Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mer på:

    Dagens TV skjermer har en fast piksel struktur og oppløsning. Skal man oppnå mer detaljer og bedre gjengivelse må det skje noe med hvordan pikslene og sub pikslene jobber når bildet vises. Det er jo nettopp dette man justerer når man kalibrerer for lysomgivelser med brightness kontrast og kalibrerer, gråtone, D65 for ønsket fargerom osv.

    Ville jo være kjempeenkelt å kjøre en ny måleraport etter ferdig kalibrering der diverse tweakene er i bruk eller ikke.
    Ingen nevnte noe om LED eller LCD vel..? Kan godt hende realiteten er at han MERKER forskjell og at han faktisk har en CRT! :poop:
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Ingen nevnte noe om LED eller LCD vel..? Kan godt hende realiteten er at han MERKER forskjell og at han faktisk har en CRT! :poop:
    Det har du rett i, men slik hjemmekalibrering er vel mer vanlig i dag på flatskjermer og ikke fult så vanlig tilbake i CRT tiden.

    Poenget mitt var vel litt det at TV eieren tok imot informasjonen fra kalibratøren om at kalibreringen ikke ble påvirket av slike tweak som ble gjennomført uten å blunke. Mens informasjon av sikkert mer kvalifiserte og kunskapsrike forum deltagere blir sett på som tull.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det har du rett i, men slik hjemmekalibrering er vel mer vanlig i dag på flatskjermer og ikke fult så vanlig tilbake i CRT tiden.

    Poenget mitt var vel litt det at TV eieren tok imot informasjonen fra kalibratøren om at kalibreringen ikke ble påvirket av slike tweak som ble gjennomført uten å blunke. Mens informasjon av sikkert mer kvalifiserte og kunskapsrike forum deltagere blir sett på som tull.
    Det virker å være en del du ikke har skjønt når det gjelder kalibrering og det jeg snakker om her vedr forbedring med strømrens.
    Med kalibrering setter du riktig referanser for farger, hvitpunkt og kontrast og brightness for å få ut maks detaljer i lyse og mørke partier. Men det er andre parametre som ikke har med kalibrering å gjøre, eksempelvis fargemetning. Man kan øke eller redusere fargemetningen etter egne preferanser uten at det forrykker kalibreringen. Jeg har funnet at etter hvert som jeg har fått mer og mer strømrens så blir det mer og mer fargesmell og jeg har måttet redusere fargemetningen i menyen for at det ikke skal bli for mye.

    Et annet poeng, er at skjermen får vesentlig bedre arbeidsbetingelser med renere strøm, tilsvarende som alle hifi komponenter vil få det. Derfor oppnås f.eks. bedre flyt/bevegelse i bildet. Det er veldig lett synlig. Jeg har flere scener på type 10-15 sekunder som jeg kjenner veldig godt fra ulike filmer eller serier og som egner seg godt til å vurdere TV bildet, eksempelvis gjerder, gitter eller diverse mønstre som murvegger osv i bevegelse eller ansikter, ørkensand osv for detaljer. Med strømrens ser jeg da flere detaljer, større dybde i bildet, mer "ro"/stabilitet og bedre flyt/bevegelse osv. Ingen ting av det har med kalibrering å gjøre. Kalibrering vil ikke gjøre at du ser mer detaljer i et ansikt i dagslys f.eks, men gi riktig fargegjengivelse, dvs balanse mellom rødt, blått, grønt osv.

    Jeg har dedikert anlegg til hjemmekinoen, og med strømrens for TV blir også TV lyden bedre.

    ps. Jeg har Sony OLED av nyere type
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Jeg flytta bilen 2 meter her hjemme på gårdstunet, og skal si det ble både bedre bilde og lyd her hjemme etterpå! Sortere bakgrunn både på bilde og lyd, bedre bass og mer oppløst diskant!
    Til og med konemor her hjemme kunne bekrefte det, og hun syntes også at bildet flyter bedre på TV!
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg flytta bilen 2 meter her hjemme på gårdstunet, og skal si det ble både bedre bilde og lyd her hjemme etterpå! Sortere bakgrunn både på bilde og lyd, bedre bass og mer oppløst diskant!
    Til og med konemor her hjemme kunne bekrefte det, og hun syntes også at bildet flyter bedre på TV!
    Bare ikke selg den slags humbug-tweak til mego_O. Jeg holder meg til de seriøse tweakene!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Bare ikke selg den slags humbug-tweak til mego_O. Jeg holder meg til de seriøse tweakene!
    Hvorfor er det humbug? Du kan jo ikke komme her og fortelle meg hva jeg ser og hører, i mitt oppsett og stue! Sier du at konemor lyver også!? Og har du testet det selv? Kanskje du har feil bil, eller for dårlig annlegg til å høre forskjell!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.533
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Mye hersketeknikk her ja ser jeg…

    Det må du gjerne tro, men du bør ta ting litt til ettertanke. Jeg kjenner mange som mener det samme om dine oppett… Ikke sagt i forkleinelse, du behøver ikke bli fornærmet. Mitt poeng er at det bare er en kjensgjerning at vi har ulike preferanser.
    Gratulerer! Dette var et virkelig glitrende innlegg,
    Ser at kvaliteten på innleggene dine har gått opp da de kun inneholder middelmådige fornærmelser og ikke bare intetsigende svada.
    Bli heller litt konstruktiv, eller kan skrive enklere. Skjerp deg! Du får selvsagt mene hva du måtte ønske om hva du vil men å rakke ned slik under dekke på mange andre mener….er bare en ynkelig måte å si ar jeg har ikke mer å komme med, noe som jeg er enig i.

    vet at det ville være løgn om jeg skrev i beste mening men gjør det likevel sånn at jeg prøver å skjule hva jeg egentlig mener. Ganske kløktig skal jeg si det selv men så er det jo fredagsnatt.

    I beste mening.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    OMG. Et åpenbart sarkastisk innlegg fra na_X tas til inntekt for å latterliggjøre seriøse innlegg om at f.eks. strømrens betyr noe. Jeg har ikke kommet med intetsigende svada slik noen sier her, men i all enkelhet fortalt om hvilke forbedringer jeg opplever, f.eks. det med TV bilde. Men blir det møtt med noe som helst respekt eller forståelse? Nei, drittkasting. Man har åpenbart allerede bestemt seg for at tweaks ikke virker. Uansett. Spiller ingen rolle. Fordi man mener seg å være så vitenskapelige som flere her åpenbart tror om seg selv, og så hardnakket påstår at renere strøm ikke har noe å si - vel det taler for seg. Da har jeg ikke mer å si i denne tråden. Man taler for døve ører. Synd for dere, dere vet ikke hva dere går glipp av, men det er vel også uinteressant å vite... Man vet jo bedre selv naturligvis, på forhånd..., uansett... Ha en fin lørdag, sagt i beste mening:)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    5
    OMG. Et åpenbart sarkastisk innlegg fra na_X tas til inntekt for å latterliggjøre seriøse innlegg om at f.eks. strømrens betyr noe. Jeg har ikke kommet med intetsigende svada slik noen sier her, men i all enkelhet fortalt om hvilke forbedringer jeg opplever, f.eks. det med TV bilde. Men blir det møtt med noe som helst respekt eller forståelse? Nei, drittkasting. Man har åpenbart allerede bestemt seg for at tweaks ikke virker. Uansett. Spiller ingen rolle. Fordi man mener seg å være så vitenskapelige som flere her åpenbart tror om seg selv, og så hardnakket påstår at renere strøm ikke har noe å si - vel det taler for seg. Da har jeg ikke mer å si i denne tråden. Man taler for døve ører. Synd for dere, dere vet ikke hva dere går glipp av, men det er vel også uinteressant å vite... Man vet jo bedre selv naturligvis, på forhånd..., uansett... Ha en fin lørdag, sagt i beste mening:)
    Du må gjerne misjonere så mye du vil for min del, men dette er kanskje feil tråd for det? Jeg klarer dessverre ikke å lese noe av argumentasjonen din som seriøs, spesielt når du reagerer på dette viset når samme retorikk benyttes mot deg selv, ironisk eller ikke fra na_x.

    Det har ikke bare vært snakk om strømrens men også disse tidligere omtalte klistremerkene, og jeg velger å leve i lykkelig uvitenhet om deres eventuelle påvirkning av lyden. Peace :)
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Det tok 15 dager å få stilnet @Powerman, hen takket for seg i denne diskusjonen i innlegg 7254. Hen registrerte seg som medlem den trettende januar.

    De er uskolerte, og samtidig litt for interesserte i å fortelle om egne erfaringer og opplevelser, enkelte av nykomlingene på hifisentralen.no. De tramper dypt uti klaveret, og får gjennomgå på grunn av meninger de har med seg inn i medlemskapet.

    Kanskje kunne forumreglene vært strammet litt opp slik at man unngår konfrontasjoner mellom nye og godt etablerte medlemmer om hva som er legitimt å skrive?

    Dette kan da umulig være hyggelig for noen? Er det ikke bedre å bare kunne høflig vise til brudd på forumbestemmelsene, i stedet for at begge parter må ende opp med å beskylde hverandre for personangrep og å misforstå med vilje?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    OMG. Et åpenbart sarkastisk innlegg fra na_X tas til inntekt for å latterliggjøre seriøse innlegg om at f.eks. strømrens betyr noe. Jeg har ikke kommet med intetsigende svada slik noen sier her, men i all enkelhet fortalt om hvilke forbedringer jeg opplever, f.eks. det med TV bilde. Men blir det møtt med noe som helst respekt eller forståelse? Nei, drittkasting. Man har åpenbart allerede bestemt seg for at tweaks ikke virker. Uansett. Spiller ingen rolle. Fordi man mener seg å være så vitenskapelige som flere her åpenbart tror om seg selv, og så hardnakket påstår at renere strøm ikke har noe å si - vel det taler for seg. Da har jeg ikke mer å si i denne tråden. Man taler for døve ører. Synd for dere, dere vet ikke hva dere går glipp av, men det er vel også uinteressant å vite... Man vet jo bedre selv naturligvis, på forhånd..., uansett... Ha en fin lørdag, sagt i beste mening:)
    Hvad er ren strøm?
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel en liten følelse av at Powerman har vært på HFS en god stund, dog under et annet navn.
    Det er mot reglene her inne. Om så var, regner jeg med at moderator hadde utestengt hen?

    Poenget mitt er ikke bare knyttet til ett medlem. Dette har skjedd før.

    Hifi-samfunnet har ord på seg for å være et hyggelig sted å være, og jeg tror det kan være brutalt for enkelte nye medlemmer på Sentralen å hive seg inn i diskusjonene.

    Litt bedre preseiserte forumregler, litt mindre behov for indre justis underveis. Jeg tror det hadde vært nyttig for nykomlinger.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det er mot reglene her inne. Om så var, regner jeg med at moderator hadde utestengt hen?

    Poenget mitt er ikke bare knyttet til ett medlem. Dette har skjedd før.
    Det har jeg snakket med moderator om, som spurte om det. Ja, jeg hadde et annet nick for mange, mange år siden. Det hadde vel gått på dato såpass mye at samme nick faktisk var tatt i bruk av en annen bruker, så den saken er oppklart:) Jeg har altså bare denne brukeren med dette nicket.
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    5
    Det vil alltid være omstridt å misjonere for alternativ, uvitenskaplig teori. Deal with it.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at jeg kanskje trampet litt inn i «klaveret» i denne tråden, kanskje har provosert litt, men jeg vil påstå at jeg hadde gode hensikter, syntes det var litt mye massesuggesjon tendenser her, om å finne mest mulig man kan le av - og man har avskrevet produktene uten å ha vært så mye som i nærheten av de. Særlig når jeg så at en del av produktene er produkter jeg selv har opplevd virker, uten å gå inn på om de er verdt prisen eller ikke.

    Men jeg kan skrive om mine funn i andre tråder, så kan dere holde det gående her:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Hei BC, hva het de dingsene du plugget inn i stikkontakten hjemme hos meg på Fornebu? Vi tok vel noen bilder av effekten av disse?
    Har ingen bilder som jeg finner nå. Tror det må ha vært disse
    The most effective shunt conditioner (kempelektroniksshop.nl)
    og en Bajog, nye design nå

    Nettfilter for IT og TN, Alpha 5B -16A - EMF Consult (emf-consult.com)

    Begge demper strømstøy bedre enn Isotek sine plugger og skinner. Effekten på LYDEN er heller tvilsom, jeg hører ikke forskjell iallefall

    Målt med en slik, dvs en eldre versjon. Blitt 3-6 doblet i pris nå ser jeg, tror jeg betalte 500kr+moms
    Power Line Meter - AlphaLab, Inc. (alphalabinc.com)

    https://www.youtube.com/shorts/SJc6RzssTyY

    https://www.youtube.com/shorts/SJc6RzssTyY



    Inmaten I Isotek Polaris,Corvus/Venus er hakket under biltema og chlas olson , innmat for ca 50kr, dvs 5kr i Kina,
    What is inside Isotek Venus mains filter and surge protector - YouTube

    Effekt i ulikt miljø/komponenter




    OBS "MAINS ANALYSER" viser 000 når Alphalabs EMI meter viser 300mV så Aphlabas er mye mer følsom. Før hadde jeg 1400 til 700mV rund om i leiligheten, kom ned i 130-200mV med Bajog og SNS på stragetisk steder, men nå er det ca 25-40mV selv uten noen ting, vi har fått større strøm inntak i gården ,samt at et visst lys i oppgangen har dødd ut. mulig det hjalp på nettforstyrrelsene. Begge fasene er nå perfekt balansert 134V og 134V mot jord ved 228VAC

    88C024B3-55A1-4BF5-82FE-D35E9E20B58C.jpeg


    Det MÅ være defor platerpilleren går jevnere enn noen gang

    15FAB646-FFE5-4C05-8F97-23E1A5106979.png


    (neida det er min innsats med belte og nivåjustering som gjør det)
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Jeg ser at jeg kanskje trampet litt inn i «klaveret» i denne tråden, kanskje har provosert litt, men jeg vil påstå at jeg hadde gode hensikter, syntes det var litt mye massesuggesjon tendenser her, om å finne mest mulig man kan le av - og man har avskrevet produktene uten å ha vært så mye som i nærheten av de. Særlig når jeg så at en del av produktene er produkter jeg selv har opplevd virker, uten å gå inn på om de er verdt prisen eller ikke.

    Men jeg kan skrive om mine funn i andre tråder, så kan dere holde det gående her:)
    Jeg synes ikke du provokere. Du udstiller bare din uvidenhed. Intelligens defineres som "At tilegne sig ny viden" Jeg synes ikke, det virker til, at du har lyst til at tilegne dig ny viden?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Har vært borti et merkelig tilfelle der strømrens har vært løsningen (faktisk strømrens av strømrensen!), da fikset en UPS til 3-4K problemet og det var faktisk ingen problemer der i etterkant. Utstyr bare plutselig stoppet opp i et støpsel, kunne ta et kvarter eller en uke og ingen forvarsel eller noe vi fant ut av. Skal også sies at det var innafor noe metall greier med noe strømfilter, så noe sær induktans kan vel ha oppstått (selv om der inne så har det vært LM sin våte drøm mtp. støy signaler) og tok man kontakten ut og satte den inn så fungerte det igjen for en stund og flyttet til annen kontakt så var det problem der også og andre kontakter med annet utstyr var det ingen problemer.. Akkurat det samme skjedde med eskenytt lignende utstyr samme dagen, flere ganger med nytt der også og det samme skjedde. Men ellers så funker jo de fleste produktene ved 200V til 250V uten noen som helst problem i mange mange år.

    Men det kan jo sikkert hende at et klistremerke til 10-12K har løst problemet foran UPS til 3-4K, skal man tro de "strøm ekspertene" her inne som kan lytte seg frem til hvilken ledning eller filter som er best uten noen form for teknisk kunnskap såklart..
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg snakket med moderator om, som spurte om det. Ja, jeg hadde et annet nick for mange, mange år siden. Det hadde vel gått på dato såpass mye at samme nick faktisk var tatt i bruk av en annen bruker, så den saken er oppklart:) Jeg har altså bare denne brukeren med dette nicket.
    Det er noe med skriftspråket ditt og oppførsel som er veldig avslørende, kan jeg jo røpe..
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Nå må du gi deg da. Spekulasjoner og klistremerker til 10-12k? De jeg har koster minst 100k, under den prisen er de ikke verdt å ha :LOL:

    virker som dere fortsatt vil ha meg her haha
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå må du gi deg da. Spekulasjoner og klistremerker til 10-12k? De jeg har koster minst 100k, under den prisen er de ikke verdt å ha :LOL:

    virker som dere fortsatt vil ha meg her haha
    Den siste linjen der er kanskje mer treffende enn du selv aner……..noen vil danse hele tiden og da trenger man jo en partner 😊
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Det virker å være en del du ikke har skjønt når det gjelder kalibrering og det jeg snakker om her vedr forbedring med strømrens.
    Med kalibrering setter du riktig referanser for farger, hvitpunkt og kontrast og brightness for å få ut maks detaljer i lyse og mørke partier. Men det er andre parametre som ikke har med kalibrering å gjøre, eksempelvis fargemetning. Man kan øke eller redusere fargemetningen etter egne preferanser uten at det forrykker kalibreringen. Jeg har funnet at etter hvert som jeg har fått mer og mer strømrens så blir det mer og mer fargesmell og jeg har måttet redusere fargemetningen i menyen for at det ikke skal bli for mye.
    Kan det være bryet verd å svare deg på dette?.., men har en del år erfaring med projectorer, bilde og kalibrering, men er nok ikke utlært.

    Justering av fargemetning vil som du sier ikke "ødelegge kalibreringen", men justerer man vekk fra instillingen den stod på under kalibrering vil man ikke lenger se på en kalibrert skjerm før den settes tilbake til utgangspunktet igjen. Et problem med fargemetning er at man kan få problemer med klipping og ulineæritet mellom primærfargene for å nevne noe.

    Vet ikke om du helt har tenkt i gjennom det du angir om fargemetning, hvordan skal de som jobber med å fargegradere film kunne gjøre en god jobb hvis den/de kalibrerte skjermen(e) de bruker kan ha en helt vilkårlig fargemetning,?


    Et annet poeng, er at skjermen får vesentlig bedre arbeidsbetingelser med renere strøm, tilsvarende som alle hifi komponenter vil få det. Derfor oppnås f.eks. bedre flyt/bevegelse i bildet. Det er veldig lett synlig. Jeg har flere scener på type 10-15 sekunder som jeg kjenner veldig godt fra ulike filmer eller serier og som egner seg godt til å vurdere TV bildet, eksempelvis gjerder, gitter eller diverse mønstre som murvegger osv i bevegelse eller ansikter, ørkensand osv for detaljer. Med strømrens ser jeg da flere detaljer, større dybde i bildet, mer "ro"/stabilitet og bedre flyt/bevegelse osv. Ingen ting av det har med kalibrering å gjøre. Kalibrering vil ikke gjøre at du ser mer detaljer i et ansikt i dagslys f.eks, men gi riktig fargegjengivelse, dvs balanse mellom rødt, blått, grønt osv.

    Jeg har dedikert anlegg til hjemmekinoen, og med strømrens for TV blir også TV lyden bedre.

    ps. Jeg har Sony OLED av nyere type
    Ser du har stor tro på ren strøm. Er ikke noe galt med det, men poenget er vel å vite hvor følsomt det utstyret man bruker er for urenhetene, og hvordan det eventuellt kan påvirke opplevelsen av dette.

    Hvis du har over 200 strømrenser produkter i heimen som du angir i en annen tråd, så vil det kanskje være en ide å prøve å få målt og kartlagt effekten av dette med objektive verktøy slik at du ikke lurer deg selv inn i konfirmasjons bias fellene....
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Det har jeg snakket med moderator om, som spurte om det. Ja, jeg hadde et annet nick for mange, mange år siden. Det hadde vel gått på dato såpass mye at samme nick faktisk var tatt i bruk av en annen bruker, så den saken er oppklart:) Jeg har altså bare denne brukeren med dette nicket.
    Skal noen andre kunne registrere seg med "samme nick" som du angir, må vel det gamle nikket bli slettet først..... :unsure:
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Skal noen andre kunne registrere seg med "samme nick" som du angir, må vel det gamle nikket bli slettet først..... :unsure:
    Ja, har ikke peiling på hva som har skjedd, men det ble nok slettet etter div oppgraderinger. Jeg klarer heller ikke finne igjen gamle tråder jeg skrev med det nicket den gang, så det er nok blitt slettet ja.

    Justering av fargemetning vil som du sier ikke "ødelegge kalibreringen", men justerer man vekk fra instillingen den stod på under kalibrering vil man ikke lenger se på en kalibrert skjerm før den settes tilbake til utgangspunktet igjen. Et problem med fargemetning er at man kan få problemer med klipping og ulineæritet mellom primærfargene for å nevne noe.

    Vet ikke om du helt har tenkt i gjennom det du angir om fargemetning, hvordan skal de som jobber med å fargegradere film kunne gjøre en god jobb hvis den/de kalibrerte skjermen(e) de bruker kan ha en helt vilkårlig fargemetning,?
    Ja, tror vi er enige. Jeg skal også ha en rekalibrering etter hvert. Jeg er nok ikke langt fra utgangspunktet, men noe kan det ha blitt. Skjermen min hadde også gått kun 50 timer da jeg fikk den kalibrert, noe som vel var litt i underkant for å være helt optimalt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være bryet verd å svare deg på dette?.., men har en del år erfaring med projectorer, bilde og kalibrering, men er nok ikke utlært.
    Sigma sin konklusjon var jo ganske korrekt..
    Man kan ikke lære noen noe som allerede er utlært, og med over 30 års lytte erfaring på ledningsstumper og antenner så tror jeg nok at de anser seg selv som ferdig skolerte.

    Og i en alder av 50+++ så må jo alle bare skjønne at både hørsel OG syn er på topp!
    Ikke bare hører man myggen fiser en mil unna, men man ser den også!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du har over 200 strømrenser produkter i heimen som du angir i en annen tråd, så vil det kanskje være en ide å prøve å få målt og kartlagt effekten av dette med objektive verktøy slik at du ikke lurer deg selv inn i konfirmasjons bias fellene....
    Det er vel også en del misunnelse fra alle som ikke prioriterer riktig og har kapital til å ta steget for best mulig resultat......? :unsure:
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Sigma sin konklusjon var jo ganske korrekt..
    Man kan ikke lære noen noe som allerede er utlært, og med over 30 års lytte erfaring på ledningsstumper og antenner så tror jeg nok at de anser seg selv som ferdig skolerte.
    Se over, link til post. Jeg var enig med Ask4me22. Jeg anser meg ellers ikke som ferdig skolert. Heller ikke ferdig med lytteinntrykk og subjektive opplevelser:)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anser meg ellers ikke som ferdig skolert. Heller ikke ferdig med lytteinntrykk og subjektive opplevelser:)
    Fint å se at du har lært deg litt mer om slike EDB systemer siden sist ihvertfall, slikt som autokorrektur og VPN.. Så du har faktisk levla et level opp på den skolen du gikk på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn