Flytoget vs. NSB

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvorfor har Staten brukt noen milliarder på å bygge opp Flytoget, som den eier 100%, for så å ikke utnytte det for det det er verdt?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7942769

Hva er det totte ikke skjønner, som Magnhild har forstått? ???
 
N

Nifelheim

Gjest
Helt greit at nsb får benytte seg av sporkapasiteten. NSB lar folk stige av og på underveis, noe flytoget ikke gjør. Prisene på flytoget er også vanvittige. Og flytoget har forskjørsrett. Flytoget ble ettergitt 12. milliarder i gjeld. Det skal være måte på hvor mange fordeler flytoget skal ha. Prisstigningen på flytoget har vært 170% mot rundt 30% konsumindeks.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Når Staten eier både NSB og Flytoget så er det noe uklart for meg hvordan betraktninger om hvem som får fordeler, eller om uuurettferdighet, som Flytoget kommer trekkende med, er relevante. Når man for Statlige penger har bygd et dedikert Flytog som går fra Oslo S til Gardermoen på 19 minutter, med 1 minutts gange til sikkerhetssjekken fra perongen, og Staten også eier dette Flytoget (i tillegg til NSB) så er det uforståelig, i det minste for meg, at man ikke gir dette flytoget rammebetingelser som maksimerer utnyttelsen av den relativt friske investeringen.

NSB og Flytoget er bare Statens heleide instrumenter for effektiv samferdsel og bør behandles som det. Hele problemstillingen synes noe åndssvak. Litt som om ens venstre hånd opponerer mot at den høyre får mer interesante oppgaver.
 
O

Ole I

Gjest
Nifelheim skrev:
Prisene på flytoget er også vanvittige. Og flytoget har forskjørsrett.
La oss ta dette litt nyansert:
Flytoget - distanse OSL>Oslo S 48,07km > reisetid 19min > ordinærpris NOK170
Arlanda Express - distanse ARN>Central 39km > reisetid 20min > ordinærpris NOK230 (SEK260)
Heathrow Express - distanse LHR T1,2,3>Paddington 27km > reisetid 15min > ordinærpris NOK170(GBP18)*

* - ja, man kan kjøpe på nettet til noe lavere pris, men epler og epler i denne sammenligningen

Man betaler altså
- 3,5 kroner pr/km på Flytoget
- 5,9 kroner pr/km på Arlanda Express
- 6,3 kroner pr/km på Heathrow Express
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Flytoget koster for øvrig ca det samme som de ulike flybussene til Oslo (og også mindre), så direkte vanvittig er vel ikke prisen.

Men er det noen her som skjønner hvorfor ikke Flytoget, som med hyppige avganger, kort reisetid og ankomst i terminalen generer minst samfunnsøkonomisk (og annen) spillvarme skal gis så gode betingelser som mulig, gjerne på NSBs bekostning?
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Når man sammenligner priser så er det vel greit å sammenligne noenlunde lik vare....

Nsb lokaltog 38 min/ 88 NOK/ 1,69 pr km(kjører delvis en annen strekning)
Nsb regiontog 26 min/ 88 NOK /1, 83 pr km(kjører samme strekning som flytoget)
 
O

Ole I

Gjest
Øyvind H skrev:
Når man sammenligner priser så er det vel greit å sammenligne noenlunde lik vare....

Nsb lokaltog 38 min/ 88 NOK/ 1,69 pr km(kjører delvis en annen strekning)
Nsb regiontog 26 min/ 88 NOK /1, 83 pr km(kjører samme strekning som flytoget)
"noenlunde lik vare" - da jeg ikke anser NSB regionaltog som noenlunde lik Flytoget, valgte jeg istedet å sammenligne med flytog/ekspresstog til/fra andre flyplasser i Europa.
Herunder ligger
- frekvens
- reisetid
- komfort
- enkelhet/effektivitet med billett
osv
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
For privatpersoner kan regiontogene være like gode fordi alternativkostnaden ved tidsbruk på reise og lenger ventetid ikke har en reell betalbar kostnad. Når man reiser i arbeidssammenheng har tiden en betalbar kostnad som dekkes av arbeidsgiver. Da vil ofte flytoget være billigere grunnet kortere reisetid (fem minutter til Oslo S) i tillegg til at hyppigere avganger gir mindre ventetid.

Flytoget kunne gjerne vært rimeligere, for all del.

Sammenlignet med lokaltog blir tidsbesparelsen for reise fort mer enn verdien av tapt fortjeneste for arbeidsgiver (tyve minutter besparelse gjør at med en time-inntekt på over 360 så er det en reell besparelse om togene gikk samtidig. Dette tilsvarer en timelønn på rundt 95 kroner).
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Ole I skrev:
Øyvind H skrev:
Når man sammenligner priser så er det vel greit å sammenligne noenlunde lik vare....

Nsb lokaltog 38 min/ 88 NOK/ 1,69 pr km(kjører delvis en annen strekning)
Nsb regiontog 26 min/ 88 NOK /1, 83 pr km(kjører samme strekning som flytoget)
"noenlunde lik vare" - da jeg ikke anser NSB regionaltog som noenlunde lik Flytoget, valgte jeg istedet å sammenligne med flytog/ekspresstog til/fra andre flyplasser i Europa.
Herunder ligger
- frekvens
- reisetid
- komfort
- enkelhet/effektivitet med billett
osv
I en diskusjon ang "Flytoget vs NSB" på produktet "Oslo S-Gardermoen" synes jeg det er riktig å sammenligne de to. Men det er meg da.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Spørsmålet forblir ubesvart: Når man har brukt et tosifret antall milliarder på et flytogprosjekt (som også ga et veldig godt produkt), hvorfor vil man ikke legge til rette for at det blir utnyttet? Som Nifelheim skrev så tok samfunnet/Staten et tap på 12 milliarder (avskriving) for å få til Flytoget, og man vil jo tro Staten da har et fromt ønske om å få maks ut av det, eller?

Om NSB Regiontog til Gardermoen gir bedre value-for-money, og om Flytoget er dyrt eller ikke er en helt annen sak.
 
O

Ole I

Gjest
Øyvind H skrev:
Ole I skrev:
Øyvind H skrev:
Når man sammenligner priser så er det vel greit å sammenligne noenlunde lik vare....

Nsb lokaltog 38 min/ 88 NOK/ 1,69 pr km(kjører delvis en annen strekning)
Nsb regiontog 26 min/ 88 NOK /1, 83 pr km(kjører samme strekning som flytoget)
"noenlunde lik vare" - da jeg ikke anser NSB regionaltog som noenlunde lik Flytoget, valgte jeg istedet å sammenligne med flytog/ekspresstog til/fra andre flyplasser i Europa.
Herunder ligger
- frekvens
- reisetid
- komfort
- enkelhet/effektivitet med billett
osv
I en diskusjon ang "Flytoget vs NSB" på produktet "Oslo S-Gardermoen" synes jeg det er riktig å sammenligne de to. Men det er meg da.
Det kan så være, men å hevde at Flytoget er "vannvittig dyrt" er ganske unyansert når man sammenligner med relevante transportalternativer i andre storbyer.
Faktisk viser mine tall at Flytoget er forholdmessig rimelig når man tar med norske reallønninger.

Ang. artikkelen: ble det ikke slutt med statlige innkjøpsavtaler rundt 2002?
"Flytoget kan miste 1,2 millioner passasjerer i året på grunn av statens avtale om kjøp av NSBs tjenester som ble underskrevet tidligere denne uken."

edit: 2001 var det visst:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fa...05/stmeld-nr-15-2004-2005-/4/3.html?id=406221
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Spørsmålet forblir ubesvart: Når man har brukt et tosifret antall milliarder på et flytogprosjekt (som også ga et veldig godt produkt), hvorfor vil man ikke legge til rette for at det blir utnyttet? Som Nifelheim skrev så tok samfunnet/Staten et tap på 12 milliarder (avskriving) for å få til Flytoget, og man vil jo tro Staten da har et fromt ønske om å få maks ut av det, eller?

Om NSB Regiontog til Gardermoen gir bedre value-for-money, og om Flytoget er dyrt eller ikke er en helt annen sak.
Den statlige gjeldssaneringen i Flytoget/Gardermobanen AS på 7,4 mrd. kr i 2000 var primært knyttet til at staten overtok det direkte ansvaret for infrastrukturen. Avkastningen på infrastrukturen handler primært om å «maksimere» utnyttelsesgraden, uavhengig av om toget heter Flytog, NSB, Cargonet, Tulletog, Hobbytog eller noe annet.

mvh
KJ
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
totte skrev:
Spørsmålet forblir ubesvart: Når man har brukt et tosifret antall milliarder på et flytogprosjekt (som også ga et veldig godt produkt), hvorfor vil man ikke legge til rette for at det blir utnyttet? Som Nifelheim skrev så tok samfunnet/Staten et tap på 12 milliarder (avskriving) for å få til Flytoget, og man vil jo tro Staten da har et fromt ønske om å få maks ut av det, eller?

Om NSB Regiontog til Gardermoen gir bedre value-for-money, og om Flytoget er dyrt eller ikke er en helt annen sak.
Den statlige gjeldssaneringen i Flytoget/Gardermobanen AS på 7,4 mrd. kr i 2000 var primært knyttet til at staten overtok det direkte ansvaret for infrastrukturen. Avkastningen på infrastrukturen handler primært om å «maksimere» utnyttelsesgraden, uavhengig av om toget heter Flytog, NSB, Cargonet, Tulletog, Hobbytog eller noe annet.

mvh
KJ
Joda, gyldig og godt poeng. Men, siden Flytoget utvilsomt leverer det beste Oslo-Gardermoen transportproduktet, som det var meningen at det skulle, og som var grunnen (?) til at man boret for milliarder som man aldri vil se igjen som noe annet enn nytteverdien av effektiv transport (og det den kaster av seg), så er det vel ingen god ide å la NSB konkurere med Flytoget om passasjerene til Gardermoen? Den direkte statsfinansierte infrastrukturen får både NSB og Flytoget tilgang til. NSB har så vidt jeg vet statsstøtte til drift som (riktignok sammen med lavere kvalitet i alle ledd) gir lavre pris til de reisende.

For meg ser det dermed ut som om Staten først bruker penger på dyr infrastruktur (tunneller og skinnegang) og på å bygge opp en strømlinjeformet organisasjon med godt materiell og god brukervennlighet. Deretter bruker de andre penger på å støtte den litt trege storebroren som kan lokke passasjerer over til det dårligere og tregere tilbudet. Resultatet blir at Flytogtilbudet blir dårligere (for passasjerer og det statseide ASets bunnlinje), ferierende og arbeidende bruker litt mer tid på transport, og Staten betaler i alle bauger og kanter.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Noe av forklaringen kan være at NSB er pliktig å levere transport på strekninger og til tider som ikke gir inntekt ift til utlegg.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
La de fattige og stinkende proletarene reise på NSB sine upålitelige overfylte tog ,mens vi priviligerte får slippe bermen mens vi reiser ...

. På den annes side er dette politisk kameraderi og monkeybusiness i beste SP stil.

Hvorfor ikke bygge en lynflytoglinje fra Elverum mens vi er i gang?.. Det er da mye mer morsomt å bli kjent for det, enn å løse folks virkelige transportbehov
 
Topp Bunn