Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    GME ned nye 30% 40% i pre-market i dag.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Da er handelen i gang og på de offentlige dataene som er 15 minutter forsinket er det ned 50% fra close mandag. Dvs at det kan være hvorsomhelst nå - det har tross alt gått 15 minutter i mellomtiden...

    Sølv handles lavere enn det gjorde før ryktene om Reditt-gjengen begynte.

    Me får sjå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Da er handelen i gang og på de offentlige dataene som er 15 minutter forsinket er det ned 50% fra close mandag. Dvs at det kan være hvorsomhelst nå - det har tross alt gått 15 minutter i mellomtiden...
    Ned 67% på det meste (så langt i dag). Nå er handelen stoppet fordi den har steget for mye - opp 85% fra dagens bunn. Hui hvor det går.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Ned 67% på det meste (så langt i dag). Nå er handelen stoppet fordi den har steget for mye - opp 85% fra dagens bunn. Hui hvor det går.
    Det blir spennende at se om dette var hva det kunne bli til ... et hak op, og et hak ned, og det var det😊
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    ...sitter bare å venter på at dommerne skal avklare med Putin hva straff Navalnyj skal få😀 sammenhengen med finanskrisen er svært liten, men en del av den hyklerske verden vi alle er en del av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som en liten post-mortem på Gamestop-greia:
    Last month’s GameStop trading mania was sparked by members of a popular Reddit investing community who said they hoped to strike back at the Wall Street elites who had long dismissed them as dumb money. But growing evidence casts doubt on the idea that the episode mostly benefited small-time investors.

    Giant mutual funds that own the largest stakes in GameStop saw the biggest gains in value. Hedge funds — some that have started using algorithms to track retail investors on social media sites — appear to have bought and sold millions of shares during the stock’s most volatile period of trading, industry experts said.
    And in at least some cases, novice investors lost their shirts.

    Instead of heralding a new wave of investor populism, the rise and fall of GameStop’s stock may end up reinforcing what professional investors have known for a long time: Wall Street is very good at making money, and more often than not, smaller investors lose out to wealthy traders and giant institutions.
    Andrew Hong, an analyst for a financial software company in Toronto who bought stock options in GameStop last August, said he thinks investors on Reddit actually have a lot in common with the Wall Street investors they claim to despise: At the end of the day, they’re all trying to make money.

    “There are some really smart people on [WallStreetBets], but for the most part all this is just poor habitual gambling addicts versus rich habitual gambling addicts,” Hong said. "No one is a good guy here.”
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Da er shortene i GameStop gansek mye ned, pr 28. januar var det 78% av floaten som var shortet. Aner ikke hvor ofte dette rapporteres, men det er hva som står på Yahoo Finance i alle fall.

    For øvrig et eksempel på at gammel vane er vond å vende, jeg vet i utgangspunktet ikke om Yahoo i det hele eksisterer lengre, men har brukt denne siden en del opp gjennom årene og havner på den på autopilot selv om det helt sikkert finnes noe mye bedre der ute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Fra et nyhetsbrev jeg abonnerer på:

    There are periods of time where making money is hard, and there are periods of time where making money is easy.

    The periods of time where it’s easy are few and far between. But you know when you’re in one, because the retail investors get involved.

    If you had a Super Bowl party over the weekend, I’m sure there were some conversations about stocks in your house, from people who have no business investing in stocks. It is a national obsession.

    After a while, investing will go from being easy to being hard again, and then everyone will go back to pipefitting or whatever else they do to earn a check. But now we have pipefitters who are contemplating leaving their jobs to stay home and day trade because it is just that easy.

    You buy something, and it goes up. You can be your own hedge fund.

    There was a study of day traders in South Korea some years ago. The researchers observed the behavior of a few thousand of them. After six months, 90% of them had given up. After a year, the 1% who were left barely had enough money to cover their daily expenses.

    Nobody got rich. Don't expect those Lamborghinis you see on Instagram to stay parked in their driveways forever.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende at se når det engang snur .. kanskje det blir mulig at kjøpe en god effektforsterker billig😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra et nyhetsbrev jeg abonnerer på:
    Junior ba om et lynkurs i økonomi pr Signal her forleden. Det første rådet jeg sendte var selvsagt å ha en likviditetsbuffer på 2-3 månedslønner fordi shit happens. (Og neste dag ble sykkelen hans stjålet.) Et av de siste i serien av røyksignaler var at når taxisjåføren begynner å snakke om aksjetips er det på tide å selge alt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Junior ba om et lynkurs i økonomi pr Signal her forleden. Det første rådet jeg sendte var selvsagt å ha en likviditetsbuffer på 2-3 månedslønner fordi shit happens. (Og neste dag ble sykkelen hans stjålet.) Et av de siste i serien av røyksignaler var at når taxisjåføren begynner å snakke om aksjetips er det på tide å selge alt.
    Ha et buffer - bruk mindre enn du tjener hver måned - boliglån og til nøds billån er eneste lån som er lov - sparing skjer samme dag som lønna kommer, ikke det som står igjen dagen før neste - øker lønna så bør ikke forbruket følge etter - ingen bryr seg om at du har en dyr, fin bil...så du bør bry deg veldig når du kjøper en. (Bil kan byttes ut med hva som helst av ikke-nødvendige saker) - Bruk penger på det du får glede og komfort fra og spar nådeløst på de kjedelige tingene. - tid er det mest verdifulle du har, bruk den med de som er viktige i livet ditt.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Junior ba om et lynkurs i økonomi pr Signal her forleden. Det første rådet jeg sendte var selvsagt å ha en likviditetsbuffer på 2-3 månedslønner fordi shit happens. (Og neste dag ble sykkelen hans stjålet.) Et av de siste i serien av røyksignaler var at når taxisjåføren begynner å snakke om aksjetips er det på tide å selge alt.
    Det er selvsakt nærmest umulig at forutse når sentimentet snur, om vi står rett foran en dyster periode som i trettitallet, eller om det er mere sprit i flasken og skal gjennom en god del flere år hvor markedene blir stadig mer euforiske .. personlig setter jeg en lille knap på det sidste🥃😊
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Ha et buffer - bruk mindre enn du tjener hver måned - boliglån og til nøds billån er eneste lån som er lov - sparing skjer samme dag som lønna kommer, ikke det som står igjen dagen før neste - øker lønna så bør ikke forbruket følge etter - ingen bryr seg om at du har en dyr, fin bil...så du bør bry deg veldig når du kjøper en. (Bil kan byttes ut med hva som helst av ikke-nødvendige saker) - Bruk penger på det du får glede og komfort fra og spar nådeløst på de kjedelige tingene. - tid er det mest verdifulle du har, bruk den med de som er viktige i livet ditt.
    Det er faen meg klin umulig å angripe dette innlegget. Burde være leveregel for absolutt alle når det kommer til privatøkonomi. Veldig godt sagt, jeg håper du lever opp til dette selv!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det er faen meg klin umulig å angripe dette innlegget. Burde være leveregel for absolutt alle når det kommer til privatøkonomi. Veldig godt sagt, jeg håper du lever opp til dette selv!
    Skål EBH😀🍺
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er faen meg klin umulig å angripe dette innlegget. Burde være leveregel for absolutt alle når det kommer til privatøkonomi. Veldig godt sagt, jeg håper du lever opp til dette selv!
    Langt på vei, faktisk - men jeg er alt for risikosky når det gjelder å investere i aksjer o.l. og burde antakelig vært flinkere til å bruke penger på komfort og gadgets jeg virkelig ville ha glede av. Men risikoaversjon og måtehold henger sammen med hvordan man er vokst opp og programmert.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Veldig enig med det Cyber, muligens med unntak av at forbruket ikke skal følge etter om lønna øker. Mulig jeg misforstår, men jeg ser ikke helt problemet med at forbruk følger lønn, kanskje ikke helt og fullt, men til en viss grad. Det fordrer selvsagt sikkerhet for lønn og jobb.,
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt er det ikke et problem og bruke penger som man faktisk har. Jeg har imidlertid problemer med å se hva man faktisk skal bruke disse pengene på. Jeg har allerede alt jeg trenger og litt til og har overhode ingen behov for å øke forbruket. Er overhode ikke gjerrig, men man kommer svært langt ved å ikke kjøpe ting man ikke trenger. Resultatet er for meg at livskvaliteten er på topp, men forbruk/inntekt er stadig fallende.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Veldig enig med det Cyber, muligens med unntak av at forbruket ikke skal følge etter om lønna øker. Mulig jeg misforstår, men jeg ser ikke helt problemet med at forbruk følger lønn, kanskje ikke helt og fullt, men til en viss grad. Det fordrer selvsagt sikkerhet for lønn og jobb.,
    Det kommer litt an på situasjonen man er i; Men med det mener jeg at så sant man har lån å betale på og ellers en grei standard så er det viktig å være bevisst så man ikke tillegger seg nye vaner som slurper penger jevnt og trutt når/hvis inntektene øker.
    Hjelper ikke å øke i lønn hvis man begynner å kjøpe lunsj ute hver dag og handler mer (Sett inn det som passer). Det er noe med å være bevisst på hva man kjøper og bruker penger på. Hvis det å spise lunsj ute er en stor verdi for personen så helt topp - men det er lurt å jevnlig ta en runde og se hva som tikker og går av utgifter. I disse dager kan man f.eks. fort ha 5+ abonnementer på strømmetjenester o.l. som "bare" koster 1-200 i måneden og kanskje 1000+ i mnd.

    Som nevnt; Bruk mye penger på det du faktisk synes er viktig, men vær obs på jevne, små kostnader som akkumulert suger mye ut av kassa uten at du merker det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Da er vi helt på linje Cuber. Spot on. Jeg tror «feilen» de fleste begår er at de ikke har et korrekt bilde av hvor mye glede de selv får ut av hver krone brukt på det ene og det andre. Og økonomisk bekymring er i så måte enkelt og billig å slippe unna.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne nå godt bruke en ny forsterker .. nei to, monoblokker ... ja, da blir det vel tre, med forforsterkeren altså... ellers er jeg enig, jeg trenger ikke så mye mer enn det😉
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Et av de siste i serien av røyksignaler var at når taxisjåføren begynner å snakke om aksjetips er det på tide å selge alt.
    Ser forsåvidt logikken, men er uenig. Best practise er aldri å selge og helst glemme hele greia om man er i stand til det (jeg er ikke).Man skal treffe rimelig godt med timingen over tid for å slå "buy and hold" over tid. Det er selvsagt mulig det ikke funker i fremtiden, men det har funket i 200 år eller så. Om man sorterer etter daglig avkastning så finner man ganske fort ut at svært mye av totalen er konsentrert på relativt få dager. Prinsippet gjelder forsåvidt motsatt vei - at mye av tapet de årene det får dårlig kan konsentreres på ganske få handledager.

    Det er sterkt undervurdert hvilken genial oppfinnelse aksjefond er for menigmann. Uansett hvor lite man har å sette til side så er det mulig å få en bredt diversifisert internasjonal portefølje eller mer geografisk konsenteret om man så vil. Det er komplett umulig å replikere på egen hånd med mindre man har jævlig mye penger og veldig mye tid og transaksjonskostnaden vil også bli betydelige. Siden man minimum må kjøpe en aksje av hver så baller det rimelig fort på seg hvor mye man må investere for å dekke det totale markedet og oppnå korrekt vekting, men i et fond så får man dette for en kostnad på 0.20% pr år eller deromkring i forvaltningshonorar.

    Problemet, og et tegn i tiden, er at mange vil bli rike raskt. Det funker for noen, men for de langt fleste gjør det ikke det. Om man er villig til å ta tiden til hjelp så er det, basert på tilgjengelig empiri, mulig å bli i alle fall mildt velstående selv med et begrenset utgangspunkt, men det er sentralt å starte tidlig. Den store filosofen Warren Buffet har vel sagt noe i retning av at hans metode ikke er kopierbar fordi folk generelt ikke er tålmodige nok.

    Folk flest bør holde seg langt unna spekulering og "trading" i enkeltaksjer eller et lite knippe av sorten. Da er det faktisk en høyst reell mulighet for å tape alt eller så godt som alt. Den muligheten eksisterer ikke om man er bredt diversifisert som man er i et fond. Og om så skulle skje så er penger det minste problemet fordi det betyr at verden har gått fullstendig åt helvete uansett og eventuell kunnskap om å dyrke jorda og sanke brensel er mer relevante. Og så må man passe på å aldri sette seg i en situasjon der man må selge, det løses i praksis greit ved ikke å ha belånt investeringene og ha et greit buffer i bakhånd tilfelle rottefelle. Og man skal aldri, aldri, aldri ha forbruksgjeld. Boliglån er vanskelig å komme unna og billån kun i nødstilfelle - i praksis der inntekts ervervelse er avhengig av et av sorten og alternativer ikke finnes. Å låne for å kjøpe noe som er garantert å falle i verdi er utgangspunktet en no-go.

    Første forsvarslinje er jobben og lønnen den gir, andre er det norske velferdssystemet og det tredje er et greit buffer. Har man inflatert livsstilen såpass mye at det andre ikke er tilstrekkelig så har man økt sin risiko betydelig. Lever man på kreditt er man fort fucked en eller annen gang uansett ved første motbakke. Dette prinsippet gjelder uansett inntekt man måtte ha å rutte med.

    Om jeg hadde en dollar for enhver forståsegpåer som hadde sagt at nå er toppen nærme de siste 5 årene så hadde jeg vært skikkelig rik. Alt mulig av meninger, analyser og spådommer er stort sett bare støy det ikke er mulig å lage en konsistent og gjennomførbar strategi basert på. Noen får rimelig nok rett i sine av sorten på ulike tidspunkter, men det er uansett ikke mulig å vite på forhånd hvem disse er og det kan uansett skje mye mellom da spådommen kom og da den til slutt gikk inn.

    Kanskje smeller det i morgen, om en uke, en måned eller om et år eller tre. Viktigste er uansett å møte det med et skuldertrekk og helst kjøpe så mye man kan og i alle fall ikke selge.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da er vi helt på linje Cuber. Spot on. Jeg tror «feilen» de fleste begår er at de ikke har et korrekt bilde av hvor mye glede de selv får ut av hver krone brukt på det ene og det andre. Og økonomisk bekymring er i så måte enkelt og billig å slippe unna.
    Nettopp.

    Akkurat som naboen med ny bil til 750 laks. Regn ut kost per mnd over f.eks. 8 år som mange gjør - 8000 pr mnd.

    Joda, mange kan jo betale det - men du kan også kjøpe deg ganske mye annet gøy hver eneste måned i 8 år i stedet for den nye bilen - som ungene gjerne riper opp og som får steinsprut i vinduet på første kjøretur. Is it worth it?

    Wealth is what you don't see.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Kunne fått en brukbar stereo for den bilen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Toyota? Det er vel å dra dra det litt langt... 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser forsåvidt logikken, men er uenig. Best practise er aldri å selge og helst glemme hele greia om man er i stand til det (jeg er ikke).Man skal treffe rimelig godt med timingen over tid for å slå "buy and hold" over tid. Det er selvsagt mulig det ikke funker i fremtiden, men det har funket i 200 år eller så. Om man sorterer etter daglig avkastning så finner man ganske fort ut at svært mye av totalen er konsentrert på relativt få dager. Prinsippet gjelder forsåvidt motsatt vei - at mye av tapet de årene det får dårlig kan konsentreres på ganske få handledager.
    Forsåvidt enig, og jeg er selv litt på begge sider her. Som kjent har jeg forsøkt å «time» litt ut fra en enkel modell om «reversion to the mean» , en langsiktig trendlinje, og tommelfingerregler om å kjøpe og selge når indeksen er et visst antall standardavvik fra trendlinjen. Indeksen har en tendens til å firedoble seg på fem-seks år og så halvere seg på ett, for gjennomsnittlig dobling på sju år (~10 % pr år). Poenget er å være i markedet med mest mulig penger de fem-seks årene, men helst ikke det sjuende. Det har fungert tålelig bra. Mesteparten av tiden sitter jeg bom stille, og så har det vært perioder hvor jeg har kjøpt eller solgt ganske mye. Man treffer aldri eksakt topp eller bunn, men hvis man kjøper (eller selger) litt hver uke i noen måneder teppebomber man området rundt bunnen (eller toppen) ganske bra. Og så sitter man kanskje helt stille i fem år igjen. Retrospektivt fra 1983 er trenden på Oslo Børs ca 10 % i året, mens rigid anvendelse av denne modellen ville gitt ca 15 %. Over lang tid blir det veldig stor forskjell.

    Det ene problemet er jo selvsagt at man ikke har et berg av cash liggende den dagen regnearket blinker grønt. I stedet kan man dra opp kreditt og investere med lånte penger. Det øker risikoen ganske mye. Under finanskrisen syntes jeg det var forsvarlig risiko, gitt at markedet hadde krasjet, dratt ned realøkonomien, og sentralbankene hadde nullet renten. Begrenset fallhøyde derfra. Det fungerte ganske bra på ca 10 års horisont. Det andre problemet er at årene går for en selv også. Da var jeg også ti år eldre og mindre risikovillig, så jeg solgte meg ned i aksjer tidligere enn regnearket skulle tilsi, og gikk heller ikke tilbake inn da regnearker blinket grønt noen uker i fjor vår. Fast eiendom og nedbetaling av gjeld er mer defensivt. Det har forsåvidt også gått helt OK, spesielt når man tenker risiko vs avkastning.

    På den andre siden har jeg også pensjonssparing på jobb. Der valgte jeg profilen med høyest aksjeandel og høyest risiko fra første dag. Eneste gang jeg har endret var da det kom et nytt alternativ med enda høyere aksjeandel, og da byttet jeg til den i stedet. Ser på kontoutskriften en gang i året, ca, og ofrer det ellers ikke en tanke. Altfor treg prosess å forsøke å «time» noe ved å endre investeringsprofiler, ville bare blitt tapt avkastning. Flatt jern gjennom opp- og nedturer for gjennomsnittlig avkastning på 8-9 %. Det har også fungert ganske bra på ca 20 års horisont. Det får stå slik noen år til. For alle andre enn de spesielt interesserte er nok det den riktige strategien, ja.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Siden jeg av rent profesjonelle årsaker ikke kan unngå å vite hva markedet til enhvert tid gjør så funker ikke "forget" - delen av det for meg, men jeg er i stand til ikke å agere på det så sluttresultatet er forsåvidt det samme. En dag i vår på hjemmekontoret kom samboeren min inn til meg og spurte, nærmest i en bisetning ,hvordan det gikk med disse fonedne hun hadde. Hun var totalt uvitende selv om retningen sikkert var kjent. Jeg sa hvordan det hadde gått sånn ca og sa bare hold stødig kurs, det funker nok greit til slutt. Hun vet ikke en gang hva hun eier (globale indeksfond ca 50/50 valutasikret/ikke sikret) og er i stand til å ignorere det og overføre et visst beløp hver måned. Det er standarden alle burde strebe etter. Å lese analyser, kommentarer osv er bare støy.

    Nå skal folk bli rike fort som faen. "Delta one", altså å kjøpe aksje(fond) er ikke nok, da skal man handle opsjoner for å få mest mulig gearing og bli rik i en fei. Det kommer nesten garantert til å ende i tårer for de langt fleste. Slow and steady funker nok bedre på lang sikt. Det er ikke sexy ikke spennede og egener seg ikke på twitter, men det pleier å funke.

    Igjen, den store filosofen Warren Buffet - "the stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal folk bli rike fort som faen. "Delta one", altså å kjøpe aksje(fond) er ikke nok, da skal man handle opsjoner for å få mest mulig gearing og bli rik i en fei. Det kommer nesten garantert til å ende i tårer for de langt fleste. Slow and steady funker nok bedre på lang sikt. Det er ikke sexy ikke spennede og egener seg ikke på twitter, men det pleier å funke.

    Igjen, den store filosofen Warren Buffet - "the stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient
    Amen. Spør de som kjøpte Gamestop-aksjer her forleden for å «være med på moroa». Det ble formodentlig det samme som å gi bort pengene til langt større haier. Hvis man først hopper uti akvariet med de aller argeste hvithaiene bør man i det minste ha en viss teori om å få veldig godt betalt for det.

    1613689210710.png
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjøper man en aksje for 350-400 dollar per aksje når den har gått som Apollo 11 fra 20 så bør man vite at det er russisk rulett. :)

    Det finnes også de som kjøper produkter som eksponerer mot Bitcoin med 125X-giring. Joda, det kan bli fantastisk fort, men jeg ville ikke se noen tårer på andre siden av den dealen.

    Alle disse er tegn på litt "mania". Tesla-prisingen er nå så frakoplet fra det fundamentale at det er mer "et tall" enn prising.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Galskap. Lottokuponger og skrapelodd er langt tryggere «investeringer». Taper i det minste ikke mer enn innsatsen.
    Akkurat i dag hadde det nok vært gull, men du skal ikke treffe mye feil på en liten topp før det rakner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Altfor mye penger i omløp, etter årevis med innsprøyting for "å holde økonomien i gang". Noe må pengene settes inn i. Når banker og Christie blander seg inn tror jeg ordet boble bør erstattes med luftballong på vei opp i stratosfæren.

    Fyren som i Silicon Valley (SV) går under navnet Galaxy Brain, Balaji Srivinasan, mener at dette er "no limits" og at tradisjonelle valutaer kommer til å bli feid av banen.


    Det hele bygger på Sovereign Individual tesen, utfra boken av samme navn, som er blitt SVs bibel.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn