Fjerne Off-Topic fra www.hifisentralen.no?

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Synes selv at en OT tråd bør være i alle forumer.
Er helt enig i at her finnes folk med utrolig kunnskap ,og hvorfor da ikke bruke disse
hjernene til noe? ( tenker da på svar innen litt av hvert) :)
Har selv brukt OT mye , og fått nesten alltid svar på det jeg har spurt om.
OG hva med f.eks. spørsmål om verktøy innen DIY bygging?
Har prøvd et par ganger under DIY seksjonen,men fått mange flere (og til dels bedre) svar under OT
Så for min del: BEHOLD OT
Forsvinner den så tror jeg flere forsvinner også
OG: Det går faktisk an å IKKE lese OT

Mvh Jan I

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvorfor fjerne noe så festlig :D Hvorfor ikke la være å lese

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Høvdingen skrev:
Hadde null tro på at Høvdingen ville gi avkall på halvparten av alle klikk, og derved havlparten av pengeinntektene sine.
Antall klikk? Gi avkall på reklamepenger?

Jeg sitter for tiden i mitt nye private jetfly (sponset av HFS), og er på vei til til USA for å kjøpe opp nok en hifi-fabrikant. Hva har jeg gått glipp av?
-du skulle ringt og sagt du skulle til USA, tenkte på å kjøpe opp et par produsenter der selv... ;D

Hilsen Bjørn
Hadde vel ikke plass da skjønner du.....flyet er jo så lite. :)

OT er det stedet jeg havner når det skjer lite på de andre stedene ;D
Så jeg synes det er greit å ha det på sentralen, men slik som Høvdingen skisserer det at OT blir skilt ut med egen "siste fra OT".

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Hehe, beklager. Glemte å skrive (som første gangen) at dette var for å erte deg.
Tror ikke du blir rik av HFS.
Pokker også, var det bare en spøk? Jeg trodde jeg hadde blitt avslørt. Jeg har nemlig laget et helt unikt system hvor jeg mottar kr. 10 til min konto hver gang noen nevner ordet "muslim" eller "Israel" på OT-hjørnet.

Jaja, skulle gjerne skrevet mere, men jeg sitter her i Penthous'en min med en Frediksen-tvilling i hver armkrok, og de begynner å bli utålmodige da jeg har lovet å bli med på handletur hos Harrods.

Mvh
Høvdingen

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Jan_I skrev:
Er helt enig i at her finnes folk med utrolig kunnskap ,og hvorfor da ikke bruke disse
hjernene til noe? ( tenker da på svar innen litt av hvert) :)
Joda, det finnes nok flere med gode gressklipperkunnskaper her.
Men hvorfor ikke spørre om gressklipperråd på gressklipperforumet.no?

Snu litt på flisa. Hva om de hifiinteresserte på gressklipperforumet.no spør om hifiråd på OT-delen på sitt forum.
Får de like gode svar der som på hifisentralen.no?

Jeg ser poenget ditt, men mener at kunnskap innen andre områder eller uvillighet til å registrere seg på andre forum ikke er gode nok grunner til opprettholdelse av OT. Det må finnes andre grunner.

Har selv brukt OT mye , og fått nesten alltid svar på det jeg har spurt om.
Hva vet du om kvaliteten på svarene? Kan det hende du hadde fått bedre svar på et forum for det emnet du spurte om?
Jeg kjøper at det er hyggelige folk her som det er morsomt å spørre om annet enn hifi, men jeg kjøper ikke at du belyser alle sider og får best mulig hjelp ved å spørre om andre emner på www.hifisentralen.no.
Da blir det et samfunn hvor du kan leke med vennene dine, som nok er hyggelig å ha for mange.

OG hva med f.eks. spørsmål om verktøy innen DIY bygging?
Har prøvd et par ganger under DIY seksjonen,men fått mange flere (og til dels bedre) svar under OT
Spennende! Hvorfor er det slik? Kan det være fordi det finnes (for) mange medlemmer som gir beng i hifisentralen og kun oppholder seg på OT?
Det burde jo være slik at du kunne få svar om DIY-verktøy på DIY-delen av hifisentralen og ikke på OT?

Så for min del: BEHOLD OT
Forsvinner den så tror jeg flere forsvinner også
OG: Det går faktisk an å IKKE lese OT
Men de som forsvinner, er de personer som bidrar på hifisentralen, eller bare hyggelige venner?
(sier ikke at det er feil med hyggelige nettvenner, men diskuterer her relevansen ift et hififorum)

Ditt eksempel med verktøyet viser jo tydelig at noe er på halv åtte her inne!
Derfor går det faktisk IKKE an å IKKE lese OT. ;)
Meg som hifisentralen-bruker, men ikke OT-bruker ville i ditt eksempel gått glipp av de interessante svarene......

R

K

kbwh

Gjest
Høvdingen skrev:
Jaja, skulle gjerne skrevet mere, men jeg sitter her i Penthous'en min med en Frediksen-tvilling i hver armkrok, og de begynner å bli utålmodige da jeg har lovet å bli med på handletur hos Harrods.

Mvh
Høvdingen
Dæven! Er det du som finansierer botoxjobbene? For en smak!

Denne tråden holder forøvrig god OT-standard. Flytte, O Store?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Lille_Adam skrev:
Mere interessant (og konstruktivt kanskje) enn at man hater OT og ønsker det vekk så inderlig, er vel hvorfor man så sterkt føler at dets blotte nærvær tilsmusser og fornedrer sentralen?
Tilsmusser? Innertier! Opplever at Off-topic med sitt innhold og blotte nærvær er selvforklarende med hensyn til fornedring og tilsmussing. Synes forøvrig det er ulogisk å være konstruktiv i forhold til Off-topic all den tid jeg ønsker den delen av Sentralen destruert.

Kommer på en historie der daværende politimester i Trondheim uttalte seg om problemet i turistsesongen der besøkende ofte henvendte seg til parkeringsvaktene i den tro at disse var politi. Politimesteren foreslo at parkeringsvaktene kunne bære nisseluer så slapp man forvekslingsproblemet... Dette synes jeg er en morsom historie. Den har ingenting med denne tråden å gjøre - og er såleds Off-topic. Hadde det ikke vært bedre om jeg fortalte denne historen i et politiforum, nisseforum eller parkeringsvaktforum?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes godt man kan beholde OT-seksjonen.

Grunnen er følgende: Når man er aktiv over tid på et forum, så blir man kjent med deltakerne. De representerer på grunn av forumets kjerneområde en gruppe mennesker som ihvertfall har en ting til felles med deg selv, nemlig nettopp denne kjerneinteressen. Det gjør at man trives med å diskutere med disse menneskene, selv om man gjerne kan være uenige. Forumet blir altså et lite samfunn med kjerneområdet (i dette tilfellet hifi) som samlende for fellesskapet.

Men på samme måte som man ikke diskuterer bare jobb i lunsjen på arbeidsplassen, så hender det man vil ta opp temaer som ikke er relatert til kjerneområdet med de menneskene som utgjør samfunnet i et forum, et sted man trives med å diskutere. OT-seksjonene rundt om i de fleste internett-foraer er slike "fristeder", der emnet er fritt, men diskusjonspartnerne er de samme kjente som man føler seg relativt trygg på.

Jeg synes vi altså skal beholde OT fordi det er emner man ønsker å ta opp med de man kjenner som ikke nødvendigvis faller inn under kjerneinteressen. Om man fjerner OT-seksjonen, så blir det sannsynligvis mer OT i Generell Hifi, hvis jeg skal komme med en spådom.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
roffe skrev:

Grunnen er følgende: Når man er aktiv over tid på et forum, så blir man kjent med deltakerne. De representerer på grunn av forumets kjerneområde en gruppe mennesker som ihvertfall har en ting til felles med deg selv, nemlig nettopp denne kjerneinteressen. Det gjør at man trives med å diskutere med disse menneskene, selv om man gjerne kan være uenige. Forumet blir altså et lite samfunn med kjerneområdet (i dette tilfellet hifi) som samlende for fellesskapet.

Men på samme måte som man ikke diskuterer bare jobb i lunsjen på arbeidsplassen, så hender det man vil ta opp temaer som ikke er relatert til kjerneområdet med de menneskene som utgjør samfunnet i et forum, et sted man trives med å diskutere. OT-seksjonene rundt om i de fleste internett-foraer er slike "fristeder", der emnet er fritt, men diskusjonspartnerne er de samme kjente som man føler seg relativt trygg på.

Jeg synes vi altså skal beholde OT fordi det er emner man ønsker å ta opp med de man kjenner som ikke nødvendigvis faller inn under kjerneinteressen. Om man fjerner OT-seksjonen, så blir det sannsynligvis mer OT i Generell Hifi, hvis jeg skal komme med en spådom.
Jeg våger å påstå at man over tid TROR man blir kjent med deltagerne. Forøvrig er det trist om noen har et så mangelfullt sosialt nettverk at de er nødt til å sitte på et Hifi-forum for å diskutere Mette Marit.
Gå ut!, treff andre mennesker, smil til noen på bussen!
Ned med Off-topic!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
toriamos skrev:
Jeg våger å påstå at man over tid TROR man blir kjent med deltagerne. Forøvrig er det trist om noen har et så mangelfullt sosialt nettverk at de er nødt til å sitte på et Hifi-forum for å diskutere Mette Marit.
Ned med Off-topic!
Man blir kjent med den personen de utgir seg for å være på forumet. Det er slik et virtuelt nettsamfunn fungerer, og det er på mange måter et sosialt nettverk i tillegg til det man har utenfor Internett. At det ikke fungerer slik for deg er vel din sak. Hvis du kan fortelle meg hvordan man treffer like mange norske hifi-entusiaster i det virkelige liv som her på Hifisentralen i ethvert nærmiljø i Norge, så skal jeg med glede trappe ned bruken av Hifisentralen, for å si det slik. Jeg smiler for øvrig ofte til folk på gata og på toget (tar sjelden buss). Det er hyggelig når folk smiler tilbake. Man kan både være ute og smile til folk OG delta i OT-diskusjoner på Hifisentralen. Ingen motsetning der! ;)

Poenget er: FØRST blir man med i et forum som omhandler noe man synes er interessant og blir etterhvert med i det nettsamfunnet dette utgjør. SÅ kommer behovet for å lufte andre emner som man kanskje ikke er så opptatt av på heltid. Man gidder da ikke melde seg inn i et Mette Marit-forum (for å bruke ditt eksempel), men synes det er mye greiere å lufte det i et forum der man allerede er deltaker og faktisk deltar mye. Det er HER OT-seksjonen kommer inn.

Det at man deltar i nettbaserte fora trenger ikke bety at man ikke har et liv utenom, men det er kanskje ikke like lett å finne likesinnede i stort monn innenfor et bestemt interesseområde. Internettfora er herlig frie for geografiske begrensninger, og man når da nettopp andre mennesker enn de man treffer på bussen, på gata, på jobb/skole, gjennom lokale venner, slektninger etc. Internettsamfunnene (der foraene inngår) kommer i tillegg til det sosiale nettverket man har ellers. Men det er riktig at enkelte bør få seg et liv i tillegg... ;) Jeg er selv datautdannet, og kjenner godt til nerder som aldri ser annet lys enn det bleke lyset fra dataskjermen... Det er likevel viktig å ikke skjære alle over en kam, alle er ikke nerder, og noen trives som nerder.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de som ikke er interessert i OT-seksjonen irriterer seg over at det er mange som benytter seg av den. Hvilken reell ulempe har OT for forummedlemmene som aldri besøker den delen?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Word!

O.
toriamos skrev:
roffe skrev:

Ned med Off-topic!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
toriamos skrev:
Ned med Off-topic!
På den annen side kan det jo være greit med OT, så kan man i hvert fall sile ut en del man definitivt ikke har lyst til å bli kjent med ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.010
Sted
Holmestrand
RoDa skrev:
ivar skrev:
Om det plager noen med OT kan man jo enkelt la være å lese det?
Joda.
Men min tanke er at det drar med seg mange ikke-hifiinteresserte som ikke ville vært aktive medlemmer om OT ble borte.
Det ville i min tanke (den samme) medført at vi fikk et forum med en større andel ekte hifiinteresserte.

R
Lurer litt på hvem du tenker på her? Tviler litt på at andre velger HFS som sin arena hvis de ikke er interessert i HiFi. Jeg kan heller ikke se at vi er så plaget av ikke-hififolk. her. Selv ligger jeg unna mange av de hifirelaterte trådene fordi de er vinklet slik at enten er du enig, eller så blir det munnhuggeri, og det er ikke så moro. Samtidig synes jeg at det er mange som skriver på OT som har gode og interessante vinklinger på aktuelle spørsmål som diskuteres der. Selvfølgelig er det en del Stutum, men det finner vi sannelig i de rendyrkede hifitrådene også. Selv mener jeg at HFS vil bli et tristere sted uten OT. de som ikke liker OT kan jo bare ligge unna - akkurat som Se&Hør hos tannlegen...
;-D

Z

Zomby_Woof

Gjest
toriamos skrev:
[...]trist om noen har et så mangelfullt sosialt nettverk at de er nødt til å sitte på et Hifi-forum for å diskutere Mette Marit.[...]
Og da er svaret ditt å fjerne det lille sosiale nettverket de har?

Sheeeeeeesh! ::)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Zomby_Woof skrev:
toriamos skrev:
[...]trist om noen har et så mangelfullt sosialt nettverk at de er nødt til å sitte på et Hifi-forum for å diskutere Mette Marit.[...]

Ja, Herregud - søk om støttekontakt.
Men seriøst.. Det må da finnes forum der ute som er On-topic i forhold til Israel og assosiasjoner. Ser at VG og Dagbladet sine forum er mye i nærheten (hint hint)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Zomby_Woof skrev:
toriamos skrev:

Men seriøst.. Det må da finnes forum der ute som er On-topic i forhold til Israel og assosiasjoner. Ser at VG og Dagbladet sine forum er mye i nærheten (hint hint)
Jeg kan ikke riktig forstå hvorfor Off-Topic sidene skal irritere enkelte så veldig.
Men hadde det ikke vært det og irritere seg over, så hadde det vel vært noe annet.
Bra, da fungerer sidene som en ventil på den måten også.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
rolfozzy skrev:
toriamos skrev:
Zomby_Woof skrev:
toriamos skrev:

Jeg kan ikke riktig forstå hvorfor Off-Topic sidene skal irritere enkelte så veldig.
Men hadde det ikke vært det og irritere seg over, så hadde det vel vært noe annet.
Bra, da fungerer sidene som en ventil på den måten også.
Vet ikke hvem du sikter til. Hvem "irriterer" seg over Off-topic da? Er det meg? I så fall ilegger du meg meninger jeg kanskje ikke har. Det som er irriterende er at trådene i Off-topic finnes på forsiden inne blant tråder som omhandler hifi. HIfi, dette fenomenet som er årsaken til at det i det hele tatt eksisterer et forum som dette.
Jeg synes ikke et spesialforum skal behøve å sette av plass og tid (moderatorer) til temaer som ikke har noe med SAKEN -å gjøre. Herre min Gud - dere kjører en tråd der dere skal skrive hvilket ord dere assosierer med det forrige. Folk som er inne på Sentralen for første gang kan risikere å trykke på feil tråd på forsiden og havne midt i tullballet.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
roffe skrev:
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de som ikke er interessert i OT-seksjonen irriterer seg over at det er mange som benytter seg av den. Hvilken reell ulempe har OT for forummedlemmene som aldri besøker den delen?
Irriterer refererer til folk, her på HFS diskuterer vi sak. ;)
Jeg personlig irriterer meg ikke over noe som jeg ikke leser, men jeg undrer på om ikke HIFI-delen hadde vært renere om ikke OT fantes?

Det siste spørsmålet ditt er selve kjernen i denne diskusjonen!

Hvor mange av medlemmene har et 80/20-forhold mellom posting på HIFI og posting på OT? (80 på OT om noen skulle være i tvil)
Hvorfor har man da ikke flere innlegg på HIFI?
Er innleggene på HIFI til disse medlemmene av positiv art? (Det er lov å mistenke, og jeg mistenker nei)
Hvorfor poster man ikke mer på HIFI? Er ikke HIFI nok interessant? ------> Hva gjør man da på nettstedet www.hifisentralen.no?

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest
roffe skrev:
Poenget er: FØRST blir man med i et forum som omhandler noe man synes er interessant og blir etterhvert med i det nettsamfunnet dette utgjør. SÅ kommer behovet for å lufte andre emner som man kanskje ikke er så opptatt av på heltid. Man gidder da ikke melde seg inn i et Mette Marit-forum (for å bruke ditt eksempel), men synes det er mye greiere å lufte det i et forum der man allerede er deltaker og faktisk deltar mye. Det er HER OT-seksjonen kommer inn.
Aha!

Altså:
FØRST er man interessert i hifi og oppsøker et hififorum.
SÅ legger man merke til at det her også diskuteres Mette-Marit, Muslimer og Manda' morra blues.
DERETTER forstår man at det egentlig ikke er hifi man er interessert i, men istedet Mette-Marit, Muslimer og Manda' morra blues!
Det er HER OT-seksjonen kommer inn slik at man skal kunne diskutere sine egentlige interesser!

Eller? ::)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
roffe skrev:
Irriterer refererer til folk, her på HFS diskuterer vi sak. ;)
Jeg personlig irriterer meg ikke over noe som jeg ikke leser, men jeg undrer på om ikke HIFI-delen hadde vært renere om ikke OT fantes?

Det siste spørsmålet ditt er selve kjernen i denne diskusjonen!

Hvor mange av medlemmene har et 80/20-forhold mellom posting på HIFI og posting på OT? (80 på OT om noen skulle være i tvil)
Hvorfor har man da ikke flere innlegg på HIFI?
Er innleggene på HIFI til disse medlemmene av positiv art? (Det er lov å mistenke, og jeg mistenker nei)
Hvorfor poster man ikke mer på HIFI? Er ikke HIFI nok interessant? ------> Hva gjør man da på nettstedet www.hifisentralen.no?

R
Det er selvfølgelig p.g.a. hifi delen man er her. Men jeg mener man må ha et solid underlag for å kunne uttrykke seg om hifi. Ikke bare synsing, og tro man har løsningene. Man må også kunne uttrykke meningene på en slik måte at det ikke blir misforstått. Det er mitt inntrykk at alt for mange gir råd uten å ha grunnlag for det som de skriver.
Nå skal det vel helst være slik på OT også. Men det er kanskje ikke like høytidelig der.
Noe av det dummeste jeg har lest på OT, er tråden om barbering. Men for de som har glede av det, og har kommet i den alderen de har oppdaget de har skjeggvekst så.....
Ordassosiasjonsleken, harmløs sak, somvel ikke kan irritere. Sikkert de fleste som slenger inn noe der, gjør dette mens de venter på noe mer seriøst skal dukke opp. Tidtrøyte.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
roffe skrev:
Aha!

Altså:
FØRST er man interessert i hifi og oppsøker et hififorum.
SÅ legger man merke til at det her også diskuteres Mette-Marit, Muslimer og Manda' morra blues.
Kommentar: OT-seksjonen er ikke det første man legger merke til. Det er BEHOVET for å diskutere OT i det forumsamfunnet man føler seg mest hjemme i. Man begynner ikke å diskutere i OT-seksjonen fordi den finnes. Man begynner å diskutere i OT-seksjonen fordi man har et behov for å diskutere OT i et forum man føler seg hjemme i. Som deltaker i en rekke fora rundt om så ser jeg at de aller fleste (med unntak av enkelte firmaers supportfora) har en OT-seksjon. Grunnen er åpenbar. OT-diskusjonene vil alltid dukke opp, det er et behov for dem, akkurat som man prater om annet enn jobb i lunsjen på arbeidsplassen. Å ha en OT-seksjon er en måte å styre disse diskusjonene vekk fra kjerneområdene, mens man likevel holder på trivselen i forumet. Forestill deg en arbeidsplass der man ikke hadde lov til å snakke om ting som ikke var jobbrelatert. Hvor trivelig ville du synes det hadde vært?
DERETTER forstår man at det egentlig ikke er hifi man er interessert i, men istedet Mette-Marit, Muslimer og Manda' morra blues!
Kommentar: Det går an å være interessert i ulike emner. Vil du virkelig at Hifisentralen skal være et forum for de ensporede hifiintresserte som ikke har andre tanker i hodet enn dem som dreier seg om hifi?
Det er HER OT-seksjonen kommer inn slik at man skal kunne diskutere sine egentlige interesser!
Kommentar: Det er ikke snakk om å enten ha hifiinteresse eller å ha andre interesser. Det finnes faktisk en del mennesker med et mer diversifisert interessespekter enn det du legger til grunn for din tankerekke her.

Eller? ::)
Nei. Se min kommentar i grønt over.

Jeg forundres over hvordan det virker som motstanderne av en OT-seksjon later til å ønske at de som skal delta i Hifisentralen skal ha en nærmest altoppslukende interesse for hifi på grensen til det autistiske, uten evne til å interessere seg for andre emner. Aner jeg en slags "på seg selv kjenner man andre" her? ;)Jeg har for min del en brennende hifi-interesse, men den er da virkelig ikke den eneste interessen jeg har.

For meg er tilstedeværelsen av en OT-seksjon to ting: Det er en trivselsfaktor ved at man kan diskutere andre ting i et forum man føler seg hjemme i. Det er også en måte for forumet å kanalisere OT-diskusjonene vekk fra andre deler av forumet. OT-seksjonene rundt om har ikke oppstått av seg selv, de har oppstått fordi det er et behov for dem.

Uten en OT-seksjon ser jeg muligheten for at følgende kan skje:
  • De med hifi som eneste interesse vil forbli i forumet.
  • De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer. Siden tiden er begrenset vil en del som faktisk har en hifi-interesse i tillegg til andre interesser falle fra og bruke mer tid i andre fora.
  • Det vil i større grad dukke opp tilløp til OT-diskusjoner rundt om i forumet ellers, spesielt under Generelt-delen. Det vil gi merarbeid for moderatorer, mer sletting av tråder, klager på sensur og mindre trivsel.

Man kan godt fjerne OT-diskusjoner fra forumets forside og enkelte default-søk, f.eks. "Vis uleste innlegg siden forrige besøk". Jeg kan godt være for å gjøre OT mindre synlig, men å fjerne seksjonen gjør at forumet blir mindre trivelig og det vil føre til en oppblomstring av OT-diskusjoner mange steder. Paradoksalt nok tror jeg at fjerning av OT-seksjonen vil gi mer moderatoroppgaver med fjerning av OT, diskusjoner av sensur på forumet, en del mer utestenging av forummedlemmer og en del som forlater forumet av egen fri vilje. Man vil muligens ende opp med et forum med færre deltakere med mer altoppslukende interesse for hifi, men må hele tiden forvalte sensurpolitikken i forhold til OT som vil oppstå i kjølvannet av en slik fjerning. Det vil også få forumet til å fremstå som særere enn det allerede er, noe som kan virke negativt i forhold til rekruttering av nye hifiinteresserte. Det er mulig at mange her faktisk ønsker at Hifisentralen skal være en eksklusiv klubb for dem som setter hifi høyere enn alt annet i livet, men jeg tror faktisk ikke det gjenspeiles av den medlemsmassen Hifisentralen har i dag, og det er mulig aktiviteten på forumet ville blitt drastisk redusert ved en fjerning av OT. For at et forum skal være levende, så må det være en viss kritisk medlemsmasse av aktive medlemmer som bidrar. En fjerning av OT-seksjonen vil redusere dette, og kanskje gjøre at forumet faktisk blir en liten menighet der man stort sett er enige, der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne.

Sensur er alltid en berøvelse av grunnleggende ytringsfrihet. Det er et forums privilegium å lage regler for hva som faller innenfor reglene for hva som diskuteres, men blir reglene for snevre vil dette også gjenspeiles av den aktive medlemsmassen, altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
rolfozzy skrev:
Det er selvfølgelig p.g.a. hifi delen man er her.
Man = rolfozzy?

Er alle Man lik rolfozzy-Man?

Jeg tror som sagt at det er noen Man (og kvinns) som bare skriver på OT, og om de skriver på HIFI så er det bare sprøyt eller provokasjoner.
(Ikke ment så provoserende som det er skrevet)

Venter fortsatt på vektige argumenter som viser OT's relevans for et velfungerende hififorum.....

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Venter fortsatt på vektige argumenter som viser OT's relevans for et velfungerende hififorum.....

R
Mange liker det og bruker det, og aktiviteten er stor. Burde være grunn nok.

K

KindOfBlue

Gjest
RoDa skrev:

R
He-he. Det man ikke vil se, ser man ikke? ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil tro praktisk talt alle har kommer hit på grunn av HIFI-interessen.

Jeg gjorde i hvert fall det. Men jeg er altså ikke av den typen som bytter komponenter i eninga. Jeg har ikke noe vettig å bidra med om alt som diskuteres i on topic.

Av og til kjeder jeg meg. Jeg var for eksempel pendler i hele fjor. Noen har kanskje jobber hvor de bindes opp i ren beredskap. Jeg er neppe alene om å ha noen ufrie og uinteressante timer innimellom. Da kan det faktisk være underholdende å pludre om et eller annet fjas i off topic. Det går litt opp og ned, men av og til er det en del morsomt som foregår der. Det er faktisk helt OK å pludre om sykling med Valentino, Destiny og andre. Vi deler to interesser. Gøy!

Jeg gidder ikke VG-debatt og lignende. Der er det ingen dialog. Aldri! Kun et vanvittig antall paralelle monologer. Det lave antallet debattanter gir faktisk mulighet for gode diskusjoner. Her kan man i enkelte saker følge to meningsmotstandere som svarer på hverandres innlegg (enkelte temaer unntatt). Det kan faktisk være bra.

Jeg tror off topic avleder pludrebehovet til medlemmene, og bidrar til mer kompakte og meningsfylte tråder i on topic. Hvis off topic fjernes antar jeg at det blir flere men dårligere tråder om HIFI.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
roffe skrev:
Forestill deg en arbeidsplass der man ikke hadde lov til å snakke om ting som ikke var jobbrelatert. Hvor trivelig ville du synes det hadde vært?
Jobb i arbeidstiden
Annet i fritid, pauser og lunch

----> www.hifisentralen.no for hifi, www.andrepersonligeinteresser.no for andre interesser ;)

Kommentar: Det er ikke snakk om å enten ha hifiinteresse eller å ha andre interesser. Det finnes faktisk en del mennesker med et mer diversifisert interessespekter enn det du legger til grunn for din tankerekke her.
Da følger ikke du tankerekken ;)

Jeg forundres over hvordan det virker som motstanderne av en OT-seksjon later til å ønske at de som skal delta i Hifisentralen skal ha en nærmest altoppslukende interesse for hifi på grensen til det autistiske, uten evne til å interessere seg for andre emner. Aner jeg en slags "på seg selv kjenner man andre" her? ;)Jeg har for min del en brennende hifi-interesse, men den er da virkelig ikke den eneste interessen jeg har.
Takk for psykoanalysen. :D
Selv er jeg nok sneversynt, men finner jo andre bedre egnede steder for å få hjelp med min nå solgte arbeidsbil med startproblemer, min Garmin navigasjon eller med for stor blodansamling i kjærlighetsvorta. ;)

Det er jo lett å gripe til en beskrivelse av de som er nødt til å ta alle sine diskusjoner vedrørende alle sine interesser på ett og samme forum, men skal droppe det. :)

For meg er tilstedeværelsen av en OT-seksjon to ting: Det er en trivselsfaktor ved at man kan diskutere andre ting i et forum man føler seg hjemme i. Det er også en måte for forumet å kanalisere OT-diskusjonene vekk fra andre deler av forumet. OT-seksjonene rundt om har ikke oppstått av seg selv, de har oppstått fordi det er et behov for dem.
Fair nok. Dersom det hadde vært tilfelle. Men her på HFS har OT blitt til et eget samfunn i samfunnet med medlemmer som kun bidrar der.
Hva gjør disse medlemmene på HFS?

• De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer. Siden tiden er begrenset vil en del som faktisk har en hifi-interesse i tillegg til andre interesser falle fra og bruke mer tid i andre fora.
  • Det vil i større grad dukke opp tilløp til OT-diskusjoner rundt om i forumet ellers, spesielt under Generelt-delen. Det vil gi merarbeid for moderatorer, mer sletting av tråder, klager på sensur og mindre trivsel.
Hva var det man kalte slik? Male fanden på veggen?
Eller har du noen erfaringer, statistikker som underbygger dine påstander?

Tillegg:
"De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer"
Dette er på grensen til ufint!
Betyr det at du mener jeg vil at HFS skal være et samfunn uten frihet og uten mening?

Det er mulig at mange her faktisk ønsker at Hifisentralen skal være en eksklusiv klubb for dem som setter hifi høyere enn alt annet i livet, men jeg tror faktisk ikke det gjenspeiles av den medlemsmassen Hifisentralen har i dag, og det er mulig aktiviteten på forumet ville blitt drastisk redusert ved en fjerning av OT. For at et forum skal være levende, så må det være en viss kritisk medlemsmasse av aktive medlemmer som bidrar. En fjerning av OT-seksjonen vil redusere dette, og kanskje gjøre at forumet faktisk blir en liten menighet der man stort sett er enige, der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne.

Sensur er alltid en berøvelse av grunnleggende ytringsfrihet. Det er et forums privilegium å lage regler for hva som faller innenfor reglene for hva som diskuteres, men blir reglene for snevre vil dette også gjenspeiles av den aktive medlemsmassen, altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig.
Hvor henter du dette fra?
Jeg forsøker å skape en diskusjon rundt om OT bidrar positivt til HIFI-delen av HFS, eller om det ville blitt et bedre HIFI-forum om OT var borte.

Du skriver
- hifi høyere enn alt annet i livet
- mindre levende, mindre kritiske medlemmer om OT ble borte
- liten menighet der man stort sett er enige
- der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne
- altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig

Er dette dine tanker hva som skjer om man bare diskuterer hifi på et forum?

M (ikke så)v H
Rolf

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Det er selvfølgelig p.g.a. hifi delen man er her.
Man = rolfozzy?

Er alle Man lik rolfozzy-Man?

Jeg tror som sagt at det er noen Man (og kvinns) som bare skriver på OT, og om de skriver på HIFI så er det bare sprøyt eller provokasjoner.
(Ikke ment så provoserende som det er skrevet)

R
At jeg skriver man, i stedet for jeg, er vel kanskje en klønete måte og gjøre det på.
Skal skjerpe meg. Syns det virker bedre for meg en enn det bombastiske JEG.
Man gjør så godt man kan. ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ikke noe problem ozzy, forsøker å diskutere sak her jeg.
Tro det eller ei, men jeg har ingen sterke tanker rundt dette selv.
Det er faktisk interessant, synes jeg, å ta diskusjonen.
I alle fall slik dreiningen på HFS har vært den siste tiden.

Sjekket profilen til en off-topic'ianer som tidligere diskuterte endel hifi.
Nå måtte jeg tilbake til det 97'ende siste innlegget for å finne annet enn OT-innlegg.........
(Det inlegget var også forresten første innlegg i en krangletråd på kabelhjørnet...)

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
Poenget er at for min del har jeg ikke nok interesse for enkeltstående saker om "andrepersonligeinteresser" til å gidde å engasjere meg på en bråte ulike www.andrepersonligeinteresser.no fora. Hifi og hjemmekino er min hovedinteresse, og jeg deltar i flere fora som har dette som hovedemne.

RoDa skrev:
Da følger ikke du tankerekken ;)
Joda, RoDa, men jeg er ikke enig i din konklusjon om at deltakelse på ett internettforum for hver sak man er interessert i å diskutere fyller behovene til alle forumdeltakerne. Har man en hovedinteresse, så deltar man i et forum for den interessen, og etterhvert så blir man en del av et samfunn utgjort av deltakerne i dette forumet. Det er mye mer interessant i å diskutere ulike saker med dem man kjenner og vet hvordan diskuterer enn å stadig måtte forholde seg til nye personer med ulik grad av seriøsitet og måter å kommunisere på. For meg er det helt naturlig å diskutere andre emner enn hifi med medlemmene på Hifisentralen.

RoDa skrev:
Fair nok. Dersom det hadde vært tilfelle. Men her på HFS har OT blitt til et eget samfunn i samfunnet med medlemmer som kun bidrar der.
Hva gjør disse medlemmene på HFS?
Det ER faktisk tilfelle at en del bidrar BÅDE i Off-topic OG i On-topic diskusjoner. Det er ikke enten eller. Likevel stiller du et fair spørsmål, det skal jeg innrømme. Men for noen er det vel blitt slik at det som begynte som en interesse for å holde seg orientert om og diskutere hifi har gradvis gått over i det som jeg for min del må innrømme er en del spennende OT-debatter.

RoDa skrev:
Hva var det man kalte slik? Male fanden på veggen?
Eller har du noen erfaringer, statistikker som underbygger dine påstander?

Tillegg:
"De som synes et forum skal være et samfunn med både frihet og mening vil kanskje bruke mindre tid på forumet og finne andre diskusjonsarenaer"
Dette er på grensen til ufint!
Betyr det at du mener jeg vil at HFS skal være et samfunn uten frihet og uten mening?
Jeg mener ihvertfall at du og flere ønsker å begrense friheten på forumet betydelig når dere vil fjerne OT-seksjonen og kreve at folk kun skal diskutere hifi-temaer her. Tar jeg feil i det?
Jeg tror altså at du mener at HFS skal være et forum der kun meninger om Hifi skal kunne diskuteres, og frihet til å lufte meninger om annet skal undertrykkes på dette forumet. Jeg tror ikke at du vil at forumet skal være meningsløst i forhold til Hifi. ;)

Jeg har erfaringer med en del andre fora og nettsamfunn, siden du spør. Mine synspunkter ovenfor er basert på de erfaringene og mekanismene jeg har sett siden jeg begynte å bruke internett aktivt i 1991.

Jeg spør igjen hvorfor det er så viktig for mange å fjerne OT-seksjonen og tilløp til OT-diskusjon fra Hifisentralen. Står en slik frihetsbegrensning for dem som har behov for en OT-seksjon i forhold til ulempene du påføres ved at OT-seksjonen finnes?

RoDa skrev:
Det er mulig at mange her faktisk ønsker at Hifisentralen skal være en eksklusiv klubb for dem som setter hifi høyere enn alt annet i livet, men jeg tror faktisk ikke det gjenspeiles av den medlemsmassen Hifisentralen har i dag, og det er mulig aktiviteten på forumet ville blitt drastisk redusert ved en fjerning av OT. For at et forum skal være levende, så må det være en viss kritisk medlemsmasse av aktive medlemmer som bidrar. En fjerning av OT-seksjonen vil redusere dette, og kanskje gjøre at forumet faktisk blir en liten menighet der man stort sett er enige, der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne.

Hvor henter du dette fra?
Jeg forsøker å skape en diskusjon rundt om OT bidrar positivt til HIFI-delen av HFS, eller om det ville blitt et bedre HIFI-forum om OT var borte.

Du skriver
- hifi høyere enn alt annet i livet
- mindre levende, mindre kritiske medlemmer om OT ble borte
- liten menighet der man stort sett er enige
- der det er vanskelig å bli akseptert og aktiviteten vil synke fordi så få er uenige lenger og de som er uenige ikke føler seg velkomne
- altså at man får en medlemmasse med et snevrere syn på livet enn det som er nødvendig

Er dette dine tanker hva som skjer om man bare diskuterer hifi på et forum?

M (ikke så)v H
Rolf
Du har oppsummert bra, faktisk. Fora med snevre rammer og streng off-topic sensur blir ofte en "gutteklubben grei" der de likesinnede som møtes bare blir likere og likere.At man ikke kan diskutere andre emner skaper gjerne en indre justis og etterhvert et krav om å være dedikert til forumets tema for at ens mening skal tillegges vekt. Dette gjelder ikke spesielt for hifi, og jeg har sett det i en del andre sammenhenger (bl.a. i enkelte foto-sammenhenger).

Du sier at din hensikt med tråden er å forsøke å skape en diskusjon rundt om OT bidrar positivt til HIFI-delen av HFS, eller om det ville blitt et bedre HIFI-forum om OT var borte.
Jeg mener det er akkurat det jeg diskuterer, og hvis du ikke tåler at jeg har andre og sterke meninger om dette som divergerer fra dine, så er du jo i ferd med å befeste mine synspunkter om at noen ikke kan være venner med dem som har andre meninger.
Jeg mener videre at OT-seksjonen bidrar positivt til HFS på to måter, hvorav en av dem også bidrar konkret positivt til HIFI-delen:
1. OT-seksjonen bidrar til at HFS-medlemmene har et fristed til å diskutere andre emner enn rene hifi-temaer. Det gir en frihet og skaper trivsel for dem som har dette behovet.
2. OT-seksjonen er et sted å samle all OT-diskusjon, slik at denne ikke oppstår andre steder i forumet. Det gjør at man i ALLE de andre seksjonene er fri for OT-diskusjoner.

Jeg vil presisere at når jeg skriver "Det er mulig at mange her faktisk ønsker ..." så betyr ikke det det samme som "RoDa ønsker ..." . Du må ikke ta alt jeg skriver personlig. Ta det heller mer bokstavelig, jeg forsøker alltid å skrive på en måte som skal gi lite rom for tolkning. ;) Det er også etter min mening viktig å skille sak og person. At en person har andre meninger gjør ikke den personen til en dårlig person.

Til slutt vil jeg si at de som irriterer seg over OT og ikke ser behovet for å diskutere annet en Hifi på HFS bør ta en titt på HFS Chatten. De gangene jeg titter innom der diskuteres det Hifi i kanskje 30% av tilfellene, resten dreier seg om helt andre emner. Det viser også med all tydelighet hvordan Hifisentralen i tillegg til å være et sted for å diskutere Hifi også er et samfunn der man har bekjente som man deler Hifi-interessen med, men også kan snakke med om mangt og meget.

Med vennlig hilsen
roffe

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ok, roffe, takk for svar.

Tror vi også med dette har gjort litt jobb for Høvdingen med å legge frem synspunkter på OT-delen av HFS.

Mvh
Rolf

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Høvdingen skrev:
For å klargjøre så blir det ikke borte, men OT blir skilt ut med egen "siste fra OT". Denne kategorien er en stor del av HFS, og det er ikke ønskelig å fjerne den i tilfelle noen tror at det er planen.
Løfter løfter - hvor ble det av action?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg er fersk på HFS og føler derfor ikke jeg har noe stemmerett i diskusjoner som dette. Jeg skal ikke komme her og komme her! :)
Men på meg virker det som HFS sliter, med to "leire", hvor en del av dem i begge leire bare ønsker å "ta de andre". Og det er jo stort sett disse krangletrådene, eksempelvis den evige kabeldiskusjonen som får stor oppslutning.

Når forumet da i tillegg har en OT seksjon "som er åpent for alt og alle" er det jo forståelig at mange heller treffes der.
Jeg er redd dette medfører at HFS utvikler seg i feil retning med stadig mindre Hifi og mer OT.

IMO bør navnet på forumet si det meste, eller skal det bytte navn til ManneSentralen i stedet? (jamf. KvinneGuiden).

En annen merkelig ting med HFS, er at i teksten over klarer helt sikkert noen å finne noe å bli provosert over, det pleier det alltid!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Løfter løfter - hvor ble det av action?
Det kommer, det kommer, men det var faktisk ikke så enkelt som jeg hadde håpet.

Topp Bunn