Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672

    Eksempel på noen elementer som har særdeles rigide chassis...

    Vis vedlegget 820765

    Vis vedlegget 820766

    Vis vedlegget 820767

    Vis vedlegget 820771




    Selvfølgelig er dimensjonering av stivhet og styrke her viktig. Ikke bare for å kunne ha minst mulig avstander og toleranser for å øke den elektromotoriske virkningen i magnetfeltet, men også å holde magnetsystemet på plass. Har f. eks sett eksempler på at vekten av magneten under ublide G krefter under transport har fått kurven til deformere, få brudd og feile.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Kjent fenomen. Opplevd det selv ved minst to anledninger. Emballasjemetode er også med og lager trøbbel. Elementer/drivere med stor vekt (forsåvidt alle elementer egentlig) må pakkes "fjærende" for å ta høyde for dropp, slag etc. under transport. Ikke alltid så enkelt når det kan være snakk om flere titalls kg. men absolutt nødvendig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ble tydelivis benyttet "ståltrådspider" i den konstruksjonen.

    Det var vel ikke helt uvanlig å tweake vekk deler av spider opphenget på andre elementene også.
    Det kan vel også svekke stabiliteten for sentrering av spole i magnetgapet.
    Nej hvis det er udført rigtigt så holder det år efter år. D.v.s du finder frem til det rigtige tråd materiale. Mit seneste har holdt år efter år. Steen Duelund selv brugte i tidernes morgen tråde som skulle justeres igen og igen. Det var meget irriterende.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Han ringer jævnligt til mig for at høre hvordan det går.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men sådan er det vel generelt med "Legetøj til voksne mænd"? Bare se på en god full suspension mountainbike. Det er jo ikke unormalt, at de koster 60-70000 kr. Man ville kunne få en nogenlunde god bil uden danske afgifter til den pris.
    En sykkel til den prisen gjør langt større glede en en til 3000,- kontra en kabel. Foresten mine kabler totalt er ikke oppe i den prisen engang.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer, en utrolig kunnskapsrik person. Utgangs punktet for høyttalerne var Ascolta Brennin.
    Slike ht hadde jeg i mange år.
    Før den Hf 275 Helios.
    Bra for sin tid de, men alt for komplisert laget, og tungdrevet. Først når jeg huket på MF 750 de kom litt til sin rett.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    En sykkel til den prisen gjør langt større glede en en til 3000,- kontra en kabel. Foresten mine kabler totalt er ikke oppe i den prisen engang.
    Det er vi ikke uenige om. Men at give det samme for en cykel, som koster det samme som en bil, fortæller jo bare meget om moderne mennesker. Jeg har selv et (for mig) meget dyrt anlæg. Ikke at jeg tror på kabler osv, så burde min ARC ref 5 nok ikke koste over 100.000 på trods af udvikling osv.
    Jeg har også selv en mtb fullsuspension. Her har jeg dog valgt en radon sken trail, da jeg får en cykel med high end dele til under ½ pris af Canondale, GT, Trek osv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mer fra Skjønn Møkk:

    (fint navn på nettbutikken også – Analogue Seduction)


    God lesning!

    SHUN MOOK WESTERN ELECTRIC SPEAKER CABLE
    1653564970147.png

    14 fot, 7800 euro

    Shun Mook Vintage Wire Cables are all made from N.O.S. old western electric cloth insulated wires. As we know modern plastic and synthetic material used to insulated copper wire degrades the sound quality.

    Modern wires are designed to withstand the heat and stress generated in the copper. This makes the power system safer, however, sound wise it is not so good.

    Since the electrical demand of high fidelity cable is very low, we can go back to vintage wires and build various cabling for our needs.

    Their WE wire cables use a very critical fixed length as they found that the length of any cable is most critical. A few microns of change can result in big differences.

    So each cable is micro-tuned by ear-listening. The special lengths they use are:

    Speaker Cables – 14 feet

    Furthermore, all their cables carry an additional (non-connected) tuning wire. It only wraps around the main conductors and use for fine tuning a system when installed. It acts like a coil winding and thus wrapping or unwrapping one turn or half a turn can adjust the sound easily.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Men sådan er det vel generelt med "Legetøj til voksne mænd"? Bare se på en god full suspension mountainbike. Det er jo ikke unormalt, at de koster 60-70000 kr. Man ville kunne få en nogenlunde god bil uden danske afgifter til den pris.
    Bare demperne alene koster fort 20-25K på en god terrengsykkel, og et hjulsett 10K. 50K for en brukbar sykkel går faktisk utrolig fort.
    I norge så er landevei populært for tykke menn over 40, (FFF, førti feit og ferdig) og de har gjerne god økonomi og blåser av fort 80K bare på et hjulsett og havner fort på 120-150k for en sykkel for å spare noen gram her og der, hvert gram på å slanke sykkelen er fort en tusenlapp til slutt. Disse herrene har gjerne en god del gram å gå på selv, skjønner ikke at det er gratis å slanke seg også åler de seg inn i kondom drakt i tillegg og utgjør en stor risiko for seg selv i trafikken ved å knappt kunne sykle. Overvurdere egne ferdigheter er nordmenn utrolig gode til!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Det er vi ikke uenige om. Men at give det samme for en cykel, som koster det samme som en bil, fortæller jo bare meget om moderne mennesker. Jeg har selv et (for mig) meget dyrt anlæg. Ikke at jeg tror på kabler osv, så burde min ARC ref 5 nok ikke koste over 100.000 på trods af udvikling osv.
    Jeg har også selv en mtb fullsuspension. Her har jeg dog valgt en radon sken trail, da jeg får en cykel med high end dele til under ½ pris af Canondale, GT, Trek osv.
    GT, Cannondale, Trek blir sett på som et billigmerker i Norge de siste årene..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Mer fra Skjønn Møkk:

    (fint navn på nettbutikken også – Analogue Seduction)


    God lesning!

    SHUN MOOK WESTERN ELECTRIC SPEAKER CABLE
    Vis vedlegget 820817
    14 fot, 7800 euro

    Shun Mook Vintage Wire Cables are all made from N.O.S. old western electric cloth insulated wires. As we know modern plastic and synthetic material used to insulated copper wire degrades the sound quality.

    Modern wires are designed to withstand the heat and stress generated in the copper. This makes the power system safer, however, sound wise it is not so good.

    Since the electrical demand of high fidelity cable is very low, we can go back to vintage wires and build various cabling for our needs.

    Their WE wire cables use a very critical fixed length as they found that the length of any cable is most critical. A few microns of change can result in big differences.

    So each cable is micro-tuned by ear-listening. The special lengths they use are:

    Speaker Cables – 14 feet

    Furthermore, all their cables carry an additional (non-connected) tuning wire. It only wraps around the main conductors and use for fine tuning a system when installed. It acts like a coil winding and thus wrapping or unwrapping one turn or half a turn can adjust the sound easily.
    Siden de skal tune lengden på kabelen i mikrometer ved hjelp av ørene... Hva gjør de når de kommer til det punktet der de har kuttet av en mikrometer for mye? Og hva slags kabelkutter bruker de for å fjerne en og en mikrometer?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Siden de skal tune lengden på kabelen i mikrometer ved hjelp av ørene... Hva gjør de når de kommer til det punktet der de har kuttet av en mikrometer for mye? Og hva slags kabelkutter bruker de for å fjerne en og en mikrometer?
    Kjøkkenkniv! Eller andre tilgjengelige verktøy på kjøkkenbenken..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Siden de skal tune lengden på kabelen i mikrometer ved hjelp av ørene... Hva gjør de når de kommer til det punktet der de har kuttet av en mikrometer for mye? Og hva slags kabelkutter bruker de for å fjerne en og en mikrometer?
    Ligger nok mange helt ubrukelige lengder der på 13,9999 fot ... Litt rart at ikke tuningstrengen ikke på kabelen ikke klarer å ordne opp i det, da.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Selve kabelen er å få kjøpt som metervare andre steder (f.eks. i Japan) for småpenger.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Jeg bruker Western Electric (jantzen) ht-kabler i mitt anlegg. 800.- for 2x3m. Låter supert. micrometertuning har jeg gjort selv. :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Stoffstrømper og litt eksotisk treverk rundt pluggene drar veldig opp. Og den fintuningen tar sikkert månedsvis.

    Det er så dumt at det er kvalmt, men Skjønn Møkk prøver i alle fall å lure folk på ærlig vis.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Nettingstrømper og stilletplugger gjør susen :LOL: :LOL: Tweak som funker på meg vaffal!!!!!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vet ikke. Synes mye av det er like lite tennende som ei diger Sloggi-truse.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da tar jeg heller arabergardinstoffet til han norske kabelmakeren.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Svindel i ny drakt. Ikke akkurat lydrelatert, men..... .Tidligere het den GetVoltbox. "Øystein Mæland" er den samme profilen også her, har et anna navn på den engelske sia.
    1654099223249.png


    Dr.E
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det med ham Duelund??
    Henviste bare til at herr Duelund var en som gikk sine egne veier, for og få frem god lyden. En utrolig faglig og dyktig person som gikk ut av tiden så alt for tidlig. Bygde selv ett par monitorer han konstruerte i sin tid med 2 stk 6.5 og diskant imellom ikke ulikt det som Gryphon senere gjorde med Mojo høyttaleren.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Henviste bare til at herr Duelund var en som gikk sine egne veier, for og få frem god lyden. En utrolig faglig og dyktig person som gikk ut av tiden så alt for tidlig. Bygde selv ett par monitorer han konstruerte i sin tid med 2 stk 6.5 og diskant imellom ikke ulikt det som Gryphon senere gjorde med Mojo høyttaleren.
    Okay så :)
    Har det bare svært ved at mange nærmest blindt ligger sig op ad en enkelt mening om musik gengivelse.
    Hos mig er musik gengivelsen kun sammensat af mig. Min lyd om man vil.
    At Hr Duelund gik sine egne veje må man bare have respekt for .
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Helt riktig. Hos meg gir jeg blanke F i hva andre måtte mene, jeg har også prøvd ymse tweaks som kabel løftere og sandfylte kabler i sin tid. Men det var den gang da, den tiden er over.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er ekstremt mye name-droping i bransjen. Mange som påstår de kjenner, eller aller helst er nær venn med, omtrent alt av kjente navn i bransjen, og derfor har de selvsagt alltid rett også. Duelund gikk sine egne veier, men de fleste av dem som nevner ham pleier å feilsitere ham eller trekke frem ting han ikke brydde seg nevneverdig om. Interessant nok brukes hans kreasjoner ofte som bevis for at andre som går sine egne veier nødvendigvis tar feil, og det gjør sannelig visstnok de som velger litt mer tradisjonelle løsninger også...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Alltid morsomt med namedropping, spesielt når det er navn man ikke aner hverken hvem det er eller hva den personen har gjort! Og som oftest har jeg ikke veldig interesse av å finne det ut heller, om hun ikke er veldig pen å se på da såklart..

    Som oftest er det jo namedroppinger på tullinger, bare fordi de skiller seg ekstra mye ut. Ikke alltid positivt. Alle vet jo hvem den lokale alkisen på pubben er som alltid urinerer ved disken.
    Alle kjenner apen, men apen kjenner ingen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Duelund gikk nok sine egne veier, og det er godt mulig han gjorde fine ting på sitt felt, men det jeg har lest av skribleriene hans var bare vas.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Teoriene hans om "synchronous" eller "coherent crossovers" er interessante.... BO's konstruksjoner med såkalt "fill-in driver" er vel helt eller delvis basert på dette.... Mine egne høyttalere er også basert på fill-in prinsippet....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Godt mulig det bikket over på et eller annet tidspunkt, for det han skal ha skrevet om elektroner var over mot alternative virkeligheter.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Henviste bare til at herr Duelund var en som gikk sine egne veier, for og få frem god lyden. En utrolig faglig og dyktig person som gikk ut av tiden så alt for tidlig. Bygde selv ett par monitorer han konstruerte i sin tid med 2 stk 6.5 og diskant imellom ikke ulikt det som Gryphon senere gjorde med Mojo høyttaleren.
    Har intet med Duelund å gjøre. Et gammelt prinsip kaldet "d´Appolito". Korrekt utført er det nesten umuligt å gjøre feil.
    Prøv og lese om Meridian M-2 eller M-20 som noen virkelig vellykkede av slagsen ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Teoriene hans om "synchronous" eller "coherent crossovers" er interessante.... BO's konstruksjoner med såkalt "fill-in driver" er vel helt eller delvis basert på dette.... Mine egne høyttalere er også basert på fill-in prinsippet....
    Men kom ikke det prinsippet lenge før herr matematikklærer Duelund?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har intet med Duelund å gjøre. Et gammelt prinsip kaldet "d´Appolito". Korrekt utført er det nesten umuligt å gjøre feil.
    Prøv og lese om Meridian M-2 eller M-20 som noen virkelig vellykkede av slagsen ;)
    Tror ikke verken Duelund sine eller Gryphon sine er delt lavt nok til å fungere etter Joseph d'Appolito sin modell. Tipper derimot Dunlavy var på sporet av noe der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn