Dyr, jakt, våpen og fiske For oss som liker å fiske

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    For min del handler det her om å finne det spesielle, tilfredstille eiergleden, samt en viss entusiasme for småskala produsenter.
    Hva funksjonalitet/nytte gjelder ellers ... :)
    Diger ørret glimrer stadig med sitt fravær og laks fisker jeg ikke, så heftig brems og annet fiksfakseri er uansett et ikke-problem i min verden.
    Men ser man utelukkende på pris, så er det faktisk ikke dyrt med tanke på at dette faktisk håndlages. Med forbehold om oppdaterte priser så ligger den øverste snella (5/6 snøre) på 155$ i std utgave og 95$ for ekstra spole. Hvor mye ville tilsvarende ha kostet fra masseprodusentene? Ikke i nærheten av så edruelige priser mistenker jeg :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg selger en høyttaler... og børster støvet av Hardy-samlingen!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte nytt utstyr i ferien.

    image.jpeg

    John Morgan snelle, stang, ett par sluker og en T-skjorte. Ultralett selvsagt.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Viktig med lett t-skjorte :)

    De gangene flue av ulike grunner er no-go, så har jeg en beastmaster 165 jeg leker med. Rett så gøyal å fiske med, kaster små spinnere som en drøm, og selv kjøring av mindre fisk er moro med så lett utstyr. Leter dog etter en liten snelle med supersmooth gange, synes ofte sveiva på de fleste haspelsneller har en billig og raklete følelse.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Fisket veldig mye i sommer. Dratt en god del makrell og lyr på Nordmøre og en god del ørret på Svorksjøen og Ånøya (Sør-Trøndelag). Var også på gjeddefiske i finnemarka (Buskerud) i noen dager uten at det ble noe særlig fangst. Å fiske gir hvertfall mye mer enn det hifi hobbyen gjør :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jacob Sømme, mannen som skrev "Ørrettboka", sa jo at alt han trengte for å greie seg på Hardangervidda var to March Brown Silver og en eske fyrstikker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I følge Lars Monsen er dette bare nesten rett. Du trenger noen poser bamsemums også.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    En liten flyndre og litt uer er det ikke noe galt med. Ypperlig matfisk begge deler.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I følge Lars Monsen er dette bare nesten rett. Du trenger noen poser bamsemums også.
    Jacob Sømme ble skutt av tyskerne i 1944, det var før bamsemumsens tid så han måtte greie seg uten.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Nå er det ikke lenge til sesongstart :) noen andre som gleder seg til årets sesong ? 20190917_163118.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Viktig med lett t-skjorte :)

    De gangene flue av ulike grunner er no-go, så har jeg en beastmaster 165 jeg leker med. Rett så gøyal å fiske med, kaster små spinnere som en drøm, og selv kjøring av mindre fisk er moro med så lett utstyr. Leter dog etter en liten snelle med supersmooth gange, synes ofte sveiva på de fleste haspelsneller har en billig og raklete følelse.
    Så gå for multiplikator. Det finnest nokre Ambassadeur 1500 og 2500 som kan byggast om med superlager og modifiserte delar. Eg har ei slik, og kastar akseptabelt 0.08 mm snøre og 4 grams slukar. 8 grams Droppen går skikkeleg langt.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Har du tips til hvor man kan få kjøpt trimmingsdeler til 2500 ? Har en strøken på hylla, som gjerne kunne ha fått noen trimdeler sånn at revo premier'n kunne havna nederst i en skuff
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Viktig med lett t-skjorte :)

    De gangene flue av ulike grunner er no-go, så har jeg en beastmaster 165 jeg leker med. Rett så gøyal å fiske med, kaster små spinnere som en drøm, og selv kjøring av mindre fisk er moro med så lett utstyr. Leter dog etter en liten snelle med supersmooth gange, synes ofte sveiva på de fleste haspelsneller har en billig og raklete følelse.
    Så gå for multiplikator. Det finnest nokre Ambassadeur 1500 og 2500 som kan byggast om med superlager og modifiserte delar. Eg har ei slik, og kastar akseptabelt 0.08 mm snøre og 4 grams slukar. 8 grams Droppen går skikkeleg langt.
    Er ikke de snellene tilbøyelige til å skape en del sene/snellekluss? Aldri prøvd en, det skal sies. Kanskje bare hearsay og fordommer som har fulgt meg alle disse årene.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Joda det er lett og få backlash, men hvis man stiller inn bremsene til nybegynner mode, så går det som regel alltid bra. Etter en stund, så stiller du bremsene helt ned, kaster i mørket og hører på lyden når du må bremse forsiktig med tommelen.

    Kaste i mørket, uten backlash er lissom kjempe vannskligt ifølge endel fiskere. Men lærer man seg å høre på lyden i snella, så er det enkelt

    Er det noen fluehuer her inne ?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har blitt litt flue, men lite i de siste årene, av forskjellige grunner... forresten - fisker du hummer med flue?? :cool:
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Viktig med lett t-skjorte :)

    De gangene flue av ulike grunner er no-go, så har jeg en beastmaster 165 jeg leker med. Rett så gøyal å fiske med, kaster små spinnere som en drøm, og selv kjøring av mindre fisk er moro med så lett utstyr. Leter dog etter en liten snelle med supersmooth gange, synes ofte sveiva på de fleste haspelsneller har en billig og raklete følelse.
    Så gå for multiplikator. Det finnest nokre Ambassadeur 1500 og 2500 som kan byggast om med superlager og modifiserte delar. Eg har ei slik, og kastar akseptabelt 0.08 mm snøre og 4 grams slukar. 8 grams Droppen går skikkeleg langt.
    Er ikke de snellene tilbøyelige til å skape en del sene/snellekluss? Aldri prøvd en, det skal sies. Kanskje bare hearsay og fordommer som har fulgt meg alle disse årene.

    Må bare handle en Ambassadeur (eller flere) som er stor nok. Og ikke kaster med = aldri backlash...
    JAN_3666_2.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg gjekk over frå abumatic 280 til Ambassadeur 6000C etter ein traumatisk fisketur der eg miste ein monstertorsk fordi bremsa var for dårleg på Abumaticen. Eg oppdaga ganske fort at Ambassadeur 6000C med kulelager var fantastisk å kaste med, etter at eg hadde meistra sentirugalbremsa. Etter kvart lærte eg å kaste utan bremseklossar, og fekk vanvittige kastelengder, kombinert med flotte køyreeigenskapar, også for køyring av stor fisk (fiksa ein 17 kg torsk på 0,30 snøre, rett nok frå båt.)

    Som 16-åring tok eg til å vere fiskarguide for turistar, men vart veldig fort lei av samanruska handsnøre, som var den vanlege reiskapen å by fram til turistane på 70-talet. Eg vurderte å skaffe haspelsneller til havfiskebruk, men etter å ha sett kva som hender med digre, tyske DAM-sneller og litt for små Mitchellsneller, fann eg ut at det var ingen veg utanom multiplikatorsneller. Diverre var dei aktuelle, Penn og Ambassadeur 9000/10000 ganske kostbare, men akkurat då kom den superbillege Ambassadeur 8500. Kunne ikkje kaste med denne, men det var då heller ikkje poenget. Etter å ha lånt ut denne til turistane nokre veker, såg eg meg råd til ei 10000C - kjempesnelle, med fantastiske eigenskapar. Då hadde eg aldri meir snøretrøbbel. Største fisken eg har fiksa med denne snella var ei kveite på 35,5 kg, den største fisken eg har fått.
    Nokre år seinare såg eg ei Ambassadeur 30 som "berre låg der" inne i ein sportsbutikk. Etter ein veldig grei prisdiskusjon vart denne monstersnella mi. Men endå har eg ikkje forløyst nokon fisk med tosifra vekt. Det kan komme av at Ambassadeur 30 er ei svært tung snelle, som krever at du jobbar med musklane. Du vert mindre trøytt med "vesle" 10000C som veg under halvparten av dette beistet. Så det vert til at eg vel den litt mindre snella.
    I det siste har eg fornya "maskinparken" med ei 2500C, ombygd med lettvektsspole og keramiske lager. Den brukast i ferskvatn, ettersom eg kan kaste 4 og 7gramsslukar tilstrekkjeleg langt.
    Eg kjøpte med tanke på ungar og gjester ei 6500, 6600 og ei havfiskesnelle utan Ambassadeurmerkee, men med ABU Garcia. Så kjøpte eg ei kinesisk bygd 10000 CA, som ikkje har på langt nær like god bremse som mi førti år gamle 10000C.
    Så har eg ei veldig grei Cardinalsnelle, som eg knapt har brukt i ferskvatn etter at eg fekk Ambassadeur 2500.

    Stenger er ein annan sak. Til havfiske tenkjer eg mest på å køyre fisk og kunne kleppe, altså ei relativt kort stang med topptrinse. På land leitar eg framleis etter ei kastemaskin, maksimalt 11 fot, og iallfall 9 fot lang. Hadde ei Hardy 10fots ei tid, men denne har eg slitt ut. Hardy lagar ikkje så gode spinnstenger lenger. Så eg har prøvd litt av kvart, mellom anna ei 13fotar. Desse er berre for lange om du ikkje har med ein som kan kleppe. Og dei kastar ikkje særleg lenger enn dei litt kortare. Men dei er greie å køyre lyr på, når det er marebakke og du må bruke høgda for å unngå at fisken går i taren.

    Til ferskvatn ultralett brukar eg ei femdelt spinnstang på 8 fot. Det funkar godt.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Blir lite med hummer på flua :p Men gleder meg til hummerfisket, 8uker med folkefest på sjøen. Har jobba som yrkesfisker noen hummer sesonger, men det er det slutt på nå, nå skal det nytes :)

    Men noe sjøørret blir det da på flua, er desverre ikke like aktiv nå, som jeg var. Har fiska mye med både enhånds og tohånds, men 75% av tohåndskastinga er kastekurs. men lidenskapen er enhånds. Samler på #3 til tørrflue ørret og er nesten litt forelska i #5'n. Men persen på laks (97cm), tok jeg med enhånds #12 i overhøla i sandøla.

    Bygger stenger og binder fluer. Fiske er så ufattelig mye mer enn fiske. Jeg har litt lyst til å bygge meg en finfiske spinnstang basert på ett #4 tipflex fluestang blanks, beregna til amb 2500c

    Har fiska litt rundt omkring, har vel over 100 fiskedøgn i Namsen, både privat og forskningsfiske for NINA, har farta litt rundt på fosen halvøya og i Børgefjell og lierne, favoritt sjøørretog havabbor området er telemarkskysten, har fiska i river spey, river dee og river tay i Skottland, har fiska etter sailfish i Malaysia og etter barracuda i Thailand. Vet ikke om jeg skal kalle fisking en lidenskap eller lidelse

    Skulle hatt denne, det hadde forklart mye
    stemmene_fisketur_black_700x.png
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kjøpte denne Amb. 5000 snellen for ca. halvannet år siden. Den var i en miserabel forfatning (var klar over tilstanden når jeg kjøpte den) og jeg bestemte meg for å plukke spetakkelet fra hverandre og gjøre den "grei" igjen. Så nå er tilstanden ok, men kunne tenke meg å gjøre den bedre på "alle" områder. Vet ikke hvordan det er med trim deler til denne utgaven, men skal sjekke litt rundt. Så i fremtiden blir den forhåpentligvis brukbar til noen greie kast fra svabergene...

    Jeg trenger ikke være redd for bruksmerker...:)

    Før demontering
    JAN_3680.jpg

    ...etter...
    JAN_3700.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Nå som man ikke kan reise stort kan man minnes et fint sted.

    Verdt et besøk. Brødrene har laget et drømmested i Andesfjellene. En skotsk prest satte ut brunørret på 1800-tallet.

    https://vimeo.com/288414228
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Må bare handle en Ambassadeur (eller flere) som er stor nok. Og ikke kaster med = aldri backlash...
    Vis vedlegget 553967
    ...
    Diverre var dei aktuelle, Penn og Ambassadeur 9000/10000 ganske kostbare, men akkurat då kom den superbillege Ambassadeur 8500. Kunne ikkje kaste med denne, men det var då heller ikkje poenget. Etter å ha lånt ut denne til turistane nokre veker, såg eg meg råd til ei 10000C - kjempesnelle, med fantastiske eigenskapar. Då hadde eg aldri meir snøretrøbbel. Største fisken eg har fiksa med denne snella var ei kveite på 35,5 kg, den største fisken eg har fått.
    ...
    Gammel tråd, men jeg tenkte at jeg skulle nevne at så vidt jeg har klart å finne ut, er Ambassadeur 12 (lengst til venstre i KjellRs bilde) så godt som identisk med nevnte 8500, og de eneste forskjellene er at 12 har knarr, litt ulik utforming på sveivhåndtaket og at sidevangene er sølvfargede (børstet, rustfritt stål?) i steden for blålakkerte.

    Jeg har en 8500, og jeg mener å huske at jeg en gang for lenge siden fant ut at spolen har samme delenummer som på 12.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn