Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fra linken din;

    De norske bankene viser ifølge sentralbanken til hvitvaskingsregelverket som bakgrunn for at de er mer restriktive.

    Det skal også være problemer med å få vekslet danske og svenske sedler utenfor Skandinavia.

    Den svenske sentralbanken varslet tidligere denne uken om problemer med å veksle inn svenske sedler utenlands.
    Har hvitvaskingsreglerverket endret seg? Eller er det noe med at krona er i fritt fall?
    Dersom ikke bankene vil kjøpe tilbake blir de som vekslet sittende med valuta som taper seg. Nå tar jo ofte valutavekslere ganske god margin, men jeg kan jo forstå at man ikke ønsker å ta den risikoen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.981
    Antall liker
    6.200
    Norges bank selger 1,3 milliarder kroner mot utenlandsk valuta hver dag. Det er en av grunnene til at krona svekkes.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og hvem kjøper denne valutaen? Det er vel oljeselskapene som betaler til staten i nok som igjen veksler det til euro for å plassere i utland. Men først tar de en andel nok og bruker på statsbudsjettet så den delen som er igjen for å veksle til euro er mindre enn det som ble vekslet inn for å betale til staten
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går i to trinn: Oljeselskapene selger i dollar og veksler til kroner for å betale skatt. Deretter veksles innskudd til Oljefondet til utenlandsk valuta for å kjøpe aksjer, obligasjoner, eiendom, etc. Det er en tidsforsinkelse der, men over tid bør effekten bli nokså utjevnet, som du sier med en viss skjevhet med mer penger inn enn ut. Nå ser vi nok fortsatt etterslengere av en periode med veldig høye oljepriser og netto mer kjøp av utenlandsk valuta pr uke enn det som veksles motsatt vei på dagens priser.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.413
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Har hvitvaskingsreglerverket endret seg? Eller er det noe med at krona er i fritt fall?
    Dersom ikke bankene vil kjøpe tilbake blir de som vekslet sittende med valuta som taper seg.
    Eg trur det er eit ganske marginalt problem som ikkje (berre) er direkte kopla til kronekursen. Som eg skreiv, kven tek med seg norske kontantar til utlandet for å veksla dei inn i til euro? Det kan sjølvsagt vera eit problem for folk som vekslar til seg NOK for å bruka her og vil veksla tilbake resten av feriekassa når dei kjem heim.

    Eg trur det med kvitvasking er reelt, for ein halvshady vekslingsbusiness må vera ideelt til å kvitvaska i.

    Så har du sikkert poenget at desse vekslingskontora er litt uroleg for kursfall på NOK og SEK, men det forklarar ikkje at DKK har same problemet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok ikke et stort problem
    Men si det er noen nye hvitvaskingsregler da, gjennom regelverket har man fjernet mye av attraktiviteten til kontanter og tvinger folk inn et system.
    Det skjer jo det samme innenlands også
    Hva gjør vi når ikke bankkort er sikkert nok, skal vi begynne med biometri da?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.413
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Det er nok ikke et stort problem
    Men si det er noen nye hvitvaskingsregler da, gjennom regelverket har man fjernet mye av attraktiviteten til kontanter og tvinger folk inn et system.
    Det skjer jo det samme innenlands også
    Eg trur kvitvaskingsreglane er kontinuerleg work-in-progress. Eg tykkjer iallfall at eg støtt og stadig må lova at eg ikkje kjenner korkje mafia eller terroristar. Men etter det eg har sett, er dei særleg retta mot pengeoverføring over landegrensene.

    Hva gjør vi når ikke bankkort er sikkert nok, skal vi begynne med biometri da?
    Det er heilt openbert ein konflikt mellom interessa av å kunne betala heilt anonymt og det å spora kvitvasking og svart økonomi. Trur kanskje den konflikten er uløyseleg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, poenget er jo å vite at en person faktisk er den vedkommende utgir seg for å være, så biometri kan være en fornuftig løsning i enkelte tilfeller. Som den gangen funksjonæren i bank eller postkontor kunne krysse av i en rute merket «kjent» blant alternativene for legitimasjon. Det var biometri, versjon 1.0.

    Anekdote: Jeg skulle sette inn en sum svenske kontanter på min svenske bankkonto som er opprettet i mitt svenske personnummer. Kontoen hadde blitt opprettet for en del år siden under mindre strenge regler. Det kontantinnskuddet tente en del hvitvaskingslamper, spesielt når jeg ikke kunne vise frem godkjent legitimasjon som matchet personnummeret. Står jo ikke i det norske passet, som er eneste godkjente legitimasjon for nordmenn utenlands (inntil man får skaffet seg et nasjonalt ID-kort). Etter hvert kunne jeg legge frem tinglysningsbevis på eiendom i Sverige, registrert i mitt navn med mitt svenske personnummer. Da falt ting plutselig på plass, siden man kunne se en kjede av offentlige dokumenter som linket fra navnet i det norske passet til det svenske personnummeret, og banken kunne gå god for at de hadde forsikret seg om at de vet hvem jeg er, men bare etter at jeg hadde forsikret banksjefen om at jeg ikke også er amerikansk statsborger og vil påføre dem enda mer papirarbeid. Så nå har jeg svensk mobilt bank-id og Swish på mobilen. Med biometri. Praktisk.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Norges bank selger 1,3 milliarder kroner mot utenlandsk valuta hver dag. Det er en av grunnene til at krona svekkes.
    Det daglige markedet for norske kroner er visstnok på 250 milliarder kroner så det er ikke en veldig stor andel av totalen, selv om det på marginen rimelig nok gir lavere kurs alt annet like.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Joda, veldig praktisk
    Men dette går feil vei, våre forfedre kjempet så hardt for frihet så vi skylder de såpass at vi ikke gir etter på ting som omfatter frihet, personvern, overvåkning m.m

    Var i noe lignende situasjon, klarte ikke å finne førerkortet mitt som jeg måtte ha for å få nytt pass da det gamle var gått ut. For det utgåtte passet var ikke gyldig legitimasjon.
    For å få nytt førerkort måtte jeg ha gyldig pass som jeg ikke hadde.
    Ble en evig loop
    Heldigvis fant jeg tilbake førerkortet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du smarttelefon som du bærer med deg omkring? Besøker du nettsteder som legger igjen cookies? Det er nok mye annet å bekymre seg om mht personvern enn dette.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er ikke hva jeg gjør nå, men det er foreløpig fullt mulig å leve uten smart telefon eller internett.
    Det er ikke så mange år vi har hatt det og allikevel snakker man som om det alltid har vært sånn.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er ikke hva jeg gjør nå, men det er foreløpig fullt mulig å leve uten smart telefon eller internett.
    Det er ikke så mange år vi har hatt det og allikevel snakker man som om det alltid har vært sånn.

    men nok om det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Da steg prisene i Norge 6.7% år over år, drevet primært av høyere matpriser (+2.4% m/m for øvrig), husleier og flyreiser. Det er ikke speseilt mye som tyder på at folk flest får den økte kjøpekraften i år som det ble utbasunert at lønnsoppgjøret gav og dette øker også sannsyneligheten betydelig for at Norges Bank øker renta mer og/eller raskere enn tidligere antatt.

    Norges Bank hadde 6.0% i sine estimater, men det skal sies at det knapt er noen som skjønner hvorfor de har ligget så lavt, de fleste banker har ligget på 6.3-6.4% i sine beregninger men de bommet også på nedsiden. Effekten av svak krone har neppe slått inn for fullt heller så vi får se hva som skjer fremover.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor de regner inflasjonen på den måten de gjør.

    Slik jeg forstår det - så er ser de på prisstigningen opp i mot samme priser for 12 mnd siden. Det vil jo gi et greit bilde dersom prisen stiger jevnt og trutt. Men dersom man får et sjokk - la oss for eksempelets skyld si at alle prisene brått steg 5% i august i fjor - da kan jo prisstigningen ha flatet ut nå - mens inflasjonstallet vil vise underliggende inflasjon +5% helt til disse 5% da faller ut igjen august neste år.

    Spesielt når energikrisen og en del andre effekter skaper slike sjokk - så skulle man jo tro det er mer interessant å se hvor mye har prisen steget i Norge de siste 3 mnd? Og at det er mer relevant - enn hvor mye de har steget i forhold til samme tid i fjor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor de regner inflasjonen på den måten de gjør.

    Slik jeg forstår det - så er ser de på prisstigningen opp i mot samme priser for 12 mnd siden. Det vil jo gi et greit bilde dersom prisen stiger jevnt og trutt. Men dersom man får et sjokk - la oss for eksempelets skyld si at alle prisene brått steg 5% i august i fjor - da kan jo prisstigningen ha flatet ut nå - mens inflasjonstallet vil vise underliggende inflasjon +5% helt til disse 5% da faller ut igjen august neste år.

    Spesielt når energikrisen og en del andre effekter skaper slike sjokk - så skulle man jo tro det er mer interessant å se hvor mye har prisen steget i Norge de siste 3 mnd? Og at det er mer relevant - enn hvor mye de har steget i forhold til samme tid i fjor.
    Det publiseres hver måned tall for inflasjon måned over måned og så blir år over år et greit regnestykke siden m/m for de forrige 11 månedene er kjent på forhånd. Prisstigningen m/m for mai var 0,7% for kjerneinflasjonen og 0,5% for totalen. Førstnevnte er eks energi og avgifter.

    Men ja, et engagssjokk vil gi den effekten du skisserer. Det er imidlertid ikke noe som tyder på at det har vært et engangssjokk i Norge. Kjerneinflasjonen m/m har de siste 12 månedene variert mellom -0,5% og +1,5%. De fire siste har vært 0,7% (jan) 0,6% 1,0% og nå da altså 0,7% (mai).
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Omsider har du skjønt det. Medisinen mot for høye press i økonomien er mindre press i økonomien. Så kan det sikkert diskuteres hvor rettferdig dette slår ut, og hvor målrettet det vil være, men det aner meg at det ikke var dette du ønsket å diskutere?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja på tide å skru opp renta så vi får enda mindre kjøpekraft.
    Det trengs trolig ikke så mye mer nå.

    Det er ganske skremmende å se litt på disse aggregerte kurvene over kjøpekraft, konsum og buffer.
    Kjøpekraften har gått ned, konsumet har vært stabilt og bufferen ble spist opp i vinter - nå går det på stumpene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den norske kjøpekraften har gått vesentlig opp over mange år, trolig litt mer enn det er realøkonomisk grunnlag for. Og det er litt av problemet. Man må se på det langsiktige her. Det andre problemet er at litt for mange mennesker har investert denne kjøpekraften i objekter det ikke er så lett å kvitte seg med når en justering kommer. Dvs de har brukt den til å pådra seg gjeld.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spørs jo hvilke hensyn de tar, dersom målet er å få ned inflasjonen.
    Men med et glidende 12mnd tall vil vel dette egentlig gå over av seg selv hvis vi gir det litt tid (?)
    Med mindre man anser USA sin massive pengetrykking som en inflasjonsdriver, da er vi fucked uansett
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den norske kjøpekraften har gått vesentlig opp over mange år, trolig litt mer enn det er realøkonomisk grunnlag for. Og det er litt av problemet. Man må se på det langsiktige her. Det andre problemet er at litt for mange mennesker har investert denne kjøpekraften i objekter det ikke er så lett å kvitte seg med når en justering kommer. Dvs de har brukt den til å pådra seg gjeld.
    Det er heller motsatt,

    Moderate lønnsoppgjør de siste 5 årene og stor prisstinging de siste 2 årene har spiste opp mange år av kjøpekraftutviklingen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. For å motbevise dette holder det å sammenligne status på båter og bilpark i dag vs for 20 år siden. 5 år er for kort perspektiv, over store deler av 2000 tallet hadde vi en lønnsvekst som lå milevis over produktivitetsveksten og langt over det som forekom i andre land, feks Sverige. Mange vestlige økonomier sto mer eller mindre stille gjennom hele 2000 tallet, det gjorde ikke Norge, selv om vi tar hensyn til det som har skjedd de aller siste årene.

    PS: Det som skjer nå er etter min mening et stykke på vei (og i tillegg til ovenstående) en korreksjon etter pengetrykkingen som skjedde i en årrekke etter finanskrisen i 2008, og som dessverre ble forlenget (og overdrevet) gjennom Covid. Og som selvsagt i en viss grad gjorde feil mennesker rikere. Pengene ble etter sigende gitt for å holde hjulene i gang og noen kunne le hele veien til banken. It takes money to make money they say. Fritt etter Green on Red. Men til tross for dette og alle elendighetsbeskrivelser er likevel sysselsettingen i Norge rekordhøy.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Og som selvsagt gjorde feil mennesker rikere. It takes money to make money they say. Fritt etter Green on Red.
    Har vært skrevet en del om at istedenfor inflasjon innen prisen på varer og tjenster i tiden fra 2008-2020 så har det vært en massiv inflasjon i finansielle eiendeler (aksjer og obligasjoner) og også eiendom. Sistnevnte har gitt store deler av middelklassen i verden en følelse av rikdom, at man selv har vært med på reisen osv, men det er som diskutert tidligere fort svært diskutabelt om man egentlig har blitt rikere fordi ens egen bolig stiger i verdi. Denne til dels illusoriske rikdommen har blitt tatt ut i form av stadig økt belåning for å finansiere generell spas og morro. Det har uansett knapt kostet noe med renter nærme null.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Jeg las denne forrige helg

    1686300941635.png

    Den gjennomgående tesen her er at renten om man ser stort på det har fallt i hundrevis av år (det stemer forsåvidt greit) og at rentene verden over kom til å forbli permanent lave herfra til evigheten. Boken kom ut i 2020 og på kort sikt så kan man si at den spådommen "aged like milk" som DarthPutin sier. Oppfatningen om at rentene skulle være evig lave har vært godt utbredt - Østerrike er kanskje den nasjonen som har benyttet seg mest av dette, de utstete statsgjeld med 100 års løpetid med en rente på 0,85% eller hva det var. Den tyske stat angrer nok på at de ikke lånte opp mye når de kunne utstede gjeld med en rente på -0.5% med 10 års løpetid.

    Den historiske delen av boken er forsåvidt interessant nok.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sånn i teorien så kan ikke renta gå mye mere opp før mange sliter, land med høy gjeld osv. Men det virker som man skyver problemet foran seg gjennom å ta opp nye lån for å betale renter og avdrag. Luksus fellen i stor skala.
    En eller annen gang så må det smelle.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.981
    Antall liker
    6.200
    Det er begrenset hvor mye mer lån man kan ta opp dersom økonomien er presset. Betjeningsevnetesten er ganske effektiv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da kommer IMF og tar over, deler ut lån med betingelser. Som å selge tidligere offentlige tjenester billig til noen som tar over driften
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært skrevet en del om at istedenfor inflasjon innen prisen på varer og tjenster i tiden fra 2008-2020 så har det vært en massiv inflasjon i finansielle eiendeler (aksjer og obligasjoner) og også eiendom. Sistnevnte har gitt store deler av middelklassen i verden en følelse av rikdom, at man selv har vært med på reisen osv, men det er som diskutert tidligere fort svært diskutabelt om man egentlig har blitt rikere fordi ens egen bolig stiger i verdi. Denne til dels illusoriske rikdommen har blitt tatt ut i form av stadig økt belåning for å finansiere generell spas og morro. Det har uansett knapt kostet noe med renter nærme null.
    Grei oppsummering. Inneholder mye av det som var mine poenger.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.228
    Antall liker
    9.032
    Vi som bygget hus midt på 80 tallet vet hva høy rente er. Nå spekuleres det i hva som skjer den 22 juni, kommer de med en 0,5 økning? Ellers litt artig at hver gang man snakker om den svake krona så er det hvor dyr ferien blir..

     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.981
    Antall liker
    6.200
    Vi som bygget hus midt på 80 tallet vet hva høy rente er. Nå spekuleres det i hva som skjer den 22 juni, kommer de med en 0,5 økning? Ellers litt artig at hver gang man snakker om den svake kronene så er det hvor dyr ferien blir..

    Man må jo få folk til å klikke på saken.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det jo nesten blitt standard med påskeferie, sommeferie, høstferie og gjerne noen "ovale helger" i tillegg - alt til det store utlandet, så kronekursen betyr jo etterhvert mye for svært mange..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.413
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Vi som bygget hus midt på 80 tallet vet hva høy rente er. Nå spekuleres det i hva som skjer den 22 juni, kommer de med en 0,5 økning? Ellers litt artig at hver gang man snakker om den svake krona så er det hvor dyr ferien blir..
    Det er sant. Eg er for ung til å ha foreldre som samanlikna alt med korleis det var under krigen. Difor handla det i staden om då dei bygde hus på 1980-talet, måtte venta eit halvt år før rekkjehuset vi budde i før vart selt og renta var på 15 prosent. Skatteregimet då var litt annleis, og inflasjonen høg i mange år, men eg skjønar at det var tøft.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Kunne man ikke skrive av nærmest 100% av renteutgiftene?
    Ble endret fra at man kunne terkke fra 60-70% av rentene til å kunne trekke fra 28% i 1987. I tillegg spiste inflasjonen opp hovedstolen relativt effektivt den gang.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.228
    Antall liker
    9.032
    Ble endret fra at man kunne terkke fra 60-70% av rentene til å kunne trekke fra 28% i 1987. I tillegg spiste inflasjonen opp hovedstolen relativt effektivt den gang.
    Redusert til 28% + at renta var høy, det var mange som hadde det tungt slutten av 80/tidlig 90. Litt etterdønninger fra yappi tiden hjalp vel heller ikke på. Jeg hadde indeksregulert lønnsavtale, det var greit.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begynnelsen av 90 tallet var tøft for mange. Ettervirkninger av jappetid (overoptimisme) og en liten bank/finanskrise i tillegg. Omlegging av skattesystem. Og i det hel tatt. Boligpriser falt ganske merkbart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I gammel ordning gikk 100% av betalte renter til fratrekk i brutto inntekt før beregning av skatt. I dagens ordning går 28% til direkte fratrekk i ilignet skatt...
    Et eller annet sted blir det et skjæringspkt hvor effekten av begge ordningene er tilnærmet lik... har ikke forsøkt å regne på det....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    I gammel ordning gikk 100% av betalte renter til fratrekk i brutto inntekt før beregning av skatt. I dagens ordning går 28% til direkte fratrekk i ilignet skatt...
    Et eller annet sted blir det et skjæringspkt hvor effekten av begge ordningene er tilnærmet lik... har ikke forsøkt å regne på det....
    Er vel derfor de opererer med at rentefradraget var i størrelsesorden 60-70% og ikke et eksakt tall som 28% eller 22%.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn