Politikk, religion og samfunn Fly og eneboliger

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Hva er det å diskutere? Ikke mange fly som registreres i Norge, så de er som inntektskilde i forb. med registrering relativt uinteressante, eneboliger derimot (og andre selveide boliger) - da snakker vi store antall som skifter eier pr. år, følgelig en meget interessant målgruppe for statlig ran. På vanlig måte. Reg.avgift på bil er selvsagt en god nr. 2.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Dokumentavgiften på enebolig er vel å regne som en skatt ved bruktkjøp så hvis man bygger nytt sparer man 2.5%
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva er det å diskutere? Ikke mange fly som registreres i Norge, så de er som inntektskilde i forb. med registrering relativt uinteressante, eneboliger derimot (og andre selveide boliger) - da snakker vi store antall som skifter eier pr. år, følgelig en meget interessant målgruppe for statlig ran. På vanlig måte. Reg.avgift på bil er selvsagt en god nr. 2.
Synes du er godt i gang med diskusjonen her jeg. Et poeng her er jo at vi er i det bedriftsfiendtlige Norge (jfr sittende regjering, diskusjon om formuesskatt og mye annet), og da reiser jo dette noen interessante spørsmål.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Bedriftsfiendtlighet gjelder kun småbedrifter... som utgjør mer enn 90% av bedriftene i dette landet. Igjen, store talls lov som gjelder, hvorfor erte på seg storfinansen (som kan være grei å holde seg inne med den dagen den politiske karrieren er på hell..) når det er så lett å stjele sukkertøy fra barn.. Lurer på hvorfor det var fritak for gevinst ved aksjesalg det året Hagen (som i en stakket stund "glemte" sin høyt besungne patriotisme ref. dette med å bevare bedriftene på norske hender) solgte seg til svenskene?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste av oss har vel betalt mer i registreringsavgift på bilen enn Norwegian gjør på en Dreamliner?

Diskuter!
 
N

nb

Gjest
De fleste av oss har vel betalt mer i registreringsavgift på bilen enn Norwegian gjør på en Dreamliner?

Diskuter!
Jeg trodde kun det var NAF og enkelte elementer av FRP som trodde at avgifter rundt bil hadde eller burde ha noesomhelst med hva som er "rimelig", "rettferdig", "hva det koster" osv å gjøre. Bilavgifter i Norge er stort sett rent fiskale, og eneste mål er å få inn penger i statskassen. Utover de faste avgiftene (reg, årsavgift osv) så bestemmer man i stor grad selv hvor mye av sorten man ønsker å betale - det koster ikke allverden å få et transportmiddel fra A til B, men vil man ha et mye fjongere transportmiddel som sier brum-brum på en tilfredsstillende måte, er stort og tungt osv så koster det en hel del mer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
De fleste av oss har vel betalt mer i registreringsavgift på bilen enn Norwegian gjør på en Dreamliner?

Diskuter!
Jeg trodde kun det var NAF og enkelte elementer av FRP som trodde at avgifter rundt bil hadde eller burde ha noesomhelst med hva som er "rimelig", "rettferdig", "hva det koster" osv å gjøre. Bilavgifter i Norge er stort sett rent fiskale, og eneste mål er å få inn penger i statskassen. Utover de faste avgiftene (reg, årsavgift osv) så bestemmer man i stor grad selv hvor mye av sorten man ønsker å betale - det koster ikke allverden å få et transportmiddel fra A til B, men vil man ha et mye fjongere transportmiddel som sier brum-brum på en tilfredsstillende måte, er stort og tungt osv så koster det en hel del mer.
Ikke minst koster det en hel del mer hvis man er opptatt av trafikksikkerhet og vil ha en nyere bil fra Volvo f.eks., som har gjort mye for å ivareta sikkerheten ved en eventuell kollisjon. Klarer du deg med en gammel dødsfelle fra Kia eller noe sånt så er det naturligvis langt billigere.
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Ikke minst koster det en hel del mer hvis man er opptatt av trafikksikkerhet og vil ha en nyere Volvo f.eks., som har gjort mye for å ivareta sikkerheten ved en eventuell kollisjon. Klarer du deg med en gammel dødsfelle fra Kia eller noe sånt så er det naturligvis langt billigere.
Vel nå er det slik at «Suicide Is Painless» og da bør det jo være billigere enn å holde seg i live!


 
G

Gjestemedlem

Gjest
Biler og bilbruk er ekstremt beskattet i Norge. Det har nok mest med den sosialistiske misnøyen med privatbilisme generelt. Det er mye rødere å stue folk sammen i busser og fellesvogner. Privat eie og bruk smaker vondt og må skattlegges så hardt som overhodet mulig. Til nøds skal man tillates noe fattigslig og enkelt siden mange bor på landsbygda. Men noe mer enn dette skal svi stygt og hard og bringe omfordelingskroner til det offentlige i så stort omfang at den sosialistiske verken med å se på biler i privat drift og eie blir lindret av iveren etter å bruke andre menneskers penger etter eget forgodtbefinnende.

Fly er å regne som kollektivtransport.

Privat bolig er også en torn i siden. Eneste unntaket her er om man på gullklokkevis bor lydig i samme bolig livet ut og aldri får nykker om en bedre livvstil. Da skal politikerne ha kompensasjon ved å skulle tvinge deg til å ta høyere lån i banken for å betale dem store summer i omfordelingspenger. Borettslag er en mer sosialistisk idé, så velger du dette slipper du unna. Privateide boliger er nok tungt å svelge for de rødeste politikerne.

Og så har vi jo også korrumperte politikere som ikke har så mye i mot privateide biler eller boliger, men som er så alt for glad i pengene man kan konfiskere og omfordele hver gang noe skifter eier. De har alle sine gode formål og sorte hull pengene kan kastes i.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ikke minst koster det en hel del mer hvis man er opptatt av trafikksikkerhet og vil ha en nyere Volvo f.eks., som har gjort mye for å ivareta sikkerheten ved en eventuell kollisjon. Klarer du deg med en gammel dødsfelle fra Kia eller noe sånt så er det naturligvis langt billigere.
Vel nå er det slik at «Suicide Is Painless» og da bør det jo være billigere enn å holde seg i live!


Hvis døden ikke hadde vært så lang, så hadde kanskje ikke livet føltes så kort.
 
N

nb

Gjest
Bilavgifter fremfor innteksskatt er jo fint, da kan man i større grad selv velge i hvilken grad man vil bidra. Om man ikke vil betale i det hele er det bare å droppe bilen, et høyst mulig (og rimeligere) alternativ for ganske mange som bor sentralt i det minste. Jeg skjønner at man er ganske avhengig av bil om man bor i utkant-Norge, men bor man noenlunde sentralt i en by går det for de fleste fint å klare seg uten (jeg bor i Oslo, og har bil, i tilfelle noen skulle lure).

Det blir litt lettere å forholde seg til om man tar inn over seg at det er rent fiskale avgifter, ergo en form for skatt. Skal den fjernes ett sted tyter det fort ut et annet sted for et gitt nivå på statens utgifter. Det er uansett ikke staten som stikker av med mesteparten av kostadene for å eie en normal bil (+/- en del), det sørger verdifallet for. Særavgifter på bil utgjør vel rundt 20% av bilens pris - mva er ikke medregnet som en særavgift siden det er mva på stort sett alt her i landet. For min bil, en Skoda Superb stasjonsvogn utgjør engangsavgifter ved kjøp ca 120.000 kroner, eller rundt 23% av kjøpsprisen. Om jeg fordeler dette ut på årene jeg har bilen, la oss si 5 år, så blir det 24.000 kroner i året. Jeg "får tilbake" en del av disse avgiftene ved salg siden bruktbilprisene selvsagt er høyere i Norge enn i utlandet pga avgiftsnivået. Til sammenligning betaler jeg 5-6.000 i forsikring, ca det samme i årsavgift og rundt 9.000 i året i drivstoff. Verditapet aner jeg ikke - 30-40.000 i året kanskje?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Ja til skatt som man selv kan styre om man vil betale eller ei.

MVA er tipp topp. De som har råd til å forbruke penger har også råd til å betale mer skatt.

TV-lisens. TV trenger reklamefritt innhold og hva er mest rettferdig? De som eier tv betaler for det, eller alle (inkludert de som ikke eier tv) betaler for det? Vil du ikke betale TV-lisens, selg TVen.

BIL-avgifter. Har man råd til bil, har man råd til å betale skatter. Mesteparten av hva som betales inn går til utgifter tilknyttet vei. Vedlikehold og bygging av vei. Helsevesen for skader. kontroll av skikkethet (helseerklæringer, førerkortsystemet), rehabilitering. Utrykning (brann, politi, ambulanse), veivesen, tollvesen, geologer, værvarsling, måking, rengjøring, gjenvinning, utdanning av personell til å betjene disse stillingene osv. At flere av disse etatene bruker arbeidstid til andre ting også er stordriftsfordeler.

Eiendomskatt - de som har stort hus har også råd til å betale mer skatt. Bør selvsagt ha et gulv i bånn slik at små hus mer eller mindre fritas.

Moms på mat er en uting. Dog så går det å fråtse der også... altså har de aller fleste råd til det.

Samfunnet er ikke gratis og noen steder må penger hentes inn.


PS!
Boligmarkedet har så store fordeler skattemessig at det er bare bra at noe av det bremses med dokumentavgift. Burde tette smutthullene på borettslagsleiligheter.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
MVA er en grei avgift. Sett 30-35% (eller hva som nå må til for å få inn nok penger) på alt, inkludert matvarer og dropp alle andre avgifter. Skatt som før på arbeid og kapitalinntekter.

Det er også stort rom for kutt i offentlige utgifter.
 
V

vredensgnag

Gjest
Biler og bilbruk er ekstremt beskattet i Norge. Det har nok mest med den sosialistiske misnøyen med privatbilisme generelt.
Forhistorien er nok en annen. Det var nærmest umulig å få kjøpt privatbiler i etterkrigstiden, pga valutarestriksjoner. Man mente landet ikke hadde råd til å sende penger ut av landet til bilfabrikkene, under gjenoppbyggingen. På tidlig 1960-tall slapp man opp for restriksjonene, og innførte saftige avgifter -- da bilsalget økte, ble dette en viktig inntektspost for nasjonalregnskapet, og det ble vanskelig å gi slipp på inntektene.

Men økte avgiftssatser på forbruk, og gjerne skalerte satser på ulike typer varer, ville vært helt greit.
 
V

vredensgnag

Gjest
MVA er en grei avgift. Sett 30-35% (eller hva som nå må til for å få inn nok penger) på alt, inkludert matvarer og dropp alle andre avgifter. Skatt som før på arbeid og kapitalinntekter.

Det er også stort rom for kutt i offentlige utgifter.
Steng restauranter, kaféer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
MVA er en grei avgift. Sett 30-35% (eller hva som nå må til for å få inn nok penger) på alt, inkludert matvarer og dropp alle andre avgifter. Skatt som før på arbeid og kapitalinntekter.

Det er også stort rom for kutt i offentlige utgifter.
Steng restauranter, kaféer.
De er nok plaget av mange andre utgifter og dyre reguleringer som er med på å holde folk hjemme.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Ja til skatt som man selv kan styre om man vil betale eller ei.

Mesteparten av hva som betales inn går til utgifter tilknyttet vei. Vedlikehold og bygging av vei. Helsevesen for skader. kontroll av skikkethet (helseerklæringer, førerkortsystemet), rehabilitering. Utrykning (brann, politi, ambulanse), veivesen, tollvesen, geologer, værvarsling, måking, rengjøring, gjenvinning, utdanning av personell til å betjene disse stillingene osv. At flere av disse etatene bruker arbeidstid til andre ting også er stordriftsfordeler.



Samfunnet er ikke gratis og noen steder må penger hentes inn.


PS!
Boligmarkedet har så store fordeler skattemessig at det er bare bra at noe av det bremses med dokumentavgift. Burde tette smutthullene på borettslagsleiligheter.

Dersom det du sier ikke er ironisk ment, så vær klar over at det kun er i underkant av 1/4 av det som tas inn i avgifter relatert til personbiltrafikk som pløyes tilbake og brukes på vedlikehold og nybygging av vei + det andre du nevner. Bilisme i norge er og blir en melkeku for staten, og det hadde vært en enklere pille å svelge om myndighetene bare hadde vært ærlige på det. Det som er irriterende er at Norge i særklasse skiller deg ut med de høyeste avgiftene på bil, og samtidig også skiller deg klart ut med den elendigste infrastrukturen i samme sektor (samenlignet med andre land i vesteuropa). Dette sett i lys av at statskassa flommer over av penger er forstemmende. Det vi trenger i dette landet er en fornuftig bruk av disse midlene, for eksempel reinvestering i infrastruktur, istedet for politikere som bruker kommune/fylke/statsinntekter som fulle sjøfolk ved å plassere pengene på børs - og tape dem, FY SKAMME SEG Det viktigste et land trenger er god infrastruktur (her må flyplasser og jernbane nevnes som områder man også har unlatt å følge opp) , god utdanning og god helse. Her har norske politikere spilt falitt i en årrekke. Hadde vi hatt dette på stell ville norge vært et attraktivt land å investere i fordi det hadde blitt et effektivt sted å gjøre business. Ideene om økte skatter og økte avgifter som flere her har tatt til orde for vil bare oppnå det motsatte.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja til skatt som man selv kan styre om man vil betale eller ei.

Mesteparten av hva som betales inn går til utgifter tilknyttet vei. Vedlikehold og bygging av vei. Helsevesen for skader. kontroll av skikkethet (helseerklæringer, førerkortsystemet), rehabilitering. Utrykning (brann, politi, ambulanse), veivesen, tollvesen, geologer, værvarsling, måking, rengjøring, gjenvinning, utdanning av personell til å betjene disse stillingene osv. At flere av disse etatene bruker arbeidstid til andre ting også er stordriftsfordeler.



Samfunnet er ikke gratis og noen steder må penger hentes inn.


PS!
Boligmarkedet har så store fordeler skattemessig at det er bare bra at noe av det bremses med dokumentavgift. Burde tette smutthullene på borettslagsleiligheter.

Dersom det du sier ikke er ironisk ment, så vær klar over at det kun er i underkant av 1/4 av det som tas inn i avgifter relatert til personbiltrafikk som pløyes tilbake og brukes på vedlikehold og nybygging av vei + det andre du nevner. Bilisme i norge er og blir en melkeku for staten, og det hadde vært en enklere pille å svelge om myndighetene bare hadde vært ærlige på det. Det som er irriterende er at Norge i særklasse skiller deg ut med de høyeste avgiftene på bil, og samtidig også skiller deg klart ut med den elendigste infrastrukturen i samme sektor (samenlignet med andre land i vesteuropa). Dette sett i lys av at statskassa flommer over av penger er forstemmende. Det vi trenger i dette landet er en fornuftig bruk av disse midlene, for eksempel reinvestering i infrastruktur, istedet for politikere som bruker kommune/fylke/statsinntekter som fulle sjøfolk ved å plassere pengene på børs - og tape dem, FY SKAMME SEG Det viktigste et land trenger er god infrastruktur (her må flyplasser og jernbane nevnes som områder man også har unlatt å følge opp) , god utdanning og god helse. Her har norske politikere spilt falitt i en årrekke. Hadde vi hatt dette på stell ville norge vært et attraktivt land å investere i fordi det hadde blitt et effektivt sted å gjøre business. Ideene om økte skatter og økte avgifter som flere her har tatt til orde for vil bare oppnå det motsatte.
Det verste er at mye av infrastrukturen faktisk blir finansiert av landeveisrøveri i stedet for å bruke de midlene som er inndratt i avgifter til formålet. Tilfeldig forbipasserne skal bestjeles for å få råd til veier og broer, og store deler av disse midlene går til de selskapene som administrerer røveriet. Skikkelig korrupt system.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL
G

Gjestemedlem

Gjest
Men økte avgiftssatser på forbruk, og gjerne skalerte satser på ulike typer varer, ville vært helt greit.
Generelt avgiftsnivå er grei om man finner et anstendig nivå. Men differensierte satser på alt mulig er en farlig vei å gå. Da ender man for opp i en situasjon der særinteresser rår, der moralpoliti og religiøse krefter hemmer livsglede, der overtro og kjepphester styrer avgifter til nivåer der man fort kan snakke om forbud og hestehandlende småpartier som ønsker ekstremavgifter eller fritak på sine snevre politiske kjepphester.

Mye mye bedre å styre klar av slike vepsebol og ha én generell avgift som dekker alt. Store besparelser her i administrasjon også.

To sattser på MVA, en for varer og en for tjenester
flat sats på kapitalinntekter
lett graderte satser på arbeidsinntekt

Bort med alle andre avgifter og skatter.

Dette vil gi friheten tilbake til menneskene som bor i landet, mens politikerne fremdels får tilnærmet samme menge penger de kan fordele. De eneste som vil tape på dette er de som lever av å administrere dagens avgiftsvelde, samt politiker som får sin livsglede ut av å deltaljkontrollere andre menneskers livsførsel. Intet stort tap om noen av disse blir rammet.

Menneskene vil få en mye større frihet og valgmulighet på hvordan de skal leve, hva de skal spise og drikke, hvordan de skal bo, hvilket transportmiddel de foretrekker og ellers hvordan de velger å leve deres liv.

Det er et mål som det er verdt å arbeide for å nå.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tilfeldig forbipasserne skal bestjeles for å få råd til veier og broer,
Kjører du på en vei er du vel knapt en tilfeldig forbipasserende? Selve saken er nå en diskusjon, men retorikken din løper tidvis litt av med deg og blir litt slitsom å forholde seg til for som som setter pris på diskusjonene i dette forumet. Litt mere edruelighet ville kanskje gitt deg litt mere gjennomslag, og litt mindre behov for en ignore funksjon? Bruk av begreper som landeveisrøveri og korrupsjon er også litt over the top for å si det mildt, uansett om man kanskje kan tendere til å være enig med deg i fakta. Selv om nb's påpekning i en annen sammenheng om at dette er fiskalpolitikk, ikke rettferdighet, er korrekt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tilfeldig forbipasserne skal bestjeles for å få råd til veier og broer,
Kjører du på en vei er du vel knapt en tilfeldig forbipasserende? Selve saken er nå en diskusjon, men retorikken din løper tidvis litt av med deg og blir litt slitsom å forholde seg til for som som setter pris på diskusjonene i dette forumet. Litt mere edruelighet ville kanskje gitt deg litt mere gjennomslag, og litt mindre behov for en ignore funksjon? Bruk av begreper som landeveisrøveri og korrupsjon er også litt over the top for å si det mildt, uansett om man kanskje kan tendere til å være enig med deg i fakta. Selv om nb's påpekning i en annen sammenheng om at dette er fiskalpolitikk, ikke rettferdighet, er korrekt.
Saken er jo at alle, hvert eneste menneske, i Norge nyter godt av transportnettet vårt. Uten dette ville hele landet stoppet opp. Det er vel ikke nødvendig å gå i detalj på det for her er det vel enighet og forståelse.

Infrastruktur er vel noe av det som burde være en kjerneoppgave for det offentlige, og noe som bør finansieres av alle i landet som betaler skatt og avgifter. Akkurat som med skole, politi, brannvesen etc.

Da blir det hakke feil å skulle kreve penger av forbipasserende på oppsatte punkter langs veiene. Ran og tyveri er jo et godt dekkende begrep på slik pengeinnkreving. Ikke i den forstand at det bryter med loven, men i kraft av hva slik praksis faktisk innebærer for dem som rammes. For dem er det ett fett om det er innenfor eller utenfor loven.

Når det kommer til korrupsjonsbiten må det også ses på i en litt overført betydning, siden det jo også faller utenfor lovens definisjon. Men det er vel liten tvil om at de som lever av å kreve inn bompenger er ivrige pådyttere for systemet. Det finnes nok av eksempler på plotikere som er direkte involvert i geskjeften.

Frp-politikere får betalt fra bomselskaper - Aftenposten

Innenfor loven, men moralsk er slikt på den feile siden av korrupsjon i min bok.

Det er ikke bare i Frp det kryr av bomverv. Da Hordaland fylkeskommune skulle behandle et spørsmål om sammenslåing av fylkets mange bompengeselskaper tidligere i år, måtte hele åtte av femten medlemmer i fylkesutvalget melde seg inhabile fordi de hadde verv i et av de berørte selskapene, skrev Bergensavisen i vår.

Bompengeselskapene vet så inderlig godt at hvis de lar sentrale politikere få sin del av kaken så er det mye mye lettere å få gjennomslag for bompenger. Siden man ikke har lov til å betale dem direkte, må man gi dem en "styreplass" slik at utbetalingene kommer på den riktige siden av loven. Virkningen er nøyaktig den samme, men det er nå ikke lenger "lov" å kalle det korrupsjon.


Når man vet at 20-25% av alle innkrevde pengene forsvinner i lommen på selskapene som drifter ordningen og deres ansatte, styremedlemmer, konsulenter og andre interessenter... så viser det en stor grad av personlig egeninteresse hos disse for å beholde ordningene akkurat som de er i dag.

Noen ganger er det bedre å bruke klare ord for å beskrive den situasjonen vi er havnet i. Fordelen med å være politisk uavhengig er at man ikke trenger å klarer hvert ord man bruker bed PK-komiteen.

Når jeg kjører langs en offentlig vei, og det "står noen der" og forlanger betaling for at jeg skal få passere er det et overgrep og et røveri, selv om det er politisk sanksjonert

Om du har problemer med terminologien jeg bruker, så får nå det stå sin prøve. Her fikk du i alle fall en forklaring på hva jeg mener med begrepene og hvorfor jeg tillater meg å bruke dem.
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: POB

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Fikk en god kommentar fra en konsulent på jobb for noen uker siden:

Vi stod i "kø" foran vanndispenseren i lunsjen og da glapp det ut at vi skulle hatt flere slike dispensere med vann OG isbiter, så vi slapp å stå så lenge i kø.
Konsulenten parerte greit med "Og i Afrika må de gå 3-5 mil hver dag for å hente vann i et skitttent hull".

Prøver å bruke dette litt aktivt med meg selv når lysten til å klage på noe dukker opp :)

Tror de fleste av oss i Norge har det ganske bra jeg, med skatter og avgifter og alt som hører til.....
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Men økte avgiftssatser på forbruk, og gjerne skalerte satser på ulike typer varer, ville vært helt greit.
Generelt avgiftsnivå er grei om man finner et anstendig nivå. Men differensierte satser på alt mulig er en farlig vei å gå. Da ender man for opp i en situasjon der særinteresser rår, der moralpoliti og religiøse krefter hemmer livsglede, der overtro og kjepphester styrer avgifter til nivåer der man fort kan snakke om forbud og hestehandlende småpartier som ønsker ekstremavgifter eller fritak på sine snevre politiske kjepphester.

Mye mye bedre å styre klar av slike vepsebol og ha én generell avgift som dekker alt. Store besparelser her i administrasjon også.

To sattser på MVA, en for varer og en for tjenester
flat sats på kapitalinntekter
lett graderte satser på arbeidsinntekt

Bort med alle andre avgifter og skatter.

Dette vil gi friheten tilbake til menneskene som bor i landet, mens politikerne fremdels får tilnærmet samme menge penger de kan fordele. De eneste som vil tape på dette er de som lever av å administrere dagens avgiftsvelde, samt politiker som får sin livsglede ut av å deltaljkontrollere andre menneskers livsførsel. Intet stort tap om noen av disse blir rammet.

Menneskene vil få en mye større frihet og valgmulighet på hvordan de skal leve, hva de skal spise og drikke, hvordan de skal bo, hvilket transportmiddel de foretrekker og ellers hvordan de velger å leve deres liv.

Det er et mål som det er verdt å arbeide for å nå.
Jeg vil gå så langt som å si at jeg er helt enig, rent bortsett fra gradert inntektsbeskatning. Husk at prosent er gradering i seg selv forsi det representerer et variabelt resultat fra en konstant sats. betaler alle f.eks 30% skatt, så utgjør de 30% en lik andel, men vil representere et mye høyere beløp dersom inntekten er høy. Det er ingen gode argumenter for at de med høy inntekt skal straffes med en høyere sats. 30% av 10 milll er 3 mill. mens det kun er 300k av 1 mill. Dermed vil alle bidra likt etter evne uansett inntekt, og dette ville være likt for alle isolert sett. Men det er forsåvidt en kjent sak at politikere ikke begriper prosentregning i likhet med en stor andel av befolkningen (og ja jeg har erfart dette som lærer på ungdomsskolenivå og universitetsnivå - prosentregning er det elevene er absolutt dårligst på, og det holder seg livet igjennom). Det er gjort mange undersøkelser på hva som ville være en tilstrekkelig sat for å ha råd til finansiere alle behov i det norske samfunnet, og satsen ligger i underkant av 30%, men det forutsetter at absolutt alle betaler skatt. Unnaluring med skattebetaling er desverre enklest for dem som har aller mest, og det er også derfor det får størst betydning at de rikeste også bidrar på lik linje med gjennomsnittsmannen i gata.
Differensiert skatt er bare medvirkende til å ønske å snyte på skatten, fordi en slik stigende sats fjærner insentivene til å stå på litt ekstra når du allikevel betaler den ekstra innsatsen rett inn i statskassa, og får således lite igjen for å tjene mer. Jeg vil si at det er fornuftig å ha skatter og avgifter for å betale for sammfunnets kostnader, men det må brukes til å finansiere den sektoren der de betales inn i grove trekk, og avgiftskåtheten til småpartiene på fløyene må ignoreres til beste for samfunnet fordi disse som du sier går til særinterresser in extremus...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg vil gå så langt som å si at jeg er helt enig, rent bortsett fra gradert inntektsbeskatning. Husk at prosent er gradering i seg selv forsi det representerer et variabelt resultat fra en konstant sats. betaler alle f.eks 30% skatt, så utgjør de 30% en lik andel, men vil representere et mye høyere beløp dersom inntekten er høy. Det er ingen gode argumenter for at de med høy inntekt skal straffes med en høyere sats. 30% av 10 milll er 3 mill. mens det kun er 300k av 1 mill. Dermed vil alle bidra likt etter evne uansett inntekt, og dette ville være likt for alle isolert sett. Men det er forsåvidt en kjent sak at politikere ikke begriper prosentregning i likhet med en stor andel av befolkningen (og ja jeg har erfart dette som lærer på ungdomsskolenivå og universitetsnivå - prosentregning er det elevene er absolutt dårligst på, og det holder seg livet igjennom). Det er gjort mange undersøkelser på hva som ville være en tilstrekkelig sat for å ha råd til finansiere alle behov i det norske samfunnet, og satsen ligger i underkant av 30%, men det forutsetter at absolutt alle betaler skatt. Unnaluring med skattebetaling er desverre enklest for dem som har aller mest, og det er også derfor det får størst betydning at de rikeste også bidrar på lik linje med gjennomsnittsmannen i gata.
Det er jo to måter å se det på. Den ene er at det er ekstraskatt på høy inntekt, det andre er at det kanskje er skatterabatt for dem som tjener lite. Vi bør ha en ganske flat beskatning, men det har vi egentlig i Norge i dag selv med toppskatt så jeg er ikke så veldig bekymret eller ivrig på å heve skatteprosenten for dem med lavest inntekt for å kompensere. Så lenge det ikke er de helt store forskjellene er det ikke alt vesentlig om å gjøre at satsene er helt flate.

Folk som tjener under 200.000 f.eks. burde ikke betale skatt i det hele tatt, kun folketrygdeavgift.

Et høyt minstefradrag og bortfall av mange andre fradrag høres ut som en god plan.

Jeg begynner å helle mot at kanskje fradrag for renteutgifter kanskje burde strykes. Men jeg vil jo i så fall selv bli rammet av dette så motivasjonen er kanskje ikke den største for å få fjernet ordingen. Men strengt tatt bør det ikke være statens oppgave å delfinansiere privat gjeld.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
MVA er en grei avgift. Sett 30-35% (eller hva som nå må til for å få inn nok penger) på alt, inkludert matvarer og dropp alle andre avgifter. Skatt som før på arbeid og kapitalinntekter.

Det er også stort rom for kutt i offentlige utgifter.
Mva er ei sosialt urettferdig utgift, ettersom dei fattige betalar langt meir i % enn dei med litt inntekt. Det er også slik at det stimulerar til at folk brukar pengane utanlands, der dei får meir for pengane. Så progressiv inntektsskatten er meir rettferdig. Folk burde ikkje vore så redde for å betale skatt, men heller fokusere på måten desse systema for bruk av skattemidlane vert fordelt på. S
kal vi ha sivilisasjon, må vi ha skatt...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mva er ei sosialt urettferdig utgift, ettersom dei fattige betalar langt meir i % enn dei med litt inntekt.
Det er et svakt argument. Det er nå en gang slik at man kommer lenger med høyere inntekt. At folk har forskjellig inntekt har mange årsaker og det blir litt barnslig å omtale dette som "sosial urettferdighet". Alternativet her er et beinhardt kommunistisk system der alle har like inntekter.

Det er jo akkurat det samme med varer man kjøper også. En fattig betaler kanskje langt mer mer i prosenter av sin inntekt om han kjøper et fargefjernsyn eller en genser også, men vi har ikke graderte priser for å utjevne denne "sosiale urettferdigheten" heller.

Skatt på forbruk er også en bedre måte å fordele byrdene på. Da betaler man etter hvor mye ressurser man benytter og forbruker, og i et grønt perspektiv er dette både riktig og rettferdig.


Det er også slik at det stimulerar til at folk brukar pengane utanlands, der dei får meir for pengane.
Det er positivt. Mindre press på den norske økonomien og prisnivået her hjemme. Kjekt å få mye for pengene når man er ute og reiser også.


Så progressiv inntektsskatten er meir rettferdig. .
Det er anderledes. Men "rettferdig" er det ikke. Med en lik prosent vil også de som tjener mer betale mer, det er mye mer rettferdig og likebehandlende. Nå er jeg som sagt ikke så veldig opptatt av flat skatt og har ingen problemer med en viss progressiv beskatning så lenge det ikke går over i det ekstreme. Nivået i Norge er helt akseptabelt. Men det har ingen verdens ting med "rettferdighet" å gjøre. Det begrepet i denne sammenhengen er kun en floskel fra barnehagesosialismen. Dette handler kun om hvor mye penger man kan trekke fra folk uten at det blir bråk ut av det.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
De som bruker veien må betale for det. Enkelt og greit. Samfunnet trenger penger og til alt mulig og de som bruker tjenestene må betale.Du må betale på toget også.......


Tilfeldig forbipasserne skal bestjeles for å få råd til veier og broer,
Kjører du på en vei er du vel knapt en tilfeldig forbipasserende? Selve saken er nå en diskusjon, men retorikken din løper tidvis litt av med deg og blir litt slitsom å forholde seg til for som som setter pris på diskusjonene i dette forumet. Litt mere edruelighet ville kanskje gitt deg litt mere gjennomslag, og litt mindre behov for en ignore funksjon? Bruk av begreper som landeveisrøveri og korrupsjon er også litt over the top for å si det mildt, uansett om man kanskje kan tendere til å være enig med deg i fakta. Selv om nb's påpekning i en annen sammenheng om at dette er fiskalpolitikk, ikke rettferdighet, er korrekt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
De som bruker veien må betale for det. Enkelt og greit. Samfunnet trenger penger og til alt mulig og de som bruker tjenestene må betale.Du må betale på toget også.......
Det er hverken enkelt eller greit.

Det er hårreisende at man ikke har bevegelsesfrihet i Norge på offentlige veier.

Å betale for å kjøre på en offentlig vei er som å måtte betale for en brannutrykning, en politianmeldelse, sende penger med barn på skolen hver dag, betale for å låne en bok på biblioteket eller avkreves penger for å oppholde seg på offentlig plass.

Det er en grunn til at man betaler skatt, og infrastruktur bør være en kjerneoppgave for det offentlige og finansieres gjennom skatt slik andre offentlige kjerneoppgaver finansieres.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
De som bruker veien må betale for det. Enkelt og greit. Samfunnet trenger penger og til alt mulig og de som bruker tjenestene må betale.Du må betale på toget også.......
Det er hverken enkelt eller greit.

Det er hårreisende at man ikke har bevegelsesfrihet i Norge på offentlige veier.

Å betale for å kjøre på en offentlig vei er som å måtte betale for en brannutrykning, en politianmeldelse, sende penger med barn på skolen hver dag, betale for å låne en bok på biblioteket eller avkreves penger for å oppholde seg på offentlig plass.

Det er en grunn til at man betaler skatt, og infrastruktur bør være en kjerneoppgave for det offentlige og finansieres gjennom skatt slik andre offentlige kjerneoppgaver finansieres.
Eller det samme som å betale for å kjøre buss og tog? Standpunktet ditt er vel greit nok, men å strekke det til at vi ikke har bevegelsesfrihet, blir vel litt i overkant, kanskje? Pragmatiker er du i hvertfall ikke! :)

Honkey
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Eller det samme som å betale for å kjøre buss og tog? Standpunktet ditt er vel greit nok, men å strekke det til at vi ikke har bevegelsesfrihet, blir vel litt i overkant, kanskje? Pragmatiker er du i hvertfall ikke! :)

Honkey
Kjører jeg buss eller tog betaler jeg for at andre skal transportere meg. Da kjøper jeg en tjeneste og betaler for den. Kjører jeg egen bil, sykkel eller spaserer så sørger jeg for transporten selv og dette bør være tillatt på felleseid område som offentlig vei uten at noen skal røve penger fra meg hver gang jeg ønsker å bevege meg til en annen plass. Jeg har ikke det minste i mot å være med på å betale for offentlige goder, men det bør skje over skatteseddelen og ikke fra landeveisrøveri.

I tillegg til å være helt urimelig er det også svært fordyrende. Det er vel ikke lang unna hves jeg hevder at 20-25% går rett i lommen på selskapene som drifter ordningene, til teknisk innkreving, byråkrati og fete sjekker til politikerne i styrene.
 
  • Liker
Reaksjoner: 666
C

cruiser

Gjest
Bompenger er helt ok, alle får være med å betale og de som bruker vei mest betaler mest. De som ikke har bil er også med å betaler i form av høyere priser på transport på varer og tjenester dem kjøper. Når det gjelder selve innkrevingen så har man mye å gå på, dette kan organiseres mye bedre og gjøres langt billigere.
 
N

nb

Gjest
Hensikten med bompenger varierer etter hvor de er. Det er enten for å (del)finansiere veier, eller så er det for å begrense trafikken ved å gjøre det mer kostbart å kjøre inn til sentrum.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Siden det er slik at vi kun kan bruke en begrenset del av oljepengene, er det enkel logikk at de som bruker veier og andre innordninger betaler noe mer enn andre som også betaler indirekte. At organiseringen kunne vært anderledes synes jeg ikke gjør noe fra eller til. Jeg vil heller betale ekstra for vegbruk enn høyere egenandeler på sykehus.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bompenger er helt ok, alle får være med å betale og de som bruker vei mest betaler mest.
Hvorfor skal dette være anderledes for offentlige veier enn for andre offentlige tilbud.

Skal de som bruker sykehus mest betale mest, eller de som bruker politi eller brannvesen ... hvorfor ikke la dem som bruker dem mest betale mest, hva med dem som henger på bibliotekene... skal ikke de som bruker mest betale mest, eller dem som benytter andre offentlige tilbud. Skal ikke dem som bruker skolevesenet (utover de lovpålagte 9år) betale mer for dette enn de som ikke bruker eller bruker mindre? Hva med dem som sitter på offentlige benker... skal ikke de måtte betale mer for dem enn dem som aldri benytter seg av muligheten? Her er store muligheter for innkrevning av penger, og mange gode formål å skusle dem bort igjen på også.

Hvorfor skal det å flytte på seg i egen bil anses å være tilstrekkelig for å utløse ekstra pengeinnkreving mens andre tilsvarende offentlige tilbud ikke er rammet av den samme tankegangen?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De som bruker veien må betale for det. Enkelt og greit. Samfunnet trenger penger og til alt mulig og de som bruker tjenestene må betale.Du må betale på toget også.......
Det er hverken enkelt eller greit.

Det er hårreisende at man ikke har bevegelsesfrihet i Norge på offentlige veier.

Å betale for å kjøre på en offentlig vei er som å måtte betale for en brannutrykning, en politianmeldelse, sende penger med barn på skolen hver dag, betale for å låne en bok på biblioteket eller avkreves penger for å oppholde seg på offentlig plass.

Det er en grunn til at man betaler skatt, og infrastruktur bør være en kjerneoppgave for det offentlige og finansieres gjennom skatt slik andre offentlige kjerneoppgaver finansieres.
Nå har jo ikke veien blitt til helt av seg selv, da. Det koster å bygge veier, og noen må betale for det. I min enkle verden ser det slik ut:

- en del av veikostnadene bør være spleiselag - altså at alle er med og betaler, enten de bruker veien eller ikke.
- den delen av veikostnadene som er direkte knyttet til slitasje på veien, bør betales av dem som faktisk kjører på veien. Tunge kjøretøy sliter mer på veien enn lette kjøretøy. Piggdekbrukere sliter mer på veien en piggfri-brukere.
- den delen av veikostnadene som er "ulempekostnader" - forurensning, støy, skader p.g.a. ulykker etc. - bør betales av dem som kjører.
- i områder hvor det er sterk etterspørsel etter fri veibane i rushtiden er det ikke unaturlig med en rushtidsavgift. Ikke mer usosialt enn at strømmen er dyrere når mange etterspør strøm, eller at jordbærene er dyrere når mange etterspør jordbær.

Problemet er at mange nok har en slags forskrudd idé om at det å kjøre bil skal være gratis. Det er det ikke.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I dag dekkes utgifter gjennom vanlig beskating, gjennom engansaavgift, merverdiavgift, hestekraftavgift og gudene vet hva. I tillegg kommer veiavgift og en avgift på drivstoff, i tillegg er det avgift på piggdekk i mange byer. Har sikkert glemt noen av de utallige avgiftene også.

I alt dette skulle det være mer enn nok muligheter til å få inn penger, både grunnbeløp og bruksavhengige avgifter. Det er helt unødvendig å i tillegg sette opp systemer som krever tilfeldig forbipasserende for penger.

Bruker de pangene man sparer på innkreving og administrasjon av bompengene til å øke veikapasiteten tilstrekkelig vil det ikke være behov for straffetiltak mot mennesker som må kjøre til jobb på spesielle tidspunkt av døgnet.

Det å eie eget kjøretøy og kunne bestemme hvor en selv vil bevege seg er et gode som mange politikere prøver så godt de kan å hemme, hindre eller forby. I stedet skal folk stues sammen i fellesvogner som kjører noen få oppsatte ruter. Slik egner seg egentlig kun for barn, rusmisbrukere, fattigfolk og pensjonister.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I dag dekkes utgifter gjennom vanlig beskating, gjennom engansaavgift, merverdiavgift, hestekraftavgift og gudene vet hva. I tillegg kommer veiavgift og en avgift på drivstoff, i tillegg er det avgift på piggdekk i mange byer. Har sikkert glemt noen av de utallige avgiftene også.

I alt dette skulle det være mer enn nok muligheter til å få inn penger, både grunnbeløp og bruksavhengige avgifter. Det er helt unødvendig å i tillegg sette opp systemer som krever tilfeldig forbipasserende for penger.

Bruker de pangene man sparer på innkreving og administrasjon av bompengene til å øke veikapasiteten tilstrekkelig vil det ikke være behov for straffetiltak mot mennesker som må kjøre til jobb på spesielle tidspunkt av døgnet.

Det å eie eget kjøretøy og kunne bestemme hvor en selv vil bevege seg er et gode som mange politikere prøver så godt de kan å hemme, hindre eller forby. I stedet skal folk stues sammen i fellesvogner som kjører noen få oppsatte ruter. Slik egner seg egentlig kun for barn, rusmisbrukere, fattigfolk og pensjonister.
JEg er sterkt uenig i uttrykket "tilfeldig forbipasserende". De som er ute på en vei som er bekostet av våre felles skattepenger, er ikke å anse som "tilfeldig forbipasserende". De får værsågod være med på å betale for seg. At veien er der, det kan være et offentlig gode - men slitasje på veien, støy, forurensning og slikt - det kan man godt betale for. Drivstoffavgift og km-avgift dekker det meste av dette - så det er ikke det minste komplisert.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JEg er sterkt uenig i uttrykket "tilfeldig forbipasserende". De som er ute på en vei som er bekostet av våre felles skattepenger, er ikke å anse som "tilfeldig forbipasserende".
De som må betale er jo de som er uheldig nok å måtte passere en eller flere av bomstasjonene. Dette rammer ofte ganske så vilkårlig. Er man uheldig og bor noen meter på feil side ender man opp med en stor regning. Er du riktig uheldig må du passere 3-4 av disse til og fra jobb hver dag, om du ikke er en av de heldige som bor på riktig side av pengeinnkrevingspunktet da... eller er rik nok til å kjøre Tesla :)





De får værsågod være med på å betale for seg. At veien er der, det kan være et offentlig gode - men slitasje på veien, støy, forurensning og slikt - det kan man godt betale for. Drivstoffavgift og km-avgift dekker det meste av dette - så det er ikke det minste komplisert.
Du skal ha bonuspoeng for kreative bortforklaringer. "Slitasjeavgift" ... den var ny.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De får værsågod være med på å betale for seg. At veien er der, det kan være et offentlig gode - men slitasje på veien, støy, forurensning og slikt - det kan man godt betale for. Drivstoffavgift og km-avgift dekker det meste av dette - så det er ikke det minste komplisert.
Du skal ha bonuspoeng for kreative bortforklaringer. "Slitasjeavgift" ... den var ny.
Det er dessverre ikke det minste kreativt - det er bare et kjedelig faktum. Slitasjesporene etter piggdekk er de minst synlige slitasjeskadene. Verre er tungtransportens "knaing" av veibanen - som før eller senere fører til at det krakelerer og sprekker opp. Så det er klart at veiene slites av å brukes.
 
Topp Bunn