Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I følge Focal er komforten på Celestee (tillegg til lydkvaliteten) forbedret i forhold til Elegia

    Har bestilt perforerte øre puter a la Utopia til Elegia.
    Dessverre er Celestee for dyr til å ha på hytta.
    Sitter i skrivende stund med Elegia på hodet, med laptop som kilde. Ikke det beste jeg har hørt, men får vel en Cayin RU6 i morgen så da får jeg vel en del bedre lyd i Elegia.
    Siden jeg bare har hatt de på hode et par timer så skal jeg ikke være bastant, men de virker litt tunge.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Sitter i skrivende stund med Elegia på hodet, med laptop som kilde. Ikke det beste jeg har hørt, men får vel en Cayin RU6 i morgen så da får jeg vel en del bedre lyd i Elegia.
    Siden jeg bare har hatt de på hode et par timer så skal jeg ikke være bastant, men de virker litt tunge.
    Ja, det burde bli bedre lyd med RU6.
    Mine Utopia trengte ei uke før de åpnet helt opp, ser som det samme gjelder for Elegia.

    Bruker FiiO BTR5, en liten søt sak med BT mellom mobil og enhet. Klarer ikke ledning mellom mobil og enhet i tillegg.
    Spennende å høre hva du synes.

    Har testa Elegia ubalansert mot Utopia balansert på Mola Mola/Ferrum OOR/Hypsos.
    Etter Elegia har spilt i 24 timer på Roon Radio.

    For å si det forsiktig Elegia var en nedtur.
    I tillegg til at Elegia ikke er "innspilt" ennå, så bruker Utopia Forza sin beste balanserte kabel. Dessverre er det andre kontakter på Elegia enn på Utopia, så den kan ikke brukes.

    Den andre tingen er at komforten er langt i fra den samme. Men den kan det gjøres noe med.
    Utopia er tyngre enn Elegia, men det merkes ikke.

    Har i to perioder på 3 mnd. spilt på FU uten å savne høyttalerne.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg er Stellia en soleklar vinner, er utrolig fornøyd med dem. Vil ikke kalle Celestee en nedtur selv om førstnevnte skiller seg klart ut, Celestee har også noe magisk ved seg, er utrolig fornøyd med begge så langt. Begge er i tillegg gode på hodet.
    Når det kommer til tilkobling virker det som behovene er forskjellige. Tilgjengelighet er et nøkkelord for min del, må være lettvint å ta i bruk og plassert strategisk.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg tar med meg Focal Stellia på hytta og tilbake. Bare et tips:) Jeg har bilvei helt frem og da er det selvfølgelig enklere å ta med seg ting enn hvis man må bære ting et stykke.
    Fjellhytte uten bilvei helt frem. Ikke for det snescooter i vinter halv året.
    Uansett blir det uaktuelt å ta med frem å tilbake, det har noe med hytte modus å gjøre.

    Derimot har vi tilgang til ei lita sjøhytte i Lofoten (som er 90 mil unna). og som brukes sammenhengende 4-6 uker.
    Da blir Elegia medbrakt :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har gått til anskaffelse av ny dac /hodetelefonforsterker til Focal Elegia. Fantastisk kombo. Dacen er veldig oppløst, transparent og bouncy i spillestilen. Forsterkerdelen er kraftig og har en veldig god volumkontroll med 100 trinn, så her er det lett å finjustere lyden. Mytek liberty dac ii.

    IMG_20221216_221349.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har gått til anskaffelse av ny dac /hodetelefonforsterker til Focal Elegia. Fantastisk kombo. Dacen er veldig oppløst, transparent og bouncy i spillestilen. Forsterkerdelen er kraftig og har en veldig god volumkontroll med 100 trinn, så her er det lett å finjustere lyden. Mytek liberty dac ii.

    Vis vedlegget 877360
    Så det du sier er at jmå teste Elegia på min Mytek brooklyn bridge?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Prøver meg også på en rørbasert sak, med lab12 dac1 se som kilde låter det også veldig bra på Elegia. Mere forvrengning enn mytek selvfølgelig, men av den gode sorten.
    IMG_20221217_121708.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Noen få dager og 20 timer med innspilling senere, må jeg si meg veldig happy med valget av Bathys!
    I og med at 90% av mitt sannsynlige hodetelefonbruk er på farten, ble det Bathys fremfor Elegea eller Celestee med en liten USB DAC, og det angrer jeg ikke på et sekund. Ikke milevis fra lydkvaliteten etter min mening, og mye mindre drass.
    Låter balansert med godt "slam" i bassen, fin mellomtone og luftig topp, selv om Celestee nok tegnet et større lydbilde. Klangen er, etter noen timers innspilling, behagelig og kanskje en anelse på den varme siden. Minner litt om mine Marten Oscar Duo i så måte.
    Happy days :cool:
    Takk til Marius hos Stereofil, for gode råd og hyggelig handel!
     

    Vedlegg

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har også endelig fått begynt å bruke mine Bathys. Førsteinntrykket er veldig positivt. Det er kult å kunne ha så bra lyd på kontoret eller når man er underveis.
    Før har jeg styrt litt med Focal Listen og Chord Mojo. Hjemme går det i Stellia/Utopia. Focal, Focal, Focal!
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Ny Focal-eier. Går det an å bytte puter på disse, og hva kan man i så fall bruke?

    Vis vedlegget 878835
    Vel overstått jul 🎄

    Da ingen har svart.
    Ta en telefon til importøren Multirom/Isak Strand 924 64 266.

    Har bestilt øre puter a la Utopia til Elegia fra Dekoni Audio.
    Bathys står foreløpig ikke på lista til Dekoni.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper de kommer med en firmware oppgradering til Bathys...
    De har en gain struktur og maks volum som kan få alle amerikanske advokater på nakken. Satan å høyt de spiller hvis man er uheldig.
    Ellers en helt grei oppgradering på kontoret.
    Mulig de trenger mykere puter for meg med briller.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Elegia både balansert og ubalansert?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har testet Elegia både balansert og ubalansert?
    Ja, men ikke på samme DAC. Uansett vil jeg si at hvis den DACen du bruker har balansert utgang så bruker du den. Det vil alltid gi bedre lyd.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men ikke på samme DAC. Uansett vil jeg si at hvis den DACen du bruker har balansert utgang så bruker du den. Det vil alltid gi bedre lyd.
    Elegia kommer til å bli brukt på en Cayin RU6 (ett sted mellom 99 og 100% av tiden) og den DACen har både 3,5mm mini-jack og 4,4mm.
    Men jeg trenger nok en overgang til ett litt mer vanlig format, enten jack eller mini-jack sånn at jeg kan bruke Elegia på andre DACer.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke sjekket ut 😁 Etter at jeg kom hjem fra juleferie har hodetelefonene blitt liggende i etuiet sitt og jeg har foretrukket musikk gjennom høyttalere.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Hva tenker folket om innspilling av Elegia? Mener bestemt at jeg er på et stadie hvor jeg etter rundt 20-30 timer synes de låter dårligere enn i begynnelsen av mitt eierskap 😳. Synes de har en metallisk klang til tider og medfører lyttetretthet! Hva skjer liksom, kilde er mytek liberty dac ii, streaming fra telefon usb-C /usb-A adapter.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gi de 100timer+ så blir de litt bedre. Husker ikke når de løsnet, men det er ikke den beste lyden jeg har hørt i mitt liv. Siden jeg skal bare bruke de på (hjemme)kontor så er det greit nok.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått kabelen jeg bestilte fra Forza Audio Works.
    Nå låter Elegia en del bedre. Fortsatt ikke så fyldig i bunnen, men det ble en del bedre.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bare la dem ligge å surre med Wagner en uke sammenhengende så løsner de. Det gjorde mine.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Elegia låter bra igjen, var en periode hvor de låt piggtråd rett og slett.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg fått kabelen jeg bestilte fra Forza Audio Works.
    Nå låter Elegia en del bedre. Fortsatt ikke så fyldig i bunnen, men det ble en del bedre.
    Vurderer en bedre kabel selv, har du en link til den kabelen muligens ?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en bedre kabel selv, har du en link til den kabelen muligens ?
    Siden jeg visste at han hadde alt av Furutech i sortimentet så ba jeg om toppen av kontakter
    Kabelen:

    Kontakter:

    De kontaktene ligger ikke i drop-down hans så de må du be om i en mail :) Tror det gikk ei uke fra jeg betalte til jeg hadde de på døra.
    Om det er den beste kabelen i verden vet jeg ikke, men det er en solid oppgradering i lyden på Elegia. Og kabelen er utrolig fleksibel som gjør den lett å pakke i etuiet til Elegia, og jeg har 2 meter lang. Om jeg ikke husker feil så har @YesJens 3 meter av samme kabel og den passer i Etuiet hans (han har Focal, men ikke Elegia til den kabelen).

    20230131_204956.jpg

    20230131_204911.jpg


    20230131_205029.jpg

    20230131_204856.jpg


    Nå ble dette en avsporing fra Focal, men men. Elegia låter etter 100timer++ og ny kabel, mye bedre selv om jeg synes den mangler litt nedover.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Trakk for svar @ynot, tror jeg skal prøve meg på en slik kabel.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    Det var iallefall avbildet et Focal sett, men ikke direkte med i videoen. :p
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mobilitet, god lyd og komfort gjør Focal Bathys til en stjerne. Benyttet masse de siste dagene ifm snømåking, i tillegg til reise og på kontoret 😊

    Spiller inn Celestee med Naim Atom HE i stuen, men må innrømme Bathys har fått mest oppmerksomhet de siste dagene grunnet ustanselig snøvær.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er endel å lytte til her nå, Bathys også 😊 kan få prøve dem ifm snømåking om du vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn