Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Litt kaldt inne, men med god peisovn er det ikke vanskelig å få opp tempen. Litt varme står på i vinterhalvåret men ikke mer enn ca 10 grader. Barometeret viste tydelige tegn på at dette kunne bli en skikkelig innehelg. Pilen var på full fart nedover forbi stabilt regn!



    Eskene ble båret inn og for illustrasjonens del plassert ved siden av de gamle høytalerne. Nå ser forskjellen ganske stor ut men det kommer seg når vi får pakket ut.



    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ikke noe å vente på syntes nå jeg. Jeg måtte faktisk hive genseren og finne et lite glass øl til arbeidet. Embalasjen ble fjernet og der sto de klare til avduking.



    Vi starter avdukingen forsiktig. Hva skjuler seg under disse bommulstrekkene. Det kan vel ikke være et par ..........



    Nei har du sett. Et par Miles III
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hvorfor et par Marten Design Miles III er sikkert et berettiget spørsmål. Jeg synes det er en spennende høytaler og har lest det jeg har kommet over om konstruktøren og hans arbeid. Martens vennetråd har vært fulgt en stund og jeg har også utvekslet pm med andre eiere på forumet for å få deres oppfatning. Høytalerne sies å være kresne både på innspillinger og utstyr, men gir i bøtter og spann hvis du får de til. Det er jo i seg selv en deilig utfordring. Videre er de vakre, kompakte og lite dominerende. De passer derfor til en mindre stue. Valnøtt har vært drømmen og er nå en realitet. Dette stedet er også mitt lille pusterom og hit drar jeg så ofte jeg kan. Gjerne alene eller med en venn. Da spilles det fra morgen til langt på natt. Får å si det som i en lite sammenlignbar reklame "Fordi jeg fortjener det" Et par bilder til kanskje...







    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med heftige hyttehøytalere...!
    Det var der mine mistanker var ja; enten nye høytalere eller sub til Dali`ene... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.662
    Antall liker
    15.657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Elektron med et nydelig, velspillende "designmøbel". Helt nydelig!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Som sagt, man lærer så lenge man lever. Jeg dro optimistisk i gang. Hyttekald DP, høytalere som hadde lagt i bilen i 2 døgn osv. Å du slette tid for en lyd. Helt forferdelig dårlig. Pistrerte og med en bass som hørtes ut som en nesten tom flaske ketchup som ble tynt for de siste rester. Roooolig Elektron ikke panikk nå. Jeg skjønte tegningen, tok meg en liten single malt og gikk heller over til en litt annen gren av "livsnyteriet" Litt velfortjent i glasset.



    Så litt å tygge på. Hå-kylling marinert i saften fra 1 appelsin, 1 sitron, 1 lime, en kinesisk finhakket hvitløk, finhakket fersk rosmarin, 1 spiseskje rørsukker, litt olivenolje og 2 spiseskjeer med konsentret kyllingbuljong. 220 grader i 1 time og 15 min. Det er servert.



    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Proffen skrev:
    Grattis med heftige hyttehøytalere...!
    Det var der mine mistanker var ja; enten nye høytalere eller sub til Dali`ene... ;D

    mvh
    Proffen
    Tusen takk. Du lot deg lure av flagget fra Sverige proffen he,he.Svenske høytalere selvfølgelig. Sub hadde jeg kjøpt sammen med stativene. Etter å ha hørt høytalerne på varmt anlegg solgte jeg suben til en venn en sen nattetime mens han var mottagelig ;D

    mvh Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Grumpy skrev:
    Gratulerer Elektron med et nydelig, velspillende "designmøbel". Helt nydelig!
    Tusen takk for det Grumpy, jeg er veldig fornøyd. Forøvrig er det kjekt å se deg innom tråden vår. Jeg kommer tilbake med litt flere detaljbilder om noen få strakser, men blir stadig avbrutt av små barn som kommer på døren og vil ha godteri. Det får de selvsagt her hos meg :)

    Mvh Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Etter et herlig måltid var det på tide å ta en nøyere lytting. Anlegget hadde nå stått på i en god time og innetemperaturen hadde nådd 22 grader. Ganske spent selvfølgelig, men ingen, jeg gjentar ingen grunn til bekymring. Her spillte det oppløst og luftig, fløyelsmykt og med en fast men varm bass. Jeg ble faktisk sittende å spille til kl 03.00 natt til lørdag. Dro i gang igjen kl 10.00 etter en god frokost og den samme magien var fortsatt til stede. Så ble det en liten tur inn til Haugesund etter litt nye cd'er, en god Amarone og litt aviser. Rask retur, fyr i ovnen, et godt glass vin og en herlig ettermiddag og kveld med ren nytelse. Litt nye kabler og kanskje en ny cd-spiller, så skal dette bli riktig så bra. Litt stilstudier tåler vi vel.







    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Søndagen kommer som vanlig brått på. Retur til Bergen. Tidligere høytalere, forsterker, stativer, sub og kabler blir med til sin nye eier som sikkert får mye glede av disse. Takk for følget.



    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.653
    Antall liker
    28.118
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, nydelige høyttalere!
    Trodde først at det var Audiophysics pga beina.
    mvh
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk for det tkr. Audiophysics Virgo var inne i vurderingen en liten stund. Samme nette størrelse. Jeg likte imidlertid ikke plasseringen av bassene. Sistnevnte betraktning er uten å ha hørt dem.

    mvh Elektron
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Virkelig et flott hytteanlegg.
    Det går vel ikke lenge stunden før dine to anlegg har byttet plass, vil eg tru.
    Martens høyttalere er vakre og gode.

    Og den kyllingmiddagen skal jeg virkelig imponere dama med.

    Fin tråd dette her.

    mag
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nydelige og gode musikkformidlere Elektron.

    Vær bare litt forsiktig med varme så nært høytalerne.....

    (hilsen tidligere Marten MIII eier og fremdeles en stor fan)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer så mye,- Marten er høytalere det er lette å bli glade i...!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Mange takk til Mag, Emotikon og Johnnygrandis for hyggelige kommentarer.

    mvh Elektron
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    mag skrev:
    Det går vel ikke lenge stunden før dine to anlegg har byttet plass, vil eg tru.
    mag
    Elektron. Jeg tror Mag her antyder at dine nye Marten overgår dine tungdrevne horn. Noen kommentar til dette?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg lar den henge litt!

    Elektron

    EDIT: Han antyder vel heller at der musikkgleden er størst bør de beste høytalerne være.
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Gratulerer med nye høyttalere. Fin tråd og fine bilder dette.

    Eh..... hvor lenge marinerer du kyllingen?

    SvSig
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    mag skrev:
    Det går vel ikke lenge stunden før dine to anlegg har byttet plass, vil eg tru.
    mag
    Elektron. Jeg tror Mag her antyder at dine nye Marten overgår dine tungdrevne horn. Noen kommentar til dette?
    Har vel fått en forståelse for at Marten er gode greier, men for å danke ut høytalerne som regjerer på hemebane; ja da skal de jaggu være usannsynlig gode.... Punktum!

    mvh
    Proffen
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med oppgraderingen av hytteanlegget Elektron. Mulig du har skrevet noe om det uten at jeg fikk det med meg, men hva skal du bruke av elektronikk på Marten? Ser det står en DP amp der.. Marten og EAR 890 er en god match ehhhheeem (og det står tilfeldigvis en her som er til overs om dagen), FA brukte den komboen med hell. Hvilken cd spiller skal du bruke? Haugesund er jo ikke så lange biten fra mine trakter (tre timer), du skulle ha lagt turen litt lenger sørover en gang du skal på hytta og tatt en kveld (kan ordne overnatting) med musikk og hyggelig lag her hos meg.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Lekre høytalere Elektron, gratulerer!
    Begynner å bli seriøst dette hytteanlegget, men sikkert en glimrende investering når landstedet brukes for å lade batteriene.
    Og nå har du jo litt å jobbe med også. Forsterkning og kilde kan nok oppgraderes ganske betraktelig før det blir høytalerne som setter begrensningene. Kanskje du skulle ta et besøk til gut_man... ;)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk gut_man og Kjoenik. Anlegget er presentert litt lenger oppe i tråden. Jeg hadde vel tenkt å bygge opp et transistoranlegg og har noen våte drømmer i så måte. Litt stillingskrig i lauget rundt dette standpunktet. Når det gjelder cd-spiller så tenkte jeg på sikt å oppgradere hjemme og så flytte EC ned dit, men jeg liker godt den spilleren der den står. Nå var det imidlertid høytalerne som var den begrensende faktoren og jeg er godt i havn der virker det som. Begrensningen har nå flyttet seg lenger inn i kjeden ;D

    Jeg takker også for invitasjonen til deg gut_man. Den tar jeg gjerne i mot. Da lar jeg være å svinge til høyre mot Haugesund, tar rett frem, en ekstra ferge og vips.....

    mvh Elektron
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Søndag fikk jeg endelig en audition med anlegget til den ene av Fjellsiden Lydlaug’s 2 medlemmer, HSobstad. Trio m/basshorn har jeg bare hørt i Torggata og på messer, og var derfor spent på hvordan dette ville låte i ”normale” lytterom. I tillegg har H noen skulpturer av noen forsterkere som jeg gledet meg til ta nærmere i øyesyn. Utrolig flott håndverk som ingen fotografier rettferdiggjør. De fremstår som kunstverk ”live”.

    Som forventet låter dette stort. Et enormt lydlerret spennes opp og gjengir musikken lekende lett uten noen form for anstrengthet eller tegn til hardhet. Vanvittig bra dynamikk og med et basstrykk som jeg sjelden eller aldri har hørt maken til, kanskje med unntak av noen Wilson kreasjoner jeg hørte for mange år siden.

    Har hørt mange superlativer fra andre likesinnede om dette anlegget, og jeg gir dem rett. Virkelig engasjerende å lytte til uansett musikkgenre. Det desiderte høydepunktet var likevel gjengivelse av kirkeorgelmusikk. Dette er soleklart det beste jeg har hørt reprodusert ever. Følelsen av tilstedeværelse er påfallende mtp romfølelse, klang og nivå i de laveste oktaver. Gratulerer med et svært gjennomført anlegg HSobstad. Dette var moro.

    mvh

    PS! Håper på et snarlig besøk hos naboen…
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk.

    Det var kjekt å få besøk fra ekte hifi-entusiaster.

    Det er muligens snev av utakt på bassen etter å ha byttet lytterom. Har i dag koblet om til rett-fase på hornene, noe som rettet opp noe av dette. Har nok i tillegg behov for å justere PARC-en til det nye rommet. Etters er jeg fornøyd.

    Mvh
    Helge

    SOA skrev:
    Søndag fikk jeg endelig en audition med anlegget til den ene av Fjellsiden Lydlaug’s 2 medlemmer, HSobstad. Trio m/basshorn har jeg bare hørt i Torggata og på messer, og var derfor spent på hvordan dette ville låte i ”normale” lytterom. I tillegg har H noen skulpturer av noen forsterkere som jeg gledet meg til ta nærmere i øyesyn. Utrolig flott håndverk som ingen fotografier rettferdiggjør. De fremstår som kunstverk ”live”.

    Som forventet låter dette stort. Et enormt lydlerret spennes opp og gjengir musikken lekende lett uten noen form for anstrengthet eller tegn til hardhet. Vanvittig bra dynamikk og med et basstrykk som jeg sjelden eller aldri har hørt maken til, kanskje med unntak av noen Wilson kreasjoner jeg hørte for mange år siden.

    Har hørt mange superlativer fra andre likesinnede om dette anlegget, og jeg gir dem rett. Virkelig engasjerende å lytte til uansett musikkgenre. Det desiderte høydepunktet var likevel gjengivelse av kirkeorgelmusikk. Dette er soleklart det beste jeg har hørt reprodusert ever. Følelsen av tilstedeværelse er påfallende mtp romfølelse, klang og nivå i de laveste oktaver. Gratulerer med et svært gjennomført anlegg HSobstad. Dette var moro.

    mvh

    PS! Håper på et snarlig besøk hos naboen…
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var bra dette her Helge!
    Super kone du har som mente at du burde flytte anlegget inn i storstua igjen. Det låter helt klart best der.
    Jeg blir alltid litt mentalt forstyrret når jeg har vært hos deg, og nå har jeg akkurat skimmet gjennom AG-vennetråden (107 sider... :p). Kan jeg nærmest kjenne hornene vokse...
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da var resten av familien i seng og jeg hadde tenkt å spille litt musikk. En lett during i høyre forsterker da jeg satte den i on posisjon. Duringen ble etterfulgt av en liten røyksky fra "power transformer" før rørene slukket. En noe spesiell duft spredte seg i rommet.



    Da er det litt nedetid her er jeg redd. Dette kan ta tid :(



    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    He he, håper på rask bedring da....
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Så det er du Elektron som står bak den dårlige luftkvaliteten i Bergen:)

    Håper det ordner seg lettere enn fryktet med forst.

    Mvh.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    samlanes skrev:
    Så det er du Elektron som står bak den dårlige luftkvaliteten i Bergen:)

    Håper det ordner seg lettere enn fryktet med forst.

    Mvh.
    Det ordner seg sikkert helt greit :)

    mv Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Universet, en uendelighet av stjerner og planeter. Jordkloden, en planet i universet der liv har eksistert i mer enn tre millioner år.



    Elektron
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Universet, en uendelighet av stjerner og planeter. Jordkloden, en planet i universet der liv har eksistert i mer enn tre millioner år.



    Elektron
    :eek: Dette er visst ganske alvorlig...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Elektron skrev:
    Universet, en uendelighet av stjerner og planeter. Jordkloden, en planet i universet der liv har eksistert i mer enn tre millioner år.

    Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    :eek: Dette er visst ganske alvorlig...
    He, he. Lekte litt med kamera. Det er venstre horn i lav vintersol. Syntes det lignet litt på verdensrommet og hentet innledningen fra Brødrene Dal, som riktig påpekt av Emotikon. Forsterkeren har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe med. Den tar jeg litt senere. Det kom imidlertid en liten trøstepakke i dag.



    Jeg har bestilt kabler til MilesIII i landanlegget, og tok sjansen på å få laget dem i ulik lengde 4+2. Kablene er satt sammen av Jan Richard Karlsen hos extreme-cables. Han er et forbilde når det gjelder kundebehandling.



    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm, først bekymringsfulle assosiasjoner og persepsjoner av haifai og univers.. Så registrerer jeg at de nye kablene merkes som skjør elektronikk. Er det løse molekyler som kan ristes ut av stilling ved rystelser i kablene, eller er det på høy tid å be kjoenik ta seg en tur innom for å forsikre seg om at Elektronene er i bane? ;D ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Har kablene blitt øgelagt under transport..? :mad:
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Hmmm, først bekymringsfulle assosiasjoner og persepsjoner av haifai og univers.. Så registrerer jeg at de nye kablene merkes som skjør elektronikk. Er det løse molekyler som kan ristes ut av stilling ved rystelser i kablene, eller er det på høy tid å be kjoenik ta seg en tur innom for å forsikre seg om at Elektronene er i bane? ;D ;D
    Jeg reiser sporenstreks til Fjellsiden med kofferten full av Curium 182, så får vi håpe at de nye kablene til Elektron ikke inneholder for mye Lurium (ref. Brødrene Dal).
    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn