Fordel PC Audio

K

knutinh

Gjest
Litt på siden, men michell, med et eksternt lydkort til imac'en, vil du få enda bedre lyd enn du har nå  ;)
Er det teknisk begrunnet eller synsing?

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Litt på siden, men michell, med et eksternt lydkort til imac'en, vil du få enda bedre lyd enn du har nå  ;)
Jeg HAR et eksternt lydkort. En DAC koplet til S/PDIFen.
S/PDIFens kvalitet på denne maskinen er vel behørig dokumentert i tidligere tråder.
http://tinyurl.com/8ks58
Så DACen får det feilfrie signalet den skal ha.
Skal jeg ha enda bedre lyd (noe jeg ikke har et sterkt behov for nå ;) ) må jeg finne en enda bedre DAC.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Er det teknisk begrunnet eller synsing?

-k
Min begrunnelse, er at det er klart hørbar forskjell, å bruke et høykvalitets eksternt lydkort, fremfor å bruke onboard lydkortet. For å pirre teknikk behovet ditt, kan du vel finne en artikkel om feks. SPDIF konvertere og en katalog med priser.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg HAR et eksternt lydkort. En DAC koplet til S/PDIFen.
S/PDIFens kvalitet på denne maskinen er vel behørig dokumentert i tidligere tråder. Så DACen får det feilfrie signalet den skal ha.
Skal jeg ha enda bedre lyd (noe jeg ikke har et sterkt behov for nå ;) ) må jeg finne en enda bedre DAC.
Pris/kvalitet, er noe som burde ringe i bjellene ;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Pris/kvalitet, er noe som burde ringe i bjellene ;D
Ja, ofte er det slik. Kan helt sikkert finne bedre DACer en den jeg landet på.

Men jeg har en mistanke om at du tror at S/PDIFen ikke gjør jobben. Det må du gjerne tro, men i så fall må du underbygge dette.

Det vil ikke overraske meg at et billig creativekort i en PC er så støyutsatt at S/PDIFen er ganske så herpet. Dataene for disse kortene er umulige å finne på nettet og er kanskje heller ikke så relevante siden støymiljøet er ulikt fra maskin til maskin. Dataene gjengitt for iMacen gjelder derfimot for utgangen på denne maskinen. Så effekten av elektrisk støy i den boksen er med i målingen.

Og jeg har ikke tenkt å bruke penger på å finne en S/PDIF-utgang med signal/støyforhold bedre enn 130dB. Særlig ikke når DACen min vel ikke står til mere enn 95dB... ;)
 
K

knutinh

Gjest
Dette har vel blitt diskutert før. Hvis vanlige lydkort er bra nok for (sett inn vilkårlig lydstudio) er det vanskelig å se at det ikke er bra nok for hifi.

Ellers er jeg enig i at man kan finne samme komponenter som i eksterne audiofilkomponenter - til en brøkdel av prisen.

Knut
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Dette har vel blitt diskutert før. Hvis vanlige lydkort er bra nok for (sett inn vilkårlig lydstudio) er det vanskelig å se at det ikke er bra nok for hifi.

Knut
Hva har det med saken å gjøre ???
 
K

knutinh

Gjest
Hva har det med saken å gjøre  ???
Hvis du mener at lyd må gå via en usb-kabel og til en DAC (og dermed et implisitt lydkort), så er det tydeligvis en mening som ikke er delt av pro-audio verdenen. Jeg tror denne debatten er tatt før, men når du gir ut spesifikke, ubegrunnede råd så tar jeg det opp igjen.

Det finnes interne lydkort til 10.000, (lynx) som er veldig høyt vurdert.

Diskusjonen er utdebattert og forsåvidt lite interessant (hver sin smak).

mvh
Knut
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.301
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de meninger som er delt av pro-audio lydverdenen er vel absolutt INGEN GARANTI for god lyd
(snarere tvert imot!)
utviklingen på opptak har nærmest gått baklengs de seneste årene!
IMO
Mvh
Leif
 
N

nb

Gjest
Om man ser litt på hva som faktisk er på et Lynx-kort, så ser man at sammenligningen med et "vanlig" PC-kort ikke er veldig relevant. Lynx er pro-kort for pro-miljøer og har et lass av stæsj man ikke har behov for om målet er å spille av musikk på stereoen hjemme. Ellers skal jeg ikke mene mye om Lynx siden jeg ikke har prøvd det, men ingen får meg til å tro at man må betale 5-6 lapper og oppover for å få et godt digitalsignal ut fra en PC.

For meg personlig stiller dette i samme kategori som "man må rippe på 1 eller 2 ganger hastighet for å få best lyd", en påstand det i mine øyne 1) Ikke er særlig belegg for 2) Ikke er noen fornuftig grunn jeg kan se til at så skal være tilfelle.
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Jeg er kanskje ekstra følsom for pc-støy, men jeg har enda ikke møtt en stasjonær pc som jeg ikke kan høre.. Gjør ikke det dette til et relevant problem?

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb
"The USB connector provides a single nominally 5 volt wire from which connected USB devices may power themselves. In practice, delivered voltage can drop well below 5 V, to only slightly above 4 V. The compliance spec requires no more than 5.25 V anywhere and no less than 4.375 V at the worst case; a low-power function after a bus-powered hub. In typical situations the voltage is close to 5 V."

Terje:
"Hvis man derimot bruker en lang kabel for spdif overføring er det en helt annen sak. "
Jeg har brukt veldig lange spdif strekk med coax uten å høre degradering. Hvis spdif-kabler er utsatt for en "magisk degraderingsmekanisme" som ikke er gjenstand for vanlig fysikk, kan ikke det samme gjelde usb-kabler? Vi snakker om mennesker som bytter ut nett-ledningen...

LMC:
Hush er kule... og dyre. Og fremdeles må du gå for flash-disk for å fjerne all støy.

-k
Det er nok ikke noe magisk med lydforskjeller på spdif kabler.
Jeg har benyttet spdif overføring mellom driv og dac i mange år, og testet et uttall forskjellige kabler til formålet. Samtlige av disse kablene har hatt lydmessige forskjeller.
Dette har vært kabler på mellom 0,5 og 1 meter.
Jeg har aldri testet spdif kabler på 5 meter, men kan ikke tenke meg at lydforskjellene blir mindre.
Disse kablene skal være avstemt til 75 eller 110 ohme impedans (110 for aes/ebu). Unøyaktigheter her påvirker lyden.
Dårlig kavalitet på dielektrikum i kabelen, ut og innstråling av støy m.m. påvirker også lyden.
De tekniske grunnene er vel egentlig ikke så viktige, men det er de lydmessige resultatene som teller.
Min praktiske erfaring med spdif er at kablene påvirker lyden.
Min erfaring med usb er at det ikke påvirker lyden. USB erfaringene er ikke så velbekgrunnet som med spdif da jeg ikke har benyttet dette så lenge.
Usb/spdif converteren jeg benytter har en 15cm spdif coax fra converter og inn på dac`en. Denne overføringen er klokket med en egen superklokke i konverteren, og kabelen ut er impedanstilpasset i forhold til sender og lengde. Jeg vil derfor ikke bytte ut denne, men hadde jeg gjort det hadde det garantert vært hørbare forskjeller.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har på ingen måte argumentert FOR lynx. Utgangspunktet for mine argumenter var en påstand om at man burde oppgradere til en viss usb-dac-løsning fordi dette ville gi mye bedre lyd enn andre alternativer.

Dette står som en udokumentert subjektiv mening. Jeg har prøvd å vise til ande løsninger som også gir påstått svært bra lyd. Er det virkelig noen her som mener at en usb-kabel låter bedre enn en spdif-kabel?

-k
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Om man ser litt på hva som faktisk er på et Lynx-kort, så ser man at sammenligningen med et "vanlig" PC-kort ikke er veldig relevant. Lynx er pro-kort for pro-miljøer og har et lass av stæsj man ikke har behov for om målet er å spille av musikk på stereoen hjemme. Ellers skal jeg ikke mene mye om Lynx siden jeg ikke har prøvd det, men ingen får meg til å tro at man må betale 5-6 lapper og oppover for å få et godt digitalsignal ut fra en PC.

For meg personlig stiller dette i samme kategori som "man må rippe på 1 eller 2 ganger hastighet for å få best lyd", en påstand det i mine øyne 1) Ikke er særlig belegg for 2) Ikke er noen fornuftig grunn jeg kan se til at så skal være tilfelle.
Hvem har nevnt Lynx ?
 
K

knutinh

Gjest
Det er nok ikke noe magisk med lydforskjeller på spdif kabler.
Bra, da er vi enige om det mest grunnleggende =)
Jeg har benyttet spdif overføring mellom driv og dac i mange år, og testet et uttall forskjellige kabler til formålet. Samtlige av disse kablene har hatt lydmessige forskjeller.
Dette har vært kabler på mellom 0,5 og 1 meter.
Jeg har aldri testet spdif kabler på 5 meter, men kan ikke tenke meg at lydforskjellene blir mindre.
Disse kablene skal være avstemt til 75 eller 110 ohme impedans (110 for aes/ebu). Unøyaktigheter her påvirker lyden.
Jeg kan ikke kommentere dine erfaringer, men jeg har selv brukt korte kabelstrekk med vanlig analog linjekabel (altså helt feil impedanse) uten å kunne høre degradasjon.

Dårlig kavalitet på dielektrikum i kabelen, ut og innstråling av støy m.m. påvirker også lyden.
Hvordan påvirker utstråling av støy lyden på en kabel? Jeg motsier ikke at du har observert forskjeller, men jeg stiller spørmålstegn ved hvordan du enkelt og greit kan tilskrive disse impedanse, dielektrikum, innstrålkt støy etc. Hvilke tester har du gjort for å fastslå det??

mvh
Knut
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
For meg personlig stiller dette i samme kategori som "man må rippe på 1 eller 2 ganger hastighet for å få best lyd", en påstand det i mine øyne 1) Ikke er særlig belegg for 2) Ikke er noen fornuftig grunn jeg kan se til at så skal være tilfelle.
Om man bare tenker teori, burde det i dete minste, være større sjanse for korrekt avlesning ved lavere hastigheter....
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg har nå heller ikke problemer med å se at det er forskjell på S/PDIF-kabler. Båndbredden for en slik overføring er ca 3MHz og når en kjører uten ekstern klokke vil signalet raskt degraderes og jitter vil gjøre seg gjeldende.
Selv bruker jeg 1m Toslink-forbindelse. Og når utgangen på macen er fullstendig støyfri (130dB) skal jeg bruke en skikkelig møkkete lysleder for at pulsene skal bli klint utover når de når fram til DACen.

Tilsvarende mekanismer med USB er jeg ikke familiær med. Men USB er jo et alternativ også om en velger en støyfri iMac som lydkilde ;)
 
N

nb

Gjest
Om man bare tenker teori, burde det i dete minste, være større sjanse for korrekt avlesning ved lavere hastigheter....
Det er mulig, men det finnes et hav av empiri fra dataverdenen på at avlesing av en CD ikker er noe hokkuspokkus. En DVD-rom til 400 kroner fra komplett klarer den jobben brillefint på mange ganger hastigheten.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Om man bare tenker teori, burde det i dete minste, være større sjanse for korrekt avlesning ved lavere hastigheter....
Jo for så vidt. iTunes som jeg benytter har et valg for feilkorreksjon. Jeg har det påslått, kjører naturligvis full hastighet og ripper en cd på ca 5 min. CDer med riper tar litt lenger tid...

Dette er samme funksjon som ved lesing fra harddisk. Det slippes ikke feildata fra harddisken. For da kræsjer maskina. Ingen tror vel at en gammel harddisk med 1000rpm leser dataene bedre enn en ny med 10000 rpm???
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
HUSH i Tyskland lager vifteløse pc´r som ser ut som dvd spillere.de har spesialisert seg på multimedialøsninger.
mvh
leif
Ble ikke imponert... Men om en er allergisk mot epler og synes det er OK å betale mer enn nødvendig så kanskje ;)
 
K

knutinh

Gjest
Ble ikke imponert... Men om en er allergisk mot epler og synes det er OK å betale mer enn nødvendig så kanskje ;)
Hver mann sine preferanser. Men ingen av oss ønsker en mac vs PC debatt. Den er gjort før og har ingen løsning eller enighet uansett. Det blir som om en muslim og en kristen skulle sette seg ned og bli enig om hvem som hadde "best" gud.

mvh
Knut
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men ingen av oss ønsker en mac vs PC debatt.
Nei, hvem gidder det? Lydmessig blir det det samme ;) Og nå har du flere støyfrie alternativer presentert også:

PC-laptop (NB! Bare enkelte modeller )
Powerbook
Hush PC med Windows media Center
iMac G5 med Front Row

Ikke prioritert rekkefølge selvsagt ;)

Men jeg anbefaler PC-folket å titte litt inn i epleverdenen må åpne øyne. Jeg tror mange vil like det de ser.

Selv trives jeg godt med en HP laptop som måle- og ymseverktøy på jobben. Men jeg vil ikke akkurat ha den stående i stua...
 
K

knutinh

Gjest
Jeg trives godt med denne på stua. 140mm PSU-vifte, 120mm CPU vifte@5V, 2x80mm systemvifter, softwarekontrollert hastighet (dvs stoppet mesteparten av tida).



knut
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg trives godt med denne på stua. 140mm PSU-vifte, 120mm CPU vifte@5V, 2x80mm systemvifter, softwarekontrollert hastighet (dvs stoppet mesteparten av tida).


knut
Hver mann sine preferanser... ;)
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Jeg kan ikke kommentere dine erfaringer, men jeg har selv brukt korte kabelstrekk med vanlig analog linjekabel (altså helt feil impedanse) uten å kunne høre degradasjon.

Dette kommer jo an på hvilken annen kabel du ikke hører degradering i forhold til.
Hvis du mener det ikke er lydmessige forskjeller på digitalkabler brukt til spdif overføring, mistenker jeg at du kanskje ikke har tilstrekkelig avslørende utstyr?

Hvordan påvirker utstråling av støy lyden på en kabel?

Utstrålt støy fra en komponent blir fort innstrålt støy i en annen komponent.

Jeg motsier ikke at du har observert forskjeller, men jeg stiller spørmålstegn ved hvordan du enkelt og greit kan tilskrive disse impedanse, dielektrikum, innstrålkt støy etc. Hvilke tester har du gjort for å fastslå det??

Hovedsaklig lyttetester og sammenligning av måter kabler er bygd opp på i forhold til lydresultat.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; best lyd:
PC (ikke Mac) med deaktivert lydkort, EAC og FOOBAR, USB til DAC. Ingen analog eller digital lydbehandling i PCen, FOOBAR settes til DIRECT SOUND (viktig)
Her er det kun Dacen som begrenser lydkvaliteten.
Mvh
Morten
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hei
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; best lyd:
PC (ikke Mac) med deaktivert lydkort, EAC og FOOBAR, USB til DAC.  Ingen analog eller digital lydbehandling i PCen, FOOBAR settes til DIRECT SOUND (viktig)
Her er det kun Dacen som begrenser lydkvaliteten.
Mvh
Morten
Oppriktig talt!

Sett deg inn i teknikken før du kommer med slike bombastiske og tøvete uttalelser ::)

Det skjer jo overhodet ingen lydbehandling i Macen heller.
På mitt oppsett er det KUN DACen som begrenser lydkvaliteten akkurat som i ditt oppsett.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har brukt en støysvak liten formfaktor IBM PC med Lynx L22 og Benchmark DAC1 i lengre tid. Jeg har ikke før hatt større oppløsing og utklinging i anlegget. Langt bedre en CD spillere har kunnet fremskape. Bruker ellers EAC, Foobar2000, Flac og Acuraterip. Spes kabel mellom lydkortet og DAC.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Har brukt en støysvak liten formfaktor IBM PC med Lynx L22 og Benchmark DAC1 i lengre tid. Jeg har ikke før hatt større oppløsing og utklinging i anlegget. Langt bedre en CD spillere har kunnet fremskape. Bruker ellers EAC, Foobar2000, Flac og Acuraterip. Spes kabel mellom lydkortet og DAC.
Det tviler jeg ikke på :)

Det er faktisk så enkelt at så lenge du har et oppsett (likegyldig om det er Mac eller PC) der signalet kommer rent og pent fram til DACen har du et oppsett som bare må være like bra eller bedre enn den beste CD-spilleren. En harddisk feiler nemlig ikke.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Oppriktig talt!

Sett deg inn i teknikken før du kommer med slike bombastiske og tøvete uttalelser ::)

Det skjer jo overhodet ingen lydbehandling i Macen heller.
På mitt oppsett er det KUN DACen som begrenser
lydkvaliteten akkurat som i ditt oppsett.
Der tar du feil Michell, men er du fornøyd med lyden så er jo det greit.
Mvh
Morten
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Der tar du feil Michell, men er du fornøyd med lyden så er jo det greit.
Mvh
Morten
Ærlig talt. Slike utsagn blir håpløse.
Du må underbygge de meningsløse påstandene dine.
Og sånn for ordens skyld: Har du hørt et oppsett med iMac og (din) USB-DAC?
 
K

knutinh

Gjest
Spennende å se at pc audio nå blir på samme måte som annen audio. Påstander kastes ut i fleng om "kjøp dette, eller så får du ikke bra lyd", "denne gir feilfri lyd" etc. Moro :)

Knut
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ja, med utspill av madmanns type tror jeg at en kan greie å få enhver tråd opp eller snarere ned på nivå med høyttalerkabeltrådene  ;D

Egentlig ikke så moro, men alt har en underholdningsverdi, så...
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Godt innlegg knutinh.
Michell, den sammenlikningen er det flere andre som har gjort. Konklusjonen er klar til fordel for PC, jeg trenger ikke å forske på den delen.
Mvh
Morten
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hei
Godt innlegg knutinh.
Michell, den sammenlikningen er det flere andre som har gjort. Konklusjonen er klar til fordel for PC, jeg trenger ikke å forske på den delen.
Mvh
Morten
Nei, du har jo tydeligvis sett lyset. Men denne tråden har faktisk et visst potensiale av "les og lær om PC-audio". Og da sporer du fullstendig av med ville påstander som du (naturligvis,- for du kan ikke annet) plent nekter å vise referanser til.

En får tro det finnes oppegående sjeler som leser denne tråden og ikke lar seg spore av av dine guddommelige vise ord ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Du snakker til veggen nå, michell.
Jeg vet det ;D

Jeg visste det så snart jeg så "madman" (godt valg av nick...)

Men av og til er det vanskelig å la være...
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Michell
Det er ikke deg jeg ønsker å opplyse. Jeg skjønner at du er fornøyd med det du har, og i ditt oppsett er det sikkert bra. Men det finnes endel andre som ligger i startgropa og lurer på ting, og det er disse jeg prøver å gi råd til.
Mvh
Morten
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hei Michell
Det er ikke deg jeg ønsker å opplyse. Jeg skjønner at du er fornøyd med det du har, og i ditt oppsett er det sikkert bra. Men det finnes endel andre som ligger i startgropa og lurer på ting, og det er disse jeg prøver å gi råd til.
Mvh
Morten
Og de rådene har dessverre liten verdi siden de formidles av en av "det rettes" displer.
Disiplene har det så greit for de kan si: "det er bare sånn det er".

Det var kveldens siste ord til veggen.
 
Topp Bunn