Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures)

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
Re: På plass i Mongoland(bilder)

digger de høyttalerene. synd jeg ikke har cash!
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Very very nice. Grattis!!! 8) ;D
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Meget pent det der altså.

De Meridian-sakene har noe styggkult over seg. Digger de!!

Og velkommen til Oljebyen :)

Mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Takk!
De spiller svinefint også...sitter der nå og hører på Damien Rice...og har det fett ;D

Skal nok bable litt mer om Meridians fortreffelighet etterhvert..

O.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Dog: Bassforsterkern frister her, jeg vil ha mer guffe i bånn.... Hva koster den? Do u know..

Janhella: Hvorfor har du kjøpt Sc-10 når du venter på ART2/ACT2?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Den frister meg også, jeg har hørt på den..og det er helt klart neste steg i galskapen. Da blir det virkelig full-range, og masse overskudd. Den koster ca 10k mener jeg å huske, men sjekk med NAT. Gallo satte opp prisene på tampen av året, så det er mulig den ligger noe høyere...men tror det vaker rundt 10.

Men det blir jo mye rot av det da, flere kabler og dingser ;)

O.
Dog: Bassforsterkern frister her, jeg vil ha mer guffe i  bånn.... Hva koster den? Do u know..

Janhella: Hvorfor har du kjøpt Sc-10 når du venter på ART2/ACT2?
 
R

Rojoh

Gjest
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Flott rom! Sikkert en trivelig plass å avnyte musikken. Har du dannet deg et bilde av G08'ens kvaliteter/klang? Sitter selv med en 506.20, og synes den, i tillegg til å låte utrolig flott, gir en deilig kvalitetsfølelse. Ikke noe skrangel!

Forresten: Hvordan kan det bli noe bass med en så liten "komlegryte" til elementet? Tungdrevne høyttalere? Den bassforsterkeren det snakkes om: Er den en slik sak med equalizering for å gi mer nivå i bunnen?

Mvh. Johan.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Forresten: Hvordan kan det bli noe bass med en så liten "komlegryte" til elementet? Tungdrevne høyttalere? Den bassforsterkeren det snakkes om: Er den en slik sak med equalizering for å gi mer nivå i bunnen?

Mvh. Johan.
Hei
Høyttalerne er ikke spesielt tungdrevne: 88db/1w/1m. Denne høyttaleren har en frekvens respons på 34Hz- 35 kHz +/- 3dB uten den omtalte bassforsterkeren.
Selve bassforsterkeren gir ikke bare et ekstra boost (Den kan gjøre det også). På høyttaleren er der en egen inngang. En egen "voice coil" i elementet (som under normal drift er inaktiv) aktiviseres og vips, så har høyttaleren fått en frekvens som kryper ned til 22 Hz. Snedig :D

Mer om forsterkeren her:
http://www.roundsound.com/subwoofer-amplifier.htm
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Takk!
Ja, det er svært så trivelig å sitte her...både for å kun lytte eller kombinere det med lesing, rødvinsdrikking etc ;)

Jeg er uhyggelig fornøyd med Meridianen. Og jeg hørte det fra første gang jeg brukte den som signalkilde...det er så smooth, balansert, oppløst, dynamisk, lett og elegant - på en gang :D - ikke noe virker vanskelig, ikke noe blir aksentuert - det høres bare riktig ut. Når det gjelder klang heller det mot det varme, uten at det er snakk om farging. Og byggekvalitet er jo helt topp. Dempet og stiv som få, de kan virkelig sakene sine...

Dette med Gallo og hvordan bassen faktisk fungerer er ikke så lett å forklare :)
Når Morten(NAT) var hos meg første gangen forsto ikke han det heller: "hvordan i helvete kan det bli så bra bass i en slik konstruksjon?". Tror han skjønner det nå..mens jeg er like klok :) Men bra bass blir det...stikkord er at stammen faktisk blir brukt(som alt annet i denne konstruksjonen) og at basstromma har ekstremt stivt oppheng - med passasje ut i konstruksjonen under...det finnes sikkert en whitepaper på det et sted..

Bassforsterkeren(med delefilter og boost), som jetman sier, fyrer opp den andre voicecoilen, og sikrer dermed aktiv drift av dem - høyttalerene blir dermed sin egen sub - og det låter ganske så bra...så jeg må nok ha det...kanskje ;D

O.
Flott rom! Sikkert en trivelig plass å avnyte musikken. Har du dannet deg et bilde av G08'ens kvaliteter/klang? Sitter selv med en 506.20, og synes den, i tillegg til å låte utrolig flott, gir en deilig kvalitetsfølelse. Ikke noe skrangel!

Forresten: Hvordan kan det bli noe bass med en så liten "komlegryte" til elementet? Tungdrevne høyttalere? Den bassforsterkeren det snakkes om: Er den en slik sak med equalizering for å gi mer nivå i bunnen?

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Høres bra ut! Siklet selv på lillebroren - den ubalanserte G07'en. Neste gang... ;)

Mvh. Johan.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Ja, bra den også. Men den har et annet drivverk og ikke samme up-sampling som 08, derfor valgte jeg den..selv om jeg sikkert hadde vært storfornøyd med 07en også :D

O.
Høres bra ut! Siklet selv på lillebroren - den ubalanserte G07'en. Neste gang... ;)

Mvh. Johan.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Det lyset....jeg kjenner luktene og hører nesten lydene(selv om Prunettoen jeg drikker akkurat nå og La Scala med Jarret ødelegger litt av illusjonen). Vakkert. Jeg må komme meg dit i år...sniktittet litt på albumet ditt også :D

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Ingen dum idé...påske i Puerto Escondido. Hm...jeg har vel egentlig valgt bort snø og fjell ved å flytte hit uansett, så hvorfor ikke?

Jeg skal se etter deg på Casa Babylon - første Mojitoen er på meg! ;)

O.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Re: På plass i Mongoland(bilder)

selv om Prunettoen jeg drikker akkurat nå

O.
Prunotto? Flere vinnerder her? Sitter med Barolo La Volta 99 selv....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland(bilder)

Vet ikke om den etiketten passer, men er glad i god vin..fortrinnsvis italiensk...med stor forkjærlighet for barbera d´albaer, barbarescoer og baroloer :D
Denne i kveld, 2003:


O.
Prunotto? Flere vinnerder her? Sitter med Barolo La Volta 99 selv....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
På plass i Mongoland - the story continues...

Og moroa fortsetter....skal vi se, hva har vi her:

En lille pakke...


Ah...more british stuff...we like that, yes...


Ingen stor gutt, men skal ettersigende være kapabel til mye. Selv i ett godt oppsett. MF`s rørbuffer! Men hvordan vil det funke med såpass bra signalkilde som G08? Tube Magic? Eller bare rør?


Han ser jo god ut...og var ikke lett å få tak i! Men jaggu hadde de den ikke hos Maxwell Hifi i Stavanger :D Det enkleste er ofte det beste...


Skal jeg ha den her? Hva med støy...hmmmm.


Eller her? Synd å ødelegge Meridian-looken...faen også...


Må uansett koble til svineriet. I mangel av et tredje sett crystal får en Van den Hul gjøre jobben i kveld....Velger å teste den mellom pre og effekt først. Selv om de fleste setter den mellom cd-spiller og pre. Vi får teste litt...og ikke minst lytte.


Så, der var den i gang! Varme opp litt nå mens jeg lager middag.

The story continues...;)

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland - the story continues...

Sånn må det bli i første omgang...



Får lytte litt...hører mer brum enn før desverre.....hmmmmm.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland - the story continues...

Første inntrykk...

Brum...:( Helt tydelig...mulig den ufattelig lave utgangsimpedansen fra boksen(mindre enn 33 ohm) er for drøyt? Eller at det er noe annet tullball...

Musikk...har bare lyttet litt..men det er helt klart at den åpner opp enda mer! Soundstage ble enda litt videre, litt dypere...og vokaler fikk mer tilstedeværelse. Men det er ikke dramatisk, hadde nok vært langt mer dramatisk med en "dårlig" cd-spiller...

Holografi virker noe bedre(men det var allerede svært bra), usikker på om bassen er litt...løsere. Må nok lytte mer før jeg blir grinete...

Nå skal jeg sette den mellom cd og pre, det er vel der den egentlig hører hjemme. Burde bli kvitt nettbrum da..

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: På plass i Mongoland - the story continues...

Og jeg fortsetter å poste til meg selv...

Men: ;D ;D ;D!!!
Mellom cd og pre gjorde susen, stille som i kirken en mandag morgen..mange, subtile men viktige endringer. Åpnere, videre, dypere, mer transparens(det er jo utrolig, i og med at jeg faktisk har plassert noe i signalveien), mer mikrodynamikk(rør for pokker!), mer flyt. Har jo lest mye om denne rare boksen, men det funker faktisk!

Det var nok dårlig match å la den fore effekttrinnet, for da hørtes det grovere ut og mindre flyt, selv om soundstage var merkbart større...og så var det den brummen...Nå er det bare glede.

I Sindings fiolinkonsert fikk orkesteret mye mer tilstedeværelse og ble bedre separert uten at helheten gikk i dass. Instrumenter er tydeligere definert og dynamikken har blitt merkbart større. Dette virker svært lovende så langt.
Visjonen var å beholde det knallrobuste, brukervennlige og gode designet til Meridian, men få det lille ekstra som rør kan gi...dette kan jaggu funke ;)
Billig var det også! ;D

O.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Aner vi et snarlig innkjøp av rørpre? ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Aner vi et snarlig innkjøp av rørpre? ;D
ta det med ro, han kommer dit snart...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Nei ;D
Ikke foreløpig...dette ser ut til å være riktig så bra...men skal nok leve med det noen uker til det er skikkelig innspilt før jeg konkluderer.
Det er ikke bare rørbuffer dette, men også investeringsbuffer :D

O.
Aner vi et snarlig innkjøp av rørpre? ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Jeg har vært der flere ganger :D
Men det har vært kinasaker...Meridian-preen har overgått de med hestelengder.
Og nå har jeg dratt det enda litt lenger :)

O.
ta det med ro, han kommer dit snart...
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Jeg vurderte også den MF-bufferen en stund. Planen var å lage pre-amp av den ved å slenge en høykvalitets attenuator forran bufferen. Nå ble det vanlig rørpre istedet, men tror det hadde funket meget bra. (I mitt tilfelle hadde jeg bare bruk for en inngang til cd-spiller).

Som du sier, så er det litt rart at en ekstra komponent i kjeden kan tilføre noe - og kanskje særlig når det benyttes kilde og pre fra samme fabrikat. Jeg har jo et aktivt delefilter (div. transistor/opamps) etter rørpre'en. Var redd for at rørmagien ble skyllt ut i dass, men det fungerer riktig bra...

Mvh. Johan.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Meget underlig er det...men det er virkelig det som skjer. Det er mer oppløst, mer transparent og mer dynamikk nå! Sitter og hører på Khmer og er rett og slett imponert :D

Nå skal jeg ta Joni Mitchell-testen...

O.
Jeg vurderte også den MF-bufferen en stund. Planen var å lage pre-amp av den ved å slenge en høykvalitets attenuator forran bufferen. Nå ble det vanlig rørpre istedet, men tror det hadde funket meget bra. (I mitt tilfelle hadde jeg bare bruk for en inngang til cd-spiller).

Som du sier, så er det litt rart at en ekstra komponent i kjeden kan tilføre noe - og kanskje særlig når det benyttes kilde og pre fra samme fabrikat. Jeg har jo et aktivt delefilter (div. transistor/opamps) etter rørpre'en. Var redd for at rørmagien ble skyllt ut i dass, men det fungerer riktig bra...

Mvh. Johan.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.913
Torget vurderinger
24
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Denne kan du vel også utvide med bedre strømforsyning fra MF? Ellers har du god smak Dog. Liker Montana jeg og.
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Denne rørbuffern låter klart best med ekstern strømforsyning merkbar forskjell med og uten. Du vil nok også oppleve at den funker best mellom pre og power!!!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

:)

Har hørt mye bra om denne boksen.

Hva ligger prisen på i Norge?
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

:)

Har hørt mye bra om denne boksen.

Hva ligger prisen på i Norge?

Rørbuffern alene kr: 3990
Ekstern strømforsyning kr: 3490
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Takk for alle tips - ja, strømforsyningen er nok noe jeg må forfølge...men, spørs om jeg ikke har vært litt uheldig også. Den skal jo ikke støye uansett hvor i kjeden jeg plasserer den.

Og begge utgangene var løse, dvs jeg kunne skru på dem...så jeg returnerer den for reparasjon eller erstatning...kan være det er en mandagsvare...og det vil jeg ikke ha.

Når det er sagt, dette virket meget lovende! Hadde noen timer i går med gode opplevelser.

Så, med en 100% versjon + ekstern strømforsyning, så blir det greier....:D

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Takk takk. Montana er uslåelig på kvalitet, funksjonalitet og design. Tok meg noen år å finne den optimale løsning for cd, lp og bøker...Montana var svaret! ;D

O.
Ellers har du god smak Dog. Liker Montana jeg og.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Nå har jeg testet litt...bortsett fra dette brumm-problemet jeg erfarte når jeg satt den mellom pre og effekt(som jeg selvsagt får fikset via Maxwell i Stavanger), så har jeg lyttet til forskjeller på denne og den andre konfigurasjonen. I mitt oppsett(Meridian G08 & G01) så er det tydelig BEDRE resultat mellom cd og pre. Det går spesielt på holografi og soundstage, men også balanse i lydbildet.

Det KAN være at utgangsimpedansen på bufferet(mindre enn 33ohm) er for heftig for Advantagen som har inngangsimpedanse på 50kohm? Meridian-preen har 47 ohm, og ligger ganske nøyaktig på 10 gangern i forhold, slik de fleste mener er det ideelle forholdet...

2 minutter ute i Ketil Bjørnstads "Floating" er det en deilig bass-solo...mellom pre og power så havner bassisten midt i sentrum. Mellom cd og pre står han litt til høyre på "scenen", og det tror jeg er riktig...

I Dylans "Dirge" så sitter det jo en gitarist til venstre, ganske langt fremme i lydbildet, og det er nesten så jeg kan se ham nå ;D Mellom pre og power ble denne følelsen av realisme redusert, og gitaristen begynte å klenge på dylan som sitter litt bakenfor og i midten...og det liker jo ikke mannen ;)

Så jeg tror den skal forbli mellom cd og pre inntil videre, kanskje det endrer seg når den har blitt fikset/byttet.

Uansett en utrolig boks!! Til 4000 spenn!

O.

Du vil nok også oppleve at den funker best mellom pre og power!!!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Flere bilder...og mer rør(mongoland adventures

Så slik tror jeg det blir nå...



til jeg får vinylrigg i hus. Da må jeg tenke ut noe lurt. :D

O.
 
Topp Bunn