ikke noe volumkontroll og andre ting som forstyrrer det digitale signalet.

Er problemet løst hvis en bruker Foobar m/kernel streaming, eller finnes det andre metoder.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.357
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
IKKE bruk windows til NOE som har med lyd å gjøre.
disable ALLE lydenheter/funksjoner i windows.
spill av i foobar2000 via asio og IKKE directsound
om nødvendig, installer asio4all
ta signalet fra pc til usb dac(lydkort)
foreta KUN analog volumregulering
mvh
 
T

theStig

Gjest
Digital volumregulering er helt ok det, hvis man gjør det med tilstrekkelig høy oppløsning. Jeg har 42-bits oppløsning i mikseren til lydkortet mitt, og det er mer enn bra nok. Volumregulering i 16 bit er ikke så smart, så det bør man nok unngå.

Støtter ideen om ASIO, det gir minst latency, selv om det kanskje ikke har så mye å si ved CD-playback.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.357
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
asio lyder bedre enn direct sound hos meg,men jeg måtte inn med asio4all for å få det til å virke.
Mvh
 
K

knutinh

Gjest
Digital volumregulering er helt ok det, hvis man gjør det med tilstrekkelig høy oppløsning. Jeg har 42-bits oppløsning i mikseren til lydkortet mitt, og det er mer enn bra nok. Volumregulering i 16 bit er ikke så smart, så det bør man nok unngå.

Støtter ideen om ASIO, det gir minst latency, selv om det kanskje ikke har så mye å si ved CD-playback.
Digital volumkontroll er behørlig diskutert i teknisk-forumet.

Hvis lydkortet har 16-bits D/A så vil attenuering av signalet i det digitale domenet redusere antall effektive bits.

mvh
Knut
 
T

theStig

Gjest
asio lyder bedre enn direct sound hos meg,men jeg måtte inn med asio4all for å få det til å virke.
Mvh
Jeg har prøvd både ASIO, MME og Directsound. Alle låter likt på mitt lydkort (RME Fireface 800)
 
T

theStig

Gjest
Digital volumkontroll er behørlig diskutert i teknisk-forumet.

Hvis lydkortet har 16-bits D/A så vil attenuering av signalet i det digitale domenet redusere antall effektive bits.

mvh
Knut
Sant nok. Derfor er det nok en fordel med 20-bits lydkort hvis man skal gjøre volumkontroll digitalt... kanskje.

Uansett så reduseres oppløsningen når man justerer nivået analogt også, fordi støygulvet (i praksis: omgivelsesstøy i lytterommet) er konstant.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.174
Antall liker
6.709
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hvis man ripper i looseless format til harddisken med EAC, så slipper man problemer som kan oppstå med drivverket i cd-spiller. EAC vil lese flere ganger for og få en perfekt kopi, som igjen blir lagret på harddisk, for deretter en bitperfekt playback...

Dette med EAC virker jo også litt hokus pokus kanskje. Trodde vi nå var enige om at når man kopierer musikk(data) fra en CD i en cd-rom ned til disk, så er dette nøyaktig samme operasjon som når PCen leser data fra f.eks et program på en CD eller kopierer datafiler fra en CD?

Det eneste vi ønsker er jo å få med alle bitene, det er ikke snakk om å unngå jitter osv her.

Hva er da årsaken til at dette fungerer 100% i 30-40-50x med data, men må kjøres i 1-2x via EAC når det er audiodata det gjelder? :p :)
 
N

nb

Gjest
Sannsynligvis primært fordi det gjelder helt andre regler innen HiFi enn i dataverdenen;)

En annen ting er vel at "Yellow book" (CD-ROM) har et ekstra lag feilkorreksjon som "Red Book" (CD) ikke har. Men jeg stiller meg temmelig tvilende til om dette har noen praktisk relevans. Kuntinh eller Ivar Løkken kan sikkert mere om dette.
 
O

OivindJ

Gjest
Hva skal dere med Squeezebox`en?

Hvorfor ikke bare en digital-kabel fra pc til dac?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hva skal dere med Squeezebox`en?

Hvorfor ikke bare en digital-kabel fra pc til dac?
Fordi det er kjedelig å springe inn til et annet rom for å bytte sang?

Frode
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Frode; har du gjort noen forbedringer på din SB3? (bytta strømforsyning for eks..) Fornøyd med den forresten?
 
O

OivindJ

Gjest
Frode wrote:
"Fordi det er kjedelig å springe inn til et annet rom for å bytte sang?"



Men det må vel være bedre? I alle fall med vifteløs pc?

Noen særlig forskjeld på digital-ut på pc-kortene?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Frode; har du gjort noen forbedringer på din SB3? (bytta strømforsyning for eks..) Fornøyd med den forresten?
Jeg har vært svært fornøyd, men nå er den solgt. Tanken er å kjøpe en modifisert SB fra enten Red Wine Audio eller Bolder Cables. Den jeg hadde var ikke modifisert på noen måte.


Frode
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Men det må vel være bedre? I alle fall med vifteløs pc?

Noen særlig forskjeld på digital-ut på pc-kortene?
Jeg har ikke prøvd rett fra PC til dac. SB'en koster rett under 3K, og en løsning med vifteløs PC vil bli mye dyrere hvis man skal ha samme brukervennlighet. For min del måtte jeg kjøpt en skjerm i tillegg til den vifteløse PC'en. Dessuten måtte jeg hatt et eller annet opplegg for å kunne fjernstyre boksen. Squeezebox er en enkel og god løsning til en fornuftig pris. Lydmessig sett kan sikkert overgåes av andre løsninger, uten at jeg har testet.
Det er sterke meninger blant folk her om hva som er best, Mac/pc, USB eller digital utgang, itunes vs. foobar etc. Jeg tror det er få som har prøvd mange løsninger, og dermed kan uttale seg om forskjellene. De fleste har vel en eller annen cd-rigg som referanse. Det er vel noen som har testet ulike lydkort.

Frode
 
C

cpc

Gjest
Dere som har Sqeezebox/Air Port Express o.l.
Hvor mye trenger det å sitte i den pcen man har musikken lagret på? Finnes det eksterne harddisker med innebygget trådløst nettverk man kan benytte, eller trenger man en komplett pc?
 
C

cpc

Gjest
Slimserver er en programvare?

Så det enkleste er kanskje å kjøpe en billig pc, med windows og hele pakken, og smokke inn noen store disker..

Med minimac, kan man da bruke hvilkensomhelst ekstern harddisk, eller kreves det egne macdisker?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Slimserver er en programvare?

Så det enkleste er kanskje å kjøpe en billig pc, med windows og hele pakken, og smokke inn noen store disker..
Ja, jeg tror nok en PC er det enkleste for å kjøre Slimserver(som er programvare).

Frode
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Med minimac, kan man da bruke hvilkensomhelst ekstern harddisk, eller kreves det egne macdisker?
Hvilkensomhelst. Firewire eller USB.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Med minimac, kan man da bruke hvilkensomhelst ekstern harddisk, eller kreves det egne macdisker?
Hei!
Til minimac ville jeg ha valgt LACie versjonen som har samme design/form som minimacen slik at det tilsammen blir en enhetlig form/design rent estetisk.
Jeg valgte La Cie med denne formen mye for at jeg muligens går for minimac etterhvert.
Får jo da bare håpe at neste minimac, beholder formen ::)
Mvh.KW
 
Topp Bunn