Dyr, jakt, våpen og fiske For oss som liker å fiske

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    torsk1.JPG

    Noen av liker å jakte, og noen liker å fiske. Som meg er det noen som liker begge deler. Dette er en tråd for oss som liker å fortelle om fangsten, og gjerne skryte litt når armene ikke er egnet til å fortelle om den enorme størrelsen. Kona og jeg satte garn i går kveld, og dette ble fangsten. Kaldt var det, men du store hvor fint det var der ute, alene som vi var. Vi fikk forøvrig den minste fisken jeg noen gang har fanget på garn, så det er også mulig å fortelle en slik historie. Det siste er rett og slett kosen med å fiske sammen som familie. Det har vi gjort i alle de år, og barna som nå er voksne er begge svært glade i å fiske, og ikke minst, spise fisken etterpå. Kanskje har noen en fantastisk fiskeoppskrift de ønsker å dele også?

    PS: Halvkevede løgnhistorier godtas ikke. Skal det lyves, så skal det gjøres til gagns!
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er veldig glad i fittenasking, nei jeg mener selvsagt nattefisking


    ps flott fangst!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig bilde FrodeR!
    Jeg er en smule fiskegal, riktignok lite praktiserende siste året pga flytting og husgreier men lover å komme sterkt tilbake utpå våren.
    Båten ligger på sjøen hele året her, så det er bare dagliglivet og alle fritidsakktivitetene som står i veien for mer fisking.

    Jørgen
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Trivelig folkens :) Jeg glemte å si at det er kun de verste fiskeskrønene som aksepteres! Dette til etteretning. Skal det lyves, så skal det gjøres skikkelig.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Takk ottone. Skal hilse å si det fra kona som har tatt det :) Ellers har jeg erfaring fra svært mange forskjellige fiskerier. Alt fra laksefiske, både med enhånds og tohånds til havfiske med tungt utstyr. Imidlertid er jeg nok mer av en mataukfisker, og kan det meste om faststående redskap det være seg ruser, teiner, liner eller garn. Er det noe du lurer på, så er det bare å spørre. Klarer jeg ikke å svare, så kjenner jeg såpass mange fiskere at jeg nok skal finne det. Om ikke jeg klarer det, er jeg overbevist om at andre her inne vet det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Jeg jobber sammen med en pasjonert sportsfisker. Spiser ikke fisk, det er kyss-klapp-klem før han forsiktig setter ut fisken igjen. Jeg har lært meg å ikke prøve å dra en morsomhet ang. fiske. Da blir han olm.
    Sjelden jeg får anledning, men bambusstang, dobbe og mark er min favoritt.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Fiskene på bildet er tatt på trollgarn. Trollgarn er egentlig 2 garn i ett. Et stormasket ett utenpå et finmasket ett. Fordelen er at det tar alle typer fisk fra kveite, via breiflabb til torsk og annen vanlig fisk. Helvete starter imidlertid når en skal greie ut fisken. Jeg bruker derfor disse garnene når jeg har god tid, og været er fint. Da greier jeg dem etterhvert som jeg drar dem. Må jeg så kapper jeg en maske, noe som enkelte ganger kan være eneste utvei for å få ut fisken.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg jobber sammen med en pasjonert sportsfisker. Spiser ikke fisk, det er kyss-klapp-klem før han forsiktig setter ut fisken igjen. Jeg har lært meg å ikke prøve å dra en morsomhet ang. fiske. Da blir han olm.
    Sjelden jeg får anledning, men bambusstang, dobbe og mark er min favoritt.
    Catch & release (C&R) er blitt mer vanlig i lakseelvene. For min egen del liker jeg ikke dette prinsippet. er det så lite fisk at den må settes ut igjen, er det etter min mening bedre å fiske på en annen type fisk.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Kan vel betegnes som litt over gjennomsnittet glad i å fiske.

    Gjeddefiske er den store lidenskapen, men fisker gjerne etter ørret i både ferskt og salt vann, og når gjedda tar sommerferie er det ut i jolla med små overflateagn, jigger og spinnere for å lure abboren!

    Blir mest catch and release, men tar en ørret til matbordet i ny og ne.:)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg jobber sammen med en pasjonert sportsfisker. Spiser ikke fisk, det er kyss-klapp-klem før han forsiktig setter ut fisken igjen. Jeg har lært meg å ikke prøve å dra en morsomhet ang. fiske. Da blir han olm.
    Sjelden jeg får anledning, men bambusstang, dobbe og mark er min favoritt.
    Catch & release (C&R) er blitt mer vanlig i lakseelvene. For min egen del liker jeg ikke dette prinsippet. er det så lite fisk at den må settes ut igjen, er det etter min mening bedre å fiske på en annen type fisk.
    Nå er jo ikke alltid sånn at man bedriver c&r fordi det er lite fisk. Som nevnt driver jeg mye med gjeddefiske, og i vann med gjedde er det gjedda, og da særlig de store individene, som regulerer bestanden av samtlige arter som finnes i vannet. Tar man ut for mye gjedde er det fort gjort å ødelegge et vann.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg jobber sammen med en pasjonert sportsfisker. Spiser ikke fisk, det er kyss-klapp-klem før han forsiktig setter ut fisken igjen. Jeg har lært meg å ikke prøve å dra en morsomhet ang. fiske. Da blir han olm.
    Sjelden jeg får anledning, men bambusstang, dobbe og mark er min favoritt.
    Catch & release (C&R) er blitt mer vanlig i lakseelvene. For min egen del liker jeg ikke dette prinsippet. er det så lite fisk at den må settes ut igjen, er det etter min mening bedre å fiske på en annen type fisk.
    Nå er jo ikke alltid sånn at man bedriver c&r fordi det er lite fisk. Som nevnt driver jeg mye med gjeddefiske, og i vann med gjedde er det gjedda, og da særlig de store individene, som regulerer bestanden av samtlige arter som finnes i vannet. Tar man ut for mye gjedde er det fort gjort å ødelegge et vann.

    ser den, samtidig er det provosernede å se hvordan f.eks fiske i min barndoms elv Orkla blir regulert. Istedetfor som nå, periodevis fangststopp, max fisk osv, burde de stoppet idiotien helt for mange år siden. I år var fraværet av mellomstor smålaks såpass at jeg regner elva som dau ila 2-3 år. Det hjalp heller ikke at bøndene med fiskerett fikk lov til å sette nøter t.o.m på hver flanke av munningen i titalls år. Å se en forhenværende toppsyklist i verdensklasse, nå bonderæv, stå å syte side opp og ned i lokalavisa over innskrenket fiskerett får det til å gå i mørkten for min del.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg jobber sammen med en pasjonert sportsfisker. Spiser ikke fisk, det er kyss-klapp-klem før han forsiktig setter ut fisken igjen. Jeg har lært meg å ikke prøve å dra en morsomhet ang. fiske. Da blir han olm.
    Sjelden jeg får anledning, men bambusstang, dobbe og mark er min favoritt.
    Catch & release (C&R) er blitt mer vanlig i lakseelvene. For min egen del liker jeg ikke dette prinsippet. er det så lite fisk at den må settes ut igjen, er det etter min mening bedre å fiske på en annen type fisk.
    Nå er jo ikke alltid sånn at man bedriver c&r fordi det er lite fisk. Som nevnt driver jeg mye med gjeddefiske, og i vann med gjedde er det gjedda, og da særlig de store individene, som regulerer bestanden av samtlige arter som finnes i vannet. Tar man ut for mye gjedde er det fort gjort å ødelegge et vann.

    ser den, samtidig er det provosernede å se hvordan f.eks fiske i min barndoms elv Orkla blir regulert. Istedetfor som nå, periodevis fangststopp, max fisk osv, burde de stoppet idiotien helt for mange år siden. I år var fraværet av mellomstor smålaks såpass at jeg regner elva som dau ila 2-3 år. Det hjalp heller ikke at bøndene med fiskerett fikk lov til å sette nøter t.o.m på hver flanke av munningen i titalls år. Å se en forhenværende toppsyklist i verdensklasse, nå bonderæv, stå å syte side opp og ned i lokalavisa over innskrenket fiskerett får det til å gå i mørkten for min del.
    Jeg kjenner til situasjonen i Orkla svært godt, men ønsker ikke å diskutere det her inne. Det kan fort gå en kule varmt. Jeg er forøvrig enig i absolutt alt du sier og mere til :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er visst ikke så farlig med villaksen, vi har jo så mye fjøslaks som gir klingende mynt i kassa...:mad:
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Er visst ikke så farlig med villaksen, vi har jo så mye fjøslaks som gir klingende mynt i kassa...:mad:

    apropos fjøslaks, rettere sagt avlstasjoner for lakselus. Ikke nok at sjøørretten holder på å bukke under i enkelte områder (f.eks Orkla/Trondheimsfjorden) pg.a blodsugerne. Påfallende mange, det vi hjemme kaller gråfesk, sliter tidvis tungt. Deprimerende å fiske i utgangspunktet fine torsker utmagret, fulle av lus forbeholdt "edlere" fisker.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Er visst ikke så farlig med villaksen, vi har jo så mye fjøslaks som gir klingende mynt i kassa...:mad:

    apropos fjøslaks, rettere sagt avlstasjoner for lakselus. Ikke nok at sjøørretten holder på å bukke under i enkelte områder (f.eks Orkla/Trondheimsfjorden) pg.a blodsugerne. Påfallende mange, det vi hjemme kaller gråfesk, sliter tidvis tungt. Deprimerende å fiske i utgangspunktet fine torsker utmagret, fulle av lus forbeholdt "edlere" fisker.
    Så er vi der igjen da. Lakselusa går ikke på torsk. Det er skottelusa som gjør det, og den er ikke det største problemet for laksen :) Fisken på bildet over her er fisket 200 m fra et av verdens største oppdrettsanlegg, og den har ypperlig kvalitet, og det er mye av den. Om dere ikke tror meg er dere hjertelig velkomne til ei helg med fiske og musikk :)
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Er visst ikke så farlig med villaksen, vi har jo så mye fjøslaks som gir klingende mynt i kassa...:mad:

    apropos fjøslaks, rettere sagt avlstasjoner for lakselus. Ikke nok at sjøørretten holder på å bukke under i enkelte områder (f.eks Orkla/Trondheimsfjorden) pg.a blodsugerne. Påfallende mange, det vi hjemme kaller gråfesk, sliter tidvis tungt. Deprimerende å fiske i utgangspunktet fine torsker utmagret, fulle av lus forbeholdt "edlere" fisker.
    Så er vi der igjen da. Lakselusa går ikke på torsk. Det er skottelusa som gjør det, og den angriper ikke laksen :) Fisken på bildet over her er fisket 200 m fra et av verdens største oppdrettsanlegg, og den har ypperlig kvalitet, og det er mye av den. Om dere ikke tror meg er dere hjertelig velkomne til ei helg med fiske og musikk :)
    er lærevillig jeg. Uansett er det påfallende hvor mye fisk som er plaget med lus, i motsetning til for ca 10 år siden. Har temperatur noe å si? Utbredelsen av havabbor blir nevnt over, skyldes ikke dette også til en viss grad et knepp opp på termometeret?


    Påstår ingenting, bare nysgjerrig.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er en relativt ærlig fyr, og liker ikke å skrøne - for mye.

    Derfor har jeg nå hatt en opptelling over hvor mange laks jeg har tatt på stang. Here goes:
    - Én.

    For ganske mange år siden var jeg så heldig å bli invitert til en fiskehelg i Lærdal. Og der sto vi da; en fem-seks mann, fascinerende uvitende om fluefiske, og pisket hølen etter fattig evne.
    Ingen ting skjedde, og til slutt monterte jeg min medbragte slukstang, og satte på en diger sluk som jeg hadde kjøpt til formålet. Jeg fikk noen hånlige kommentarer, som at "du kan ikke få fisk på en låvedør", og "får du fisk på denne, skal jeg spandere champagne på Lindstrøm hotell".
    Og på første kastet satt den. Etter en liten kamp fikk jeg den på land. Den veide ca 6 kg.
    Og da skulle jo plutselig alle fiske med sluk, de som hadde med seg slikt utstyr, og det ble ikke mer snakk om sjampis på Lindstrøm gitt.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    La oss ligge unna oppdrett vs villaks. Den diskusjonen er det mulig å ta på andre blogger. Denne tråden var ment som et trivelig sted å legge ut bilder og lyve litt. Når det gjelder temperaturene i Norskehavet, så skaper disse problemer og muligheter. Havabboren er en fantastisk matfisk, men hvilken fisk den eventuelt fortrenger vet vi lite om. Et annet positivt trekk er at Bluefin Tuna er på vei inn i våre farvann igjen etter at den ble fiska ned på 60-tallet. Dette er en av de største predatorene vi har ved siden av tannhvalene som jo forsvant samtidig som tunaen. Kanskje er det fraværet av disse predatorene som gjorde at vi fikk inn store mengder laks til kysten på 60- og 70- og 80-tallet? Holst ved Havforskningsinstituttet har sagt at alt går i sykluser ute i havet. Syklusene kunne gå i så mye som 200 til 300 år i riktig gamle dager, men nå går de mye raskere. Dvs, vi har hatt dårlige tider før også. Historier fra kysten forteller også noe om disse tidene der folk nesten sulta ihjel. Uår i Lofoten så nært som i min bestefars tid er kjent. Nå er det gode tider både for skrei og sild. Hvem vet når syklusene snur igjen. At brislingen er borte fra Trondheimsfjorden og mange andre fjorder gjør det vanskelig for svært mange arter. At makrellen istedet er kommet inn forsterker problemene ved at denne beiter ned næringsgrunnlaget for den fisken du liker å fiske etter. Blir det kaldere, forsvinner makrellen, og kanskje så kommer brislingen tilbake. Da gjelder det å ikke klage på at en ikke får makrell lengre :) Ikke enkelt dette.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brislingen tilbake hadde ikke vært meg imot. Sild og brisling har alltid svingt voldsomt, og det får vi håpe de fortsetter med.
    Verd å merke seg de svære fangstene av sild de siste årene, mot alle dystre spådommer.

    Da jeg var gutt pleide vi å følge godt med brislingfiskerne om sommeren, fikk av og til kjøpe en bøtte med brisling billig.
    De brukte vi til agn, dorget etter laks og sjøaure med "amerikadorg" foran et oppheng med tre kroker som holdt en dau brisling.
    En gang bet en svær måke på brislingen, det ble en voldsom sjau og vi guttene syns det var enda mer gøy enn å kjøre fisk. Fuglen kom seg løs til slutt, så vi slapp å ta hånd om den i båten.
    Og jeg husker jeg fikk en mink på sluk fra land, den satt mellom noen steiner rett under beina mine og tok sluken da jeg løftet den ut av vannet. Det var skuddpremie på mink, så jeg skulle gjerne ha fanget den, men den slapp, jeg hadde ikke visst hvordan jeg skulle tatt livet av den, så det var best at det gikk som det gikk.

    De siste 10-12 årene har det blitt mer fluefiske, laksefiske er styggelig tidkrevende og har en tendens til å dominere sommeren på bekostning av annet fiske.

    Min største laks, på godt 10 kg, ble tatt på flue på lav sommerelv, og måtte dras i land for hånd siden den spinkle Loop-stanga knakk tvert av i kampen. Den knekte stanga, en gul Loop 8/9, har jeg stående som et kjært minne.

    Har båt på sjøen også, men sliter med å få skikkelig fisk i distriktet her (Rogaland) , det blir mye små fjordtorsk og lyr i tillegg til sommermakrellen.
    Har en skog med fluestenger på loftet, og binder fluer selv. Skuffene er fulle av laksefluer, og jeg må ta meg sammen og øke forbruket av fluer.
     
    Sist redigert:

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Alle vet jo at all fisk som er verd å fiske har fettfinne, helst fisket med tørrflue og lett utstyr IMG_1561.jpg

    Denne veier 13,7 kg og ble tatt på ovenfor nevnte utstyr i Finnmark sommeren 2011, forøvrig den største jeg har fått på tørt.

    Mvh "fettfinnefascisten" Roger
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Alle vet jo at all fisk som er verd å fiske har fettfinne, helst fisket med tørrflue og lett utstyr Vis vedlegget 178181

    Denne veier 13,7 kg og ble tatt på ovenfor nevnte utstyr i Finnmark sommeren 2011, forøvrig den største jeg har fått på tørt.

    Mvh "fettfinnefascisten" Roger
    Fytte katta for en fisk. Gratulerer!! Hvordan i all verden klarte du å ta en slik laks på tørrflue? Muddler?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er selv en ivrig sportsfikser. Driver 99,9% C&R. For meg så er fiske natur, spenninga, storfisk som er greia.. Fisker mest etter gjedde men prøver også etter andre arter. Abbor, Sjøørret, havabbor etc for og nevne noen..Prøver også og få til en laksetur i året..

    Prøv og la dette bli en hyggelig tråd nå da gutter:)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hyggelig? Seriøst?
    Selv spiser jeg 95% av det jeg fanger. slenger på ;) en til ;) og noch einmal ;)

    Prøver å få til ihvertfall et måltid i uka med selvfangst. Denne uka ble det to. Mandag, selvlagde fiskekaker, onsdag, ovnsbakt seibombe deluxe.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    Havabbor indre Oslofjord.

    Mvh.KW
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Hyggelig? Seriøst?
    Selv spiser jeg 95% av det jeg fanger. slenger på ;) en til ;) og noch einmal ;)

    Prøver å få til ihvertfall et måltid i uka med selvfangst. Denne uka ble det to. Mandag, selvlagde fiskekaker, onsdag, ovnsbakt seibombe deluxe.
    Nyttårsforsettet mitt er faktisk nettopp det; bruke båten flittigere og hale opp peise fersk fesk som dagens høydepunkt. Alle hjerter gleder seg!;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Nydelig bilde FrodeR!
    Jeg er en smule fiskegal, riktignok lite praktiserende siste året pga flytting og husgreier men lover å komme sterkt tilbake utpå våren.
    Båten ligger på sjøen hele året her, så det er bare dagliglivet og alle fritidsakktivitetene som står i veien for mer fisking.

    Jørgen
    :mad: Folk som har båt på vannet permanent, og ikke fisker dagstøtt, skulle vært grisedengt! What a waste!!

    Selv fisker jeg mest etter komplimenter, men jeg er veldig glad i å nappe laksen...

    Har alltid vært glad i å fiske, vokste opp med herligesommerferier i Hardanger, fam. hadde en liten gård med fantastisk beliggenhet ved sjøen, og vi fisket med stang fra svaberg, vi dro oter i den perfekte halvsirkelformede bukta med sandstrand, vi fisket fra båt, langs loddrette bergvegger med trange innhugg hvor du på solrike dager kunne se de forskjellige fiskeslagene som sto nedover på dypet... krabbefiske blant tang og tare...

    I storbyen ble det turer i marka, abbor og en og annen ørretpinne, sjøfiske i Bunnefjorden, med båt langs Nesoddlandet, turer til Drøbak, Moss og en sjelden gang Koster-øyene. Fisket makrell fra Ulvøybrua - en klasiker hvert år i mange år faktisk. En annen gang fik tre av oss over femti flotte ål helt opp til to kilo størrelse, utenfor flitebrygga til Kristiansen på Malmøya... Sjursøya nattestid var også et bra ålested. Torsk på seks kilo rett nedenfor Akershus Festning, samme helg som en kompis dro opp en på over ni kilo i Ormøysundet... those were the times.

    Røyefisking i fjellvann og elver i Gubrandsdalen, med onkler og fettere. Legge ut mat om vinteren, hentet på det lokale meieriet som etterhvert ble til Q... peile og borre opp hullene uka etter og lande fangsten. Nystekt røye i solblek vinterkulde, ikke mye som slår det..med hjemmebakt flatbrød og nykjernet smør!! Lågesildfiske i nordenden av Mjøsa, med onkel Kristian, en ung Sluket som sovnet i baksetet på en alderstegen Opel Kapitän da tålmodigheten ikke strakk til lenger, i ventinga på stimen..

    Årvisse turer til Færder, med skøyte, opp i otta og krysse fjorden fra Hvaler og over til Vestbredden, 70 kg. stor sei på en halvtime, på stang med hekle - full uttelling med fem fisker (men ikke to brød) på hvert dropp; som å leie et kobbel våryre bikkjer gjennom en katteutstilling! Snike seg gjennom seistimen for å få tak i stortorsken, med kilossøkke og Svenskepilken pakket inn i hurtigoppløselig avispapir for at ikke seien skulle bite på først..

    Trondheimsfjorden sommerstid, i skipperhus velvillig utlånt av kollega, midtfjords i fjorten-foting med firehesters kremvisp og tvilsomt bensinforråd i ruskeværet; hva gjør man ikke for noen skrantne torskepinner. Øksfjord i Januar, ti graders kulde og gnistrende flott vintersolvær, steinbittkoloni av Guds nåde fant vi jammen også. Stedets lokale innbyggere skjønte ikke hva vi skulle med slik "ufæsk" - samme med de ti-tolv flotte STORE flyndrene den lokale fiskeren lot meg overta for ti kr. stykket. Tror det ble en del sure katter etter besøket vårt ja!

    Hjemme hos den pensjonerte fiskeren som sjarket oss rundt i fjorden fikk vi se bilder fra HANS storfangst, en 170 kg. stor kveite som han ikke fikk opp alene, så han måtte kjøre sjarken på grunn og taue den inn med hjelp av et par kolleger! Så voldsom ut der den hang etter halen i et tykt rep.

    Kan nok ikke skryte av noen rekordstore fangster selv dessverre, men heldigvis så har jeg klart å fange stemningen og gleden ved alle disse opplevelsene, og det er viktigere for meg... Nå er familien borte eller spredt for alle vinder, samme med de fiskeinteresserte vennene, så nå går fisketuren stort sett til de lokale fiskebutikkene; dvs. de få som er igjen. Men jeg skal ikke klage, nyttårsaften tyve minutter før stengetid "fanget" jeg en to kilos hummer for kun 350,- - eller tilsvarende verdien av slukforbruket på et par fjordtorsk tatt fra land. Hummeren smakte bedre!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Nydelig bilde FrodeR!
    Jeg er en smule fiskegal, riktignok lite praktiserende siste året pga flytting og husgreier men lover å komme sterkt tilbake utpå våren.
    Båten ligger på sjøen hele året her, så det er bare dagliglivet og alle fritidsakktivitetene som står i veien for mer fisking.

    Jørgen
    Selv fisker jeg mest etter komplimenter, men jeg er veldig glad i å nappe laksen...
    årets, og sentralens mest essensielle innlegg ever. Vi er alle fiskere, noen ser seg i speilet, andre ikke.


    slukfaen, du får sagt det.

    edit: sluket, du fisker ikke etter liker og sånt gjør du, gjør du?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    I all verden - er det folk her?? Morn Eros, skulle ikke du vært i seng? Småbarnsfar og greier?? Hyggelig at du likte min lille betraktning om fiskeopplevelser, som du skjønner så har de vært både oppdragende og viktige for meg helt frem til dags dato faktisk, har bare ikke brydd meg om å dvele ved alt sammen og oppsummere før. Tenk hvilke skatter man har fått ta del i... Og for en gangs skyld juger jeg ikke heller!

    Mvh
    Slukfaen (c) ELK
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    seng?, døgnet har ca 36 timer og jeg vet snart ikke hva. legoklosser i blikket, delirisk, kiler nesten i hjertet.

    trenger snart å nappe laksen for fred i kropp og sjel, men sesongen starter som (ikke mot) normalt rundt 1. juni.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Våkent observert, Eros; "vi er alle fiskere" - det er jaggu så sant som det er sagt! Men noenganger er det også betimelig å se nettopp i speilet - så jeg har valgt meg en måte å betrakte livet på som ligner enkelte eldre TV-modeller, hvor du kunne legge in "bilde i bildet"... Da tar fortiden plass i det lile utsnittet oppe i høyre hjørne, tilgjengelig for respekt, læring og minner.

    Men du trenger da ikke vente til 1. juni med å få laksen nappet.. eller er fruen bortreist??
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23

    Havabbor indre Oslofjord.

    Mvh.KW
    FANTASTISK, KW! Ante ikke at det var kommet havabbor hit - pene er de og1 En av mine absolutte favorittfisker å tilberede, kan matches med et utall tilbehør og passer til både steking, grilling, damping - you name it. Morro!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn