RoDa skrev:
Poenget er at for min del har jeg ikke nok interesse for enkeltstående saker om "andrepersonligeinteresser" til å gidde å engasjere meg på en bråte ulike
www.andrepersonligeinteresser.no fora. Hifi og hjemmekino er min hovedinteresse, og jeg deltar i flere fora som har dette som hovedemne.
RoDa skrev:
Kommentar: Det er ikke snakk om å enten ha hifiinteresse eller å ha andre interesser. Det finnes faktisk en del mennesker med et mer diversifisert interessespekter enn det du legger til grunn for din tankerekke her.
Da følger ikke du tankerekken
Joda, RoDa, men jeg er ikke enig i din konklusjon om at deltakelse på ett internettforum for hver sak man er interessert i å diskutere fyller behovene til alle forumdeltakerne. Har man en hovedinteresse, så deltar man i et forum for den interessen, og etterhvert så blir man en del av et samfunn utgjort av deltakerne i dette forumet. Det er mye mer interessant i å diskutere ulike saker med dem man kjenner og vet hvordan diskuterer enn å stadig måtte forholde seg til nye personer med ulik grad av seriøsitet og måter å kommunisere på. For meg er det helt naturlig å diskutere andre emner enn hifi med medlemmene på Hifisentralen.
RoDa skrev:
For meg er tilstedeværelsen av en OT-seksjon to ting: Det er en trivselsfaktor ved at man kan diskutere andre ting i et forum man føler seg hjemme i. Det er også en måte for forumet å kanalisere OT-diskusjonene vekk fra andre deler av forumet. OT-seksjonene rundt om har ikke oppstått av seg selv, de har oppstått fordi det er et behov for dem.
Fair nok. Dersom det hadde vært tilfelle. Men her på HFS har OT blitt til et eget samfunn i samfunnet med medlemmer som kun bidrar der.
Hva gjør disse medlemmene på HFS?
Det ER faktisk tilfelle at en del bidrar BÅDE i Off-topic OG i On-topic diskusjoner. Det er ikke enten eller. Likevel stiller du et fair spørsmål, det skal jeg innrømme. Men for noen er det vel blitt slik at det som begynte som en interesse for å holde seg orientert om og diskutere hifi har gradvis gått over i det som jeg for min del må innrømme er en del spennende OT-debatter.
RoDa skrev:
Uten en OT-seksjon ser jeg muligheten for at følgende kan skje:
- De med hifi som eneste interesse vil forbli i forumet.
- De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer. Siden tiden er begrenset vil en del som faktisk har en hifi-interesse i tillegg til andre interesser falle fra og bruke mer tid i andre fora.
- Det vil i større grad dukke opp tilløp til OT-diskusjoner rundt om i forumet ellers, spesielt under Generelt-delen. Det vil gi merarbeid for moderatorer, mer sletting av tråder, klager på sensur og mindre trivsel.
Hva var det man kalte slik? Male fanden på veggen?
Eller har du noen erfaringer, statistikker som underbygger dine påstander?
Tillegg:
"De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer"
Dette er på grensen til ufint!
Betyr det at du mener jeg vil at HFS skal være et samfunn uten frihet og uten mening?
Jeg mener ihvertfall at du og flere ønsker å begrense friheten på forumet betydelig når dere vil fjerne OT-seksjonen og kreve at folk kun skal diskutere hifi-temaer her. Tar jeg feil i det?
Jeg tror altså at du mener at HFS skal være et forum der kun meninger om Hifi skal kunne diskuteres, og frihet til å lufte meninger om annet skal undertrykkes på dette forumet. Jeg tror ikke at du vil at forumet skal være meningsløst i forhold til Hifi.
Jeg har erfaringer med en del andre fora og nettsamfunn, siden du spør. Mine synspunkter ovenfor er basert på de erfaringene og mekanismene jeg har sett siden jeg begynte å bruke internett aktivt i 1991.
Jeg spør igjen hvorfor det er så viktig for mange å fjerne OT-seksjonen og tilløp til OT-diskusjon fra Hifisentralen. Står en slik frihetsbegrensning for dem som har behov for en OT-seksjon i forhold til ulempene du påføres ved at OT-seksjonen finnes?
RoDa skrev:
Det er mulig at mange her faktisk ønsker at Hifisentralen skal være en eksklusiv klubb for dem som setter hifi høyere enn alt annet i livet, men jeg tror faktisk ikke det gjenspeiles av den medlemsmassen Hifisentralen har i dag, og det er mulig aktiviteten på forumet ville blitt drastisk redusert ved en fjerning av OT. For at et forum skal være levende, så må det være en viss kritisk medlemsmasse av aktive medlemmer som bidrar. En fjerning av OT-seksjonen vil redusere dette, og kanskje gjøre at forumet faktisk blir en liten menighet der man stort sett er enige, der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne.
Sensur er alltid en berøvelse av grunnleggende ytringsfrihet. Det er et forums privilegium å lage regler for hva som faller innenfor reglene for hva som diskuteres, men blir reglene for snevre vil dette også gjenspeiles av den aktive medlemsmassen, altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig.
Hvor henter du dette fra?
Jeg forsøker å skape en diskusjon rundt om OT bidrar positivt til HIFI-delen av HFS, eller om det ville blitt et bedre HIFI-forum om OT var borte.
Du skriver
- hifi høyere enn alt annet i livet
- mindre levende, mindre kritiske medlemmer om OT ble borte
- liten menighet der man stort sett er enige
- der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne
- altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig
Er dette dine tanker hva som skjer om man bare diskuterer hifi på et forum?
M (ikke så)v H
Rolf
Du har oppsummert bra, faktisk. Fora med snevre rammer og streng off-topic sensur blir ofte en "gutteklubben grei" der de likesinnede som møtes bare blir likere og likere.At man ikke kan diskutere andre emner skaper gjerne en indre justis og etterhvert et krav om å være dedikert til forumets tema for at ens mening skal tillegges vekt. Dette gjelder ikke spesielt for hifi, og jeg har sett det i en del andre sammenhenger (bl.a. i enkelte foto-sammenhenger).
Du sier at din hensikt med tråden er å forsøke å skape en diskusjon rundt om OT bidrar positivt til HIFI-delen av HFS, eller om det ville blitt et bedre HIFI-forum om OT var borte.
Jeg mener det er akkurat det jeg diskuterer, og hvis du ikke tåler at jeg har andre og sterke meninger om dette som divergerer fra dine, så er du jo i ferd med å befeste mine synspunkter om at noen ikke kan være venner med dem som har andre meninger.
Jeg mener videre at OT-seksjonen bidrar positivt til HFS på to måter, hvorav en av dem også bidrar konkret positivt til HIFI-delen:
1. OT-seksjonen bidrar til at HFS-medlemmene har et fristed til å diskutere andre emner enn rene hifi-temaer. Det gir en frihet og skaper trivsel for dem som har dette behovet.
2. OT-seksjonen er et sted å samle all OT-diskusjon, slik at denne ikke oppstår andre steder i forumet. Det gjør at man i ALLE de andre seksjonene er fri for OT-diskusjoner.
Jeg vil presisere at når jeg skriver "Det er mulig at mange her faktisk ønsker ..." så betyr ikke det det samme som "RoDa ønsker ..." . Du må ikke ta alt jeg skriver personlig. Ta det heller mer bokstavelig, jeg forsøker alltid å skrive på en måte som skal gi lite rom for tolkning.

Det er også etter min mening viktig å skille sak og person. At en person har andre meninger gjør ikke den personen til en dårlig person.
Til slutt vil jeg si at de som irriterer seg over OT og ikke ser behovet for å diskutere annet en Hifi på HFS bør ta en titt på HFS Chatten. De gangene jeg titter innom der diskuteres det Hifi i kanskje 30% av tilfellene, resten dreier seg om helt andre emner. Det viser også med all tydelighet hvordan Hifisentralen i tillegg til å være et sted for å diskutere Hifi også er et samfunn der man har bekjente som man deler Hifi-interessen med, men også kan snakke med om mangt og meget.
Med vennlig hilsen
roffe