Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Hvorfor det? Finnes det en situasjon der psykologien ikke spiller en rolle?
    Det spiller en meget stor rolle. De fleste HiFi nørder vil bare ikke indrømme det. Eller skænker det ikke en tanke
    Vores hjerne manipulerer så meget med os når vi sidder der og skal vurderer lyd :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Det spiller en meget stor rolle. De fleste HiFi nørder vil bare ikke indrømme det. Eller skænker det ikke en tanke
    Vores hjerne manipulerer så meget med os når vi sidder der og skal vurderer lyd :)
    Egentlig tror jeg grunnene til hvorfor man velger å ignorere slike ting er en meget interessant psykologisk studie i seg selv. Den skjuler veldig mye som har med kjøpsbeslutninger og kommunikasjon av produktinformasjon å gjøre. De fleste er gjerne sånn skrudd sammen at når de har kjøpt en vare, eller velger å bruke tid på å teste den, så har de i utgangspunktet et ønske om at dette skal gi dem et resultat de føler har verdi. Noen ganger vil "var det ikke det jeg sa, dette er bare dritt" være det man foretrekker, mens andre ganger vil "se her ja, her har jeg gjort et klokt valg" være klart å foretrekke. Begge deler handler åpenbart om en ganske massiv bekreftelsesbias. For meg som ofte sitter i dager eller uker og finpusser på noe før en prototyp lages og testes så gjelder samme mekanisme. Jeg ønsker ikke å forkaste arbeidet, og jeg ønsker at mine antakelser skal ha en slik verdi at jeg kan bygge videre på dem.

    Skal man være bittelitt seriøs bør man ikke ignorere bekreftelsesbias og samtidig drive med anbefaling av utstyr og løsninger til andre.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    = Ja, jeg er ignorant - og foretrekker å være det o_O .
    Tror ikke du forstod hva jeg ble trøtt av.
    Det handler ikke om å overse psykologiske faktorer knyttet til lytting. Mer om at det meste handler om tvil og skepsis, og veldig lite nysgjerrighet. Evaluerer utstyr over lengre tid før jeg uttaler meg her, nettopp fordi jeg vil minimere usikkerhet om dagsform, tilvenning, innspilling osv, osv.
    Nå skal jeg ha en pause fra forum...
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Tror ikke du forstod hva jeg ble trøtt av.
    Det handler ikke om å overse psykologiske faktorer knyttet til lytting. Mer om at det meste handler om tvil og skepsis, og veldig lite nysgjerrighet. Evaluerer utstyr over lengre tid før jeg uttaler meg her, nettopp fordi jeg vil minimere usikkerhet om dagsform, tilvenning, innspilling osv, osv.
    Nå skal jeg ha en pause fra forum...
    Vanlig hersketeknikk i pseudo-vitenskapens tjeneste dette, hvis man ikke tror på udokumenterte fantastiske påstander så er man ikke nysgjerrig. Det motsatte er sant, de som er skeptiske ønsker ofte å finne ut hvorfor.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Vanlig hersketeknikk i pseudo-vitenskapens tjeneste dette, hvis man ikke tror på udokumenterte fantastiske påstander så er man ikke nysgjerrig. Det motsatte er sant, de som er skeptiske ønsker ofte å finne ut hvorfor.
    Jeg snakker ikke om påstander, men lytteerfaringer. Nysgjerrighet av lytteerfaringer, og til å lytte selv.
    Forresten jeg vet, ingeniøren har forstått det uten å låne øret til produktet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Jeg snakker ikke om påstander, men lytteerfaringer. Nysgjerrighet av lytteerfaringer, og til å lytte selv.
    Forresten jeg vet, ingeniøren har forstått det uten å låne øret til produktet.
    Hvordan kan vi ha denne diskusjonen om det ikke er fordi noen har omsatt sine "erfaringer" i påstander?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lytteerfaringer fra folk som hører store forskjeller på alskens kabler, har null verdi. Egentlig bare et bevis på god fantasi. Kommer ingen vei med det.
    I could have proved all you guys wrong any time men det kommer helt an på hvor presis hardware man har……

    Så langt thou, dyrest er dårligst….. (dagens høyttalerkabelpriser)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Beklager om denne har vært oppe før, men hva i all verden er dette for noe? Jeg som trodde Van den Hul var en sånn noenlunde seriøs produsent.

    The Extender emits a signal which communicates direct with the brain. Limited loudspeakers performance, colored acoustics or even some ear defects are hereby bridged.

    Billig da, rundt 30.000 kr. :p

    https://www.vandenhul.com/product/the-extender/
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Beklager om denne har vært oppe før, men hva i all verden er dette for noe? Jeg som trodde Van den Hul var en sånn noenlunde seriøs produsent.

    The Extender emits a signal which communicates direct with the brain. Limited loudspeakers performance, colored acoustics or even some ear defects are hereby bridged.

    Billig da, rundt 30.000 kr. :p

    https://www.vandenhul.com/product/the-extender/
    Gå på Youtube å søk på Van den Hul så finner du god forklaring på hva det er (y)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg solgte Van Den Hul i 20 år. I starten var det meste forankret i kjent vitenskap, men så så hev han seg på mer "eksotiske" produkter når trådløs overføring begynte å røre på seg og og inntekter sank. Sist jeg traff mannen kom han dragende med dette https://www.vandenhul.com/product/health-ring/. Løpet var ganske solid kjørt da. Det er bare en karbon kabel med en presshylse og krympestrømpe som skal fikse helsen din. Koko.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg solgte Van Den Hul i 20 år. I starten var det meste forankret i kjent vitenskap, men så så hev han seg på mer "eksotiske" produkter når trådløs overføring begynte å røre på seg og og inntekter sank. Sist jeg traff mannen kom han dragende med dette https://www.vandenhul.com/product/health-ring/. Løpet var ganske solid kjørt da. Det er bare en karbon kabel med en presshylse og krympestrømpe som skal fikse helsen din. Koko.
    Løpet er definitivt ikke kjørt , han lager jo Pic-uper i verdensklasse
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Gå på Youtube å søk på Van den Hul så finner du god forklaring på hva det er (y)
    At han ikke forklarer noe som helst på hjemmesiden er nok for meg til å være totalt uinteressert. Og, om den skulle virke er uansett prisen en provokasjon.
    Jeg bruker heller tida og de knappe ressursene jeg har på ting som beviselig fungerer. Det er tydelig at mannen har sett markedet med mange lettlurte og godtroende audiofile. Er man troende, kan presten si hva som helst og folk går på. Tragisk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Jeg solgte Van Den Hul i 20 år. I starten var det meste forankret i kjent vitenskap, men så så hev han seg på mer "eksotiske" produkter når trådløs overføring begynte å røre på seg og og inntekter sank. Sist jeg traff mannen kom han dragende med dette https://www.vandenhul.com/product/health-ring/. Løpet var ganske solid kjørt da. Det er bare en karbon kabel med en presshylse og krympestrømpe som skal fikse helsen din. Koko.
    Den kan kurere whiplash!
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg tenker at moralsk var det kjørt. Pickupene er bra de. Har hatt tre grasshoppere, condor og colibri samt flere mc 1 og 2.Men det frikjenner ikke en produsent når de kommer med engleskole produkter.
    Løpet er definitivt ikke kjørt , han lager jo Pic-uper i verdensklasse
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg tenker at moralsk var det kjørt. Pickupene er bra de. Har hatt tre grasshoppere, condor og colibri samt flere mc 1 og 2.Men det frikjenner ikke en produsent når de kommer med engleskole produkter.
    Ser ikke problemet
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Når en mann sier at han kan bedre akustikkproblemer, stereoperspektiv, whiplash og stress med en ring du putter rundt håndleddet, da synes jeg det burde vrenge seg litt i magen å handle der.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Når en mann sier at han kan bedre akustikkproblemer, stereoperspektiv, whiplash og stress med en ring du putter rundt håndleddet, da synes jeg det burde vrenge seg litt i magen å handle der.
    Å det sier en som er totalt uinteressert
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.829
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Der finns flere typer helseringer som også kan brukes i audiofile sammenhenger…

    261230DC-FE8E-4FB5-87DA-3E32E51616D1.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beklager om denne har vært oppe før, men hva i all verden er dette for noe? Jeg som trodde Van den Hul var en sånn noenlunde seriøs produsent.

    The Extender emits a signal which communicates direct with the brain. Limited loudspeakers performance, colored acoustics or even some ear defects are hereby bridged.

    Billig da, rundt 30.000 kr. :p

    https://www.vandenhul.com/product/the-extender/
    Hmmm, i følge Positive Feedback-artikkelen skal de visstnok fungere ved såkalte «skalare bølger» som overfører signalet direkte fra høyttalerterminalene til hjernen uten å gå veien gjennom høyttalerelementer, lyd i luft, ører og alt det der. Direkte og uforvrengt rett i nøtta. Da burde det fungere å koble bort høyttalerne og fortsatt oppleve musikken uten å forstyrre naboene, og slippe å drasse rundt med hodetelefoner og sånt. Så rart at ikke alle andre har kastet seg over slik banebrytende teknologi. Og bare tenk hva Myndighetene kunne finne på av tankekontroll og subliminal hjernevasking hvis de fikk tak i teknologien bak dette..

     
    Sist redigert:
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Er ikke dette et forum for meninger? Jeg ser av signaturen din at du tilhører menigheten. Du må jo gjerne kjøpe deg et par slike ringer, kanskje det blir enda bedre med en på hver hånd?
    Hvis du ser på Signaturen min så skulle jeg være medlem av mange menigheter, at du prøver på å forestille det som om ringer er av min intresse , noe jeg ikke har diskutert sier vel mere om deg som useriøs og en kverulant
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Hvis du ser på Signaturen min så skulle jeg være medlem av mange menigheter, at du prøver på å forestille det som om ringer er av min intresse , noe jeg ikke har diskutert sier vel mere om deg som useriøs og en kverulant
    Point taken. Prøvde å være morsom.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Dersom du ikke er fornøyd med streamingen din kan det være fordi du ikke har "Blokkert" ledige LAN porter i utstyret ditt. AQ har løsningen.
    Jeg ser for meg en fyr som har jobbet i årevis for å lage noe som er bra og føler seg utkonkurrert av tullinger, så han gir opp og hiver seg med på kjøret.
    "If you can´t beat them, join them"
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Jeg solgte Van Den Hul i 20 år. I starten var det meste forankret i kjent vitenskap, men så så hev han seg på mer "eksotiske" produkter når trådløs overføring begynte å røre på seg og og inntekter sank. Sist jeg traff mannen kom han dragende med dette https://www.vandenhul.com/product/health-ring/. Løpet var ganske solid kjørt da. Det er bare en karbon kabel med en presshylse og krympestrømpe som skal fikse helsen din. Koko.
    Jeg så ham i et par videoer hvor han deltar på seminar og bygger pick-upper. Etter å ha sett fyren klistre med superlim og hyllevare komponenter skyr jeg nå alt av 'custom' PU og forholder meg kun til større produsenter med QC. Disse PU han klistrer samme må jo låte omtrent like forskjellig hver enkelt av dem som hva som helst konstruksjonsprinsipp og modellenavn han må finne på å selge dem under. Mest av alt lignet seminarene som et fluefiske-kurs ;)


    Noe år tilbake leste jeg at mail-spam var basert på et kostnadsprinsipp hvor man beregnet at 1 mottager av 5 millioner mottagere åpnet den uønskede reklamen. Det er vel et par haifai produkter som jobber etter lignende prinsipper.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror fort du kan bli rimelig kraftig skremt, hvis du fortsetter å grave i hva som ligger bak begrepet "custom made"..... forresten så brukes det idag også mye superlim i romfartsindustrien og annen industriproduksjon....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn