Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Takk!
    Ja, har ikke noen annen kabel. Har sett at noen her har prøvd 3.parts kabler, men lyden er uvant flott så har ingen hast med å prøve annet.
    Trodde vekta av hodetelefonene skulle merkes mer, men nei :) Er ganske imponert her.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Bruker samme elektronikk til høyttalere og Utopia.
    Da forforsterker ikke har hodetelefonutgang flyttes de balanserte kablene mellom effektforsterker og hodetelefon forsterker. Altså ikke noe som gjøres hver dag.

    Spilte i 3 mnd. høsten 21 for å teste om man kan leve med bare hodetelefoner, svaret til det er ja. Men i og med at man har både og spilles det i lengere perioder med hver av de.

    Lytter gjerne 3-5 timer sammenhengende, egentlig de eneste hodetelefonene som jeg har hatt i løpet av 50 år som jeg ikke har noe ønske om å ta av 😉

    (Mine Utopier trengte en uke for å åpne opp, men det er kanskje ande ledes men de nye.)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Om mine har åpnet opp mer inn i neste uke får jeg prøve å legge merke til.
    Faktisk så ser jeg nå noe lysere på å flytte i leilighet om en god del år - skjønner at jeg vil 'overleve' på et vis.....

    Hvilken hodetelefonforsterker bruker du? Fant tidligere post: Ferrum OOR
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Beklager seint svar, så ikke #243 før nu.

    Bruker, Ferrum OOR og Hypsos strømforsyning og Power Link DC mellom de.
    Er i mål med det.
    Kan koble ut volumkontrollen på OOR, så den fungerer som en ren effektforsterker for Utopia - og bruke volumkontrollen på preampen.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Gjorde et raskt besøk i Hifisentralen nettbutikk og kjøpte et par riktig korte XLR kabler - da så jeg dette nette racket, også Topping :)

    Focal utopia, iFi Pro og Topping rack 01.png


    Focal utopia, iFi Pro og Topping rack 02.png


    Satte strømkladdene inn på 1. hylle, og ledningssurr ble det. Men nå kan jeg enkelt flytte herligheten inn i et skap her...

    Har lyttet en del mens jeg jobbet sent i kveld (men ikke tidligere i uka), men kan ikke si jeg hører noe merkbart mer åpenhet i klokkene - må mer spilling til. Glemmer egentlig 'testing' - disse er fabelaktige.

    .
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ iFi + Focal = Sant!
    Det er fantastiske hodetelefoner, dessuten er iFi's toppmodell den beste hodetelefonforsterkeren jeg har hatt gleden av å ha i hus. Kombinasjonen er magisk.

    For oss noe mindre bemidlede, gjør Heed Canalot også en strålende jobb med Focal, for øvrig. :)

    1669966206864.jpeg
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Herlige kompakte og trivelige musikkanlegg! Hører på NRK Klassisk her nå.

    Hmm - liker iFi Pro iCAN best med rør nå :sneaky:; DAK'en i transistor modus.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Bathy?
    Jeg må ha meg nytt headsett til reise/på kontoret.
    Tidligere har jeg hatt Bose sine, men de er litt blodfattige kan man si.

    Jeg har aldri hørt Focal før, men får vel inntrykket av at det er ett av de merkene "der oppe".
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eid Bathys i 4 uker og er kjempefornøyd. De erstattet Sony X4 og lyd-/ musikkmessig er Bathys overlegne.
    Kan bare sammenligne med Sony og kan hende er de hakket hvassere på støydemping. Dersom det er viktig, lav pris (koster det halve av Bathys) og helt grei lyd så bli gjerne i det leiet.
    For meg, med Bathys løftet gleden ved å lytte til musikk mange hakk og dersom det er viktig og du aksepterer prisen, så bør de lyttes til.

    Har 4 Focal hodehøyttalere nå, kanskje jeg får tid til å sammenligne litt før Jul. Bruker Naim Atom HE og Chord Mojo2 som kilder, og iPhone / MacAir med Bathys.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk så vidt testet Bathy med Roon ARC sin USB-kobling (den er bit perfect), men da mistet jeg volumkontrollen uansett hva. Og da var lyden grusom, men det er ikke sikkert at Bathy har skylden.
    Så testet jeg raskt Elegia og det var mye bedre. Ikke trådløs riktig nok og da brukte vi en Mojo2 DAC
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    I og med at jeg har FiiO BTR5 DAC/hodetelefon forsterker ble Elegica valgt. Til hytte bruk og ikke reise.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har eid Bathys i 4 uker og er kjempefornøyd. De erstattet Sony X4 og lyd-/ musikkmessig er Bathys overlegne.
    Kan bare sammenligne med Sony og kan hende er de hakket hvassere på støydemping. Dersom det er viktig, lav pris (koster det halve av Bathys) og helt grei lyd så bli gjerne i det leiet.
    For meg, med Bathys løftet gleden ved å lytte til musikk mange hakk og dersom det er viktig og du aksepterer prisen, så bør de lyttes til.

    Har 4 Focal hodehøyttalere nå, kanskje jeg får tid til å sammenligne litt før Jul. Bruker Naim Atom HE og Chord Mojo2 som kilder, og iPhone / MacAir med Bathys.
    Hva har du av hodetelefoner?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd Bathy sammen med Roon ARC på USB? Funker det?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Når man har Utopia så skuffer Elegia komfortmessig.
    Byttet putene til Utopia og da er komforten der.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd Bathy sammen med Roon ARC på USB? Funker det?
    Jeg tenker at, når et produkt motiverer deg til å spille musikk, så er det et godt tegn. Forstod ikke at det var avspillingsløsning du var ute etter, tenkte at en totalopplevelse var viktig, beklager min naivitet 😏 😊 Samme med Roon arc, spilles det fra Roon software via en smarttelefon etc?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at, når et produkt motiverer deg til å spille musikk, så er det et godt tegn. Forstod ikke at det var avspillingsløsning du var ute etter, tenkte at en totalopplevelse var viktig, beklager min naivitet 😏 😊 Samme med Roon arc, spilles det fra Roon software via en smarttelefon etc?
    Hei

    Jeg var nok helt bokstavelig når jeg stilte spørsmålet, og siktet ikke til om det det er god lyd eller ikke.
    Fungerer det med Roon ARC over USB mot Bathys? (ikke om det låter bra :) )
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Bathy?
    Jeg må ha meg nytt headsett til reise/på kontoret.
    Tidligere har jeg hatt Bose sine, men de er litt blodfattige kan man si.

    Jeg har aldri hørt Focal før, men får vel inntrykket av at det er ett av de merkene "der oppe".
    Skjønner, var mer denne jeg siktet til 😊 det dukker nok opp noen med kunnskapen du søker
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slites litt mellom Elegia (som er på halv pris nå) og Bathys. Bruksområdene er litt forskjellig, men tror jeg kan tilpasse meg begge :)
    Hvis Bathys ikke fungerer med Roon Arc så kan det hende den utgår
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slites litt mellom Elegia (som er på halv pris nå) og Bathys. Bruksområdene er litt forskjellig, men tror jeg kan tilpasse meg begge :)
    Hvis Bathys ikke fungerer med Roon Arc så kan det hende den utgår
    Spør importøren Multirom er mitt råd, mtp Roon Arc.
    Vurderer sjøl Clear MG på kontoret (ingen å ta hensyn til der), med passende forsterker, men behovet for noe mer mobilt og lettvint under transport og venting vil være der….. for min del.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mulig jeg misforstår noe her, @ynot. Men jeg skjønner ikke hvorfor Bathys ikke skulle virke mot Roon ARC. Kan du forklare?
    Roon ARC er jo bare en app på mobilen som streamer musikk fra din lokale Roon server i stedet for en annen streamingtjeneste (litt enkelt sagt). Hvis mobilen din støtter å sende lyd til Bathys, kan du også bruke Roon ARC på den.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår noe her, @ynot. Men jeg skjønner ikke hvorfor Bathys ikke skulle virke mot Roon ARC. Kan du forklare?
    Roon ARC er jo bare en app på mobilen som streamer musikk fra din lokale Roon server i stedet for en annen streamingtjeneste (litt enkelt sagt). Hvis mobilen din støtter å sende lyd til Bathys, kan du også bruke Roon ARC på den.
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
    Prøv Isak Strand/Multirom 23 98 55 55/ 924 64 266
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
    Prøv Isak Strand/Multirom 23 98 55 55/ 924 64 266
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prøv Isak Strand/Multirom 23 98 55 55/ 924 64 266
    Jeg har mailet med stereofil som har mailet med Isak.
    Da jeg var på soundgarden så ringte de Isak.
    Isak sier det funker.
    Jeg, soundgarden, Android, iow og 2 sett med Bathys sier de ikke funker 🤪
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk tilbake til butikken og testet en gang til.
    Frem med Bathy og ARC. Samme greia igjen.
    Ingen volumkontroll, kun fullt volum. Funker ikke å styre volum fra telefonen eller på Bathy.. og på fullt volum så låter Bathy helt grusomt.
    Så tok en ansatt frem sin iPhone og hadde samme resultat.
    Neste var å prøve et annet sett med Bathy, men samme resultat med begge telefonene på par nummer 2 av Bathys.
    Så min konklusjon er at Bathy og ARC ikke funker. Hvilke av de som ikke fungerer vet jeg ikke.
    Jeg bruker Bathys med et par år gammel Samsung Galaxy tlf, men bruker de bare med Qobuz og Spotify, som funker bra for mitt bruk både med blåtann og i Dac mode.
    For meg virker det logisk at problemet ligger hos Roon siden de mest sannsynlig virker med andre streaming tjenester når du testet? Det finnes vel ikke noen innstillinger som låser volumet i Roon ARC?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Bathys med et par år gammel Samsung Galaxy tlf, men bruker de bare med Qobuz og Spotify, som funker bra for mitt bruk både med blåtann og i Dac mode.
    For meg virker det logisk at problemet ligger hos Roon siden de mest sannsynlig virker med andre streaming tjenester når du testet? Det finnes vel ikke noen innstillinger som låser volumet i Roon ARC?
    ARC er jo bare en steamer så volumkontrollen skal ligge i DACen, som jo er Bathy.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    ARC er jo bare en steamer så volumkontrollen skal ligge i DACen, som jo er Bathy.
    Ser den, men forstår fortsatt ikke hvorfor Roon ARC skal skille seg ut i forhold til andre streaming tjenester som jeg bruker med DAC mode.
    Dac mode låter f.eks knallbra på Qobuz streaming med fungerende volumregulering, så noe muffens er det et sted. Sikkert noe for Roon gjengen undersøke nærmere evt med Focal?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Celestee er dessuten svært komfortable. Jeg har vært hjemme et par dager pga sykdom og har kunnet ha dem på hodet i timevis i strekk uten at det merkes.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Celestee er dessuten svært komfortable. Jeg har vært hjemme et par dager pga sykdom og har kunnet ha dem på hodet i timevis i strekk uten at det merkes.
    I følge Focal er komforten på Celestee (tillegg til lydkvaliteten) forbedret i forhold til Elegia

    Har bestilt perforerte øre puter a la Utopia til Elegia.
    Dessverre er Celestee for dyr til å ha på hytta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn