HeiNermer meg oppstart. Vis vedlegget 290812
Hmmm, spørs om bias må litt ned da ja.Temperaturen på ribbene stiger tilsvarende med romtemperaturen.
Dæven døtte for en jobb med å finjustere bias, holdt på mange timer nå.
Litt usikker på hvor nøye jeg må være, jeg er mellom 390 og 395 mv. Sist var jeg på ca 394 på begge og deretter justerer jeg offset på 0. Jeg har lokket på i mellom hver justering.
Rommet jeg holder på i er ca 16-17 grader og kjøleribbene holder nesten 50 på toppen. Blir det litt i overkant når rom tempraturen stiger til 20-22 ?
Jeg burde kanskje finjustert siste runde på stua
Jeg har justert uten signal og høyttaler kabler på !
Tips triks og råd mottas med takk !
Føler ikke att selve potene er kilne, de responderer fint på justering, bedre en de på Holton ampene ivertfallDæven døtte for en jobb med å finjustere bias, holdt på mange timer nå.
Litt usikker på hvor nøye jeg må være, jeg er mellom 390 og 395 mv. Sist var jeg på ca 394 på begge og deretter justerer jeg offset på 0. Jeg har lokket på i mellom hver justering.
Rommet jeg holder på i er ca 16-17 grader og kjøleribbene holder nesten 50 på toppen. Blir det litt i overkant når rom tempraturen stiger til 20-22 ?
Jeg burde kanskje finjustert siste runde på stua
Jeg har justert uten signal og høyttaler kabler på !
Tips triks og råd mottas med takk !
ha ha jeg har holdt på i flere mndr!
du kan nok øke R5 og R6 som ligger i parallell med bias pot´ene fra 1K til 2K2
da blir ikke pot´ene så kilne
mvh
Leif
Jeg bør sikkert litt ned ja, men under 350 trenger jeg vel ikke.Er det ikke tryggere å legge bias rundt 300 mV? Ref side 11 i art_f5_turbo.pdf
(vel - det er bare dersom du er en "fraidy-cat"da )
Men risikosport å ligge rundt 400 mV
Det var det jeg syntes å merke når jeg tok tempen på Plinius SA-100. Drøye 60 når den sto på lenge, og rundt 55-56 i bruk. Men det kan være andre faktorer som måling på litt forskjelige steder på ribbene.I mitt hode skal den bli kaldere når du spiller. Da omsetter du jo noe av effekten til lyd. Men hvor mye det vil bety i praksis vet jeg ikke.
Bias mindre forskjell enn 10% personlig justerer jeg offsett til under 5mV med kortsluttet inngang.
Tenker fælt på de trafoene, litt i overkant høy spenning til mitt neste prosjekt.
Takker, ,skal få prøver til å sjekke kablene !rca hot til pinne 2
rca neg til pinne 3
ikke koble til pinne 1
Det kan tenkes, for den funket helt fint med xlr hjemme til Burnt Island, den funket også hjemme til Emotikon med rca til xlr med pin 1 og pin 3 sammenkobblet, men med masse durelyd. Det var vel når vi kuttet ut pin1 att det ble galt.Det er ikke sikkert at ampen din likte xlr til rca modden og svarte med å occilere , sannsynligvis utgangen og evt driverne ,
Når man trekker høy tomgang er det nesten umulig å ikke få brum i RCA mode , det er derfor det er så genialt med xlr som kanselerer mye av brum , selv om den ikke er fullbalansert
Den kan tenkes att de som skjønner hva som skjer på kretskortet ser hvor feilen ligger utifra målinger, men der er jeg blankSikkert det enkleste å printe ut 2 koblingsskjemaer.
Skriv opp spenningene over alle komponentene på begge kanalene.
Ev mål spenningene med jord som referanse
Da ser du fort hvor feilen ligger.
post her
Måler 21 volt på utgangen uten høyttaler tilkoblet.Forsterkeren er en current Source utgang ,kan være denne er ok , eller omvendt , koble av høytaleren og mål hva du får på terminalene , Sjekk og evt er der strøm i noen av r16-r17 ?
Jeg anbefaler deg å finne justerings /bygge beskrivelsen , der skal være ref spenninger ved oppstart og justering
Den kan tenkes att de som skjønner hva som skjer på kretskortet ser hvor feilen ligger utifra målinger, men der er jeg blankSikkert det enkleste å printe ut 2 koblingsskjemaer.
Skriv opp spenningene over alle komponentene på begge kanalene.
Ev mål spenningene med jord som referanse
Da ser du fort hvor feilen ligger.
post her![]()