Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Eneste problemet med det produktet er at ikke jeg tenkte på det først! :cool:

    (Hmm, nordlys, tang, steiner vasket i reint, kryogent behandlet mineralberiket (nei; krystall-beriket!) vann må da være noe å tilby?
    Hvor mye kan jeg ta for småstein hentet i fjæra... kr 499,90 pr stk må vel være innafor?
    I par? en for hver høyttaler?
    Kommer snart til en hifi-butikk nær deg!
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.424
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det verste er at med rett markedsføring og presentasjon kunne sikkert småstein hentet i fjære solgt som fy, og gitt mange hi-end anlegg enda et løft. :)
    Tenk så eksotisk det ville vært for mange rundt om i verden. Bare pass på å prise høyt nok, sånn at troverdigheten er ivaretatt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som forventet - fra Amir som jo definitivt er en objektiv person uten noen horn i siden til noen som helst.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.910
    Torget vurderinger
    12
    Som forventet - fra Amir som jo definitivt er en objektiv person uten noen horn i siden til noen som helst.....
    Om han har et horn i siden til noen som helst er vel irrelevant når man tester en switch?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Han glemte jo å bruke en audiofil ethernetkabel..
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg undres over hvorfor slike tweaks bare kan forbedre lyd, men aldri bilde, mat, lys, varme, støvsuging, elting av deig, stavmiksing, brødristing, kaffekoking eller annet.



    Kjære, kunne du støvsugd litt her?

    Beklager pus, altfor mye DC på nettet i dag.
    Men har du prøvd ut dette? Har du utskiftbar leidning på vaffeljarnet, må du slå til!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.910
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel sikkert grunnen til at jeg bruker batteriforsyning på støvsugeren.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som forventet - fra Amir som jo definitivt er en objektiv person uten noen horn i siden til noen som helst.....
    Målingene er subjektive eller?
    Nei, jeg forventet heller ikke noen forskjell, men det skulle ikke forundre meg om man tar med det meste som er ufordelaktig, og skulle det formodentlig forefinnes noe som helst som ikke kan slaktes, så filtrerer man bare bort dette.
    Man kan lett se dette på Amirs ‘attitude’ hvor han liker å plukke ut kandidater som har sikkert har noen målemessige nedsider og han har mange høner å plukke med folk som ikke deler hans syn, noe som fremstår som ganske krampaktig.
    Så får fanskaren bare si at han ikke har noen agenda, for resultatene sammenfaller med ens eget ståsted.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ^
    hvilken oppside skjules (i denne gjennomgangen) i dette produkt?
    Vet ikke. Muligens ingenting.
    Det jeg påpeker er en rød tråd i måten ASR tester på.
    På den ene siden av skålvekten ligger et interessant produkt og på den andre siden et eller annet man kan slakte.
    Hmmmm. Hvilket produkt skal jeg plukke ut for test......?
    Er det ikke da naturlig å lete med lys og lykte etter sin bekreftelse og forsterke dette?
    De produktene man ønsker positiv oppmerksomhet rundt, skamroser man (forventningsbias) eller holder kjeft om i motsatt fall.
    Ser man virkelig ikke kjepphesten her?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    hvilken oppside skjules (i denne gjennomgangen) i dette produkt?
    Vet ikke. Muligens ingenting.
    Det jeg påpeker er en rød tråd i måten ASR tester på.
    På den ene siden av skålvekten ligger et interessant produkt og på den andre siden et eller annet man kan slakte.
    Hmmmm. Hvilket produkt skal jeg plukke ut for test......?
    Er det ikke da naturlig å lete med lys og lykte etter sin bekreftelse og forsterke dette?
    De produktene man ønsker positiv oppmerksomhet rundt, skamroser man (forventningsbias) eller holder kjeft om i motsatt fall.
    Ser man virkelig ikke kjepphesten her?
    Ser jo din, men den gir ikke mye mening.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Det virker egentlig som du ofte kverulerer for kveruleringens egen skyld. Ettersom det stadig tyter opp flere og flere "audiofile" produkter fullstendig uten rot i teknisk og fysisk virkelighet, er det altfor få kompetente anmeldere og skribenter som tar tak i galskapen, - det er i alle fall nok av de som hyller idiotiet langt over skyene. Hva angår dette spesifikke produktet, så har jeg tidligere oppfattet deg dithen at du er fullstending klar over at "audiofile" produkter for IP overføring er fullstendig og total svada. Men selvsagt - jeg kan jo ha tolket deg feil....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg påpeker er en rød tråd i måten ASR tester på.
    På den ene siden av skålvekten ligger et interessant produkt og på den andre siden et eller annet man kan slakte.
    Hmmmm. Hvilket produkt skal jeg plukke ut for test......?
    Hva er det i denne listen over testede DAC’er som kan støtte ditt argument?
    https://www.audiosciencereview.com/...ad-distortion-comparison-graph-for-dacs.4814/

    Ingen verdens ting, spør du meg. Amir tester tydeligvis alt noen sender ham, tester på samme måte hver gang, og presenterer sammenlignbare resultater mellom utstyr i samme kategori. Noe er gull, noe er Schiit, og mye havner midt på treet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Listen baserer seg på at folk sender utstyr med det de oppfatter som ‘dodgy’ audiofile påstander og det er disse som velges ut.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    hvor ligger den manglende balansen i den omtalte testen? eller bedriver du bare billig retorikk på tom tønne?
    Det jeg i hovedsak kritiserer er utvelgelseskriteriene og den gapestokk-aktige fremstillingsmåten disse testene gjennomføres på.
    Det som ikke måler bra legges ut til spott og spe, fordi det er det eneste av betydning (har man bestemt).
    Hvis tusenvis av folk har lyttet seg frem til noe annet, så er det desto viktigere å fremstille disse som tomsinger som ikke har forstått det (ref. jevnført flat-earthers).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Nei, du har ikke tolket meg feil, men ASR har ingen balansert fremstilling av det de tester.
    Noen ganger blir det rent ut sagt useriøst å forsøke å pynte på det man har oppdaget. ASR har, i likhet med mange andre, avdekket en lang rekke slike forhold. En ting er hvordan man vurderer en måling opp mot en annen. En annen ting er når verken teori eller praksis åpner for den minste sannsynlighet for at noe faktisk gjør en forskjell.

    Jeg husker en gang et postordrefirma som solgte klokker med "analog" og digital visning, men der den "analoge visningen" bare var et klistremerke. Veldig mange oppfattet selvsagt dette som lureri og returnerte produktet. Denne tråden er langt på vei fylt til randen av liknende produkter, men med to forskjeller. Den ene er at en stor del av dem ikke virker, altså ikke i det heletatt. Jo, en strømkabel virker gjerne som strømkabel osv, men den påståtte effekten av produktet, den man faktisk betaler for, den finnes ikke. Den andre er at disse klokkene kostet knapper og glansbilder, mens en stor del av produktene i denne tråden koster så mye at om man legger de samme pengene i noe som faktisk virker så får man faktisk noe for pengene, for eksempel en ny bil eller noe.

    Det de derimot har til felles er at det ikke var noen tvil om at dette klistremerket ikke var en fungerende analog klokke, og disse påståtte effektene er uten unntak også ren diktning.

    Så hvorfor skal vi i det heletatt ha en debatt om hvor forsiktig man må ordlegge seg når man sier at dette ikke er en klokke, slik den utgir seg for, men bare et klistremerke?

    Og hvorfor skal vi ha en debatt rundt muligheten for at de som mener dette er et klistremerke kanskje tar feil og at klokka kanskje plutselig en dag våkner til liv, selv uten urverk på baksiden av urskiven?

    Og hvor mange argumenter for at "dette er en feature, og derfor er den mye dyrere enn en vanlig klokke" skal vi egentlig gidde å høre på?

    Og selv etter å ha vist frem at urskiva er et helt flatt klistremerke, og at det ikke sitter en dritt på baksiden av den, så skal vi bruke tid på å diskutere troverdigheten til personen som har tatt bildene av skrotet og dennes agenda?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det jeg i hovedsak kritiserer er utvelgelseskriteriene og den gapestokk-aktige fremstillingsmåten disse testene gjennomføres på.
    Analogien fordrer at man har en gapestokk, altså en eller annen greie som i seg selv ikke har noe med saken å gjøre som benyttes for å legge opp til at man uten å kjenne saken kan dømme. ASR legger bare frem fakta, og når de fungerer som gapestokk i seg selv er det ikke på grunn av fremstillingen men på grunn av de faktiske forhold.

    Det som ikke måler bra legges ut til spott og spe, fordi det er det eneste av betydning (har man bestemt).
    Dette måler ikke dårlig. Men det måler verken bedre eller dårligere enn en helt normal switch. Det er hva produsenten påberoper seg som er galt, ikke produktet i seg selv.

    Hvis tusenvis av folk har lyttet seg frem til noe annet, så er det desto viktigere å fremstille disse som tomsinger som ikke har forstått det (ref. jevnført flat-earthers).
    Tusenvis av mennesker blir også friske av medisiner som ikke inneholder virkestoffer. Dette er menneskelig og har ikke noe å gjøre med om man er tomsing eller ikke. Men om man har tilgang på fakta, og vet at man betaler store summer for tabletter helt uten virkestoffer, kan man kanskje lure på om ikke overformynderiet bør bringes på banen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    Så du mener ASR presenterer målinger som er "fikset" for å underbygge en forutinntatt oppfatning?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    At en måling av ytelsen gir et 100% korrekt bilde av ytelsen må da være greit å forstå?
    At du - og veldig mange med deg, mener at slike målingen ikke gir et fullverdig bilde av hvordan musikken oppleves gjennom utstyret er noe helt annet.
    I og med at du poengterer dette hver eneste gang noen viser til en eller annet måling, så - vel; vi har fått det med oss.
    Problemet ligger i at uansett hvilket utstyr det er snakk om, og uansett hvor bra eller dårlig objektiv ytelse det har så vil det alltid være mange som syns at akkurat dette produktet låter helt fantastisk.
    - og det har de jo selvsagt rett i.
    Informasjonsverdien av slike vurderinger ar ikke alltid like stor og overføringsverdien til egen hule er vel ofte helt fraværende.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    Så du mener ASR presenterer målinger som er "fikset" for å underbygge en forutinntatt oppfatning?
    Nei, mer skreddersydd mhp. fremstilling slik at man kan understreke ens poeng.
    Bla. så er mange av målingene som ser fryktelige ut i en graf ikke en gang hørbare i det store og hele i mange sammenhenger.
    Som Handsoer er inne på i sitatet over, så kan man ikke basere hele sannheten på målinger alene, da de ikke er uttømmende for ytelsen, men dette venter jeg jo ingen forståelse for her inne, som allerede påpekt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    Så du mener ASR presenterer målinger som er "fikset" for å underbygge en forutinntatt oppfatning?
    Nei, mer skreddersydd mhp. fremstilling slik at man kan understreke ens poeng.
    Bla. så er mange av målingene som ser fryktelige ut i en graf ikke en gang hørbare i det store og hele i mange sammenhenger.
    Som Handsoer er inne på i sitatet over, så kan man ikke basere hele sannheten på målinger alene, da de ikke er uttømmende for ytelsen, men dette venter jeg jo ingen forståelse for her inne, som allerede påpekt.
    Bruk Andre forum end Hifisentralen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    Så du mener ASR presenterer målinger som er "fikset" for å underbygge en forutinntatt oppfatning?
    Nei, mer skreddersydd mhp. fremstilling slik at man kan understreke ens poeng.
    Bla. så er mange av målingene som ser fryktelige ut i en graf ikke en gang hørbare i det store og hele i mange sammenhenger.
    Som Handsoer er inne på i sitatet over, så kan man ikke basere hele sannheten på målinger alene, da de ikke er uttømmende for ytelsen, men dette venter jeg jo ingen forståelse for her inne, som allerede påpekt.
    Ok, på hvilken måte er målingene til det aktuelle produktet "skreddersydd" og på hvilken måte bidrar det til å "understreker ens poeng"?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ok, på hvilken måte er målingene til det aktuelle produktet "skreddersydd" og på hvilken måte bidrar det til å "understreker ens poeng"?
    Ved å:
    1) Kartlegge hvilke produkter man ønsker å slakte mhp. målinger
    2) Ved å etterstrebe målinger hvor man vet produktet kommer dårlig ut, selv om disse målingene ikke betyr allverden for det lydmessige sluttresultatet

    Man ser agendaen veldig tydelig når man måler ting på nytt eller har glemt en måling.
    Da plukker man nøye ut nye målinger for å understreke poenget om hvor dårlig dette produktet er og argumenterer sterkt rundt dette.
    Har du noengang sett Amir sier ‘actually the new measurement shows that the product parameter measured not bad at all’ eller noe så oppsiktsvekkende som at han tar selvkritikk for noe som helst som han måler eller mener?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Ok, på hvilken måte er målingene til det aktuelle produktet "skreddersydd" og på hvilken måte bidrar det til å "understreker ens poeng"?
    Ved å:
    1) Kartlegge hvilke produkter man ønsker å slakte mhp. målinger
    Men du hevdet at målingene var "skreddersydd", det har jo ikke noe med å gjøre hvilket produkt som er testet. Så hva mener du med at målingen er "skreddersydd"?

    2) Ved å etterstrebe målinger hvor man vet produktet kommer dårlig ut, selv om disse målingene ikke betyr allverden for det lydmessige sluttresultatet
    Hvilken eller hvilke av de aktuelle målingene mener du gjør at produktet kommer dårligere ut enn det ellers ville, og hva burde han i såfall ha gjort av målinger som ikke er gjort?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    ....
    Har du noengang sett Amir sier ‘actually the new measurement shows that the product parameter measured not bad at all’ eller noe så oppsiktsvekkende som at han tar selvkritikk for noe som helst som han måler eller mener?
    Ja, se for eksempel målingene av Hegel dacen. - Siden du spør.
    Han baserer vel omtalene på produkter han får tilsendt, enten fra forumbrukere eller fra produsenter.
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
    Så vi er på person da, ikke på sak. Hvis du ikke har noen innsigelser mot disse målingene ser jeg heller ingen grunn til at du skal forsøke å slå bena under dem.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.424
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Her har man en bransje som serverer rene svada-produkter, med påståtte fantasiegenskaper som ikke det finnes spor av dokumentasjon for, og så er det dem som tester disse produktene man lar seg provosere av. Forstå det den som kan.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
    Om dette stemmer, så lurer jeg på hvorfor så mange av produktene han måler kommer så godt ut. Ser du på de ulike rankinglistene han har så er resultatene stort sett helt som forventet. Noen overraskelser er det, men ikke mange.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn