Fleksibel skreddersøm

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Ja, må bare lytte ferdig ei skive jeg fikk til jul, få lastet inn og opp bilder etc, så kommer jeg tilbake med mer info.
Men jeg kan røpe allerede nå at dette er saker.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Har en god stund brukt Dr. Feickert protractor med godt resultat. Det som er fint med Feickert er at den lar deg finne senterpunkt for arm om du trenger drille nytt armboard. Videre er den enkel å bruke for å finne rett overheng dersom armens omdreiningspunkt er enkelt å finne. Sånn sett funket Feickert bedre med Mørch enn med Dynavector. Eller for å si det slik, med Dynavectoren var man igjen tilbake til to-punktsproblematikken og testing frem og tilbake for å bestemme overheng.

Etter innkjøp av DV507MKII har jeg i det vesentlige brukt den medfølgende protractoren. Dette er en liten enkel sak som lar deg finne rett overheng og vinkel med utgangspunkt i løst headshell. Blir selvsagt ikke helt korrekt, for du får ikke satt rett stiftetrykk etc.

Nåvel, igår var jeg innom Snapa for å plukke opp noen TAOC underlag jeg har siklet på en stund. Så ble jeg vist Wallys nye universalprotractor, og den måtte man selvfølgelig ta hjem på test.
La meg bare si det med én gang: ALDRI har det vært så enkelt å justere en pickup her i huset. Muligens ikke like imponerende som Fleickert i fremtoning, men jeg er ikke i tvil om hvilken protractor jeg kommer til å bruke.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Som dere ser fikk jeg skikkelig verktøy av fruen (edit: frøken) til jul. Vi kan ikke risikere slarkete skruer når vi justerer på hifien.

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Den var ikke dum!
Har den linje for tangential armer også?
Har Snapa begynt å føre Wally?

Flotte bilder BTW :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Den vakke dum nei. FallenA, det står da vitterlig at den kan brukes med Linear Tracking Arms på kompatibiilites-bildet Fosse har tatt. Kanskje noe å vurdere? Hva koster den Fosse?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Helt rett som gut_man uttaler, den kan brukes på linjære armer. Bilde nummer to viser en oversikt over hvilke armer den passer til. Kurve for den enkelte arm.
Prisen kjenner jeg ikke, skulle egentlig bare låne den, men nå har jeg bestemt meg for å beholde den.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Må man på denne sikte mot armens omdreiningspunkt, som på de fleste protractorer?
(Synes det som er så greit med Feickert er nettopp dette med nålepinnen ned i armens omdreiningspunkt).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Det du nevner om nålepinnen ned i armens omdreiningspunkt er som tidligere nevnt Fleickertens store fordel og ulempe. Dersom omdreiningspunktet er enkelt og entydig lesbart funker det, hvis ikke er "nålepinnen" og denne "armen" verdiløs. Da er du nemlig tilbake til å sjekke vinkelen på to valgte punktene (hvor avhenger selvsagt av valgt geometri) om igjen, og om igjen, til du treffer rett overheng.

Med Wally finner du ganske fort ut om du har rett overheng da stiften skal følge buen fra start til slutt. Jeg innbiller meg dessuten at dette er vesentlig enklere å få til nøyaktig.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fosse skrev:
Det du nevner om nålepinnen ned i armens omdreiningspunkt er som tidligere nevnt Fleickertens store fordel og ulempe. Dersom omdreiningspunktet er enkelt og entydig lesbart funker det, hvis ikke er "nålepinnen" og denne "armen" verdiløs. Da er du nemlig tilbake til å sjekke vinkelen på to valgte punktene (hvor avhenger selvsagt av valgt geometri) om igjen, og om igjen, til du treffer rett overheng.

Med Wally finner du ganske fort ut om du har rett overheng da stiften skal følge buen fra start til slutt. Jeg innbiller meg dessuten at dette er vesentlig enklere å få til nøyaktig.
Ok, denne Wally må kanskje forsøkes.
Jeg har bare brukt Feickert på tydelige omdriningspunkt. Når jeg da har justert etter dette og ett av punktene, har som oftest det andre punktet også blitt riktig, eller bare minimale justeringer. Synes denne har vært fantasisk i forhold til de gamle jeg brukte før i tiden, i mitt forrige vinylliv.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg bruker noe lignende laget ved hjelp av et tegneprogram.
Det er lett å få til med passer og linjal også.
Utfordringen er å finne krysningspunktene, men det har jeg løst i et excelark.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har selv brukt Wally Tractor i mange år og synes denne er klart mer nøyaktig enn Dr. Feickert sin løsning (såsant man bare skal skifte pickup ihvertfall).
Denne nye "universal" versjon til Wally ser helt super ut :)

S

slowmotion

Gjest
For de som bruker tangential arm er det bare å la nålespissen følge en rett linje fra senter av platetallerkenen og ut mot kanten.
En gammel, utslitt LP med en linje trukket tvers over langs diametern gjør nytten.
Eller man bruker en plastplate med pålimt millimeterpapir. Det gjør jeg.
Da slipper man å betale $230 + frakt og moms.

For vanlige armer ser den jo morsom ut.

;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Jens skrev:
Har selv brukt Wally Tractor i mange år og synes denne er klart mer nøyaktig enn Dr. Feickert sin løsning (såsant man bare skal skifte pickup ihvertfall).
Denne nye "universal" versjon til Wally ser helt super ut :)
Var akkurat dette jeg mente Jens, så sant man bare skal skifte pickup. Det er jo gjerne det man skal gjøre. For meg har det aldri vært aktuelt å borre armboard og da trenger jeg heller ikke denne funksjonen til Dr. Fleickhert.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Pris fra Snapa var 1390 kroner, og da fulgte det med god lupe til å sjekke PU med 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Det stemmer, og lupa er ikke dum når du skal justere heller. (Funker bedre enn den lupa jeg kjøpte på Clas Ohlson).
Helt ok med litt off-topic Hagto. Så forresten spennende ut den spilleren.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende denne!
Mail sendt til Håvar ;)
Hvor tykk er denne protraktoren? Som en plate?
Lupe? som i vanlig lupe?

Edit, og OT: Ja den spilleren så pen ut! Hvem fører dette i Norge tro, og til hvilken pris? ;)

Edit igjen: Da er en Wally bestillt. Takker for tipset Fosse!!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det noe form for stabilisering i ytterkant av tallerken,eller sikter du bare,slik at kakestykket ;)ligger jevnt ved buen til tallerken,da du har lagt den på plass i senterhullet?

Er denne for salg hos mr. snapa?hilsen Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Denne må du forklare om igjen ixos_76. Hva mener du med stabilisering?

Som Hagto antyder, den er til salgs hos Snapa.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Prøver igjen...når du legger trekanten på spillern, og hullet i senterspindelen på tallernen...er det noe som også ligger inntil tallerken i ytterkant,...eller bare passer du på at buen på protractor ligger jevnt med tallerkens ytterdiameter?-----eller noe sånt...he he .....litt klønete forklart da men..ES ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:
Prøver igjen...når du legger trekanten på spillern, og hullet i senterspindelen på tallernen...er det noe som også ligger inntil tallerken i ytterkant,...eller bare passer du på at buen på protractor ligger jevnt med tallerkens ytterdiameter?-----eller noe sånt...he he .....litt klønete forklart da men..ES ;)
Så lenge den settes fast i senterspindelen så blir det riktig! ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Nightpuma skrev:
Hei

Den så fristende ut Fosse :)

Asbjørn
Jepp. Etter mitt skjønn er skikkelig nøyaktig protractor en billig investering når man har gått til anskaffelse av høykvalitetsutstyr.

P

Parelius

Gjest
Fosse skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Den så fristende ut Fosse :)

Asbjørn
Jepp. Etter mitt skjønn er skikkelig nøyaktig protractor en billig investering når man har gått til anskaffelse av høykvalitetsutstyr.
En del høykvalitetsutstyr (nevner ikke navn) har slikt med når en kjøper spiller/arm. ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Forsåvidt et poeng, men er man ute etter noe universellt funker ikke de dere snakker om (i hvert fall ikke VPI sin).

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fosse skrev:
RoDa skrev:
For de mindre bemidlede:

http://www.vacuumstate.com/white_papers/index.htm

Roy Gregory (hifi+) skrøt veldig av dette.
Er vi ikke da tilbake til topunktsproblematikken?
(Og har du ikke penger så setter du kanskje ikke opp ny pickup heller ;) )
Kremt... :-[ :-[

Nå skulle jo egentlig jeg bare finne på noe for å delta i denne fine tråden.....

Må vel sørge for å få hørt på noen skikkelige sortgull-avtastere før jeg vakler innpå denne delen av forumet igjen. ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Du og flere har selvsagt et poeng. Det finnes teoretisk (for forsåvidt også praktisk) en mengde billige, og enda til gratis produkter og metoder for å sette opp en pickup. Fordelen med denne protractoren er etter mitt skjønn at den gjør det usedvanlig enkelt å oppnå nøyaktig og korrekt innstilling. Det sparer deg for mye strev og prøving og feiling. At den er universell synes jeg er praktisk (siden jeg har satt opp noen ulike spillere og armer etterhvert).

Så kan man selvsagt si at 1300 kroner er mye penger, vel, hvis det hjelper deg til å dra mer godlyd ut av oppsettet så er det muligens en rimelig anskaffelse?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
OG...kjører man da med svindyre pickuper,.....så er vel ikke prisen avskrekkende heller,selv har jeg jo en langt rimeligere pickup,men å ha skikkelig verktøy for hånden når jobben gjøres,effektiviserer som Fosse er inne på,samtidig med at det gir eiern av ny pu,som skal settes opp,en god indikasjon på at pu sporer rett etter innstilling,(linjen er jo heltrukken,noe som bare må være en stor fordel.....alle vil vel dra mest golyd ut av sakene sine,enten man pløyer med en rimelig pu,eller befinner seg i xv-1 segmentet...og deromkring.....at enkelte syntes det er mye for ei plate med noen streker på kan jeg forstå,verktøy koster penger,å kunne ha det for hånden,når man har behov for det,er veldig kjekt altså,...skrur en del bil,verktøy til formålet er langt i fra gratis det heller,men å ha den rette nøkkelen for akkurat den spesielle jobben,kan her som andre steder bety forskjellen på suksess eller fiasko...

1300,da er den jo faktisk en del billigere enn feickert sin da,den koster 2k,men det har vel andre muligheter også,uten at jeg skal gå nærmere innpå hvordan denne kan brukes,...hverker har den,eller har brukt den før.....jeg kommer til å se nærmere på overnevnte,dersom jeg har behov for en senere,...forresten...jeg har jo vpi protractoren jeg,til mikn spiller .....

Topp Bunn