Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    866
    Er vel bare to par høytalerkabler paralellkoblet med to jumpere. Hvordan dette er koblet i den andre enden er kanskje mer interessant.. ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke lett å finne tweaks som virker, men noen ganger er man heldig og finner noe som har litt virkning............ 👔

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.410
    Salt! I poser, i bokser teipet på kabler osv.

1742488104235.jpeg

1742488074095.jpeg

Tråden er galematias, men man ledes til å tenke at det hele går ut på koble skjerm fra en ledig RCA kontakt på DAC til "jordboks". Men når man ser hva brukere mener fungerer virker det mer som om det er nok med å koble "skjerm" til en en fysisk masse da det raporteres om noen kilo med kobber også er gode greier.
    Her er en oppskrift:
    Jotunheim 2 amp ground box: Main ingredient is Tourmaline
    - Tourmaline chips - AA+ grade (eBay), about 3 lbs
    - Tourmaline - Brazilian black Tourmaline powder (eBay), about 0.6 lbs
    - Natural Shungite rough chips sized 5mm - 15mm (eBay), about 0.25 lbs
    - Sodium Tartrate (Rochelle Salt) eBay - 0.3 lbs
    - Silver plated 12ga. copper 5", just placed inside mix. (Aliexpress) I wanted to hear what silver does to the mix. May still add more later.
    - Pure Rock Salt (Morton Pure and Natural purchased at Home Depot) - about 2 lbs
    - Military Grade Graphite Powder (Aliexpress) - 4 plastic spoon full
    - Pure Tungsten, sand sized (Aliexpress) - about 30 grams

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Salt! I poser, i bokser teipet på kabler osv.

Tråden er galematias, men man ledes til å tenke at det hele går ut på koble skjerm fra en ledig RCA kontakt på DAC til "jordboks". Men når man ser hva brukere mener fungerer virker det mer som om det er nok med å koble "skjerm" til en en fysisk masse da det raporteres om noen kilo med kobber også er gode greier.
    Jeg får vondt i turbanen av sånt. En leder fra RCA kontakt til ingen ting er en RF-antenne, uansett hvor mye «ingen ting» veier.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.887
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får vondt i turbanen av sånt. En leder fra RCA kontakt til ingen ting er en RF-antenne, uansett hvor mye «ingen ting» veier.
    Det må da være glimrende for å få inn radio luxembourg vel!? Bare tuner på jordingen for å få inn den rette frekvensen og styrken for å få musikk hele døgnet uten en dedikert radio, hvis de nå fortsatt har sendt kringkasting da.. Men tenk så mye annet morsomt man kan plukke opp av støy fra etheren!

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.422
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Her er løsningen, og måske en mulig forklaring på saltposerne. Trækker måske tråde til en fattig, ulykkelig barndom uden salt til ægget...

M

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.296
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, kanskje den er en annen type hvit pulver som skal friske opp lyden?
    Feil bruk uansett.

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    271
    Salt i poser har en klar effekt. Men ikke i plastposer. Det er godt til at trække fugt ud af ting....

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.813
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja.. noe psykofarmaka greier skulle vel være greit for noe som åpenbart kun dreier seg om psykoakustik... i ytterste konsekvens ren sykoakustikk..

PKL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2014
    Antall liker
    198
    Sted
    Jylland
    Her er den ideelle løsning hvis man ikke vil have vand på gulvet o_O

Kan sagtens fastgøres på kabler og andre steder.
    Jordkablet skal fastgøres i den øverste del af posen (y)

fugt.jpg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja.. noe psykofarmaka greier skulle vel være greit for noe som åpenbart kun dreier seg om psykoakustik... i ytterste konsekvens ren sykoakustikk..
    Psykologi, ikke psykoakustikk. Det siste handler om hvordan fysisk lyd oppleves, f eks hørbarhetsterskler, konsonans vs dissonans, maskering, osv. Her må man i stedet lete i psykologilitteraturen om bekreftelsesbias, placebo, osv.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.279
    Torget vurderinger
    2
    Et tastatur til Honeywell TDC 3000 arbeidsstasjon for prosesskontroll kostet 10 000 kr i 1990 , det var helt ordinært, men man måtte ha det. Utpressing..Det til heldigvis slutt …men det er hva monopol gjør med prisene

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det breier om seg....

Spinnvill pris, men det der er vel mer «normal high end» enn slangeoljetweakeri. Selv kan jeg ikke si at jeg irriterer meg over mellomromstaster som ikke holder seg perfekt vannrette om jeg trykker på dem til side for midten, men noen med tilstrekkelig mye OCD gjør kanske det. Da er dette total overengineering for å få til det, på samme måte som noen av oss jakter THD+N langt nedenfor høreterskelen.

1742982780242.gif

Tweakeriet i denne tråden ville mer tilsvart å feste en ziplock-pose sand med buntebånd på baksiden av kontorstolen for å løse «problemet», og så ta en halv dullion kroner for «løsningen».

Edit: Selv har jeg skaffet meg et slikt, Keychron K2 HE. Det er trådløst, har elektromagnetiske brytere (Hall effect) og ser passe retro ut. Jeg har en idé om at det kan programmeres til å skrive i store bokstaver hvis man trykker hardt på tastene, små om man trykker lett. Vi får se, har ikke prøvd ennå.

1742988661640.jpeg

Om man vil ha noe som ser ut som Seneca’en har Keychron det også:
    1742989030468.jpeg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.813
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kjøp og drift av mini- og stormaskiner for 40-50 år siden var ren shanghaiing fra leverandørsida... Om det var IBM, DEC, ND var likegyldig.. man var fullstendig prisgitt produsent og leverandør, og ågerpriser var det i allle ender... Vi fikk installert en NORD 10/S i 1979, og man måtte da selvsagt ha servicekontrakt med leverandør...
    Serviceteknikeren som betjente oss bodde ca 20 mil unna, og timeprisen i 1985 var 1150 kr/t fra han gikk ut døra hjemme til han kom hjem igjen...

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.578
    Sted
    Polen
    Favorittastauret mitt var på en ThinkPad-laptop jeg hadde rundt 2008-9. Ordentlige taster, ikke disse flate chiclet-greiene. Er ikke helt galt på ThinkPad-en jeg har nå, men det gamle var langt bedre.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.279
    Torget vurderinger
    2
    når jeg kan skriver jeg ikke men dikterer , går bra å diktere i Word og Outlook på både norsk og engelsk,men alt annet i windows blir bare tull desverre , her også må jeg taste desverre

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.279
    Torget vurderinger
    2
    DIKTAT:Dette blir jo en prøve kan jeg alltids snakker vi inn i word og så klipper du lime inn her på hifisentralen det går jo fint da må man ha litt mer å si er mye tull man kan si så da fortsetter jeg å snakke bare tull så får vi se hvordan dette her går

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn