Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Betyr dette at en må vise legitimasjon i inngangen til lampehuset?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan bli forbudt å ta med fiskestangen ned på et skjær og fiske, med mindre man først betaler løsepenger, registrerer seg og loggfører sin fangst til glede for statens datalagringsentusiaster.

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7909990

    Bompenger for å gå i skogen med pålagt GPS-sporing neste?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det kan bli forbudt å ta med fiskestangen ned på et skjær og fiske, med mindre man først betaler løsepenger, registrerer seg og loggfører sin fangst til glede for statens datalagringsentusiaster.

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7909990

    Bompenger for å gå i skogen med pålagt GPS-sporing neste?
    Slik jeg forstår det så er det et ønske å finne et system å registrere hva som faktiskt blir tatt opp av fisk, sånn at man får data.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Slik jeg forstår det så er det et ønske å finne et system å registrere hva som faktiskt blir tatt opp av fisk, sånn at man får et data.
    Ja, og metoden man ønsker seg er å forby vanlige mennesker rekreasjon og matauk, folk på tur, på hytten, i båt, barn som står på en fergekai etc. å fiske hvis ikke staten får penger først og man rapporterer til staten hver minste pir og pale man har fått på kroken.

    Nå er nå heldigvis ikke dette vedtatt ennå, men siden saken inneholder de tre elementene som de rødgrønne politikerne setter aller høyest her i verden:

    a. innføre en ny avgift
    b. lage et nytt forbud
    c. utvide det statlige registeret over all dagligdags aktivitet som innbyggerne foretar seg

    .. så er jeg pessimist hva angår utfallet av dette. :-\
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    ja, det at folk må skaffe seg et fiskekort over internett er det samme som å forby. Paranoien din mot statsmakter når nye høyder, Gjestemedlem.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Gjestemedlem skrev:
    Det kan bli forbudt å ta med fiskestangen ned på et skjær og fiske, med mindre man først betaler løsepenger, registrerer seg og loggfører sin fangst til glede for statens datalagringsentusiaster.
    Jeg kjenner saken bare fra en presentasjon i et NRK-program, muligens "Her & nå".

    Der ble det foreslått som en gratis registrering, og da for at forskere skulle kunne ta kontakt på stikkprøvebasis for å danne seg et bilde av hvor mye fisk som faktisk blir tatt.

    Ingen avgift, altså.

    Mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    Gjestemedlem skrev:
    Det kan bli forbudt å ta med fiskestangen ned på et skjær og fiske, med mindre man først betaler løsepenger, registrerer seg og loggfører sin fangst til glede for statens datalagringsentusiaster.

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7909990

    Bompenger for å gå i skogen med pålagt GPS-sporing neste?
    Går rullegardinen ned for deg når du ser ordet "innføre"? Hvis du gidder å lese hele artikkelen så ser du at det ikke er snakk om forbud, løsepenger o.s.v.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det ser i alle fall ut som om de fleste som har svart på undersøkelsen er adskillig mindre duknakket og reguleringskåte enn forbudsentusiastene her på bruket. Det gir i det minste en smule grunn til optimisme.. men så spørs det om folk blir overkjørt i denne saken. Fristelsen til nye forbud, avgifter og opplysninger om private gjøremål frykter jeg blir så alt for sterk.

     

    Vedlegg

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Arbeiderpartiets 10 bud:
    1. Du skal ikke velge selv.
    2. Du skal ikke være ute lenger enn to.
    3. Du skal ikke handle på annet enn hagesentre på søndager.
    4. Du skal ikke ha passasjerer i bilen.
    5. Du skal ikke gamble på annet enn statens spill.
    6. Du skal ikke røyke, drikke eller spise sukker.
    7. Du skal ha sidemål på skolen.
    8. Du skal ikke slette nettloggen din.
    9. Du skal betale dine skatter og avgifter med glede.
    10. Du skal ikke tro du vet ditt eget beste
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvutslettingen begås vel egentlig av de som insisterer på at Coca Cola fant opp nissen, for den nissen har jo mer eller mindre tatt livet av vår egen tradisjonelle nisse. Men her på forumet vet vi jo ved å se i speilet at nisser finnes over alt.

     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Er det ikke nissefest så er det ikke nissefest.

    Journalisten har finni en familie som ikke tåler at barna blir irettesatt (ved at svaret er nei) og har brukt noen upresise og misforståtte uttalelser til å lage suppe av en sak. De burde kalt det semesteravslutning eller feriestart. For det er jo det ungene feirer. "Nå er det endelig fri!" Unntaket feirer jul grunnet religion. Og det er heller ikke skolens plass å gjøre det.

    Å løpe rundt med nisselue til enhver tid er unødvendig. Flertallet av barna er glade for å slippe. Ser for meg at flertallet av klassen i det spørsmålet kom opp, tenkte: "å nei, ikke nisseluer nå igjen."

    Til nisseelskernes forsvar så er jo julenissen det som feires, spesielt av barna. Jul = gaver. Men det betyr ikke at man skal løpe rundt med nisseluer til enhver tid i skolen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mener du at nisselue er klassifisert som et religiøst plagg og derfor ikke bør være tillatt i skolen?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva i all verden har nisseluer med det flerkulturelle å gjøre? Den moderne nisse-tradisjonen fra Coca Cola er jo fullstendig tverrkulturell, og rent kommersiell. Spørsmålet blir vel om en slik nisselue er å betegne som å pynte seg til fest. Tradisjonspratet er tullete. Jeg synes ærlig talt at de kjipe røde greiene som er kjøpt på Nille ikke kan klassifiseres som festantrekk. Dette er en skikkelig juleavisand.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Nifelheim skrev:
    Er det ikke nissefest så er det ikke nissefest.

    Journalisten har finni en familie som ikke tåler at barna blir irettesatt (ved at svaret er nei) og har brukt noen upresise og misforståtte uttalelser til å lage suppe av en sak. De burde kalt det semesteravslutning eller feriestart. For det er jo det ungene feirer. "Nå er det endelig fri!" Unntaket feirer jul grunnet religion. Og det er heller ikke skolens plass å gjøre det.

    Å løpe rundt med nisselue til enhver tid er unødvendig. Flertallet av barna er glade for å slippe. Ser for meg at flertallet av klassen i det spørsmålet kom opp, tenkte: "å nei, ikke nisseluer nå igjen."

    Til nisseelskernes forsvar så er jo julenissen det som feires, spesielt av barna. Jul = gaver. Men det betyr ikke at man skal løpe rundt med nisseluer til enhver tid i skolen.
    Jeg er hedning, men feirer jul godt som noen. Det betyr familie og gode venner. Gode venner blir overhodet ikke spurt om trosretning. Hyggelige samvær med god mat og annen moro. Jeg skal ha meg frabedt at noen skal komme med politisk korrekte navn på en tradisjon som er flere hundre år gammel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    xerxes skrev:
    Jeg er hedning, men feirer jul godt som noen. Det betyr familie og gode venner. Gode venner blir overhodet ikke spurt om trosretning. Hyggelige samvær med god mat og annen moro. Jeg skal ha meg frabedt at noen skal komme med politisk korrekte navn på en tradisjon som er flere hundre år gammel
    Språkfattige kulturnevrotikere. Ordet jul har jo ikke engang den fjerneste tilknytning til ørkenreligionene fra midtøsten. :)

    Yule er en moderne engelsk variant av det gammelengelske géol. Det er navnet på høytiden ved vintersolverv, hvor solens og lysets igjenfødsel ble feiret. Ordet er tilsvarende til det norrøne jól og det moderne norske jul.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Hmmmmm, får vel være grenser hvor mye vi nordmenn skal integrere oss i vårt eget land. Den læreren har jo tryna helt :mad:
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Angående forbud mot både det ene og andre i denne glade førjulstid: Respekt for mangfold, betyr ikke å forakte sine egne tradisjoner. Men å gi rom til flere nye.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Mener du at nisselue er klassifisert som et religiøst plagg og derfor ikke bør være tillatt i skolen?
    Eeeeh, neeeei? Hva fikk deg til å tenke i de baner?


    Her er det en lærer som ble spurt om det skulle være nissefest, og vedkommende svarte nei. Foreldrene til denne nissegale jenta har deretter gått til avisen. Journalisten gravde litt mer og fant at de i tillegg til julesanger sang sangen "tenke sjæl". Han ser en stor sak åpenbare seg foran han.

    At man i løpet av skoledagen har tatt en oppsummering av skolehalvåret og at denne sangen dermed er relevant er ikke så nøye. Journalisten koker sammen at man har bytta ut julesanger med "tenke sjæl", noe som faktiskt ikke er sant, men sannhet er jo bare i veien for en god sak. Og når han får vite at man har bytta navn til juleavslutning til det mer nøytrale vinteravslutning så får han blod på tann.

    Nektet å bruke lisselue, "tenke sjæl", vinteravslutning = jul totalt strøket.

    En god historie, men tesen hans holder ikke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    erato skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja heldigvis. Hvorfor vi skal akseptere at folk skal få slå løs på hverandre mot betaling er helt uforståelig for meg.
    Og jeg forstår ikke at folk skal sparke en lærkule mot betaling. Alt du ikke liker bør forbys er moralen?
    Jeg forstår ikke at du kan se på et menneske som en lærkule. Og med det menneskesynet tillater du deg å snakke om moral?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    erato skrev:
    Slubbert skrev:
    erato skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja heldigvis. Hvorfor vi skal akseptere at folk skal få slå løs på hverandre mot betaling er helt uforståelig for meg.
    Og jeg forstår ikke at folk skal sparke en lærkule mot betaling. Alt du ikke liker bør forbys er moralen?
    Jeg forstår ikke at du kan se på et menneske som en lærkule. Og med det menneskesynet tillater du deg å snakke om moral?
    Han sikter nok til fotball, en annen kjent sportsgren.

    Når vi setter barnehagetanter til å styre oss, så må vi forvente et lovverk som er tilpasset barnehager. :-\
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Alt du ikke liker bør forbys er moralen?
    Heldigvis er dette politisk bestemt. Det betyr at representanter valgt av et flertall av folket har bestemt dette. Ikke jeg, og heldigvis heller ikke du. Noen kjøreregler må vi ha, og noe bedre enn et representativt demokrati har ingen kommet opp med. Det konseptet er jeg for, og denne gangen er jeg enig med de. De som er uenige, og som synes saken er viktig nok, får finne seg noen andre og stemme på og forfekte sitt syn gjennom tilgjelgelige kanaler. Det ville være like feil at JEG alene bestemte dette (jeg føler intet behov for å være allmektig), som at DU alene skulle gjøre det. Derfor er det veldig riktig at vi har et demokrati til å håndtere dette. Det til tross for at folkeflertallet gjør uforståelige ting av og til.

    I et samfunn med mange millioner individer kan ikke alle få det som de vil, heller ikke jeg. Men i dette tilfellet fikk jeg det. Jeg finner konseptet med proffboksing dypt uetisk. Akkurat som hundekamper og mye annet og er helt happy med å utøve min demokratisk rett til å stemme på mennesker som er enige med meg i dette. Og glad når de bruker fullmaktene fra folket til å stoppe tøvet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Når vi setter barnehagetanter til å styre oss, så må vi forvente et lovverk som er tilpasset barnehager. :-\
    Når folk oppfører seg som mindreårige tullinger, får vi være glad noen har vett til å sette barnehagetanter til å passe på de, selv om jeg også helst hadde sett at vi i en ideeell verden hadde klart oss uten.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    erato skrev:
    Jeg forstår ikke at du kan se på et menneske som en lærkule. Og med det menneskesynet tillater du deg å snakke om moral?
    Jeg skal ikke påberope meg å være en fotballekspert, men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er mennesker de sparker. Hvorfor skal folk sparke fotball, gå på ski, klatre i fjell eller hoppe fallskjerm? Det fullstendig innpakkede cellofanlivet hvor alt potensielt farlig forbys er jo langt mer meningsfullt.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    erato skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja heldigvis. Hvorfor vi skal akseptere at folk skal få slå løs på hverandre mot betaling er helt uforståelig for meg.
    Helt privat har jeg - NULL - sympati eller forståelse for boksing som sport, eller enda verre "the noble art of self defence", som det latterlig nok kalles. Det er ca like nødvendig som å svi hverandre med loddebolt til den ene ikke orker mer.
    Men at jeg har den oppfatningen, er faktisk mitt, og kun mitt, problem. Er man myndig, kan jeg ikke se ett eneste vektig argument for å nekte folk å utsette seg for dette tøvet. Forbud? Bevares, før må de forby folk å kjøre bil, motorsykkel, hoppe i fallskjerm og alle mulige rare greier, det skader og dreper jo folk i hopetall.

    Honkey
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Helt privat har jeg - NULL - sympati eller forståelse for boksing som sport,
    Skal ikke prøve å overbevise deg, men du ser vel i det minste at boksingen byr på andre utfordringer enn de lagsportene vi er så glade i her i landet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    erato skrev:
    Jeg forstår ikke at du kan se på et menneske som en lærkule. Og med det menneskesynet tillater du deg å snakke om moral?
    Jeg skal ikke påberope meg å være en fotballekspert, men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er mennesker de sparker.
    Du sidestiller betalt sparking på en lærkule med betalt slåing på et menneske. Der var analogien.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og alle dere som er for - er det ikke herlig at dere kan jobbe fritt for deres syn og stemme på et parti som er for proffboksing? Jeg skal love dere at den gang et parlamentarisk flertall bestemmer at dette er lov skal jeg ikke være på HFS og syte over det.

    Og det er jo ikke snakk om å forby nordmenn å drive proffboksing. De kan jo bare dra utenlands å gjøre det så mye de vil. Vi har heller ikke Formel 1 løp her i landet uten atv det er det store problemet dersom det er noen som vil drive med slikt.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    erato skrev:
    Der var analogien.
    To utøvere som begge ønsker å konkurrere er ikke det samme som vold.

    At den ene kommer dårligere ut av det enn den andre er også noe begge forstår og aksepterer på forhånd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    To utøvere som begge ønsker å konkurrere er ikke det samme som vold.
    Tja. Der er jeg faktisk uenig. har du sett thaiboksing?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    erato skrev:
    Du sidestiller betalt sparking på en lærkule med betalt slåing på et menneske. Der var analogien.
    Øh, det er ikke sånn at folk tvinges til å gå runder med en proffbokser mot sin vilje. Alle som driver med boksing er inneforstått med risikoelementet (som er mindre enn ved mange andre idretter, feks. alpint) og synes at det er meningsfullt å drive med det de driver med. Hvorfor skal du sette deg til doms over noe som andre synes er meningsfullt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn