Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Det er mye humbug der ute, ja, men å stole 100% på ASR sine resultater er det samme som å si at målinger utgjør 100% av alt som betyr noe mhp. ytelse.
    Her ramler jeg av med mine erfaringer.
    Så du mener ASR presenterer målinger som er "fikset" for å underbygge en forutinntatt oppfatning?
    Nei, mer skreddersydd mhp. fremstilling slik at man kan understreke ens poeng.
    Bla. så er mange av målingene som ser fryktelige ut i en graf ikke en gang hørbare i det store og hele i mange sammenhenger.
    Som Handsoer er inne på i sitatet over, så kan man ikke basere hele sannheten på målinger alene, da de ikke er uttømmende for ytelsen, men dette venter jeg jo ingen forståelse for her inne, som allerede påpekt.
    Målinger viser nok ytelsen, men ikke opplevelsen den enkelte kan få ved benytte apparatet. Den kan være meget forskjellig.
    Men for de fleste vil det trolig være bedre å gå etter gode målinger enn ut av kroppen opplevelser utpenslet fra enkeltindivider.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sliter du med metallisk lyd?

    Da trenger do "woodlenses"
    Silver Wire with cotton isolation - Woodlenses
    woodlenses_2.jpg

    woodlenses are used to decouple equipment in the horizontal plane down to very low frequencies. They work by rolling equipment on (usually) three spherical support points, keeping the points self-centering. The wood used is a very slow growing and extremely hard precious wood growing in Switzerland, lathed and polished by very sophisticated processes. In careful use this polish is very durable, and allows for very low friction, low noise interface points, which is sonically crucial.
    By decoupling horizontally and providing a "excellent sounding" vertical interface medium (in this aspect similar to optimal spikes) they have an exceptional effect on audio equipment placed atop of them, be it CD-players, transformers, speakers and amps.
    woodLenses free audio equipment cabinets from their strain. Cabinet resonances are reduced, and certain modulation effects are pushed to much lower and less harmful frequencies. Wood also neutralizes the often strident metallic character of these resonances, so instrumental crafting seems to take a part of the effect.
    woodLenses have an extremely positive effect on transparency, natural timbres, ambience reproduction and dynamics: the gain in coherency and focus is simply astonishing.
    woodLenses are placed on an optimally level, flat and polished surface. (if necessary brass plates can help). The upper contact point on the equipment should be optimally flat as well. Freely resonating areas of thin sheetmetal should be avoided as support points. The ‘elastic’ placement needs a bit of practice. Knobs and buttons should be operated gently (our counter-held with the fingertips from below) otherwise the placement is offset. The wood of woodLenses should be treated with respect, as hard as it is.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    Her har man en bransje som serverer rene svada-produkter, med påståtte fantasiegenskaper som ikke det finnes spor av dokumentasjon for, og så er det dem som tester disse produktene man lar seg provosere av. Forstå det den som kan.
    Liker man ikke resultatet kan man alltid velge å betvile metoden som er brukt.

    -BB-
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    349
    Antall liker
    146
    Jeg husker en gang et postordrefirma som solgte klokker med "analog" og digital visning, men der den "analoge visningen" bare var et klistremerke. Veldig mange oppfattet selvsagt dette som lureri og returnerte produktet. Denne tråden er langt på vei fylt til randen av liknende produkter, men med to forskjeller. Den ene er at en stor del av dem ikke virker, altså ikke i det heletatt. Jo, en strømkabel virker gjerne som strømkabel osv, men den påståtte effekten av produktet, den man faktisk betaler for, den finnes ikke. Den andre er at disse klokkene kostet knapper og glansbilder, mens en stor del av produktene i denne tråden koster så mye at om man legger de samme pengene i noe som faktisk virker så får man faktisk noe for pengene, for eksempel en ny bil eller noe.
    Det er jo netop her der er et marked for utroværdige produkter. Fordi den primære funktion er iorden. Resten er følelser...som en dyr dametaske, primær funktion er at kunne indeholde ting og bæres, sekundært gør den dig til et stilfuldt menneske med klasse...

    Et dyrt netkabel gør dig til en ægte audiofil og at visse mennesker ikke forstår dette og ikke hører forskel bekræfter blot at du er i den virkelig eksklusive klasse. Og hvis nogen kommer i nærheden af at kunne eller ville afsløre din status, kæmper du selvfølgelig imod med alle midler...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
    Om dette stemmer, så lurer jeg på hvorfor så mange av produktene han måler kommer så godt ut. Ser du på de ulike rankinglistene han har så er resultatene stort sett helt som forventet. Noen overraskelser er det, men ikke mange.
    1ste plass: Uomtvistelig Målemonster
    2dre plass: Nest beste målemonster
    3dje plass: Tredje beste målemonster
    osv.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
    Så vi er på person da, ikke på sak. Hvis du ikke har noen innsigelser mot disse målingene ser jeg heller ingen grunn til at du skal forsøke å slå bena under dem.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Har problemer med personen, men det er ikke målingene jeg vil til livs, men mer oppfatningen og påstanden om at man vet alt om produktets egenskaper ut fra disse målingene. Forstår man ikke dette så er man en audiofil tulling.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et dyrt netkabel gør dig til en ægte audiofil og at visse mennesker ikke forstår dette og ikke hører forskel bekræfter blot at du er i den virkelig eksklusive klasse. Og hvis nogen kommer i nærheden af at kunne eller ville afsløre din status, kæmper du selvfølgelig imod med alle midler...
    Har aldri tenkt på at en audiofil representerer 'et stilfuldt menneske med klasse...'
    Det må isåfall være i et ytterst lite miljø.
    Andre oppfatter de audiofile som noen raringer, inklusive mange meddebattanter på HiFi Sentralen :p
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I forbindelse med spørsmålet som kom opp her på forumet om høreapparat, så googla jeg litt. Da dukka dette gullkornet opp...
    >>> "My dad has 2 hearing aids, and from what I've heard (I've tried one of them) they sound very clear, and rather bright." <<<

    You seem to come over as someone who is prepared to experiment.

    Could I suggest that you carry out the following experiment - for and with your father.

    I am presuming that your father has a supply of hearing aid batteries. I know that they are not greatly expensive for you to experiment with two of them !!

    Place two new hearing aid batteries in separate plain plastic bags and place them overnight in a deep freezer. When you lift them out, let them return to room temperature very, very slowly (a convenient method is to place them in a towel).

    Get your father to change his current hearing aid batteries to the new (frozen now defrosted) batteries, to listen with these new batteries in as many different places as possible (watching TV, in the kitchen, outside in the garden, in the road with traffic, in the car, shopping in stores etc) and then, after he has experienced those 'sounds', to change the batteries back to the previous (unfrozen) ones.

    I would expect that the 'sound' when using the 'frozen' batteries will still be as good, but much more natural and not what I would call "objectionally bright".
    Johan-Kr
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Det handler vel mer om produktene han velger å omtale, tenker jeg (ref. agenda)
    Jeg synes det er en litt rar påstand å komme med, ihvertfall uten dokumentasjon. Listen over målte produkter har jo blitt ganske omfattende etterhvert og inneholder både dyre produkter som holder mål (!) og som ikke gjør det. Jeg kan ikke så noen systematisk ned- eller oppvurdering av merker eller modeller.

    For morro skyld kjøpte jeg nettopp en DAC som ligger greit an på den listen (ihvertfall i forhold til pris), Schiit Modi 3. Den MÅLER ihvertfall bedre enn en dobbelt så dyr en av samme fabrikat. Den skal primært brukes for å få bedre lyd på en DAB-adapter, så fallhøyden er ikke så stor, men den skal nok prøves på andre ting også :)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.125
    Antall liker
    2.621
    Torget vurderinger
    16
    Jeg snakker om ASR sine tester i allminnelighet, ikke denne konkrete testen.
    ASR velger ut tester som setter et produkt i dårlig lys, uten å belyse betydningen av målingen og fokuserer (og beretter) kun om mangler knyttet til måleresultater. Man ser omtrent helt bort fra andre forhold av betydning (fordi de anses som underordnet).
    Mulig jeg skal sende ham en liste over fabrikanter som lytter til sine produkter i tillegg til å måle.
    Disse virker å være ekstra populære å gå løs på....
    Om dette stemmer, så lurer jeg på hvorfor så mange av produktene han måler kommer så godt ut. Ser du på de ulike rankinglistene han har så er resultatene stort sett helt som forventet. Noen overraskelser er det, men ikke mange.
    1ste plass: Uomtvistelig Målemonster
    2dre plass: Nest beste målemonster
    3dje plass: Tredje beste målemonster
    osv.....
    Hvordan skulle rangeringen ellers vært? Han måler jo ytelse og rangerer etter resultat, men det er provoserende på en eller annen måte?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Det handler vel mer om produktene han velger å omtale, tenker jeg (ref. agenda)
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Amir er guden for enkelte her inne. Greit nok det, men målinger forteller ikke hvordan den enkelte opplever lyden, bare hvordan ett apparat måler. Måler det dårlig, men låter bra, da har en kanskje ikke målt riktig. Eller for å si det på en annen måte, hvordan den enkelte opplever lyden er ofte forskjellig fra hva målingene viser. Har lånt ett målemonster som fikk toppscore hos måleguden, og det var helt grei lydgjengivelse, men langt fra det beste som har vært innom her.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Smaken er som baken, heter det, og her finnes mengder av innlegg hvor man foretrekker komponenter med tildels betydelig grad av forvrenging, - bare den er av riktig "karakter". Eksempler på dette er forsterkere uten motkobling, typ 300B rør o.l. I den grad det finnes en "rørklang", så består enne av et passe innslag av likeordens harmoniske. Det er vel helt greit i seg selv, men målemessig blir slike apprater uomtvistelig dårligere enn mye annet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Det handler vel mer om produktene han velger å omtale, tenker jeg (ref. agenda)
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    Jeg synes han har formulert det helt klart: Noen liker DACer som farger lyden. Det vil selvsagt påvirke målingene. Det er snakk om forskjellige preferanser, ikke om å bli lurt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes han har formulert det helt klart: Noen liker DACer som farger lyden. Det vil selvsagt påvirke målingene. Det er snakk om forskjellige preferanser, ikke om å bli lurt.
    Dette gjelder kun opp til en viss prisklasse, ellers er det freud & rip off over hele linja.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.125
    Antall liker
    2.621
    Torget vurderinger
    16
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Det handler vel mer om produktene han velger å omtale, tenker jeg (ref. agenda)
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    Men han hadde garantert også presentert målingene på TotalDAC og PS Audio Directstream selvom de hadde vært gode. Jeg kan være med på at han noen ganger gnir det litt inn, men dette går jo begge veier. Han er langt mindre ubehøvlet enn for eksempel Michael Fremer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.125
    Antall liker
    2.621
    Torget vurderinger
    16
    Amir er guden for enkelte her inne. Greit nok det, men målinger forteller ikke hvordan den enkelte opplever lyden, bare hvordan ett apparat måler.
    Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det er gjort flere meget seriøse vitenskapelige forsøk når det gjelder objektiv målemessig kvalitet kontra subjektiv opplevd kvalitet og da viser det seg at det er samsvar mellom gode målinger og hva som oppleves som god lyd. Disse forsøkene er riktignok gjort med høyttalere, men parameterne er de samme. Det er bare mye større utslag med høyttalere kontra f.eks en dac.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Har problemer med personen
    Det har jeg forstått ja. Men da er det greit å ikke blande det med sak.

    men det er ikke målingene jeg vil til livs
    Da er det jo dumt at du skriver at målingene hans ikke er troverdige.

    men mer oppfatningen og påstanden om at man vet alt om produktets egenskaper ut fra disse målingene. Forstår man ikke dette så er man en audiofil tulling.
    Men denne oppfatningen og påstanden er jo temmelig godt dokumentert i vitenskaplige tester. Forstår man ikke det så tar man i det minste feil. Mange sliter med å akseptere at de tar feil, og føler seg umiddelbart hengt ut og fremstilt som idioter om noen mener å ha dokumentasjon på noe som strider mot deres oppfatning. Det er ikke det samme som at de faktisk er blitt fremstilt som idioter.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Jeg synes han har formulert det helt klart: Noen liker DACer som farger lyden. Det vil selvsagt påvirke målingene. Det er snakk om forskjellige preferanser, ikke om å bli lurt.
    Dette gjelder kun opp til en viss prisklasse, ellers er det freud & rip off over hele linja.
    Så hvis det betyr at de dyrere merkene påvirker lyden i retning av en profil de vet folk liker, vel vitende om at de påvirker hvordan apparatene måler, betyr det at det er noe galt i det?

    Vi ser da stadig at folk liker den og den høyttaleren fordi den av varm i tonene, har bra trøkk i bassen, osv. Det er ganske opplagt at også disse tingene kan ses i målinger som avvik fra en lineær gjengivelse. Likevel er det ingen som dermed hevder at de har blitt lurt (med mindre produsentene hevder at de ikke gjør det.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Det handler vel mer om produktene han velger å omtale, tenker jeg (ref. agenda)
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    EDGE cd-afspillere fik jo også gode anmeldelser. Det samme gjorde Simmaudio som viste sig at være en denon
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes han har formulert det helt klart: Noen liker DACer som farger lyden. Det vil selvsagt påvirke målingene. Det er snakk om forskjellige preferanser, ikke om å bli lurt.
    Dette gjelder kun opp til en viss prisklasse, ellers er det freud & rip off over hele linja.
    Så hvis det betyr at de dyrere merkene påvirker lyden i retning av en profil de vet folk liker, vel vitende om at de påvirker hvordan apparatene måler, betyr det at det er noe galt i det?
    Nei, enig :)confused:)
    Når jeg snakker om 'freud & rip off over hele linja' så er det gjengivelsen/beskrivelsen på ASR jeg refererer til, ikke min mening.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Men dersom produsentene hadde kunnet sakene sine bedre og produktene oppnådd bedre måleresultater, hadde ikke da også produktene spilt bedre? All forskning på området tilsier at det er slik. Derfor kan jeg ikke forstå annet enn at kritikken er riktig.


    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Jeg ser ikke noen skadefryd her, om det er det du sikter til. Kan det være at du allerede er så irritert når du kommer til konklusjonen at selv en liten smiley er nok til å antenne kruttet?


    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    Om man har betalt 5-10 ganger mer for et produkt enn hva tilsvarende koster på grunn av at produsenten påstår at produktet har egenskaper det beviselig ikke har så er det et faktum at man har blitt lurt.

    Men her er det en rekke psykologiske effekter som kommer inn:

    - Identitetskrise. Man har frivillig valgt produktet og identifiserer seg som et fornuftig og oppegående menneske. Å fremstille seg som et offer allerede fra det øyeblikket man tok valget endrer premisset for hvordan man ser på seg selv i en grad det er vanskelig å forholde seg til.

    - Overbevisningseffekt. En som er overbevist om en sak, og som stilles overfor forskning eller faktaopplysninger som strider mot denne oppfatningen, har typisk en tendens til å bli enda mer overbevist om sitt opprinnelige ståsted.

    - Stockholmssyndromet. Man etablerer tillit til den som har gjort en selv til et offer fordi man i prosessen må forholde seg til vedkommende, og tar etter hvert dennes side med gjensidig sympati.

    - Dunning Kruger-effekten. Jo mindre man vet om en sak, jo mer sikker er man på at man har uttømmende kunnskap om emnet.

    - Elitegruppeeffekt. En med erfaring innen hifi har gjerne også evnen til å høre ørsmå forskjeller. Når man hører forskjell på ting oppleves det gjerne som en bekreftelse på at man behersker dette.

    - Priming. Innen hifi er det veldig mange som bruker retoriske teknikker for å hevde noe. Man sier kanskje ikke at det er en forskjell på A og B, men gjør det klokkeklart at man burde lytte selv og gjøre seg opp en mening. Man skaper dermed en forventning om at det er noe der. Litt som når jeg, idiot som jeg er, spør min yngste datter før skolen: "Hvordan er formen din? Du skjønner, søsteren din har kastet opp flere ganger i natt...".

    - Placebo-effekten. Man vet at det testes noe som burde ha en effekt. Kunnskap om hva som testes kan gjøre det til en sirkel av dobbel bekreftelse.

    - Konvertering. Man har kanskje holdt på med hifi noen år, men får plutselig innblikk i noe nytt. Man vet ikke så mye om dette nye, men tilhengerne er en liten gruppe med svært enige individer som virker usedvanlig opplyste.

    - Identitetsforsterkning. Man har en grunnoppfatning, og for hver gang man gir uttrykk for denne oppfatningen blir den en større og viktigere del av ens egen identitet.

    - Informasjonsvilledning. Man utsettes for informasjon som er av en slik form og karakter at den virker relevant, riktig og fullstendig, selv om informasjonen i seg selv ikke har noen funksjon. For eksempel forklarer man at en kabel "tross alt bare skal lede strøm, og akkurat denne modellen gjør det så og så raskt, med sånne og sånne parametre", så oppfattes det som god og riktig informasjon, men informasjonen sier ikke noe om hvorvidt dette er unike egenskaper, eller hvorvidt de har relevans.

    - Gjengjeldelse. Det er få produkter som i like stor grad lånes ut og testes av hyggelige medentusiaster og forhandlere som nettopp produkter med litt mer tvilsom effekt. Jeg har selv kjøpt signalkabler av en forhandler fordi jeg, etter å ha fått låne 4 ulike sett, følte meg forpliktet til å være litt grei tilbake. Jeg kjøpte da det settet jeg trodde låt best og forsvarte senere dette valget.

    - Forsiktig overbeviselse. Man valses ikke nødvendigvis over av informasjon om tweaks. Man må gjerne lete litt selv, spørre litt osv. Det gjør at man ikke forbinder informasjonskildene med produktet, og effekten av kommunikasjonen blir betydelig mer overbevisende.

    - Eksklusivitet. Et produkt som krever en anstrengelse fra den som er på jakt etter noe, som kanskje ikke er tilgjengelig i større antall, og som også koster relativt mye, vil etablere en effekt av at man har vært heldig eller dyktig som har klart å skaffe seg produktet.

    - Ultimatum. Man setter ulike faktorer opp mot hverandre. For eksempel "så de 10 som hørte dette, de gikk sammen og ble enige om å lyve for å lure alle andre?". Eller "hvis du ikke hører forskjell på A og B så er nok ikke systemet ditt godt nok, eller du er nok ikke en god nok lytter". Altså, man må akseptere et urimelig premiss eller gå med på at påstanden er rett.



    Man kan fortsette slik ganske lenge. Poenget er at man i liten grad kan bruke faktaopplysninger mot disse fenomenene, og at de som rammes av disse fenomenene i utstrakt grad automatisk vil stille spørsmål ved redelighet, hensikt, agenda osv ved en hver form for faktaopplysning og personene som måtte stå bak opplysningene eller dele dem.

    Så hva er det da Amir skal gjøre for at du skal være fornøyd?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Men denne oppfatningen og påstanden er jo temmelig godt dokumentert i vitenskaplige tester. Forstår man ikke det så tar man i det minste feil.
    Det er vel nettopp dette synet som er kjernen til uenigheten.
    Hva da? Er du uenig med forskningen på området? I såfall, kunne du vært litt mer spesifikk på hva du er uenig i?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    14.613
    Sted
    Langesund
    ASR og Amir er en gave til de som er ute etter god lyd. De som baserer lydopplevelsene sine på "gudetro" vil jo naturlig nok mene både det en og det andre om den gjengen:).
    Blir lett for at hjernen jobber på overload for å få ting til å stemme. Noe som skaper en ennå sterkere fantasiverden.

    Sånn har det vært i alle år, og sånn vil det bli i framtiden også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ....
    Har du noengang sett Amir sier ‘actually the new measurement shows that the product parameter measured not bad at all’ eller noe så oppsiktsvekkende som at han tar selvkritikk for noe som helst som han måler eller mener?
    Ja, se for eksempel målingene av Hegel dacen. - Siden du spør.
    Han baserer vel omtalene på produkter han får tilsendt, enten fra forumbrukere eller fra produsenter.
    Mulig du vet noe om hvilke produkter han velger å ikke omtale?
    Eller da han testet et nytt eksemplar av Benchmark DAC3 etter å ha fått noen resultater som ikke stemte med forventningene. Det var neppe for å kunne slakte den, for å si det slik. Oppdateringen ble skrevet inn i åpningsinnlegget med rød tekst for å være mest mulig synlig.
    https://www.audiosciencereview.com/...view-and-measurements-of-benchmark-dac3.3545/
    EDIT: A second loaned unit from Benchmark performed even better. Please see: https://www.audiosciencereview.com/...easurements-of-benchmark-dac3.3545/post-91447
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    Ja, jeg forstår jo at du ikke liker konklusjonen, men hva mener du er feil i målingene eller tolkningen av dem? En "referanse-DAC" til $6899 som spyr ut langt mer forvrengning enn en Chromecast Audio til kr 349 er vel ikke det beste kjøpet hvis man er opptatt av slikt? Burde Amir latt være å teste den eller latt være å publisere målingene fordi noen skryter fælt av den på nett? Kudos til eieren som sendte den inn for kvantitativ testing, forresten.

    https://www.audiosciencereview.com/...f-ps-audio-perfectwave-directstream-dac.9100/
    Our measured THD+N of 0.016% is much better than 0.03% they spec. But before celebrating, we need to consider that this awful performance. When converted to SINAD, we get only 75.5 dB which firmly places the PerfectWave DirectStream DAC at the bottom of the rankings of all DACs tested so far:

    Best Audio DACs Reviewed and Measured 2019.png

    From my rough count, there are 171 DACs in the above graph and DirectStream DAC ranks #10 from the bottom.
    And oh, as you see the cling plastic is still on top of the unit. The unit was just purchased and the owner expressed dissatisfaction with its sound relative to current DAC. He offered to unit to me to test to see if we can find any clues regarding that.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem 31269

    Gjest
    På meg virker det som han tester/måler alt han får tilsendt, enten fra produsenter eller privatpersoner. Dette er feil mener du?
    Man ser det jo ganske tydelig på TotalDAC og PS Audio Directstream testene, eksempelvis.
    Dette er DAC'er som får utmerkede omtaler fra reviews og eiere, men måler suboptimalt i Amir's tester, for å si det forsiktig (slakt).
    Man ser fryden i å motbevise at alle disse har feil, basert på måleresultatene (som er amma fra himmelen).
    Eiere er noen stakkare som har blitt lurt, og man står hardnakket på dette (slik som her inne på HFS).
    Ja, jeg forstår jo at du ikke liker konklusjonen, men hva mener du er feil i målingene eller tolkningen av dem? En "referanse-DAC" til $6899 som spyr ut langt mer forvrengning enn en Chromecast Audio til kr 349 er vel ikke det beste kjøpet hvis man er opptatt av slikt? Burde Amir latt være å teste den eller latt være å publisere målingene fordi noen skryter fælt av den på nett? Kudos til eieren som sendte den inn for kvantitativ testing, forresten.

    https://www.audiosciencereview.com/...f-ps-audio-perfectwave-directstream-dac.9100/
    Our measured THD+N of 0.016% is much better than 0.03% they spec. But before celebrating, we need to consider that this awful performance. When converted to SINAD, we get only 75.5 dB which firmly places the PerfectWave DirectStream DAC at the bottom of the rankings of all DACs tested so far:

    Best Audio DACs Reviewed and Measured 2019.png

    From my rough count, there are 171 DACs in the above graph and DirectStream DAC ranks #10 from the bottom.
    Så vi kan tolke deg dithen at Chromecasten låter bedre enn Directstream dac-en siden den spyr mindre støy - uavhengig av pris?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. For det første er "låter bedre" et nokså subjektivt og upresist begrep. La oss presisere det til "bedre opplevd lydkvalitet for en lytter som ikke titter samtidig med å lytte". Da er det fortsatt mest nærliggende å tro at disse låter likt siden THD+N er på såpass lave nivåer at det kan være uhørbart. Om det er hørbar forskjell eller ikke kommer an på detaljene i spektrumet. Men hvis det er hørbar forskjell mellom disse to tyder det aller meste på at den eventuelle forskjellen går i Chromecast Audios favør.

    Amir mente han kunne høre degradert lydkvalitet på noen spor, så det kan også komme an på musikksmak, evne til å høre den aktuelle typen forvrengning, og sikkert mer.
    I started the testing with my audiophile, audio-show, test tracks. You know, the very well recorded track with lucious detail and "black backgrounds." I immediately noticed lack of detail in PerfectWave DS DAC. It was as if someone just put a barrier between you and the source. Mind you, it was subtle but it was there. I repeated this a few times and while it was not always there with all music, I could spot it on some tracks.

    Next I played some of my bass heaving tracks i use for headphone testing. Here, it was easy to notice that bass impact was softented. But also, highs were exaggerated due to higher distortion. Despite loss of high frequency hearing, I found that accentuation unpleasant. WIth tracks that had lisping issues with female vocals for example, the DS DAC made that a lot worse.
    https://www.audiosciencereview.com/...-of-chromecast-audio-analog-performance.4562/
    There appears to be nothing broken in the design of the Chromecast Audio DAC as long as you use the right software to drive it. While performance falls in the bottom third tier of tested audio products, it gets there without any drama or obvious faults.
    Jeg kjøpte forresten et par Chromecast Audio nå mens de ennå er å få kjøpt. Den ene er plugget inn i DEQX'en på optisk toslink-kabel. Chromecast'en kostet 349 hos Power og Exibel-kabelen kostet 129,90 hos Clas Ohlson. Da bruker jeg den som streamer fra Roon i stedet for min trofaste Logitech Transporter som kastet inn håndkleet tidligere i uken. Jeg skal gjøre litt A/B-tester mellom Chromecast'en og den interne streameren i DEQX HDP-5 når jeg får tid, men i utgangspunktet er det ingen grunn til å tro at det vil være noen som helst forskjell. Målingene viser jo at Chromecast er nokså medioker som DAC, selv om den er langt bedre enn denne DirectStream-saken, mens Chromecast er tilnærmet perfekt som digital kilde sammen med en god DAC som tåler litt jitter. Da er spørsmålet mest om DAC'en i DEQX tåler jitternivået fra en Chromecast eller ikke. Det vil vise seg. Jeg vet fra før at forskjellen i jitternivå mellom en Philips CD-PRO transport (i EC EMC1-UP) og Logitech Transporter var hørbart gjennom DEQX HDP3, og det i Transporterens favør.

    https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tåkefyrsten har kommentert blant annet ASR resultatene. Støre er nok stolt.


    De har også nylig kutta prisen med $3000
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Nei. For det første er "låter bedre" et nokså subjektivt og upresist begrep. La oss presisere det til "bedre opplevd lydkvalitet for en lytter som ikke titter samtidig med å lytte". Da er det fortsatt mest nærliggende å tro at disse låter klin likt siden THD+N er på såpass lave nivåer at det kan være uhørbart. Om det visuelle inntrykket i tillegg er verdt merprisen for "eierglede" etc får være opp til enhver.

    Jeg kjøpte forresten et par Chromecast Audio nå mens de ennå er å få kjøpt. Den ene er plugget inn i DEQX'en på optisk toslink-kabel. Chromecast'en kostet 349 hos Power og Exibel-kabelen kostet 129,90 hos Clas Ohlson. Da bruker jeg den som streamer i stedet for min trofaste Logitech Transporter som kastet inn håndkleet tidligere i uken. Jeg skal gjøre litt A/B-tester mellom Chromecast'en og den interne streameren i DEQX HDP-5 når jeg får tid, men i utgangspunktet er det ingen grunn til å tro at det vil være noen som helst forskjell. Målingene viser jo at Chromecast er nokså medioker som DAC, selv om den er langt bedre enn denne DirectStream-saken, mens Chromecast er tilnærmet perfekt sammen med en god DAC som tåler litt jitter. Da er spørsmålet mest om DAC'en i DEQX tåler jitternivået fra en Chromecast eller ikke. Det vil vise seg. Jeg vet fra før at forskjellen i jitternivå mellom en Philips CD-PRO transport (i EC EMC1-UP) og Logitech Transporter var hørbart gjennom DEQX HDP3, og det i Transporterens favør.

    https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/
    Nei, "bedre opplevd lydkvalitet for en lytter som ikke titter samtidig med å lytte" er ikke en mer presis beskrivelse er jeg redd. Jeg er mest interessert i om den låter bedre uavhengig av om man titter eller ei, men greit nok. Noen lar både synet og prisen påvirke hørselen. Jeg har selv brukt Chromecast med godt resultat tidligere, men den trenger som du sier en bedra DAC som neste ledd i kjeden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, "bedre opplevd lydkvalitet for en lytter som ikke titter samtidig med å lytte" er ikke en mer presis beskrivelse er jeg redd. Jeg er mest interessert i om den låter bedre uavhengig av om man titter eller ei, men greit nok. Noen lar både synet og prisen påvirke hørselen. Jeg har selv brukt Chromecast med godt resultat tidligere, men den trenger som du sier en bedra DAC som neste ledd i kjeden.
    Jeg redigerte innlegget litt, sorry. Det er ingen grunn til å tro at DirectStream låter bedre enn en Chromecast Audio brukt som kombinert streamer og DAC, forutsatt at det er ørene man lytter med, men det er ikke opplagt for meg at det vil være noen hørbar forskjell heller. Det faktum at jeg hamstrer Chromecasts og styrer langt unna PS Audio sier kanskje også litt om hva jeg tror om relativ lydkvalitet på disse.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Jeg er mest interessert i om den låter bedre uavhengig av om man titter eller ei, men greit nok.
    Dersom det låter bedre når man ikke titter, kan vi ikke da slå fast at det også låter eksakt like mye bedre når man titter?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Nei, "bedre opplevd lydkvalitet for en lytter som ikke titter samtidig med å lytte" er ikke en mer presis beskrivelse er jeg redd. Jeg er mest interessert i om den låter bedre uavhengig av om man titter eller ei, men greit nok. Noen lar både synet og prisen påvirke hørselen. Jeg har selv brukt Chromecast med godt resultat tidligere, men den trenger som du sier en bedra DAC som neste ledd i kjeden.
    Jeg redigerte innlegget litt, sorry. Det er ingen grunn til å tro at TotalDAC låter bedre enn en Chromecast Audio brukt som kombinert streamer og DAC, forutsatt at det er ørene man lytter med, men det er ikke opplagt for meg at det vil være noen hørbar forskjell heller. Det faktum at jeg hamstrer Chromecasts og styrer langt unna PS Audio sier kanskje også litt om hva jeg tror om relativ lydkvalitet på disse.
    Litt sånn fritt etter hukommelsen, men var det ikke slik at Chromecast produserer en del jitter, og at den derfor bør kombineres med DAC-er med relativt høy jitter-supression?

    Jeg synes det er litt interessant, og kanskje en smule skremmende, at ulike egenskaper i for eksempel streamere og DAC-er ikke kategoriseres slik at man lettere kan velge ut fra behov. "For eksempel, jeg har en streamer med ultralav jitter, så jeg kan stort sett drite i om DAC-en er god på akkurat dette, for i mitt oppsett vil ikke det i seg selv bety stort."

    Men det sier vel dessverre altfor mye om markedet. Må forresten berømme "tåkefyrsten" for å trekke frem nettopp dette i videoen, at man skal velge etter behov, og at man skal lytte, for de fleste er langt i fra å ha nok teknisk kompetanse til å uten videre kunne slå fast hvilke egenskaper et produkt har, og hvordan de påvirker lyden på ulike måter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt sånn fritt etter hukommelsen, men var det ikke slik at Chromecast produserer en del jitter, og at den derfor bør kombineres med DAC-er med relativt høy jitter-supression?
    Stemmer. Sammen med Roon vil den låte eksakt likt med state of the art på en god DAC, mens det kan bli hørbare jitter-produkter hvis DAC'en er bare Schiit.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et side sprang , - men likevel ... Ord kan bety forskjellige ting på forskjellige språk, men å kalle et audiomerke for Schiit er like morsomt som Hondas nasjonale lansering av bilen som ble til Jazz....
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Et side sprang , - men likevel ... Ord kan bety forskjellige ting på forskjellige språk, men å kalle et audiomerke for Schiit er like morsomt som Hondas nasjonale lansering av bilen som ble til Jazz....
    Du sikter til den som var liten utenpå, men overraskende stor inni?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn