Forbedring av Seas Loki?

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Hei, forumister!
For noen år siden bygget jeg et par Seas Loki. Lenke til Seas
Nå har det seg slik at jeg bruker høyttalerne sammen med subwoofer, og NAD C658 som forforsterker. Her deler jeg mellom subwoofer og høyttalere en plass rundt 100 Hz. Derav trenger ikke høyttalerne gå så dypt som de er konstruert til.
Er det noen mulighet til å forbedre delefilter med dette i tankene, og er det noe lydmessig å hente på dette? Følsomhet kan vel økes litt, men er det verdt det?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
1
Hei, forumister!
For noen år siden bygget jeg et par Seas Loki. Lenke til Seas
Nå har det seg slik at jeg bruker høyttalerne sammen med subwoofer, og NAD C658 som forforsterker. Her deler jeg mellom subwoofer og høyttalere en plass rundt 100 Hz. Derav trenger ikke høyttalerne gå så dypt som de er konstruert til.
Er det noen mulighet til å forbedre delefilter med dette i tankene, og er det noe lydmessig å hente på dette? Følsomhet kan vel økes litt, men er det verdt det?
Nad C658 har vel digitalt delefilter og Dirac, hvorfor ikke teste det ut? Har man god kapasitet i sub så er det ingen problem med å dele høyere. Mindre forvrengning i en stor sub enn noen mindre elementer mer beregnet til mid bass.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Hei, forumister!
For noen år siden bygget jeg et par Seas Loki. Lenke til Seas
Nå har det seg slik at jeg bruker høyttalerne sammen med subwoofer, og NAD C658 som forforsterker. Her deler jeg mellom subwoofer og høyttalere en plass rundt 100 Hz. Derav trenger ikke høyttalerne gå så dypt som de er konstruert til.
Er det noen mulighet til å forbedre delefilter med dette i tankene, og er det noe lydmessig å hente på dette? Følsomhet kan vel økes litt, men er det verdt det?
Tenker du eventuelt på et høypassfilter for å kutte nedre del av bassen fra Seas Loki?
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Nad C658 har vel digitalt delefilter og Dirac, hvorfor ikke teste det ut? Har man god kapasitet i sub så er det ingen problem med å dele høyere. Mindre forvrengning i en stor sub enn noen mindre elementer mer beregnet til mid bass.
Det er akkurat det jeg gjør. På sikt bygger jeg en sub nummer to, så høyttalerne i praksis blir treveis. Men siden høyttalerne da ikke trenger å spille under 100 Hz (eller kanskje enda høyere), kanskje delefilteret kan optimaliseres for den nye oppgaven?
Jeg spekulerer egentlig bare.
Tenker du eventuelt på et høypassfilter for å kutte nedre del av bassen fra Seas Loki?
Usikker. Følsomheten på høyttaleren er en del lavere enn følsomheten på selve elementene. Så lurer vel egentlig på om det er mulig å endre delefilteret så følsomheten øker, og vil det i så fall bety noe lydmessig? Jeg har nok forsterkerkraft, så det er forsåvidt ikke noe problem i dag.
Godt mulig konklusjonen blir at det ikke er noe å hente.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
1
Det er akkurat det jeg gjør. På sikt bygger jeg en sub nummer to, så høyttalerne i praksis blir treveis. Men siden høyttalerne da ikke trenger å spille under 100 Hz (eller kanskje enda høyere), kanskje delefilteret kan optimaliseres for den nye oppgaven?
Jeg spekulerer egentlig bare.
Kjører du et lavpassfilter med spoler etc. I tillegg? Da blir det smør på flesk.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Det er akkurat det jeg gjør. På sikt bygger jeg en sub nummer to, så høyttalerne i praksis blir treveis. Men siden høyttalerne da ikke trenger å spille under 100 Hz (eller kanskje enda høyere), kanskje delefilteret kan optimaliseres for den nye oppgaven?
Jeg spekulerer egentlig bare.

Usikker. Følsomheten på høyttaleren er en del lavere enn følsomheten på selve elementene. Så lurer vel egentlig på om det er mulig å endre delefilteret så følsomheten øker, og vil det i så fall bety noe lydmessig? Jeg har nok forsterkerkraft, så det er forsåvidt ikke noe problem i dag.
Godt mulig konklusjonen blir at det ikke er noe å hente.
Jeg har Rogers LS3/5a, så jeg forstår problematikken.
Har kjørt sub sammen med dem uten at det var noe større problem.
Hjalp også en kamerat å sette opp LS3/5a og sub uten større problemer.
Men ser at spørsmålet absolutt er interessant.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.214
Antall liker
2.717
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei, forumister!
For noen år siden bygget jeg et par Seas Loki. Lenke til Seas
Nå har det seg slik at jeg bruker høyttalerne sammen med subwoofer, og NAD C658 som forforsterker. Her deler jeg mellom subwoofer og høyttalere en plass rundt 100 Hz. Derav trenger ikke høyttalerne gå så dypt som de er konstruert til.
Er det noen mulighet til å forbedre delefilter med dette i tankene, og er det noe lydmessig å hente på dette? Følsomhet kan vel økes litt, men er det verdt det?
Det enkleste er å bruke ett serie kondensator som sjærer "6dB likt/ paralellt med den naturlige HT frekvens gang ish
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
410
Antall liker
483
Sted
Brøttum
Kast ut det passive filteret og gå for en Hypex FA122 per høyttaler? Virker som det eneste logiske valget for min del .... Eventuelt koble ut det interne delefilteret og koble elementene rett på en amp med dsp foran, blir vel egentlig samme sak som en Hypex FA122, bare mer tungvint og flere bokser.
Går man den aktive ruten har man jo flere muligheter ift å skifte ut ett eller flere av elementene også. ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Kast ut det passive filteret og gå for en Hypex FA122 per høyttaler? Virker som det eneste logiske valget for min del .... Eventuelt koble ut det interne delefilteret og koble elementene rett på en amp med dsp foran, blir vel egentlig samme sak som en Hypex FA122, bare mer tungvint og flere bokser.
Går man den aktive ruten har man jo flere muligheter ift å skifte ut ett eller flere av elementene også. ;)
Jeg har lekt litt med denne tanken....
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.308
Antall liker
2.511
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg har Rogers LS3/5a, så jeg forstår problematikken.
Har kjørt sub sammen med dem uten at det var noe større problem.
Hjalp også en kamerat å sette opp LS3/5a og sub uten større problemer.
Men ser at spørsmålet absolutt er interessant.
For (altfor ?) mange år siden kjørte jeg et par ls3/5a kopier aktivt delt med en subbass. Delte på 100 Hz hvis jeg husker rett. Og da med både høy og lavpassfilter. Dvs ls'ene ble kuttet på 100 Hz.
Kunne ikke merke noen bedre følsomhet, men de kunne spille litt høyere siden det stakkars basselementet ikke behøvde å bekymre seg over det under 100 Hz.
Gjør det samme med "skoeskene" / "støveleskene". Men siden vi nå er i 2024 så bruker jeg en minidsp 2x4 til å dele med samt litt eq...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
For (altfor ?) mange år siden kjørte jeg et par ls3/5a kopier aktivt delt med en subbass. Delte på 100 Hz hvis jeg husker rett. Og da med både høy og lavpassfilter. Dvs ls'ene ble kuttet på 100 Hz.
Kunne ikke merke noen bedre følsomhet, men de kunne spille litt høyere siden det stakkars basselementet ikke behøvde å bekymre seg over det under 100 Hz.
Gjør det samme med "skoeskene" / "støveleskene". Men siden vi nå er i 2024 så bruker jeg en minidsp 2x4 til å dele med samt litt eq...
Det høres fornuftig ut.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva med å kjøpe en dbx driverack pa2 ?
Jeg har nettopp handlet en slik for en tre-veis setup til pc-riggen.

Bruker to 10" sub under to-veis satelitter.... akkurat nå Kartesian coax.
Her kan man tweake og tukle med filtrene i det uendelige.

Rimelig sak, som er enkel i bruk.

1000004631.png
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
@duc916
Blanke skruer på skoeskene kvalifiserer til diskvalifisering.
Få på noe svart her.
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Takker for svar!
Jeg planlegger om å bygge nye høyttalere om ikke alt for mange år, så evt modifisering blir midlertidig.
Aktiv drift har jeg tenkt på flere ganger. Plateforsterkere har jeg lurt på, men jeg liker å ha eksterne forsterkere. Den driveracken er absolutt en interessant sak. Per nå bruker jeg en NAD 208 og Crown Cdi1000, så da trenger jeg vel gjerne en forsterker til diskant også. Er ikke villig til å betale så veldig mye. Kanskje en av disse fra Topping?
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
939
Antall liker
1.317
Sted
Østfold
Tenker du på aktiv drift men ønsker å beholde forsterkerne er MiniDSP en meget enkel og god vei å gå. Jeg ville vurdert å dele høyere enn 100 HZ for å avlaste SEAS, de vil da spille betydelig bedre, men du bør nok tette refleksåpning for å få kontroll på deling mot sub.

Edit: Jeg synes MiniDSP brukerinterface er mer oversiktelig og bedre enn Hypex
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
.

1000004641.jpg

Diskanten krever nok ikke mye effekt, så disse Topping sakene duger sikkert.
Denne kanskje?
2*45 watt 4 Ohm
2*80 watt 8 Ohm

1490,- ..billig
 
Topp Bunn