Fordel PC Audio

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Håper noen kan forklare litt "basic" for meg når det gjelder dette med Squeezebox:

Jeg har en Fujitsu Siemens laptop (2 år gammel), som jeg har mye mp3 på, samt lagringsplass til å legge inn hele musikksamlingen min. Har akkurat kjøpt ny leilighet, og tenker på hvordan jeg skal bygge opp et billig men godt lydsystem. Tanken har til nå vært å kjøpe meg en Arcam A 90 samt en Arcam cd/dvd-spiller for å redusere antall bokser. Har også ønsket meg en mulighet til å få tilgang til mp3 på pcen uten å trekke kabel fra stua til soverommet(der pcen skal stå). Trådløs router vil stå i stua (54 Mbit/s).

Kan jeg nå altså kjøpe Squeezebox, koble denne direkte til forsterkeren, og ha tilgang til alle mine mp3, webradio o.s.v., + muligheten til å spille av cdene mine fra pcens harddisk med godt resultat? Eller må jeg ha en dac et sted i kjeden (mellom Squeezebox og forsterker antar jeg?)

hadde tenkt å bruke ca. 10 - 13 000,- på cd/dvdspiller. Kan Squeezebox rett i int. forsterker konkurrere med cd/dvd-spillere i denne klassen? eller må jeg ha Dac i tillegg før det blir sving over sakene?

Beklager langt inlegg, trenger å få ting inn med teskje ;D
 
N

nb

Gjest
Squeezeboxen har DAC innebygget og har analoge utganger. Hvor bra DACen som står i er, vet jeg ikke noe om, men det er neppe det mest kritiske leddet i lydformidlingskjeden for å si det sånn.

Om du uansett baserer deg en del på mp3 o.l. så ser jeg uansett ikke poenget i å legge store penger i ymse eksotiske løsninger, da har du uansett valgt en løsning som er mer rettet mot å enklest mulig spille den musikken du vil og ikkenødvendigvis tyne ut den beste lyden det er mulig å få til. Og jeg synes det du gjør er mer fornuftig, bare for å ha sagt det;)

Edit: Så ikke at du hadde budsjett på over ti lapper for CD/DVD-spiller, da har du jo en del valgmuligheter...
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Veldig interessant dette. Takk for svar nb. Hittil har ønsket mitt vært å kunne supplere en god cd/dvdspiller med mp3 fra pcen, så jeg skal altså ikke basere meg på mp3 fremfor cd. Nå som lagringsplass er såpass billig, ser jeg jo muligheten til å heller kjøpe en billig dvdspiller primært for film (+ en og annen cd), men primært legge cdsamlingen inn på pc. Derfor er jeg interessert i å høre om hvilke erfaringer som finnes her inne ang. Squeezeboz rett i forsterker vs. Squeezebox --> dac --> forsterker.

Er det forresten noen som har førstehånds erfaring når det gjelder hvordan dette fungerer trådløst? For min del er dette mye av poenget, men jeg er grunnet tidligere erfaring noe skeptisk til stabiliteten...

Har det noe å si om det er stasjonær pc vs. laptop? skjerming internt i en laptop er jo endel dårligere enn i en stasjonær pc. For meg utarter dette problemet seg ved at jeg hører tydelig "knitring" fra harddisken når jeg hører på musikk via lydutgangen på laptopen og inn i Grado SR 60. Regner med dette ikke er noen problematikk siden pcen bare overfører data til Squeezeboxen, og at dekodingen skjer der? Anyone?
 
N

nb

Gjest
Jeg vil anta at støyen du hører kommer fra et internt lydkort og analogutganger på laptopen av heller laber kvalitet. Om du bruker en squeezebox eller tilsvarende løsning, tar du uansett signalet ut digitalt via nettverket. Jeg har svært vanskelig for å tro at evt støy fra PCen skulle ha noe å si i den sammenheng, i så tilfelle burde det ikke være mulig å få nettverkskommunikasjon til å fungere i det hele.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Regner med dette ikke er noen problematikk siden pcen bare overfører data til Squeezeboxen, og at dekodingen skjer der? Anyone?
Det er riktig, det som overføres til Squeezeboksen er en ubesudlet datastrøm.

Har også enkelte ganger merket støy fra lydkort i diverse stasjonære PC'er så dette problemet er ikke noe som er spesielt for bærbare...
 
K

knutinh

Gjest
Det er riktig, det som overføres til Squeezeboksen er en ubesudlet datastrøm.

Har også enkelte ganger merket støy fra lydkort i diverse stasjonære PC'er så dette problemet er ikke noe som er spesielt for bærbare...
Spesielt eldre VIA hovedkort var plaget med overhøring fra USB til lydkort. Jeg tror kanskje de sparte inn på lokal strøm-fordeling eller noe. I alle fall hørte du tydelig summende lyd i høyttalerne når du rørte musa. Fantastisk irriterende.

mvh
Knut
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Hallo!

Må forsøke Squeeszebox!
Hvor har dere kjøpt disse. Direkte fra Slim devices?

Mvh.
Kjetil
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg tror sannelig det dukker opp en SqueezeBox2 (ikke 3) på bruktbørsen i kveld, jeg! 8)

(jeg har gått over til å bruke PCen/lydkortet direkte, da jeg har flyttet og PCen allikevel står i samme rom som anlegget)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Jeg tror sannelig det dukker opp en SqueezeBox2 (ikke 3) på bruktbørsen i kveld, jeg! 8)

(jeg har gått over til å bruke PCen/lydkortet direkte, da jeg har flyttet og PCen allikevel står i samme rom som anlegget)
Opplever du noen lydmessige forskjeller?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Opplever du noen lydmessige forskjeller?
Kan egentlig ikke si jeg har giddet å A/B-teste noe særlig. Jeg vil faktisk tro at jeg vil kunne få litt bedre arbeidsforhold for DACen min med SqueezeBoxen enn med PCen, da den tillater ca. 9 meter kortere S/PDIF-kabel og har veldig lite jitter. Jeg tror faktisk at digitalt ut fra en SqueezeBox er vanskelig å overgå rent teknisk, såfremt disse jittermålingene er korrekte :)

Jeg vet ikke hvor sammenlignbare forskjellige jittermålinger med forskjellig type utstyr er, men i Stereophile målte John Atkinson ca. dobbelt så mye jitter som Sean Adams målte på SqueezeBox2 (118 ps vs. 65 ps) ;D
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hallo!

Må forsøke Squeeszebox!
Hvor har dere kjøpt disse. Direkte fra Slim devices?

Mvh.
Kjetil
Jeg bestilte direkte fra Slimdevices på mandag, enkelt og greit. Så får vi se om pakken kommer frem før jul.

Frode
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Squeezebox'n er så billig at man får 4 stk til prisen av det etterhvert så mye omtalte Lynx lydkortet. Altså så billig at man kan teste den og eventuelt sette den på barnerommet om man ikke er fornøyd. Kjøp et skikkelig power til den og den banker i hvertfall en bråte med seriøse cd-spillere.

Power kjøper du her ($230): http://www.boldercables.com/servlet/Search?category=MODIFICATIONS

Regner du med frakt og kjøper poweret i tillegg, er du kun 1500kr i fra et Lynx22 kort som fås for ca.6000kr.
Tenkte også på SqBox, men....
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Regner du med frakt og kjøper poweret i tillegg, er du kun 1500kr i fra et Lynx22 kort som fås for ca.6000kr.
Tenkte også på SqBox, men....
Men med Lynx kortet har du ikke noen styringsmulighet hvis PC'en står i et annet rom.

Frode
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Men med Lynx kortet har du ikke noen styringsmulighet hvis PC'en står i et annet rom.

Frode
Kan bruke tv, håndholdt enhet eller kjøpe sender-mottaker med display. Ekstrakosnader blir det jo, så du får et lite poeng.... :)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Kan bruke tv, håndholdt enhet eller kjøpe sender-mottaker med display. Ekstrakosnader blir det jo, så du får et lite poeng.... :)
Jeg nøyer meg med et halvt poeng. :)

Frode
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Jeg bestilte direkte fra Slimdevices på mandag, enkelt og greit. Så får vi se om pakken kommer frem før jul.

Frode
Hvordan forgikk oppgjøret?

Kjetil
 

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
627
Antall liker
552
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Hva med å rippe med Windows Mediaplayer, virker jo super enkelt, eac er jo sykt komplisert, er det noe forskjell på lyd kvaliteten? ???
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Windows blir vel alt for enkelt. ;) Og det er vel vedtatt og opplest at det feil format å bruke
 

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
627
Antall liker
552
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
okei...forklar nermere takk! kan ikke huske å ha lest det nei!
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Side 2 under hifi generelt + ørten andre innlegg. Men det trenger jo ikke du være enig i. Nesten alle mener jo noe forskjellig allikevel. Som med alt annet her i verden....
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Har det siste året brukt en usb/spdif konverter fra Empirical Audio med svært gode resultater.
Denne plasseres på en dac, eller kan eventuelt bygges inn.
Spiller av på en laptop og signalet går i usb format til Turbo Offramp converter fra Empirical Audio på dac`en som converterer til spdif.
Ripper med EAC og spiller av med Foobar og Asio plugin.
Dette spiller betydelig bedre på min dac enn en rekke separate drivverk jeg har hatt. Dette har vært drivverk fra Teac, Theta, Sonic Frontier, Classe, Wadia m.m.

Her er en link til en på Audio Asylum som har testet denne mot Squeezbox model 1, M-Audio og Waveterminal u24.
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=pcaudio&n=7731&highlight=offramp&r=&session=

Etter at jeg begynte å benytte denne avspillingsmetoden har jeg aldri vurdert konvensjonelle drivverk.
 
K

knutinh

Gjest
Hvor godt støydempet er pc-løsningene deres? Har dere regnet på hvor mange ekvivalente bit dere sitter igjen med medregnet akustisk pc-støy?
-k
 
N

nb

Gjest
Hvor godt støydempet er pc-løsningene deres? Har dere regnet på hvor mange ekvivalente bit dere sitter igjen med medregnet akustisk pc-støy?
-k
Det er vel temmelig mange så lenge man tar signalet ut digitalt til en DAC
 
K

knutinh

Gjest
Hvor mange effektive bits greier du å høre i et lytterom hvor differansen mellom maks signalnivå og akustisk støygulv tilsvarer 50 dB?

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Hvor mange effektive bits greier du å høre i et lytterom hvor differansen mellom maks signalnivå og akustisk støygulv tilsvarer 50 dB? Noe over 8 bits vil jeg tro. Ved 96dB akustisk peak SNR utnytter du 16 bits mer eller mindre til fulle. Ved 144dB kunne man (teoretisk) utnytte 24 bits.

Spørsmålet er hvor mye støy PC tilfører lyttemiljøet. Hvis du har en "vanlig" hyllevare PC vil jeg tro at den støyer ganske mye i umiddelbar nærhet.

mvh
Knut
 
N

nb

Gjest
Hvor mange effektive bits greier du å høre i et lytterom hvor differansen mellom maks signalnivå og akustisk støygulv tilsvarer 50 dB?

mvh
Knut
Sorry, misforstod hva du mente. Men man kan få en PC til å kjøre særdeles stille om man ønsker, husk at avspilling av musikk ikke tar særlig CPU-kraft. Man kan jo uansett sette PCen i et annet rom om man har plass og støy er et reelt problem. Den største støykilden i en PC er ofte heftige graffikkort, noen man her heller ikke har særlig bruk for
 
K

knutinh

Gjest
Helt klart. Jeg har to forholdsvis kraftige PCer jeg har jobbet mye med å fjerne støyen på. Men de er ikke støy-FRIE, de er LAV-støy. For å få helt støyfri må man bytte ut harddisk med flash-ram, og ha passive kjøleløsninger rundt baut. Dette er ganske plundrete og gir en kostbar, stor løsning, som oftest med lavere ytelse.


Og hvis PCen står 20 meter unna, hva da med de "audiofile" her inne som er redd for en 50cm lang digital kabel fra cd til A/D konverter. De må jo få krupp over en 10 eller 20 meter lang ledning? =)

-k

www.silentpcreview.com tester og DIY med veldig bra forum nettopp for å dempe støyen i PC-er
 
N

nb

Gjest
Ja, det skal bli spennende å se hvilke elementer av audiofil nevrosa som blir overført til PC-verdenen om løsninger basert på PC og ekstern DAC blir populære.... her er det mange spennede muligheter for voodoo for den som vil.

Men enig i at støy er en utfordring, men ikke uoverkommelig
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Helt klart. Jeg har to forholdsvis kraftige PCer jeg har jobbet mye med å fjerne støyen på. Men de er ikke støy-FRIE, de er LAV-støy. For å få helt støyfri må man bytte ut harddisk med flash-ram, og ha passive kjøleløsninger rundt baut. Dette er ganske plundrete og gir en kostbar, stor løsning, som oftest med lavere ytelse.


Og hvis PCen står 20 meter unna, hva da med de "audiofile" her inne som er redd for en 50cm lang digital kabel fra cd til A/D konverter. De må jo få krupp over en 10 eller 20 meter lang ledning? =)

-k

www.silentpcreview.com tester og DIY med veldig bra forum nettopp for å dempe støyen i PC-er
Anbefaler at du lytter på den siste generasjonen iMac G5. Den er definitivt ikke hørbar fra lytteposisjon. Men susen på CD-innspillingene hører jeg...!

Forrige generasjon (som ble levert fram til i høst) støyet tidvis for mye. Jeg var også bekymret for at denne skulle støye. Men det gjør den da altså ikke :)

Problem solved!
 
K

knutinh

Gjest
Ellers er det enkelte lap-toper som har veldig lite støy out of the box.

k
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Synes de fleste tråder ang. pc audio sporer litt av mot ren pc problematikk.
Det som er vel så interessant på et audio forum er hvor god lyd det er mulig å få ut av pc audio kontra konvensjonell cd avspilling.
Jeg bruker selv en helt stadard Fujitsu/Siemens laptop til musikkavspilling, og har ikke støyproblemer med denne selv om jeg sitter med den i fanget.
Viften starter aldri under musikkavspilling. Støy er ikke noe problem.
Når det gjelder HDD som også har vært diskutert opp og ned her på sentralen i andre tråder, er heller ikke dette noe stort problem hvis man ikke ønsker å gjøre veldig mye ut av det.
Jeg bruker en ekstern Maxtor HDD på 300G.
Denne er forbundet til laptop med Firewire eller usb, og plassert under sofaen. Ingen støyproblemer og plass til 5-600 rippede cd`er.
Når det gjelder kabellengder fra pc til dac, er ikke dette noe problem så lenge man bruker usb.
Usb har en protokoll og hastighet nok ved musikkavspilling til å sjekke seg selv for feil under overføring.
Har eksprimentert med lange og korte kabler fra pc til usb/spdif converter, og ikke kunnet detektere lydforskjeller.
Har også spilt av fra intern og ekstern disk via usb/firewire uten å kunne detektere lydforskjeller.
Hvis man derimot bruker en lang kabel for spdif overføring er det en helt annen sak.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.301
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
HUSH i Tyskland lager vifteløse pc´r som ser ut som dvd spillere.de har spesialisert seg på multimedialøsninger.
mvh
leif
 
K

knutinh

Gjest
Jeg er kanskje ekstra følsom for pc-støy, men jeg har enda ikke møtt en stasjonær pc som jeg ikke kan høre.. Gjør ikke det dette til et relevant problem?

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb
"The USB connector provides a single nominally 5 volt wire from which connected USB devices may power themselves. In practice, delivered voltage can drop well below 5 V, to only slightly above 4 V. The compliance spec requires no more than 5.25 V anywhere and no less than 4.375 V at the worst case; a low-power function after a bus-powered hub. In typical situations the voltage is close to 5 V."

Terje:
"Hvis man derimot bruker en lang kabel for spdif overføring er det en helt annen sak. "
Jeg har brukt veldig lange spdif strekk med coax uten å høre degradering. Hvis spdif-kabler er utsatt for en "magisk degraderingsmekanisme" som ikke er gjenstand for vanlig fysikk, kan ikke det samme gjelde usb-kabler? Vi snakker om mennesker som bytter ut nett-ledningen...

LMC:
Hush er kule... og dyre. Og fremdeles må du gå for flash-disk for å fjerne all støy.

-k
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Pc'n min støyer noe, men har ikke noe problem med det under avspilling av musikk, da er det ikke hørbart i det hele tatt. HTPC'en bruker jeg til annet enn bare musikk, så da må man nesten regne med litt støy.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hvis man derimot bruker en lang kabel for spdif overføring er det en helt annen sak.
SP/DIF med RCA eller optisk kan vel overføre på omtrent samme lengde som USB,- ca 5 m uten kvalitetsproblemer. Men S/PDIF med coax og BNC er specet for i alle fall 100m.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
SP/DIF med RCA eller optisk kan vel overføre på omtrent samme lengde som USB,- ca 5 m uten kvalitetsproblemer. Men S/PDIF med coax og BNC er specet for i alle fall 100m.
Litt på siden, men michell, med et eksternt lydkort til imac'en, vil du få enda bedre lyd enn du har nå ;)
 
Topp Bunn