|
Litt flisespikkeri: Det er den første pop CD'en som ble produsert, men det ble både produsert og gitt ut klassiske CD'er før dette. Og første pop CD som ble utgitt var Billy Joel - 56nd street.
- The first test pressing was of a recording of Richard Strauss's Eine Alpensinfonie (An Alpine Symphony), played by the Berlin Philharmonic and conducted by Herbert von Karajan, who had been enlisted as an ambassador for the format in 1979.[19]
- The first public demonstration was on the BBC television program Tomorrow's World in 1981, when the Bee Gees' album Living Eyes (1981) was played.[20]
- The first commercial compact disc was produced on 17 August 1982. It was a recording from 1979 of Claudio Arrau performing Chopin waltzes (Philips 400 025-2). Arrau was invited to the Langenhagen plant to press the start button.
- The first popular music CD produced at the new factory was The Visitors (1981) by ABBA.[21]
- The first album to be released on CD was Billy Joel's 52nd Street, which reached the market alongside Sony's CDP-101 CD player on 1 October 1982 in Japan.[22]
Flott med utfyllende infoLitt flisespikkeri: Det er den første pop CD'en som ble produsert, men det ble både produsert og gitt ut klassiske CD'er før dette. Og første pop CD som ble utgitt var Billy Joel - 56nd street.Som en kuriositet; tidenes første CD. Så vidt jeg vet. Denne har jeg ikke selv.
- The first test pressing was of a recording of Richard Strauss's Eine Alpensinfonie (An Alpine Symphony), played by the Berlin Philharmonic and conducted by Herbert von Karajan, who had been enlisted as an ambassador for the format in 1979.[19]
- The first public demonstration was on the BBC television program Tomorrow's World in 1981, when the Bee Gees' album Living Eyes (1981) was played.[20]
- The first commercial compact disc was produced on 17 August 1982. It was a recording from 1979 of Claudio Arrau performing Chopin waltzes (Philips 400 025-2). Arrau was invited to the Langenhagen plant to press the start button.
- The first popular music CD produced at the new factory was The Visitors (1981) by ABBA.[21]
- The first album to be released on CD was Billy Joel's 52nd Street, which reached the market alongside Sony's CDP-101 CD player on 1 October 1982 in Japan.[22]
1970 | Gasoline Alley | Mercury 824 881-2 | West Germany |
1971 | Every Picture Tells a Story | Mercury 822 385-2 | West Germany |
1972 | Never a Dull Moment | Mercury 826 263-2 | West Germany |
Men låt ikke disse førsteutgivelsene (europeisk pressing) med Zeppelin ganske dårlig? Hadde ikke Houses of the Holy men firer'n og den husker jeg var såpass dårlig at jeg solgte den....Denne finnes også på West German Target.
Nå var nok ikke Zeppelin-utgivelsene av de aller beste. Jeg har de både på japansk førstepress og europeisk førstepress. Japan-utgavene er litt mer fyldige. Houses of the Holy har bedre lyd enn de andre. Men disse utgavene er bedre enn remastrede imo.Men låt ikke disse førsteutgivelsene (europeisk pressing) med Zeppelin ganske dårlig? Hadde ikke Houses of the Holy men firer'n og den husker jeg var såpass dårlig at jeg solgte den....Denne finnes også på West German Target.
Det er samme mastring som 35DP-53. Gled deg; det er muligens den beste lyden jeg noensinne har hørt på CD.Dæven steike!!!
Vant nettopp auksjon på Ebay for The Final Cut i Japan CK 38243 pressing fra 1983!270 NOK inkl frakt.
Samt fikk kjøpt første pressinger av On Every Street og Communique!
Fin Lørdag![]()
Jeg har The very best of, som jeg er veldig glad i, og spiller ofte. Vet du om det finnes en god utgave av denne?Chicken Shack må med.
Vis vedlegget 291709
Chicken Shack - 40 Blue Fingers, Freshly Packed & Ready to Serve. ESCA 7565. 1968(94).
Christine Perfect i storform.
The Very Best Of Chicken Shack (CD, Comp) | CBS | CBS 467364 2 | Germany | 1990 |
Takk for tipset, lars-erik. Utgaven jeg har, er også fra 1990, så jeg lurer på om det er den samme. Jeg har jo rippet den til en ekstern harddisk, og den fysiske cd'en ligger stuet bort i kjellerboden, så jeg får ikke sjekket katalognummeret.^Steinar; fant denne på discogs.
3 eksemplarer til salgs.
The Very Best Of Chicken Shack (CD, Comp) CBS CBS 467364 2 Germany 1990
Skal bli arti og deilig å høre.Det er samme mastring som 35DP-53. Gled deg; det er muligens den beste lyden jeg noensinne har hørt på CD.Dæven steike!!!
Vant nettopp auksjon på Ebay for The Final Cut i Japan CK 38243 pressing fra 1983!270 NOK inkl frakt.
Fin Lørdag![]()
Lyden har så utrolig mye å si. I flere år spilte jeg nesten ikke rock, på grunn av elendig, i hjel-komprimert lyd på remastere. Etter at jeg fikk ørene opp for disse originale mastringene, spiller jeg rock veldig ofte. Det er som å oppdage musikken på nytt.Skal bli arti og deilig å høre.Det er samme mastring som 35DP-53. Gled deg; det er muligens den beste lyden jeg noensinne har hørt på CD.Dæven steike!!!
Fin Lørdag![]()
Dog synes jeg TFC er ett av de svakere PF albumene,men jeg kjøper gjerne denne for såpass mye uansett,da den jeg har er remaster fra 2004 som er skrudd ihjel...
Fikk Animals på pressing fra 1985 idag og rippet inn.Plutselig så ble den ett av de bedre PF albumene. Sheep er jo bare episk.
Jeg finner ikke noen tidligere utgivelse enn 1990 på CD. Har denne like bra lyd som 40 Blue Fingers, er den veldig bra.Takk for tipset, lars-erik. Utgaven jeg har, er også fra 1990, så jeg lurer på om det er den samme. Jeg har jo rippet den til en ekstern harddisk, og den fysiske cd'en ligger stuet bort i kjellerboden, så jeg får ikke sjekket katalognummeret.^Steinar; fant denne på discogs.
3 eksemplarer til salgs.
The Very Best Of Chicken Shack (CD, Comp)
CBS
CBS 467364 2
Germany
1990
Lyden på The very best of er som om det henger et antall ulltepper foran høyttalerne. Men det plager meg forsåvidt ikke så voldsomt, siden musikken er så braJeg finner ikke noen tidligere utgivelse enn 1990 på CD. Har denne like bra lyd som 40 Blue Fingers, er den veldig bra.Takk for tipset, lars-erik. Utgaven jeg har, er også fra 1990, så jeg lurer på om det er den samme. Jeg har jo rippet den til en ekstern harddisk, og den fysiske cd'en ligger stuet bort i kjellerboden, så jeg får ikke sjekket katalognummeret.^Steinar; fant denne på discogs.
3 eksemplarer til salgs.
The Very Best Of Chicken Shack (CD, Comp) CBS CBS 467364 2 Germany 1990
Sjekk numrene på mastringen. Det kan være en såkalt reutgivelse. Da er den ofte tuklet med.Lyden på The very best of er som om det henger et antall ulltepper foran høyttalerne. Men det plager meg forsåvidt ikke så voldsomt, siden musikken er så braJeg finner ikke noen tidligere utgivelse enn 1990 på CD. Har denne like bra lyd som 40 Blue Fingers, er den veldig bra.Takk for tipset, lars-erik. Utgaven jeg har, er også fra 1990, så jeg lurer på om det er den samme. Jeg har jo rippet den til en ekstern harddisk, og den fysiske cd'en ligger stuet bort i kjellerboden, så jeg får ikke sjekket katalognummeret.^Steinar; fant denne på discogs.
3 eksemplarer til salgs.
The Very Best Of Chicken Shack (CD, Comp)
CBS
CBS 467364 2
Germany
1990
![]()
Gratulerer!Dæven steike!!!
Fin Lørdag![]()
Nå har jeg brøytet meg rydning i svarteste bod, og funnet frem cd'en. Og den har samme nr som den du nevner, CBS 467364 2.Sjekk numrene på mastringen. Det kan være en såkalt reutgivelse. Da er den ofte tuklet med.Lyden på The very best of er som om det henger et antall ulltepper foran høyttalerne. Men det plager meg forsåvidt ikke så voldsomt, siden musikken er så braJeg finner ikke noen tidligere utgivelse enn 1990 på CD. Har denne like bra lyd som 40 Blue Fingers, er den veldig bra.![]()
En annen måte å sjekke om en plate er en reutgivelse, enda den utseendemessig ser lik ut som en original, er å se etter påskriften IFPI på matrixen. Etter hva jeg har klart å komme meg frem til er at produsentene ikke startet å merke CDene med dette før i 1994. Et eksempel er f.eks de fleste platene du finner av Tom Waits og Neil Young rundt i butikkene er reutgivelser fra sent på nittitallet. Utseendemessig ser de helt like ut originalene fra midten/slutten av åttitallet, men hvis du inspiserer platen nøye på matrixen vil du se med ørliten skrift, IFPI. Alle disse kan ha samme mastering, men noen er dog besudlet med kopibeskyttelse. Har selv lært dette the hard way(hvis det er lov å si) og måttet ta opp plater fra digitalutgangen på CD-spilleren min for å få albumet på PCen, noe som da kan være noget upraktisk.Nå har jeg brøytet meg rydning i svarteste bod, og funnet frem cd'en. Og den har samme nr som den du nevner, CBS 467364 2.Sjekk numrene på mastringen. Det kan være en såkalt reutgivelse. Da er den ofte tuklet med.Lyden på The very best of er som om det henger et antall ulltepper foran høyttalerne. Men det plager meg forsåvidt ikke så voldsomt, siden musikken er så braJeg finner ikke noen tidligere utgivelse enn 1990 på CD. Har denne like bra lyd som 40 Blue Fingers, er den veldig bra.![]()