First One - mosfet amplifier module

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Gi deg nå du driter deg ut !
    m
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Havde First One med til kammerat. Hans F 5 v3 no turbo var helt til grin. ( Blev latterliggjort)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Oppdaget denne på Diyaudio nå nylig. Spesifikasjonene og målingene er jo ekstremt bra. Noen som prøvd å bygge L-versjonen?

    Og: hvor vanskelig på en skala fra 1 til 11 er det å bygge slikt hvis man kan null og niks og nada om elektronikk og forsterkere?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det har jeg. Efter nogle mods spiller den med fantastisk holografi. Lidt problem med manglende fulde i bunden.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kult. Virker som en spennende forsterker. Hva mener du med manglende fylde i bunnen? Dreier det seg om et målbart avvik i frekvensgangen, en mer diffus sonisk karakter, eller noe med hvordan den interagerer med basselementet ditt?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Hvis noen har en M 1.4 modul til overs, si ifra! Har en brent kanal.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kult. Virker som en spennende forsterker. Hva mener du med manglende fylde i bunnen? Dreier det seg om et målbart avvik i frekvensgangen, en mer diffus sonisk karakter, eller noe med hvordan den interagerer med basselementet ditt?
    Typisk current feedback lyd med noget hårded i mellemtonen og lidt tynd meget stram bas. Jeg har koblet 4 stk 0.5 ohm Duelund i parallel som giver 0.125 ohm i serie med udgangen og 2.4 Kulmasse i serie med indgangen. Det gjorde underværker. Er spændt på hvad han har gjort på den sidste version. Jeg har også erstattet firepolerne med aæmindelige kondensatorer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er det et dårlig tegn for denne forsterkerkonstruksjonen at du har brent en kanal, StianG? Eller dreier det seg om menneskelig svikt? ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    De er noget ustabile. Man skal absolut ikke bruge uskærmet signal kabel.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    De er noget ustabile. Man skal absolut ikke bruge uskærmet signal kabel.
    Ok, takk. Kanskje ikke en forsterker å satse på hvis man er av typen som ønsker å skaffe en bra forsterker, sette den i racket og glemme den for de neste 10 årene, da.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Er det et dårlig tegn for denne forsterkerkonstruksjonen at du har brent en kanal, StianG? Eller dreier det seg om menneskelig svikt? ;)
    Fyrte opp en ustabil rørpre mens denne sto på. Ikke særlig lurt, så til stor grad menneskelig svikt!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Olav2 så længe du bruger skærmet kabel er der ingen problemer. Desuden tyder de sidste firkant målinger på at konstruktøren har løst problemerne.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er det et dårlig tegn for denne forsterkerkonstruksjonen at du har brent en kanal, StianG? Eller dreier det seg om menneskelig svikt? ;)
    Fyrte opp en ustabil rørpre mens denne sto på. Ikke særlig lurt, så til stor grad menneskelig svikt!
    Olav2 så længe du bruger skærmet kabel er der ingen problemer. Desuden tyder de sidste firkant målinger på at konstruktøren har løst problemerne.
    Takk! Da frister det mer igjen!
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Min 160W har fungert meget bra i ettogetthalvt år nå. Påslått 24/7 og spiller like nydelig. Ikke problemer med ustabilitet med tvunnet ledere på inngangene.

    -m
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Min 160W har fungert meget bra i ettogetthalvt år nå. Påslått 24/7 og spiller like nydelig. Ikke problemer med ustabilitet med tvunnet ledere på inngangene.

    -m
    Ser at du selger en Accuphase... synes du at denne kan måle seg med selv slike japanere?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Somlet i tre år med å få tak i en ny modul for å erstatte den som brant opp, men nå finner jeg ikke igjen manualen og klarer ikke finne den på diyaudio heller. Noen som kan dele?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har netop solgt to monoblokke med First One L. Har også en stereo version stående. Jeg kan godt kopiere vejledningen.
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg fikk tak i manualen fra en bekjent i Frankrike.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Og min First One spiller fortsatt meget bra. Står på 24/7 og driver basshøyttalerene.
    -m
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Dens største kvalitet er bassen. Prøv å sætte 15 kohm 1w Tantalmodstand umagnetiske over indgangen. Du får et kæmpe løft i hele området. Især når det kommer til perspektiv og rumgengivelse.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    15Kohm i paralell over den eksisterende ( i vel laveste laget) 10Kohm motstanden som allerede ligger på inngangen? Ja det gjør sikkert underverker gitt. Og vil bli en drøm for en hver preamp å drive (ironien ligger tykt).
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Går fint for min PS Audio DAC. Min buffer som kan trække 75ohm løfter dog diskanten noget.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Forsterkeren skal få prøve seg som bassforsterker her også. Kraftig ombygde Altec 828 kasser som i dag drives av en Conrad Johnson premier 11a.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Dere som har bygd med slike moduler, har dere skrudd fast driver transistorene til kjøleribben? Jeg gjorde ikke det når den ble bygd i sin tid. Husker ikke hvorfor, men latskap er sikkert grunnen. Har muligheten til å rette opp det nå, men er usikker på hvor nøye det er.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Dere som har bygd med slike moduler, har dere skrudd fast driver transistorene til kjøleribben? Jeg gjorde ikke det når den ble bygd i sin tid. Husker ikke hvorfor, men latskap er sikkert grunnen. Har muligheten til å rette opp det nå, men er usikker på hvor nøye det er.
    Hvis det har fungeret uden montage på kjølepladen indtil videre, så fungerer det vel også i fremtiden. Jeg har lavet 3stereotrin til en bekendt og han er virkeligt glad for dem. Men mystiskt at han synes den mindre "medium" version er bedst i bassen. Kanskje han liker lyden af klipning.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Kanskje han ikke driver å spiller på 110+ db?? man bruker sjelden flere 100W. Og det er allmenkjent at det er meget så normalt at modeller med lavere effekt spiller bedre. du som påstår over 40år erfaring og stor kunnskap skulle vært klar over det.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    De små tilpassningene enkelte de enkelte med gjøre " er helt sikkert helt individuelle tilpassninger som må til for at det skal lyde best for dem .Som diyer tenker jeg jo og at det kan være lett og tune seg bort "også i enkelte tilfeller . En helt annen ting er ustabilitets problemer med komponeter det gjelder båade diy og ferdige produkter , Men disse kan også disse kan frem provoseres , Jeg så en stor luxman ta fyr , de hadde koblet til fletta kabel feks
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kanskje han ikke driver å spiller på 110+ db?? man bruker sjelden flere 100W. Og det er allmenkjent at det er meget så normalt at modeller med lavere effekt spiller bedre. du som påstår over 40år erfaring og stor kunnskap skulle vært klar over det.
    Personligt synes jeg som regel, at mange watt er en kæmpe gevinst hvad angår dynamikken.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    INGEN watt som ikke er i bruk som noen gang vil merkes på noe som helst vis. Så lenge man har nok til å dekke peak nivået så vil ikke resterende effekt ha noe som helst innvirkning. Du får ikke noe løft i dynamikken av å ha 1000W tilgjengelig VS 100W om du ikke benytter mer enn 50W peak.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har du da aldrig hørt hvad en meget stor forstærker med omkring 2 X 100 V med 3000 w kerne og store elektrolytter kan gøre i forhold til en mindre? Der kommer meget mere saft og kraft ud af systemet.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ikke før du faktisk bruker av kreftene. Og da har du akkurat bekreftet mitt poeng. På et noe mer normalt lyttenivå der det går ut kanskje 50W peak, så får du ikke mer "saft og kraft" med 3000W tilgjengelig enn det du får med 100W tilgjengelig. du har samme spenning ut av forsterkeren, høyttaleren trekker samme mengde strøm. Dermed har du et helt identisk resultat, helt til du vrir volumhjulet opp en hel del. At du ikke klarer å forstå noe så enkelt er meg helt uforståelig. Ohms lov er kanskje ikke gjeldende for deg? At diverse lytter gir ulikt lydbilde er en helt annen sak. Det har mer med lyttenes egenskaper å gjøre og lite med effekt å gjøre, frem til du benytter den.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Så har jeg 3 STK First One 1.4 på vej fra England og fire forsyninger. Jeg ødelagde det ene af mine moduler. Sendte det og et fungerende til Virtual Zero I Canada og fik dem aldrig tilbage. De ville videre udvikle på dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn