Politikk, religion og samfunn Fly og eneboliger

C

cruiser

Gjest
Bompenger er helt ok, alle får være med å betale og de som bruker vei mest betaler mest.
Hvorfor skal dette være anderledes for offentlige veier enn for andre offentlige tilbud.

Skal de som bruker sykehus mest betale mest, eller de som bruker politi eller brannvesen ... hvorfor ikke la dem som bruker dem mest betale mest, hva med dem som henger på bibliotekene... skal ikke de som bruker mest betale mest, eller dem som benytter andre offentlige tilbud. Skal ikke dem som bruker skolevesenet (utover de lovpålagte 9år) betale mer for dette enn de som ikke bruker eller bruker mindre? Hva med dem som sitter på offentlige benker... skal ikke de måtte betale mer for dem enn dem som aldri benytter seg av muligheten? Her er store muligheter for innkrevning av penger, og mange gode formål å skusle dem bort igjen på også.

Hvorfor skal det å flytte på seg i egen bil anses å være tilstrekkelig for å utløse ekstra pengeinnkreving mens andre tilsvarende offentlige tilbud ikke er rammet av den samme tankegangen?
Vi kan vel begrense debatten til offentlig infrastruktur, og man betaler for det meste ved bruk, f.eks vann kloakk renovasjon etc. Men siden du nevner f.eks helsevesen, sist jeg var på sykehus så betalte jeg egenandel, nå er ikke jeg der ofte men det er vel rimelig å anta at de som er der oftere enn meg betaler mer..

G

Gjestemedlem

Gjest
Vi kan vel begrense debatten til offentlig infrastruktur, og man betaler for det meste ved bruk, f.eks vann kloakk renovasjon etc. Men siden du nevner f.eks helsevesen, sist jeg var på sykehus så betalte jeg egenandel, nå er ikke jeg der ofte men det er vel rimelig å anta at de som er der oftere enn meg betaler mer..
I Norge betaler stort sett privatpersoner kun en årlig avgift for vann. Men i mange land er det ikke slik. Der er det montert et taksameter som tikker og går hver gang man skrur på kranen. Jeg er litt glad for det systemet vi har, men så er jo heller ikke vann en knapp ressurs i Norge. Uansett er det snakk om en vare eller en tjeneste man får levert, og da er det ikke urimelig å betale for det. Enenandeler er en vits, kun symbolpolitikk for at ikke hypokondere skal reke ned kontorene til fastlegen sin i tide og utide. Sykehusopphold etc koster enorme summer som egenandeler ikke på noen som helst måte er i nærheten av å dekke.

Jeg er litt glad for det systemet vi har der, og at ikke dem som benytter tjenestene mest må betale for seg.

Jeg finner det egentlig litt underlig at det ses på som kontroversielt at vi skal ha et offentlig finansiert veinett i Norge. Så kontroversielt at det ikke finnes ett eneste parti som er tilhenger av denne finansieringsmodellen.

C

cruiser

Gjest
I Norge betaler stort sett privatpersoner kun en årlig avgift for vann. Men i mange land er det ikke slik. Der er det montert et taksameter som tikker og går hver gang man skrur på kranen. Jeg er litt glad for det systemet vi har, men så er jo heller ikke vann en knapp ressurs i Norge. Uansett er det snakk om en vare eller en tjeneste man får levert, og da er det ikke urimelig å betale for det. Enenandeler er en vits, kun symbolpolitikk for at ikke hypokondere skal reke ned kontorene til fastlegen sin i tide og utide. Sykehusopphold etc koster enorme summer som egenandeler ikke på noen som helst måte er i nærheten av å dekke.

Jeg er litt glad for det systemet vi har der, og at ikke dem som benytter tjenestene mest må betale for seg.

Jeg finner det egentlig litt underlig at det ses på som kontroversielt at vi skal ha et offentlig finansiert veinett i Norge. Så kontroversielt at det ikke finnes ett eneste parti som er tilhenger av denne finansieringsmodellen.
Tja, jeg bruker nå det dobbelte på kommunale avgifter som jeg bruker i bom, vannmåler har vi også å betaler etter bruk. Merkelig at en vei å kjøre bil på er noe helt annet enn ett rør med dritt i, sistnevnte er tydeligvis helt greit å betale for i tillegg

At det ikke dekker hele ligger vel i ord andel.. de 250 jeg betalte sist for en 3 minutter konsultasjon burde vel forøvrig egentlig dekke alle 3 minuttene.

Er egentlig ikke spesielt kontroversielt med bompengefrie veier, men det er bare endel av oss som syns det er viktigere ting å bruke statskassa på først..

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.440
Sted
Sølvbyen
De får værsågod være med på å betale for seg. At veien er der, det kan være et offentlig gode - men slitasje på veien, støy, forurensning og slikt - det kan man godt betale for. Drivstoffavgift og km-avgift dekker det meste av dette - så det er ikke det minste komplisert.
Du skal ha bonuspoeng for kreative bortforklaringer. "Slitasjeavgift" ... den var ny.
Det er dessverre ikke det minste kreativt - det er bare et kjedelig faktum. Slitasjesporene etter piggdekk er de minst synlige slitasjeskadene. Verre er tungtransportens "knaing" av veibanen - som før eller senere fører til at det krakelerer og sprekker opp. Så det er klart at veiene slites av å brukes.
Dette er sant, og et godt poeng - slitasjen på veiene kommer i stor grad fra tungtrafikk. Burde også være et godt incentiv for å vri avgiftsbyrden på vei bort fra vanlig privatbilisme, og over på de som virkelig gjør skade, nemlig lastebiler og vogntog som nærmest oversvømmer mye av veinettet vårt året rundt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er egentlig ikke spesielt kontroversielt med bompengefrie veier, men det er bare endel av oss som syns det er viktigere ting å bruke statskassa på først..
Joda, det er jo en politisk prioriteringssak dette. Jeg er ikke enig med prioriteringen og synes det er synd at vi har er så skralt og dårlig veinett i Norge som vi har. Dette er et område som virkelig har blitt nedprioritert i mange mange år. Og det ser ikke ut til å bedres. I stedet for å bruke penger på å oppgradere og bygge ut veinettet så henfaller man til å hanke inn penger fra forbipasserende slik at man har til litt lapping her og der.

Etter min mening burde man prioritert dette høyere, og kanskje til og med brukt endel av oljefondet til infrastrukturoppgraderinger.

Synd ingen politiske partier tenker slik. Dvs. det er jo noen som later som, men den bløffen er jo så til de grader avkledd nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette er sant, og et godt poeng - slitasjen på veiene kommer i stor grad fra tungtrafikk. Burde også være et godt incentiv for å vri avgiftsbyrden på vei bort fra vanlig privatbilisme, og over på de som virkelig gjør skade, nemlig lastebiler og vogntog som nærmest oversvømmer mye av veinettet vårt året rundt.
Ja tungtransport og kollektivtrafikk er det som virkelig sliter på veiene, ikke småbiler. Men det er så mye lettere å skvise penger fra privatmennesker enn det er fra næringslivet.

Men det er jo uansett transport som kommer hele samfunnet til gode, og ikke bare de som utfører selve transporten. Norge stopper uten tungtransport, privatbilisme og kollektivtrafikk, og det bør derfor være en felles oppgave å finansiere utbygging og drift av et effektivt transportnett. En regning alle i fellesskap bør ta.

Det burde innføres et grunnlovsforbud mot bompenger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De får værsågod være med på å betale for seg. At veien er der, det kan være et offentlig gode - men slitasje på veien, støy, forurensning og slikt - det kan man godt betale for. Drivstoffavgift og km-avgift dekker det meste av dette - så det er ikke det minste komplisert.
Du skal ha bonuspoeng for kreative bortforklaringer. "Slitasjeavgift" ... den var ny.
Det er dessverre ikke det minste kreativt - det er bare et kjedelig faktum. Slitasjesporene etter piggdekk er de minst synlige slitasjeskadene. Verre er tungtransportens "knaing" av veibanen - som før eller senere fører til at det krakelerer og sprekker opp. Så det er klart at veiene slites av å brukes.
For ikke å snakke om for å gjøre noe med jernbanenettet for å få tunggodset vekk fra veiene. Det er i godstransport på jernbanen har sin virkelige eksistensberettigelse på langrutenen. Dette diskuteres alt for lite. Og dette har også med trafikksikkerhet å gjøre. Hvorfor drøftes dette så lite?

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Det er ikke mange år siden Drammensveien hadde dype to-spors hjulgroper etter vinteren, pga slitasje fra piggdekk. Eksperimenterte noen ganger med å slippe rattet når forhjulene lå i gropene. Bilen lå fint i disse også gjennom svinger. Piggdekkavgiften har som formål å få folk over på piggfrie dekk, og det gjør at samme vei i dag er uten disse sporene om våren.

Norsk samferdselspolitikk er en smørje, men en dyr smørje. Landet er latterlig langt, har en topografi fra helvete når det gjelder å anlegge vei og bane, og har folk spredd over det hele. I tillegg har vi en politikk der by og land ligger i konstant krig, og der prioriteringer noen ganger er vanskelige å forsvare.

I Norge har hevd til strekningen blitt bevart som grunnprinsipp i innkreving, og dette kommer helt fra den tid da en del veier ble bygd gjennom lokale initiativ. (Vi ser det i bompengene vi må betale når vi bruker småveier i hytteområder, o.l.) Prinsippet er egentlig markedsøkonomi, det er morsomt å se folk som ellers er tilhengere av samme argumentere vilt imot (som FrP-velgere).

I følge FrP skal det som kan bæres av markedet iverksettes, mens det som ikke har egenfinansiert bærekraft skal legges til side. Bompengefinansiert utbygging av store veiprosjekter er markedsliberalisme i ytterste konsekvens, siden det å finansiere strekningen på denne måten, uten belastning for felleskassen, er blitt brukt som argument mot at myndighetene skulle regulere eller forby tiltak av denne typen, rundt omkring i verden. (Enkelte husker kanskje P.G. Gyllenhammars store autostradainitiativ?)
Dersom grunninvestorer stiller penger, og har en finansieringsplan for utbygging, og kan kjøpe fri grunnen fra dens private eiere - skal ikke det offentlige kunne blande seg i slike planer. Meget god FrP-politikk, det.

Men siden FrP er et parti som fisker stemmer ved å lyve til velgerne, kolliderer altså bompengemotstand (populært) mot markedsliberalismen (som ingen nordmann egentlig tar alvorlig. Om Frp brått hadde fått gjennomslag for sine spinnville markedsliberalistiske tanker i Norge, ville FrPs egne velgere etter kort tid tatt livet av partiledelsen.)

Samme prinsipp som plasserer Norge i verdenstopp i bompengefinansiering, er også årsaken til at vi har dyre ferger her i landet. Nevnt av meg før, men jeg var veldig overrasket da jeg første gang kjørte ombord i en svensk ferge og satte meg til å vente på billettøren, som aldri kom. Der har de altså et annet prinsipp - at veiene er et fellesgode, som finansieres over felleskassen. Men de har også topografisk enklere forutsetninger for veibygging enn hva vi har. Og de besluttet altså at ferger, der de trengs, er en del av veien, og ikke en egen transportetappe.

I Sverige og andre flatland, har veinettet vært noe som ble utbygd fra sentrum ut i periferien, for å rå over landet. I Norge har veinettet i historisk tid blitt utbygd fra en isolert periferi som ønsket å knytte seg til resten av landet, utover hva man klarte med usikker sjøtransport. Og den utbyggingen har som regel vært lokalt finansiert og initiert, og var ofte også pålagt årlig bidragsfinansiering fra alle brukere, med rabatt til lokale initiativtakere.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja tungtransport og kollektivtrafikk er det som virkelig sliter på veiene, ikke småbiler. Men det er så mye lettere å skvise penger fra privatmennesker enn det er fra næringslivet.

Men det er jo uansett transport som kommer hele samfunnet til gode, og ikke bare de som utfører selve transporten. Norge stopper uten tungtransport, privatbilisme og kollektivtrafikk, og det bør derfor være en felles oppgave å finansiere utbygging og drift av et effektivt transportnett. En regning alle i fellesskap bør ta.

Det burde innføres et grunnlovsforbud mot bompenger.
Jeg er relativt ambivalent om bompenger, men ser ikke logikken din i forhold til mva.

Poenget med mva er at brukeren (av varen) skal betale, poenget med bompenger er at brukeren (av veien) skal betale. Når du er for mva (om jeg husker det tidligere innlegg rett) og mot bompenger henger det ikke helt på greip for meg. For min del dreier skatte og avgiftspolitikk seg mest om om det virker og gir hensiktsmessige effekter. For min del synes det som om bompenger "virker" - og at diskusjonen heller burde stå om hvordan den står i forhold til resten av avgiftsregimet innenfor trafikkområdene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget med mva er at brukeren (av varen) skal betale, poenget med bompenger er at brukeren (av veien) skal betale. Når du er for mva (om jeg husker det tidligere innlegg rett) og mot bompenger henger det ikke helt på greip for meg.
Det ligger i hvem man definerer som brukeren. Jeg anser hele samfunnet som brukeren av veinettet, ikke kun hver borger som i egen bil må passere vilkårlige betalingspunkter.

Hvert eneste menneske er brukeren av veien. Gamle Petra med rullestol som får besøk av hjemmehjelpen, Lille Knut på 5 år som kan gå i butikken og kjøpe en iskrem, storebroren som blir skysset til jobb av buss, taxi eller familiebilen, Arild som skal på jobb, Uheldige Jens som må få besøk av brannbilen etter en tørrkoking, eller Petrina som i hui og hars må på legevakten med ambulansen, Evita som kan gå på kommunehuset og bli betjent av et fagmenneske som bor i nabokommunen.

... etc.

Alle er med andre ord forbrukere av og nyter godt av veinettet. Derfor er det en viktig fellesoppgave å sørge for finansieringen av dette. Det er ikke en byrde som kun enkeltpersoner som eier en småbil selv skal betale for. De er kun én av mange brukere av veinettet.

Så jeg vil argumentere sterkt for at veier og annen infrastruktur skal fullfinansieres av det offentlige, så får alle som bor i landet være med å betale for det gjennom generelle avgifter som inntekts- og kapitalskatt og MVA.

Jeg er en tilhenger av gode fellesskapsløsninger på viktige områder i samfunnet.

Hvis det ennå ikke "henger på greip" så må jeg foreslå å skrape bort teflonbelegget.

Topp Bunn