First One - mosfet amplifier module

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Er det noen andre her som har testet denne?

    Fikk den akkurat inn på benken her og kommer til å gjøre litt testing framover. Ser veldig spennende ut. Modulen er ferdig bygget og i mine øyne holder den en HØY standard. Pent!

    Litt data (kortversjon):

    Maximal power (20 Hz - 20 kHz, THD 0,05 %)
    150 Wrms/8 Ohm
    230 Wrms/4 Ohm

    THD (1 Wrms/8 Ohm, 1 kHz)
    < 0,0016 %

    Frequency response (-3 dB)
    3 Hz - 3 MHz

    Slew-rate
    240 V/us

    Damping factor (100 Wrms/4 Ohm, 20 kHz)
    > 2000, measured on PCB output terminals

    Supply voltage
    +/-40 V to +/-63 V



    200 KHz firkant:

    Vis vedlegget 300586

    Her er mer info:
    First One - mosfet amplifier module - diyAudio

    ... og kortversjonen her er at den får mye skryt.
    Imponerende for en forstærker med den Slew Rate.
    Hvad viser det nederste scoop billede?, er det First one?, er det med kapacitiv belastning?????
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Hei :)
    Blir det ikke litt kjedelig å bare kjøpe ferdig loddede moduler som dette, og ala Holton ?
    Synes mye av DIY forsvinner ? Bare å hive modulene inn i ei kasse med powersupply og noen kontakter.
    DIY er vel noe mer ?

    Mvh.
    Johnny
    kvasiDIY :) - som å narre seg selv til kl. A status på den første delen av effekten på en kl.AB forsterker; en godt sminket og rigget transvestitt!
    Sluket dit indlæg er LSD vrøvl
    - og ditt tilsvar vitner som vanlig om nullhumor og ingen kunnskap om mitt ståsted!
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Dejligt at se så megen aktivitet, håber nogle af dere, der har bygget, vil bidrage med indtryk nu her efter ca. 3 måneder efter trådstart :)

    Hvad viser det nederste scoop billede?, er det First one?, er det med kapacitiv belastning?????
    Fra 1. side i DIYAudio-tråden (m. data, pris + flere billeder/målinger)

    "Plot of 10 kHz/20 Vpp square waves on 6 Ohm +1 uF load. Upper trace amp's output in front of inductor, lower trace behind the 0,2 uH inductor."

    First One - mosfet amplifier module - diyAudio

    Også spændende hvad du finder på, Drossel (regnede godt med at du ikke ville bruge SMPS:)

    For os, der ikke viger tilbage for "blot" at samle dele:

    Her et billede fra brugeren "Robert": First One - mosfet amplifier module - Page 284 - diyAudio

    IMGP7334.jpg



    - der bruger SMPS
    (+/-55V) fra brugeren "Cresnet". Denne kan kontaktes på Info@micro-audio.com og oplyser:

    "Price of the SMPS is 70 Euros + 50 Euros shipping for two SMPS units to your location via TNT 3-4 Days

    Lead time is 6 weeks, because I am waiting the components to arrive, I sold all of my stock"

    - samt medsender PDF´s med data og in/output:

    SMPS 600.jpg



     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvad viser det nederste scoop billede?, er det First one?, er det med kapacitiv belastning?????
    Plot of 10 kHz/20 Vpp square waves on 6 Ohm +1 uF load. Upper trace amp's output in front of inductor, lower trace behind the 0,2 uH inductor.

    First One - mosfet amplifier module - diyAudio
    Mange tak. Det havde jeg overset. Ja det er pænt for så hurtig en forstærker.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Blir det ikke litt kjedelig å bare kjøpe ferdig loddede moduler som dette, og ala Holton ?
    Synes mye av DIY forsvinner ? Bare å hive modulene inn i ei kasse med powersupply og noen kontakter.
    DIY er vel noe mer ?

    Mvh.
    Johnny
    kvasiDIY :) - som å narre seg selv til kl. A status på den første delen av effekten på en kl.AB forsterker; en godt sminket og rigget transvestitt!
    Sluket dit indlæg er LSD vrøvl
    - og ditt tilsvar vitner som vanlig om nullhumor og ingen kunnskap om mitt ståsted!
    lle ikke såre nogens følelser :)
    Sorry viste ikke du er transvestitt. Vi
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hei :)
    Blir det ikke litt kjedelig å bare kjøpe ferdig loddede moduler som dette, og ala Holton ?
    Synes mye av DIY forsvinner ? Bare å hive modulene inn i ei kasse med powersupply og noen kontakter.
    DIY er vel noe mer ?

    Mvh.
    Johnny
    Nå er det jo ikke alle som sitter med samme kompetanse som deg som driver med "ekte" diy. For oss som leker med diy så kjøper vi ferdig moduler :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Moduler betalt men regner ikke med de er på samme niveau som de store Holton. Prisen knap 1600 dk.kr gjør det værd å prøve. Han anbefaler Hypex 1200 smps. Har nogen erfaringer med disse? Vurderer å bruge 2 stk 2x 18 vac trafoer 630n va koblet i serie så jeg får 2x 36 vac eller Ca 2x50 vdc.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Ikke bli overrasket om de overgår Holton. Men egentlig handler det vel mest om smak.

    Moduler betalt men regner ikke med de er på samme niveau som de store Holton. Prisen knap 1600 dk.kr gjør det værd å prøve. Han anbefaler Hypex 1200 smps. Har nogen erfaringer med disse? Vurderer å bruge 2 stk 2x 18 vac trafoer 630n va koblet i serie så jeg får 2x 36 vac eller Ca 2x50 vdc.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ikke bli overrasket om de overgår Holton. Men egentlig handler det vel mest om smak.

    Moduler betalt men regner ikke med de er på samme niveau som de store Holton. Prisen knap 1600 dk.kr gjør det værd å prøve. Han anbefaler Hypex 1200 smps. Har nogen erfaringer med disse? Vurderer å bruge 2 stk 2x 18 vac trafoer 630n va koblet i serie så jeg får 2x 36 vac eller Ca 2x50 vdc.
    De vil umuligt kunne overgå Holtons store moduler. Her er det bare 2 mosfets og Holton har 16 stk Dual Die. Desuden har jeg dårlig erfaring med Current fedback lyd refererende til do opamps kontra voltage feedback.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Ikke bli overrasket om de overgår Holton. Men egentlig handler det vel mest om smak.

    Moduler betalt men regner ikke med de er på samme niveau som de store Holton. Prisen knap 1600 dk.kr gjør det værd å prøve. Han anbefaler Hypex 1200 smps. Har nogen erfaringer med disse? Vurderer å bruge 2 stk 2x 18 vac trafoer 630n va koblet i serie så jeg får 2x 36 vac eller Ca 2x50 vdc.
    De vil umuligt kunne overgå Holtons store moduler. Her er det bare 2 mosfets og Holton har 16 stk Dual Die. Desuden har jeg dårlig erfaring med Current fedback lyd refererende til do opamps kontra voltage feedback.
    Jeg har bare NXV200R2 og NXV203 og sammenligne med.
    FirstOne (V1.2) er en mye raskere forsterker - om det skulle ha noe å si.
    Fine alle sammen :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Man bør vel sammenligne med ca samme effekt, og de nye L kortene til Holton er langt bedre en de gammle, spesielt i mellomtone diskant området.
    Vurderer selv å prøve First One, men tenkte å vente på den større versjonen. 240w i 8 ohm mot den "orginale" på 160w.
    Tenkte også å bruke en Hypex smps strømforsyning pr kanal.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    20160503_180123.jpg
    20160503_180123.jpg
    20160503_180123.jpg
    20160503_180123.jpg
    First One modtaget. Først skal jeg lave specielle monoblokke færdig for en ven som ikke orker. 10000 kr for 20- 30 timers arbejde så det får første prioritet.

    C kerne trafo 2x40 vac 800 va
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    20160518_203803.jpg
    Fik kabinet i dag. Aldrig før har jeg været så effektiv. De store kondiser er genbrug fra en moscode som aldrig blev brugt meget. De er på 43000 uf 80 v. Lige under printene er der 10000 uf 100 v.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Skal trække mellemtoner da Holton 500 L har været meget skuffende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Pent og ryddig. Men iflg. mange her spiller alt med SMPS crap :)

    Konstruktøren av denne er av en helt annen oppfatning.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Den har jo blitt testet med mange forskjellige PS og dette skal være det bestlydende. Jeg er helt enig med konstruktøren !
    -m
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den har jo blitt testet med mange forskjellige PS og dette skal være det bestlydende. Jeg er helt enig med konstruktøren !
    -m
    Enig med konstruktøren? Har du testet med forskellige forsyninger da. NEW Class D bruger gammeldags forsyninger og det gør jeg også. Ncore lyder også¨ bedst med traditionel forsyning.

    https://www.facebook.com/s2v.dk/pho...271421716360/1052582194818611/?type=3&theater


    Ved ikke om dere kan se billedet https://www.facebook.com/s2v.dk/photos/?tab=album&album_id=1052582111485286
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Slike byggverk det vil gamle Sluket se!
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Til Drossel : Forsterkeren spiller veldig bra som den er nå. Andre har testet, jeg stoler på de.
    Du har ikke testet og vet følgelig ingenting om hvordan denne spiller med SMPS ! Case closed for min del.
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Gjør byggeprosjektet mye enklere. 230VAC rett inn på modulen og + - ut til forsterker krets. Og sparer MYE vekt !
    -m
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Er dette et greit prosjekt for en nysgjerrig amatør, dvs enkelt å få til men vanskelig og føkke opp?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ligger link i første post i tråden. Les og lær !
    -m
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Pent og ryddig. Men iflg. mange her spiller alt med SMPS crap :)

    Konstruktøren av denne er av en helt annen oppfatning.
    Men vi kender heller ikke konstruktørens anlæg. Kanskje det farver voldsomt så SMPS tilføjer noget som han så tillægger en positiv betydning. Jeg har aldrig oplevet SMPS som andet end degraderende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mange andre som også rapporterer det samme. God smps kan iflg. mange kyndige hifi-interessert folk spille vel så bra som lineær.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Unskyld meg men er ikke dette totalt uvesentlig mtp at han liker det han hører med de komponenter han allerede har montert og valgt?
    Det er mange veier til god lyd. Og det er ikke alltid at det du vet er nødvendig/nyttig informasjon. Han som har satt sammen komponentet og er fornøyd med komponentet vil kanskje komme til samme konklusjon i sin egen timeframe uten å bli påtvunget en diskusjon ETTER at hans enhet er ferdig satt opp. Hadde denne diskusjonen skjedd før komponentene hadde blitt valgt ut og enheten var satt sammen så kanskje det ville vært nyttig, men dette blir bare BS diskusjon imo.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Drossel tror han har oppfunnet hjulet og benytter enhver anledning til å fortelle alle dette !
    -m
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Som konstruktøren selv har testet så er det vel Hypex sin som er best, så det er vel en sabla god match da, jeg kommer til å prøve smps fra Hypex til FirstOne når den skal prøves :)
    En 1200w pr kanal til 160w er vel ganske overkill, men det er vist det som funker.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Riktig det Leikis, og "Dual Mono# gir nok det lille extra.
    -m
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Drossel tror han har oppfunnet hjulet og benytter enhver anledning til å fortelle alle dette !


    -m
    40 års erfaring mellem 100 og 200 konstruktioner og ordentlige forhold til at vurdere på. Har lyttet til så meget dyrt og elendigt udstyr. Så mener jeg er ganske kompetent ja.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Som konstruktøren selv har testet så er det vel Hypex sin som er best, så det er vel en sabla god match da, jeg kommer til å prøve smps fra Hypex til FirstOne når den skal prøves :)
    En 1200w pr kanal til 160w er vel ganske overkill, men det er vist det som funker.
    Så må vi sammenligne når du er færdig.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Som konstruktøren selv har testet så er det vel Hypex sin som er best, så det er vel en sabla god match da, jeg kommer til å prøve smps fra Hypex til FirstOne når den skal prøves :)
    En 1200w pr kanal til 160w er vel ganske overkill, men det er vist det som funker.
    Så må vi sammenligne når du er færdig.
    Stikker du oppover en tur ? Kult !
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en pissekonkuranse du allerede har tapt !


    -m[/QUOTE]

    40 års erfaring mellem 100 og 200 konstruktioner og ordentlige forhold til at vurdere på. Har lyttet til så meget dyrt og elendigt udstyr. Så mener jeg er ganske kompetent ja.[/QUOTE]
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Dette er en pissekonkuranse du allerede har tapt !


    -m
    40 års erfaring mellem 100 og 200 konstruktioner og ordentlige forhold til at vurdere på. Har lyttet til så meget dyrt og elendigt udstyr. Så mener jeg er ganske kompetent ja.[/QUOTE][/QUOTE]

    The mad man ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn