Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Hørte på de for en måned siden, fantastisk lyd, svært behagelige på hodet. En betydelig oppgradering fra mine Sennheiser Momentium 2. eller noe sånt .. -som holder på å gnage hull i hodet midt 😅 sikkert 6-7år gamle.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Focal Bathys - De brukes daglig på jobb, synd man ikke kan kjøpe til en mer retnings styrt mikrofon. De tar inn litt mye lyd fra rommet rundt.

    Husk bare å kjøpe til et flyadapter hvis du ønsker å reise internasjonalt. Jeg satte meg på flyet og fant ut at jeg ikke hadde 2-mono pin til female 3.5mm stereo for in-flight entertainment. Litt nedtur å måtte bruke Delta sine "plastikk" headset.

    Tabbe fra min siden, nå har jeg heldigvis fått tak adaptere (overnight levering på hotellet av Amazon)
    Lyden blir forhåpentligvis bedre på vei tilbake over Atlanteren.

    Men de må fortsatt få gjort noe med gain strukturen i DAC mode.
    I DAC mode må PC-lyden på justeres ned til 4-6, mens med blåtann står volumkontrollen på 30 til 40.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    mk1classic. Bruk og behov er tydeligvis forskjellig. I min enkle verden eksisterer ikke de utfordringene du beskriver. Unntaket, som nevnt tidligere, mine Sony W1000/4 stenger nok rommet bedre ut, men blir totalt sett allikevel uinteressante for mitt behov 😊
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Endte opp med Bathys selv i dag, planlagt å brukes ved pendling og på jobb og tar over for Airpods Max. Det lille jeg har hørt så langt virker meget bra :)

    Lofoten, ja. Selv er vi i rorbua vår nesten hver eneste sommer :cool: (Focal'ene mine blir nok med dit til sommeren):
    Jeg er delvis oppvokst i Sund, om jeg ikke husker helt feil så må vel denne ligge sånn ca visavi fiskebruket til Johannes?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja vi ser rett over til den nye lagerhallen til Johannes og sønn(er). Synd den nå skjuler den gamle væreiergården... Svigerfaren min fikk kjøpt rorbu av væreier på 80-tallet da han jobbet som lærer der i Sund i noen få år (husker du en 'Jannik' Aabol?)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi ser rett over til den nye lagerhallen til Johannes og sønn(er). Synd den nå skjuler den gamle væreiergården... Svigerfaren min fikk kjøpt rorbu av væreier på 80-tallet da han jobbet som lærer der i Sund i noen få år (husker du en 'Jannik' Aabol?)
    Nei, det er nok noen år før min tid. Skola i Sund ble vel nedlagt i 94, jeg flytta til Blomsterøya i 96/97 og gikk på Ramberg ungdomsskole.
    Riktignok noen år siden jeg har vært i Sund nå, men er det gjort noe med gården? Den var ganske så falleferdig (som den har vært i mange år) sist jeg kjørte forbi der.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Gården blir langsomt pusset opp, år for år :) på dugnad av entusiaster, antagelig.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort en stoooor tabbe: Ba (uten å tenke på konsekvensene) om å få høre Focal Utopia 2022 sist jeg besøkte OHC. En nær ut-av-kroppen-opplevelse - og en nær ut-av-konto-opplevelse. Heldigvis var det ikke dekning, så kortet forble i lomma i denne omgang. Men ligger søvnløs om natta og grubler på hva nyre-prisen ligger på i disse dager…
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har gjort en stoooor tabbe: Ba (uten å tenke på konsekvensene) om å få høre Focal Utopia 2022 sist jeg besøkte OHC. En nær ut-av-kroppen-opplevelse - og en nær ut-av-konto-opplevelse. Heldigvis var det ikke dekning, så kortet forble i lomma i denne omgang. Men ligger søvnløs om natta og grubler på hva nyre-prisen ligger på i disse dager…
    Innmat - Strøm-Larsen AS (strom-larsen.no)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper den nye versjonen ikke er så mye bedre enn den gamle Utopia at kona forlanger å bytte til ny versjon.;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Dette er interessant...

    Han fyren her har målt Focal clear og MG. SÅ BYTTET HAN PUTER OG DA VAR DET I LIKE


    Se på disse bildene det er bilder FR av nye og forrige Focal Utopia OG ulike putemodeller fra Dekoni Focal_Utopia_2022_vs_OG_Utopia.jpg image5-1024x683.jpeg image1-1024x683.jpeg

    Forskjellene blir mye større ved å bytte puter en ved å bytte hodetelefon..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lest testen du linker til og jeg er ikke imponert. Fyren sammenligner Clear og Clear Mg uten å nevne noe om innspilling. Jeg har både Clear MG og Utopia i huset og begge lyder hoggorm når de er nye og uinnspilte. De trenger i hvert fall et par hundre timer for å falle på plass. Så en godt innspilt Clear lyder nok mye bedre enn en ny Clear MG før den er ferdig innspilt. Men dette vil nok forandre seg når begge er godt innspilt.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har et par Elegia og lurer på om jeg har driti skikkelig på draget. Tenkte det kunne være en god ide å benytte en "burn in" video på YT for å spille inn hodetelefonene. Hadde amoderat volum, ingenting overdrevent, men nå låter HT "ødelagt", dvs det er litt merkelig -på enkelte låter virker de å være ok, på andre låter er det ille lyd. Kan det være at de dype frekvensene bla spilt over en periode på rundt 6 timer kan ha skadet driverne? Eller er jeg fortsatt i innspillingsfasen hvor de låter "piggtråd"?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er ikke dette "brenne in" bare en myte? Hørte ingen forskjell på mine Focal hodeteleforner.

    En del tester på nett bekrefter vel at dette er en myte.

    Tviler ikke på at noen opplever en endring - men at antageligvis handler om at man selv venner seg til lydsignaturen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke dette "brenne in" bare en myte? Hørte ingen forskjell på mine Focal hodeteleforner.

    En del tester på nett bekrefter vel at dette er en myte.

    Tviler ikke på at noen opplever en endring - men at antageligvis handler om at man selv venner seg til lydsignaturen.
    Hvordan venner man seg til en lydsignatur hvis man ikke hører på?

    Setter man på noe for å spilles inn så tester jeg hva jeg hører for så å la de spille ei uke eller tre, helt uten å høre på.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Finnes som nevnt en del tester på nett som ikke viser noen særlig endring i lyden - så kan man spekulere videre i hvorfor en del opplever endring - forventinger, en tro på innbrenning, å venne seg til lyden osv.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har lest testen du linker til og jeg er ikke imponert. Fyren sammenligner Clear og Clear Mg uten å nevne noe om innspilling. Jeg har både Clear MG og Utopia i huset og begge lyder hoggorm når de er nye og uinnspilte. De trenger i hvert fall et par hundre timer for å falle på plass. Så en godt innspilt Clear lyder nok mye bedre enn en ny Clear MG før den er ferdig innspilt. Men dette vil nok forandre seg når begge er godt innspilt.
    Har du forsøkt å kryss bytte putene til Clear MG og Utopia?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Finnes som nevnt en del tester på nett som ikke viser noen særlig endring i lyden - så kan man spekulere videre i hvorfor en del opplever endring - forventinger, en tro på innbrenning, å venne seg til lyden osv.
    Både Elegia og Utopia låt skarp og uten bass hos meg når de ble tatt ut av uåpnet eske.
    Lot de spille ei uke før de ble lyttet til. Og da var de til å leve med.

    Tro kan man gjøre i kirka.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Dette er interessant...

    Han fyren her har målt Focal clear og MG. SÅ BYTTET HAN PUTER OG DA VAR DET I LIKE


    Se på disse bildene det er bilder FR av nye og forrige Focal Utopia OG ulike putemodeller fra Dekoni Vis vedlegget 911979 Vis vedlegget 911980 Vis vedlegget 911981

    Forskjellene blir mye større ved å bytte puter en ved å bytte hodetelefon..
    I alle fall ble original putene til Elegia kastet etter å ha prøvd Dekoni Audio Elite Fenestrated Skeepshin
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er mulig innspilling er noe tull for noen, men teksten nedenfor er hentet fra nettsiden til Focal og omtalen av Clear MG og den taler vel for seg selv.
    • These headphones require a running-in period in order to operate at their best.
    • They will run themselves in naturally after several hours of listening time.
    • If you want to speed up the process, we recommend playing very bassy music through them for at least 24 hours at a relatively high volume.
    • This will stabilise the speaker drivers and allow you to get the very best out of your headphones.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Det er mulig innspilling er noe tull for noen, men teksten nedenfor er hentet fra nettsiden til Focal og omtalen av Clear MG og den taler vel for seg selv.
    • These headphones require a running-in period in order to operate at their best.
    • They will run themselves in naturally after several hours of listening time.
    • If you want to speed up the process, we recommend playing very bassy music through them for at least 24 hours at a relatively high volume.
    • This will stabilise the speaker drivers and allow you to get the very best out of your headphones.
    Det var nettopp det jeg gjorde, spilte bla en liste med pink noise /bass /subbass på moderat volum ("Dalesnale" på yt) og er temmelig sikker på at hodetelefonene tok skade av det for de låter nå skarpt og usammenhengende. Prøv for all del ikke disse burn in videoene på yt.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var nettopp det jeg gjorde, spilte bla en liste med pink noise /bass /subbass på moderat volum ("Dalesnale" på yt) og er temmelig sikker på at hodetelefonene tok skade av det for de låter nå skarpt og usammenhengende. Prøv for all del ikke disse burn in videoene på yt.
    Da ville jeg reklamert på de. De skal da spille lyd, uavhengig om det er god musikk eller pink noise.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner jeg er litt nysgjerrig - vil du ha både ny og gammel Utopia for hånden samtidig når du sjekker?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Ja, det er siste mulighet å koble opp Utopia G1 i dag.
    De er solgt i dag og sendes i morgen
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Etter at Utopia kom i hus for 2 år siden er det spilt i perioder på hodetelefoner og høyttalere.

    Bruker Mola Mola Makua (forforsterker forsynt med Tambaqui DAC og Lupe RIAA).
    Flytter XLR kabel mellom Kaluga(mono effekt trinn til høyttalere) og Ferrum OOR med Hypsos PS til hodetelefonene.
    Bruker Forza sin beste kabel med Furutech XLR kabel, som absolutt ga et løft - strammere bass og et utvidet lydbilde. Avstand mellom musikere.

    Etter at Utopia G2 hadde spilt i 4 døgn var det på tide å spille musikk.

    Først ute var

    Jaco Pastorius- Invitation

    Etter 5 sekunder måtte jeg ta de av, det hørtes ut som om høyttalerne spilte :)
    Men nei da, det var hodetelefonene som spilte. Det ble spilt til langt på natt.

    Har spilt mye forskjellig: The Blue Nile, Yes, Genesis, Terje Rypdal, særlig "What comes after"
    Indisk musikk, elektronisk musikk, jazz rock m.m.

    For å ta et eksempel:
    På Tchaikovsky sin Piano konsert No.1 med Metha New York Philharmonic med Emil Gilels så er det klaveret man hører ikke lyden av klaver. Musikken er nærmere og ikke i hodet.

    Et annet eksempel er What comes after, fantastisk musikk. Det samme her det er nesten som man kan ta på instrumentene. Og man kan spille mye høyere.

    Koblet tilbake til Utopia G1. Lydbilde smalnet sammen, det ble mer lyd enn musikk.
    For å si det sånn jeg var snar å koble tilbake til G2.

    Føler for tida ikke noe behov å spille på høyttalerne.

    Nei, hadde ikke ventet at det var såå stor forskjell på G1 og G2.
    Hermed er du advart.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    ^ Spennende observasjon. På mange måter mener jeg at de to modellene som startet det hele, Elear og Utopia, var litt likere hverandre enn prisen skulle tilsi. Ting kan tyde på at det har endret seg nå. Jeg lever for øvrig fortsatt lykkelig med mine Elear, og har neppe økonomi til Utopia G2, dessverre....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn