Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer FinnM, absolutt ikke det valget jeg trodde, men leser jo hva du skriver/opplever;)
    Da kom du deg forbi SF denne gangen åsså da:cool:.....ja ja men du vet...en dag er du der du også:D

    gismo
    Takker Gismo!:)
    Kom meg forbi og forbi... Ja, det var vel nettopp det jeg gjorde... Var innom Soundgarden i dag og der stod jammen et par SF og sperret veien frem til disken - plassert midt på gulvet! :mad:;)
    Men jeg kom meg forbi... :)

    Sonus Faber er bra saker det, husker ennå en sjelsettende opplevelse rundt 1994 på Akers Mic i Oslo: Sonus Faber Minima Amator oppkoblet på Tandbergutstyr.....meget bra! 8)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer!
    Gleder meg til bilder, og flere inntrykk? :)

    Mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye, de blir vel værende en mnd eller to 8)
    Ja, det har vært litt vel mye siste månedene, du har rett i det... ;)
    Det fikk meg til å tenke.... Hvor mange høyttalere har vært innom siden audiofilien tok av for 23 år siden?
    Tjaaaa.. Jeg nevner i fleng (i kronologisk rekkefølge):

    KEF Q60
    Dynaudio Special One
    B&W 805
    Dynaudio Contour 1,1
    Totem Model 1 Signature
    Avalon Avatar
    Avalon Eclipse
    Dali Helicon 400
    Dali Euphonia MS4
    Dynaudio Contour S1,4
    Marten Getz
    JBL Array 800


    Litt statistikk:
    12 stk på 23 år, Dvs et snitt på litt under to år.
    Lengst i stua: Dali Euphonia MS4 og Dynaudio Contour 1,1 - begge 5 år.
    Den tvilsomme æren med å ryke raskest ut døren har altså: Marten Getz - 2 måneder.;)
    Jøss, fire ganger så mange par, som det jeg har hatt i hus....

    Gratulerer med nye ht.
    Som noen nevnte - den så jeg ikke komme.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du liker godt etter på antall Finn, men mye kvalitet her... Gratulerer med artige høyttalere....Og gratulerer med horn :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    63.302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter disse sjokkerende uttalelsene er du nå svartelistet fra Marten tråden ;) Gratulerer med nye høyttalere! Gleder meg til nye synspunkt og bilder når nyinvesteringen er på plass.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Grattis m ny hiend ht !


    et spørsmål; mener du skreiv innledningsvis at problema var fra 60Hz og oppover i nedre mellomtone.

    Array 800 har vanlig dynamisk bass til 1000Hz, men hornet er det som ser ut til å gjøre susen.
    Har du en liten presisering til gamle Huldra, som nok tar seg en tur på Lydhagen og hører de. ( har hørt mye lovord. Rocka Highend sies det )
    btw har vært på ekspedisjon til Bærum m mine Eximus S1, låt veldig bra og feit bass på Django, med Cary rørpre)

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med en veldig morsom høyttaler :)
    Hvis de kom fra Soundgarden Forus er det kanskje de jeg byttet inn for en 14dagers tid siden, de er i såfall lite brukt og som nye.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.656
    Antall liker
    32.619
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer FinnM, absolutt ikke det valget jeg trodde, men leser jo hva du skriver/opplever;)
    Da kom du deg forbi SF denne gangen åsså da:cool:.....ja ja men du vet...en dag er du der du også:D

    gismo
    Takker Gismo!:)
    Kom meg forbi og forbi... Ja, det var vel nettopp det jeg gjorde... Var innom Soundgarden i dag og der stod jammen et par SF og sperret veien frem til disken - plassert midt på gulvet! :mad:;)
    Men jeg kom meg forbi... :)

    Sonus Faber er bra saker det, husker ennå en sjelsettende opplevelse rundt 1994 på Akers Mic i Oslo: Sonus Faber Minima Amator oppkoblet på Tandbergutstyr.....meget bra! 8)
    Ja da er det itte håp da Finn, i denne omgangen skjønner je, når dom til og med hadde satt dem frem på gulvet og i veien for deg......:cool:
    Men...en dag...en dag;);)

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med nye ht.
    Som noen nevnte - den så jeg ikke komme.
    Nei, kanskje ikke Emotikon......
    Men hvis du husker tilbake til da du var innom og hørte på anlegget for et par år siden så kommenterte du cellen som stod ved siden av anlegget; du spurte om det var tilfeldig at den stod der; for anlegget var god på nettopp cello.

    Det er nemlig en ting som er meget viktig for meg, at cello låter bra og har nok tyngde.
    Dermed er en høyttaler som Marten Getz direkte utelukket.
    Getz er noe for lett i dette området men har derimot ok tyngde lenger ned.


    Når det gjelder JBL så har jeg vel hatt sansen for de lenge.
    Husker at jeg som 17 åring var innom Boahs hifi i Ålesund. Rett foran inngangsdøren stod et par 4-veis JBL til nærmere 9 tusen Kr.
    Mye penger det for en student tilbake i 1979, men det var drømmen så jeg spurte innehaveren om å få høre på de.
    Han såg surt på meg, skrudde på anlegget, vel å merke med feil musikk og alt for høyt, og gikk demonstrativt bort, sa klart og tydelig ifra med sin kroppsholdning om at dette hadde jeg ikke råd til.... :(
    Jeg gikk aldri mer innom Boahs Hifi men drømmen om JBL levde videre....
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Grattis m ny hiend ht !


    et spørsmål; mener du skreiv innledningsvis at problema var fra 60Hz og oppover i nedre mellomtone.

    Array 800 har vanlig dynamisk bass til 1000Hz, men hornet er det som ser ut til å gjøre susen.
    Har du en liten presisering til gamle Huldra, som nok tar seg en tur på Lydhagen og hører de. ( har hørt mye lovord. Rocka Highend sies det )
    btw har vært på ekspedisjon til Bærum m mine Eximus S1, låt veldig bra og feit bass på Django, med Cary rørpre)

    mvh
    Dette handler om fire ting på en gang:

    - Frekvensrespons: som jeg skrev i innlegget over får ikke instrument som cello og bass nok nok tyngde. Uten at jeg har målt dette nøye føler jeg at dette handler om området fra 50-60Hz opp til 200-250Hz. Lenger ned tar Getz dette igjen, men for at øret skal høre lyd rundt 30-40Hz må man spille høyt. Dermed ble det til at jeg stadig vekk skrudde alt for høyt opp noe som ble kommentert av min kjære: hvorfor spillet du så høyt? er du blitt tunghørt?
    Getz passer derfor best i et mindre rom eller å bli plassert slik at vegg(er) kan gi et tillegg i det nevnte området.
    Lenger opp i frekvens er JBL noe snill i overgangen mellomtone/diskant, mens Getz er den rake motsetning.

    - Spredning: Horn har en spredningskarakteristikk som jeg har en mistanke passer mitt rom bedre. Mindre refleksjoner fra vegger gir bedre romfølelse og dynamikk. Føler lyden ble sløret og ikke nådde frem til lytteposisjon, ble druknet av indirekte lyd. Kunne kompensere for dette ved å dra Getz enda lenger frem på gulvet. Passe var omtrent 150cm fra bakvegg, men da var alle minner om bass borte....

    - Følsomhet: Getz har en følsomhet på 86dB/4ohm. Array 800 leverer 89dB/8 ohm.
    I et rom på 50 kvm og en lytteavstand på 5-6 meter møter tilogmed darTZeel sine grenser. Displayet viser -12dB når man spiller normalt høyt. Array gir darTZeel bedre vilkår i mitt store rom, den spiller ca 6dB høyere ved samme wattstyrke.

    - Dynamikk: JBL har en litt annen fokus enn Getz. Med Getz blir fokus lagt på mikrodetaljer, i sammenligning med JBL kan det virke litt stramt.... Det pussige er at JBL spiller like detaljert, men fokus blir lagt på makrodynamikk og raushet. Faktisk dukker andre detaljer frem hos JBL, detaljer jeg ikke har hørt før. Dette ble klart og tydelig demonstrert med siste plata jeg spilte i går kveld: Waterboys: Universal hall. Glimrende plate! Visste ikke at den var så god! Masser av dynamikk og følelse.
    Eneste plate som JBL til nå ikke har fått skikkelig tak i er Natalie Merchant: Tigerlilly. Den kan virke litt ullen... Pussig greie....
    Men alt annet låter meget bra og til tider mye mer underholdende enn før: 70-talls rock (PinkFloyd var ikke helt bra på Getz faktisk), opera, rock, jazz... You name it!

    Hvis jeg skulle prøve en annen Marten måtte det bli Django XL. Men etter masse sms-er til forhandler (telefon var bortimot umulig) ble det plutselig svært vanskelig. Og uansett: den ville bare oppfylle 2 av de 4 ovennevnte parametre uansett.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Har du noen målinger av rommet ?
    Ja, Miles: i følge enkelte innbitte Marten tilhengere så burde jeg vel ha målt rommet - og kanskje også hodet..;)

    Nei, for å være alvorlig:
    Dette er ei stue med sine klare begrensninger, jeg har skrevet før om dette.
    Det er nå et stort karnappvindu bak lytteposisjon som bidrar både positivt og negativt. Men som man skjønner er alle mulige akustikktiltak utenkelig, dette er ei stue og ikke noe dedikert lydrom.
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med en veldig morsom høyttaler :)
    Hvis de kom fra Soundgarden Forus er det kanskje de jeg byttet inn for en 14dagers tid siden, de er i såfall lite brukt og som nye.
    Takker!
    Det er nok ikke dine, nei....
    Ser at det nå har kommet en salgsannonse fra Soundgarden Forus.....


    Yesss! Jeg har passert 1200 innlegg! Jeg er oppgradert til
    HiFi Freak!
    8)
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Gratulerer m. status Hifi Freak;), og m. nye h.t.;).


    mvh
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.520
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en spennende utvikling FinnM, og JBL er så vidt jeg forstår en helt annen vei på HiFi-stien.
    Det er mange veier å gå, og en hver må finne sin.

    Har nå spilt alle platene jeg kjøpte av deg, og har ingenting og klage på mht den handelen.:)
    Særlig er jeg fornøyd med å ha Lanois Acadie på vinyl i hus.

    Må gi en liten kommentar til innlegg du har over:
    For meg, er det mye viktigere at Natalie Merchant høres riktig ut,-enn cello!;).
    (-men, ja takk, begge deler...)

    Mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.656
    Antall liker
    32.619
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    JBL

    @ FinnM og oct....

    Ja ja, sånn er det virkelige liv....så nå skær vi lissom slite med at dere to "rotter dere sammen" nå da....:cool::cool:

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det var en spennende utvikling FinnM, og JBL er så vidt jeg forstår en helt annen vei på HiFi-stien.
    Det er mange veier å gå, og en hver må finne sin.

    Har nå spilt alle platene jeg kjøpte av deg, og har ingenting og klage på mht den handelen.:)
    Særlig er jeg fornøyd med å ha Lanois Acadie på vinyl i hus.

    Må gi en liten kommentar til innlegg du har over:
    For meg, er det mye viktigere at Natalie Merchant høres riktig ut,-enn cello!;).
    (-men, ja takk, begge deler...)

    Mvh
    Det høres bra ut Blues'! :)
    Daniel Lanois er en meget viktig plate det, husker Bjørn Eidsvåg fortalte at han og mr Øverleir (av meg betraktet som norges beste gitarist) var på "studietur" til USA for å gå på konsert...

    Når det gjelder valg av høyttalere så er det mange veier til Rom, jeg er ihvertfall glad at jeg nå satte foten ned og tok et nytt veivalg.

    Natalie er viktig og skal vel få skikk på henne også, men cello er viktigere.
    Ikke bare handler det om å ha et fundament i musikken, men det handler jo om Lorreena McKennitt!!
    Og hun skal det ikke kompromisses med!!!!!! :)
    loreena.jpg


    Forresten så har akkurat Lorreena McKennitt gitt ut ny plate. Fåes som CD/LP og som nedlasting fra hennes hjemmeside:
    The Official Website of Loreena McKennitt - Quinlan Road
    Jeg bestilte den både på CD og også på LP siden de første eksemplarene blir signert... :cool:
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ingen "sammenrotting":cool:. Mer tilfeldighetenes spill. Hadde jo selv tenkt på Avalon, som Finn har hatt tidligere. Lar dette bero. JBL´ene er faktisk meget gode på de fleste parametre. Og f.ø. de eldste komponentene i eget anlegg. Har hatt dem i 5 el.6 år. Slo "knock out" på B&W 803.D.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Tillater meg å poste et "skalafoto". JBL & Epos M. 5:

    Epos. M. 5 001.jpg
    eposene er f.ø. glimrende i et annet oppsett, m. Cambridge Azur 740.


    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    image.jpg


    LM klubben er sterkt til stede. Det er bare det at noen våkner til liv litt vel sent på kvelden....
    Måtte ta 15 min med Åge Kvalbein til ære for deg og dine nye høyttalere. Gratulerer. Morsomt å se dine valg. Prospect i hornalliansen?
    Koser meg i kveld med div Clannad og stemmen til Moya (Maire) Brennan. Blir aldri lei hennes utrolig vakre stemme eller musikk.
    Så du nevnte Øverleir i et annet innlegg. Helt enig med deg. Stor gitarist. Glemmer aldri en Bremnes konsert jeg var på og han fikk lov å utfolde seg. Stort

    Mvh
    RBN
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 240547

    LM klubben er sterkt til stede. Det er bare det at noen våkner til liv litt vel sent på kvelden....
    Måtte ta 15 min med Åge Kvalbein til ære for deg og dine nye høyttalere. Gratulerer. Morsomt å se dine valg. Prospect i hornalliansen?
    Koser meg i kveld med div Clannad og stemmen til Moya (Maire) Brennan. Blir aldri lei hennes utrolig vakre stemme eller musikk.
    Så du nevnte Øverleir i et annet innlegg. Helt enig med deg. Stor gitarist. Glemmer aldri en Bremnes konsert jeg var på og han fikk lov å utfolde seg. Stort

    Mvh
    RBN
    Bjørn Eidsvåg er fast gjenganger i Ålesund i begynnelsen av desember - to til tre konserter hver gang.
    Jeg har vel vært på til sammen 3 eller 4 konserter, går stort sett for å høre mr Børge Petersen Øverleir.
    Husker første gang, det var i Ålesund kirke: midt ute i konserten tar Børge skikkelig av på en solo - etter hvert får Eidsvågen et ganske så bekymret uttrykk i ansiktet - det er tross alt en kirkekonsert... ;)

    Ps: Flott bilde!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte mest på at JJ var mer i metallgata enn cello street ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hehee... jeg hører på mer enn dere vet vaffal.. hehe.. skiva ble utgitt i 5000 x worldwide... kjekt og ha tenkte jeg :p
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hørte jeg noen høye bud... ?

    ;-)
    Jeg har en forseglet LP stående på hylla selv. Mest til pynt.

    Jeg spiller helst CD.....:rolleyes:
    Har funnet ut at skal jeg få like god lyd på LP som jeg har på CD så blir det dyrt, minst 50-60 tusen.
    Og kanskje det heller ikke er nok....
    I tillegg har jeg 800 CD'er som må erstattes med vinyl.
    For det tredje blir det alt styret med platevask for å hindre knitring, justering av spiller osv....
    Nei, jeg vokste opp med LP'er men nostalgien er ikke det lenger, den ble drept da jeg hadde Avid stående i over to år. Den ble mindre og mindre brukt, hvorfor skulle jeg bruke den når samme plate på CD låt bedre på alle måter: mer oppløst og dynamisk?

    Samtidig er jeg en musikksamler så det å gå over til nedlasting er noe jeg ser mørkt på.
    Når jeg betaler vil jeg ha noe fysisk å holde i hånden.
    Grøsser med tanken på at fremtiden nok vil bli det å abonnere på musikk.
    Det å sitte med et dyrt anlegg som ikke kan brukes til noe hvis man ikke betaler abonnementet....
    Den dagen alle CD'er er borte og man får bukt med piratkopiering på nett, da kan de høye herrer bare skru opp prisen på abonnementet....

    Det er nok slik de med penger og makt ser for seg fremtiden, det er bare å se innenfor data: Jeg har kjøpt bilderedigeringsprogrammet Photoshop. Pris Kr 8 tusen. Den nye versjonen kan derimot ikke kjøpes, det må abonneres på. Men det har vekket stor motstand heldigvis, men om det nytter..... :p
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Selv har jeg vært på samme banehalvdel som deg, men må innrømme at jeg har snudd. Samlingen gjør jeg nå på vinyl og så betaler jeg 199,- for ca 20 millioner låter på WiMP HiFi. (Har Rega for å unngå alt dette fiklet med vinyljusteringer, set'n'forget)
    PM Audio la nettopp ut at de selger siste skiva til Theessink, til 169,- på CD. Da var det bare 30,- igen til WiMP HiFi har betalt seg selv denne mnd også.
    (Egentlig har det jo selvsagt gjort det for lenge siden, mange fine skiver som er utgitt)

    For meg en ikke vinyl fravær av knitring og "bedre lyd" enn digitalt. Det er en annen måte å spille skiver på, en nostalgitripp om du vil. Å ha den fysiske platen som ble kjøpt i det herrens år The Wall kom ut, f.eks og kjenne historien om han som kjøpte den betyr mye.

    Jeg ser abonnementet i forhold til hva jeg ville brukt av penger på fysiske objekter. Ta f.eks ditt 8.000,- produkt. Hvor lenge varer det? Summen delt på antall mnd og du har hva som det vil koste deg å være oppdatert på siste versjon. Tenk om vi kunne betalt x antall tusen pr mnd hos hifi-pusheren og bare byttet utstyr løpende!! :D

    Bare litt annet syn på saken, ikke noe overtalelsespost, moro at vi er forskjellige. God helg.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Selv har jeg vært på samme banehalvdel som deg, men må innrømme at jeg har snudd. Samlingen gjør jeg nå på vinyl og så betaler jeg 199,- for ca 20 millioner låter på WiMP HiFi. (Har Rega for å unngå alt dette fiklet med vinyljusteringer, set'n'forget)
    PM Audio la nettopp ut at de selger siste skiva til Theessink, til 169,- på CD. Da var det bare 30,- igen til WiMP HiFi har betalt seg selv denne mnd også.
    (Egentlig har det jo selvsagt gjort det for lenge siden, mange fine skiver som er utgitt)

    For meg en ikke vinyl fravær av knitring og "bedre lyd" enn digitalt. Det er en annen måte å spille skiver på, en nostalgitripp om du vil. Å ha den fysiske platen som ble kjøpt i det herrens år The Wall kom ut, f.eks og kjenne historien om han som kjøpte den betyr mye.

    Jeg ser abonnementet i forhold til hva jeg ville brukt av penger på fysiske objekter. Ta f.eks ditt 8.000,- produkt. Hvor lenge varer det? Summen delt på antall mnd og du har hva som det vil koste deg å være oppdatert på siste versjon. Tenk om vi kunne betalt x antall tusen pr mnd hos hifi-pusheren og bare byttet utstyr løpende!! :D

    Bare litt annet syn på saken, ikke noe overtalelsespost, moro at vi er forskjellige. God helg.
    Selvfølgelig skal du få lov å si meningen din RoDa! :)
    De fleste er nok også enige med deg. Det er vel derfor jeg skriver det jeg skriver, også for å få folk til å tenke seg litt om....

    Jeg kjøpte faktisk The Wall første mandagen den ble lagt ut for salg.
    Jeg skulket de to siste timene for å springe ned til sentrum for å kjøpe før skolene sluttet og den ble utsolgt.
    Jeg betalte kr 79 for en dobbel LP. De ble raskt utsolgt, de hadde ikke tatt inn så mange, og neste gang de fikk inn plata hadde den blitt så populær at de satte opp prisen til kr 110.
    "The Wall" ble solgt sammen med resten av samlingen i 1990. En feil selvsagt, men nå er ikke nostalgien ved LP-formatet der lenger og det er helt greit.
    For meg handler det ikke om nostalgi men om å få best mulig lyd kombinert med at jeg vil ha et fysisk format der man har et cover med info om musikere og låter osv.
    Jeg er også lei av systemskifte og markedskreftenes ønske om å stadig hoppe over på noe nytt for at de skal tjene penger.
    Jobbet med data i 16 år og ble til slutt dritt lei av denne stadige "oppgraderingen", at det stadig kom noe nytt som de mente var bedre. Egentlig vil de jo bare selge. Det er også grunnen til at en bærbar PC ikke varer mer enn 2-3 år før den klikker og ikke lønner seg å reparere. Planlagt dårlig levetid, har du sett det programmet på TV? Meget beleilig for de som vil selge. Og hvorfor i huleste skal vi kjøpe Windows 8 istedet for 7....?

    Unge i dag velger nedlasting fordi de da slipper å bygge opp en stor og dyr CD-samling, det er meget forståelig.
    Men for meg som har samlingen har jeg BÅDE godfølelsen som du har med LP og bedre lyd enn både LP og nedlasting! ;)
    I tillegg har jeg IPOD i bilen, men har fjernet den beste musikken fra den da det ikke helt ble det samme... men kjøper noen enkeltmelodier i ny og ne, gjerne noe lett fordøyelig! :)
    Vet at jeg er ganske så mye mot strømmen, de fleste er uenige, det kryr jo av annonser der folk selger CD'ene sine.
    Men å selge CD-samlingen min på over 800 titler - nei, det blir ikke aktuelt, den holder jeg høyere enn anlegget!
    Og om noen år blir CD nostalgi og på moten igjen, bare vent og se! ;)

    God helg!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja takk, begge deler sier nå jeg.

    Vinyl som ble innkjøpt fra midt på syttitallet står fortsatt i hylla. Å selge disse patene er utenkelig. Blir ikke mye spilt, men når nostalgien siger på er det kjekt å dykke inn i samlinga og plukke en godbit eller to.

    Hele cd samlingen er rippet inn på 3 harddisker, der to av diskene er backup. Det å kunne sitte i gostolen og surfe igjennom hele musiksamlingen er utrolig deilig. Spiller ofte musikk som jeg kanskje ikke ville gjort ellers fordi det er så lett å ubevisst komme over musikk som en ikke har tenkt over at en har der og da. Å selge cd samlingen er imidlertid ikke uaktuelt fordi det å fysisk ha den tilgjengelig gir en god følelse som en harddisk ikke kan måle seg med. Der er vi enige Finn Magne :)

    Dessuten er pc basert avspilling via en toppklasse dac blitt så bra at de fleste cd spillere blir parkert. Ikke minst med tanke på pris.

    Ellers regner jeg med at Jbl fungerer bra ?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.656
    Antall liker
    32.619
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    @RoDa og FinnM.

    Gode og gjennom tenkte argumenter fra dere begge:)
    Også så fint at vi lever sammen her inne i vårt fargerike fellesskap med forskjellige
    synspunkter, ønsker og preferanser om både lyd, hvor lyden kommer fra og hvordan vi lagrer denne;)
    Går igjen hos dere begge (LP vs CD) et ønske om å "ha noe igjen...noe fysisk å ta på", dette var også min "dørstokk" å komme over gutter!
    For da jeg valgte å lagre all musikken min "usynlig og ikke fysisk" så ble det litt rart den første tiden, hmm....en hule bare med elektronikk og høytalere lissom:cool:
    Men som den relativt "åpne ungdommen" jeg er, for forandringer og utvikling, kom jeg over dette også:cool::cool:
    Så da er en "tredje type" musikk/hifi entusiast representert i din flotte tråd FinnM:)
    Ha en flott dag!

    gismo

    Edit: ...det eneste fysiske og håndfaste je har nå er min kjære..:D
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kun strømming er musikk-hobbyens svar på ADHD. Hoppe fra sang til sang, uten tid,evner eller forståelse for å nyte i dybden...Ert, ert Roda... ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Gratulerer med nye Høyttalere Finn M:) Fint at det stemte brubart med ommøbleringen. Disse blir nok mere retnings bestemmt enn Marten Getz 2? Du får biampe med ennå en DarTZeel hvis det kniper på effekten;). De tåler det disse JBL Array800. En spennende serie dette. En 8 tommer fra JBL er ikke å kjimse av. Så er prisforskjellen mellom Array 800 og 1000 sånn ca 20k for en 10 tommer og litt større kabinett. En lurt valg du har gjort her. Da får man litt tid og ro for en stund før man går til neste skritt. Jeg spiller på Cd spilleren for det meste, men streaming har blitt veldig bra etter hvert. Merket stor forskjell når jeg fikk ny USB DAC. Det ble et helt annet lydbilde. Så nå hører jeg mere på klassisk også. Har lyttet til fiolin eneren David Oistrach i det siste. Da spesielt Beethoven Romanse nr 1 & 2. Her får man hele klangregisteret på dette instrumentet. En fantastisk innspilling med Royal Philharmonic (Deutsche Grammophon), hvis du lytter litt på klassisk også.
    Har ikke kjøp utstyr i Ålesund på lenge. Det var når jeg kjøpte disse AR MST hos Pioneer forhandleren Per Slinning:). Nå er det vel Soundgarden og Hifi klubben som finnes i byen. Har en kammerat som skal bytte høyttalere nå, han farter ofte på sunnmøre. Da får han sikkert hørt JBL Array serien hos Soundgarden? mvh Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn