Finérskolen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Mange år med finerlegging på musikkinstrumenthalser , historiske kopier av lutt, gitar, theorbe, barokkgitar, vihuela, Achlute mm.
    summeres opp i en liten finér skole til info for DIY og rep. av finerskader, avskallinger og riper på høytalere.

    Da dette er metoder som er brukt i 1000 vis av år, har de bestått tidens krav og test samt at metodene og materialene er svært praktiske
    selv om moderne limteknologi og produksjonseffeltivitetskrav prøver å overtale oss om at noe annet er tilfelle.

    I Kairo så jeg en stol som var 8000 år gammel, den holdt stadig, limt med samme lim som jeg bruker her.
    har du ikke lim kan du koke et torskehode eller et ekornskinn til det blir lim og vips er du selvhjulpen.

    Pensler lager du av å ta større naturhårspensler, klippe av hår nok til å lage en passende flat, bred pensel tilpasset den aktuelle oppgaven.
    Du surrer med sytråd til en tilspikket og pusset furu/gran bit.

    Lim, det billigste er det som fås i fargehandel/kunstbutikk (KEIM i Oslo). Fingranulert hud- eller beinlim.
    Evt. perlelim, som på mitt bilde. (det samme stoffet).

    Løs i vann, varm i babymatvermer m. termostat ikke over 70 gr. C. Ta noen dråper eddik i hvis du vil ha saktere "gel" tid.

    Test limet, det endrer viskositet etter som vannet fordamper, juster evt. med mer vann.

    Du må selv prøve frem til rett konsistens, dette er trikset, det funker utrolig bra med en viss blanding og utrolig dårlig
    med litt feil blanding. Her kan kun testing lære deg hva som er rett.

    Får man først tynn finer < 1mm til å "svuppe" på et passe tykt lag varm hudlim gjør atmosfæren jobben med å presse på plass.
    10kg /cm2 er et enormt trykk. Pass på å stryke ut evt. luftlommer med en finerhammer eller lignende. Jeg viser en uidentifisert hammer som gjør jobben greit.

    Vise også bilder som er selvforklarende mht. redskaper, justering av kanter, rep. av chips osv. Speilvending av skrelle finer er ikke vanskelig, juster med en liten høvel, lim sammen kantene, sett på tape, vent 1/2 t.
    Lim hele flaket på vanlig måte fjern tapen etterpå.

    Jeg skriver mer hvis dere er interessert.


    Laget instrumenter til Rolf Lislevand, Vegard Lund, Thomas Boysen, Erik Stenstadvold bl. andre.
    (Sjekk video med Boysen og Paolo Pando Paolo Pandolfo - Viola da Gamba - YouTube der min barokkgitar er i bruk.)


    mvh
    Lars Tørressen
     

    Vedlegg

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Strykejernet brukes til å forvarme underlaget litt, da trenger limet bedre inn og holder seg flytende lenger.

    Samt for oppdamping av bobler hvis uhellet er ute.

    Lars
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    kjempe fin tråd velurkanon :)
    Så fint du vil dele med oss
     
    Sist redigert:

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Gjerne, skriv mere.

    roy
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Mer! :) Selv om jeg har kommet i mål med finering på et par ulike måter tidligere, er jeg langt ifra overbevist om at noen av disse var spesielt optimale. Så jeg lærer gjerne mer!
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vil også gjerne vite mer, dette er kjempeinterresant for en DYI'er in spe...
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei, bra!

    Jeg vet ikke hvor mange som smugleser Woodworker på Narvesen men der er jo mengder av triks.
    Kanskje deler av dette er kjent. Beste måten å lære på er gjerne å delta på kurs eller workshop.
    Tror det er en del av dette i Tyskland. Selv lærte jeg en del på sommerskoler i Sverige på -90 tallet.

    Dette skal bli en kopi av Rogers AB1 bass til LS3/5a fra Falcon Acoustics.

    Jeg må ta bilder av selve limeprosessen, det kommer vi hopper over det inntil videre..

    Går rett på neste trinn som er å justere kantene etter at limen har tørket og fukten gått ut av treverket.

    Altså: på bildene har er fineren grovt tilskåret og limt på mdf. Har tørket over natten.

    Bilde 1: hvilke verktøy som trengs.
    Sag, en japansk sag er veldig egnet , ekstremt skarp, tynt blad fjerner minimalt med masse i sagsporet. For å bruke så tynt blad må det trekkes
    det dannes strekk i bladet og det går rett. Dette kunne ikke fungert om det saget på skyvet. Skaffes på Clas Ohlson. Vinkelhake og gjerne en stabil metall
    skjærelinjal til å merke opp kantene med. Kniv, her nytter det ikke med tynne blad type stanleykniv. De beste får fra Gûnter Dick i tyskland, en kvalitets verktøybutikk. Stålet er tykt og stabilt, det slipes som vist på bildet. Avslutt med polerskinn og slipepasta. Vanlig saks til å klippe (!) fineren grovt til format før legging. DIY pussekloss, helst bøk helt rett og plan pålimt sandpapir #120 ene side og #240 andre.

    Bild 2: Du trenger en vinkelhake og kniv.

    Bilde 3 jeg sager inn litt fra hvert hjørne .

    Bilde 4 Trekker så en linje med kniven lanngs linjal linet opp etter de frigjorte hjørnene.

    -----Sager inntil - ikke oppi spor, ikke vist på bilde. Alså ALDRI sage oppi spor eller strek, da vet du ikke hvor du sager for du fjerner referanselinjen din.

    Bilde 5 Pusser kant i flukt med mdf
    Linjen hindrer også fineren i å flise når man sager i tverrveden.

    Bilde 6 oooops uforiktig med en kant (bildet er arrangert ;0) )

    Bilde 7 på med litt hudlim og det vil aldri synes.

    Neste gang blir det mer om selve limingen og valg av finer, mønster speilvending og hvorfor.
     

    Vedlegg

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Kan du si noe om denne typen lim vs. gjennomslag og videre overflatebehandling?

    Det jeg tenker på er når du får limsøl oppå fineren, vil det ikke da bli ujevnheter i forhold til hvordan olje/beis/lakk tas opp av fineren, slik at set vil vises?
    Hvordan håndteres dette?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter å ha testet litt finering (i går faktisk) så opplever jeg at å få festet fineren er relativt greit, men å få jevne kanter vanskelig.

    Bruker du håndoverfres på finer som ikke er jevnt med materialet du har festet det til?

    På bildet tenker vi at fineren er grønn og at jeg ønsker at det skal gå jevnt med trestykket.

    kanttrimming.jpg


    Dog, utifra bildene virker du som en type som gjør ting manuelt. :)

    Denne metoden virket ikke så dum?

    How to Trim Edge Bands - YouTube
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser du tipset om verktøy over - hvor kjøpes slikt? Kan godt ta i mot link til gode knivblad/kniver og slikt. Prøvde meg med Stanley-kniven og måtte smile da jeg så du ikke anbefalte den i posten din. Er vanlig tapetkniv bedre?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei velurkanon, en meget relevant tråd. Finerer du delene til AB1 før du samler kabinettene?
    Jeg har AB1 kit på vei og har samlet men ennå ikke finert et sett Falcon Mini Monitors (lyder forbausende godt) og har faktisk aldri finert noe før.
    mvh
    Kjartan
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Etter å ha testet litt finering (i går faktisk) så opplever jeg at å få festet fineren er relativt greit, men å få jevne kanter vanskelig.

    Bruker du håndoverfres på finer som ikke er jevnt med materialet du har festet det til?

    På bildet tenker vi at fineren er grønn og at jeg ønsker at det skal gå jevnt med trestykket.

    Vis vedlegget 251640

    Dog, utifra bildene virker du som en type som gjør ting manuelt. :)

    Denne metoden virket ikke så dum?

    How to Trim Edge Bands - YouTube
    håper det er greit at jeg kaster meg inn med et svar i denne tråden?

    jeg synes tapetkniv fungerte utmerket til den type finér du bruker (tynn paperback).
    bare legg finérsiden ned mot en offerplanke/treplate, press så ned og kutt langs kanten: husk å knekke av tuppen på bladet ofte slik at den ikke rekker å bli sløv å får du et rent kutt hele veien.
    etter dette kan du barbere av resten med å kutte fra finérsiden.
    her er det viktig å bruke hele bladet lengde og skjære fremover for å hindre flising: ikke kutt med press, og for all del ikke kutt med å dra kniven mot deg. bytt blad ofte :cool:
    avlutt det hele med å pusse ned kanten med pussepapir på en korkblokk.

    jeg vil også anbefale deg å bruke høykvalitets maskeringstape på fineren når du skal lime på de andre sidene.
    brukte en billigvariant til å begynne med, og slet litt med at noe lim klarte å snike seg under tapen når jeg brukte strykejernet.
    hvis du mot formodning skulle klare å få litt lim på toppen av fineren kan det barberes bort med et barberblad (så lenge det er langs kanten)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Ser du tipset om verktøy over - hvor kjøpes slikt? Kan godt ta i mot link til gode knivblad/kniver og slikt. Prøvde meg med Stanley-kniven og måtte smile da jeg så du ikke anbefalte den i posten din. Er vanlig tapetkniv bedre?
    "Edge band trimmer"

    Edge Trimmer Band It Edge Trimmer New | eBay

    mvh
    anbefales ikke!
    den fungerer bare dersom man kutter perfekt med grain'en.
    kutt på tvers av grain eller med litt vinkel ender bare med flising.
    snakker dessverre av erfaring :(
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei TEK



    Kan du si noe om denne typen lim vs. gjennomslag og videre overflatebehandling?

    - Får ikke noe gjennomslag m.midre sprekker, hull i fineren.

    Det jeg tenker på er når du får limsøl oppå fineren, vil det ikke da bli ujevnheter i forhold til hvordan olje/beis/lakk tas opp av fineren, slik at set vil vises?
    Hvordan håndteres dette?[/QUOTE]


    - Hud/beinlim og fiskelim er veldig lett å vaske vekk når som helst enten nylimt eller søl som har ligget i 100 + 1000 + ? år fuktes vekk med litt vann på en liten fille og evt. litt varme fra strykejern.

    - Jeg bruker vanligvis skrellet finér og den er jo skrellet av en kokt (tror jeg) tømmerstokk, Den er ikke jevn og må uansett pusses etter legging
    og fær overflatebehandling. Det kommer mer bilder...

    mvh
     
    Sist redigert:

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei Cybervision.

    Bruker du håndoverfres på finer som ikke er jevnt med materialet du har festet det til?


    Nei, kun håndverktøy for jeg lager kun små ting.

    Tips: Ved bruk av fres i tilfelle du beskriver er det vesentlig å bruke et bestemt fresehode som er
    vridd litt i fresesporene riktig vei i forhold til rotasjonsretningen slik at det presser finerfibrene NED mot underlaget og ikke løfter dem i
    skjæret så de fliser.

    Håper dette var et svar?


    Dog, utifra bildene virker du som en type som gjør ting manuelt. :)

    - Stemmer er tilhenger av skarpt verktøy.

    Denne metoden virket ikke så dum?


    - Skal se den når jeg får tid.....

    mvh
     
    Sist redigert:

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei igjen.

    Her er stedet:

    Veneering and Inlay Tools | DICTUM GmbH - More Than Tools


    Stanley og lignende tapetkniv m. fast blad kan nok brukes. det er en smakssak men det er så utrolig mye enklere med kniver som har en viss stødighet.
    Se hva instrumentbyggere og finérleggere har brukt i alle tider.

    Håndverktøy har kommet litt i miskreditt enkelt og greit fordi den "tause kunnskapen" det du bare kan lære direkte av din oldefar, mor, morfar ., av tradisjonsbæreren gjennom fysisk samarbeid og metodeformidling er mindre vanlig i dag eller ikke eksisterende.

    Mange verktøy leveres "uoppsatt" dvs brukeren må trimme de ferdig til oppgaven og full ytelse, dette er det mange som ikke har fått med seg og derfor
    ikke opplever hva et godt verktøy brukt riktig kan prestere av effektivitet og brukerglede.

    mvh

    Lars

    Ser du tipset om verktøy over - hvor kjøpes slikt? Kan godt ta i mot link til gode knivblad/kniver og slikt. Prøvde meg med Stanley-kniven og måtte smile da jeg så du ikke anbefalte den i posten din. Er vanlig tapetkniv bedre?
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei Kjartan.

    Jeg la finér på frontene som skal monteres litt forsenket.
    Tror egentlig ikke dette var nødvendig men det forenkler arbeidet noe.
    Når jeg ser nøye etter er ikke frontene i byggesettet
    helt nøye tilskåret (frest) det blir en liten skyggekant 0 - 0,5mm som kunne vært
    inngått om finer kom på etter sammenliming.

    Jeg la i min iver også finér på bakplatene (de som skrues på)
    men det var ikke lurt for da MÅ du også legge finèr på de tynne
    kantene ellers stikker bakplaten ut ca 1mm.
    så ikke legg finér på bakplatene men mal dem sorte som Rogers LS 3/5a
    hvis du vil gjøre livet litt enklere.

    mvh

    Lars



    Hei velurkanon, en meget relevant tråd. Finerer du delene til AB1 før du samler kabinettene?
    Jeg har AB1 kit på vei og har samlet men ennå ikke finert et sett Falcon Mini Monitors (lyder forbausende godt) og har faktisk aldri finert noe før.
    mvh
    Kjartan
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    håper det er greit at jeg kaster meg inn med et svar i denne tråden?

    Selvsagt !



    jeg synes tapetkniv fungerte utmerket til den type finér du bruker (tynn paperback).
    bare legg finérsiden ned mot en offerplanke/treplate, press så ned og kutt langs kanten: husk å knekke av tuppen på bladet ofte slik at den ikke rekker å bli sløv å får du et rent kutt hele veien.
    etter dette kan du barbere av resten med å kutte fra finérsiden.
    her er det viktig å bruke hele bladet lengde og skjære fremover for å hindre flising: ikke kutt med press, og for all del ikke kutt med å dra kniven mot deg. bytt blad ofte :cool:
    avlutt det hele med å pusse ned kanten med pussepapir på en korkblokk.



    - Høres ut som en effektiv metode, godt beskrevet.
    Har prøvd dette også noen ganger men altså landet på den andre.
    .. er vel en smakssak, men for meg er slike kniver for slingrete men skal du kutte helt igjennom
    er det tynne bladet en forutsetning, da blir mitt tykke blad helt feil.


    jeg vil også anbefale deg å bruke høykvalitets maskeringstape på fineren når du skal lime på de andre sidene.
    brukte en billigvariant til å begynne med, og slet litt med at noe lim klarte å snike seg under tapen når jeg brukte strykejernet.

    - Du snakker om en spesiell type finér med lim her?
    - En annen ting med tape på re er å dra den av på tvers av fibrene og ikke rett opp/av ellers drar man lett løs lange fibre.

    hvis du mot formodning skulle klare å få litt lim på toppen av fineren kan det barberes bort med et barberblad (så lenge det er langs kanten)[/QUOTE]


    mvh

     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei, godt poeng bjarnetv, men sikkert et bra produkt om det brukes riktig.

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    jeg vil også anbefale deg å bruke høykvalitets maskeringstape på fineren når du skal lime på de andre sidene.
    brukte en billigvariant til å begynne med, og slet litt med at noe lim klarte å snike seg under tapen når jeg brukte strykejernet.

    - Du snakker om en spesiell type finér med lim her?
    bare vanlig paperback finér hvor jeg brukte trelim og strykejern-metoden, hvor man ruller på to til tre lag trelim på overflaten og bakiden av finéren, lar det tørke mellom lagene og deretter stryker dem sammen.
    varmen fra strykejernet aktiverer limet igjen, og strykebevegelsen presser ut luftbobbler.
    eneste negative er at det fort kan pipple litt lim ut på enden.
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    jeg vil også anbefale deg å bruke høykvalitets maskeringstape på fineren når du skal lime på de andre sidene.
    brukte en billigvariant til å begynne med, og slet litt med at noe lim klarte å snike seg under tapen når jeg brukte strykejernet.

    - Du snakker om en spesiell type finér med lim her?
    bare vanlig paperback finér hvor jeg brukte trelim og strykejern-metoden, hvor man ruller på to til tre lag trelim på overflaten og bakiden av finéren, lar det tørke mellom lagene og deretter stryker dem sammen.
    varmen fra strykejernet aktiverer limet igjen, og strykebevegelsen presser ut luftbobbler.
    eneste negative er at det fort kan pipple litt lim ut på enden.
    Hei, interessant, den varianten visste jeg ikke om.

    mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ....
    Jeg la i min iver også finér på bakplatene (de som skrues på)
    men det var ikke lurt for da MÅ du også legge finèr på de tynne
    kantene ellers stikker bakplaten ut ca 1mm.
    så ikke legg finér på bakplatene men mal dem sorte som Rogers LS 3/5a ...
    Ok, hadde sådan sett tenkt meg at male bakplatene både på Mini Monitorer og AB1.
    Jeg overveiede også battleship grey i stedet for finer, noen av prof monitorene hos BBC var malet grå.
    Hvad er ellers god maling for birkekrydsfiner .. Kan man spraye med Biltemas hobbi maling eller bør man male med enamel (lakk).
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hvilken maling...hmm tror det er lagt en hvit grunning på originalen, for har de stått i solen (vindu)
    ser jeg det i oppsprekkingen, men ikke helt sikker...
    Jeg er ikke noe orakel på maling, dessverre.

    mvh
    Lars
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei Cybervision.

    Bruker du håndoverfres på finer som ikke er jevnt med materialet du har festet det til?


    Nei, kun håndverktøy for jeg lager kun små ting.

    Tips: Ved bruk av fres i tilfelle du beskriver er det vesentlig å bruke et bestemt fresehode som er
    vridd litt i fresesporene riktig vei i forhold til rotasjonsretningen slik at det presser finerfibrene NED mot underlaget og ikke løfter dem i
    skjæret så de fliser.

    Håper dette var et svar?


    Dog, utifra bildene virker du som en type som gjør ting manuelt. :)

    - Stemmer er tilhenger av skarpt verktøy.

    Denne metoden virket ikke så dum?


    - Skal se den når jeg får tid.....

    mvh
    Prøvde meg med fres, men fant fort ut at det enkleste var å kutte så nær som mulig og pusse resten manuelt. :)
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    finerskolen fortsetter

    Hvis dere husker mitt råd til Kjartan var det å IKKE legge finer på baksiden hvis man vil unngå masse ekstra arbeid med kantene.

    Jeg tok rett og slett av igjen fineren på mine to bakplater dvs 2x10 min med strykejern. og her er vi kommet til den store fordelen med stå på de gamles skuldre, hud og beinlim, ja også fiskelim kan lett mykes opp og fjernes med litt varme. Det er dette fiolinmakere benytter seg av
    når de spretter av lokk på en Amati eller Stradivarius for å reparere det fra innsiden. Selv bruker jeg en varm tynnbladet kniv til instrumenter. Det er som å lodde, du smelter opp limfugen.
    Her på bildet brukte jeg et vanlig strykejern og et stemjern.
     

    Vedlegg

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Speilvendt finér

    Speilvending av finér eller "bookmatch" som det kalles i instrumentbygging er en måte å få gjenstanden til å fremstå som en mer "samlet" form.
    Det visuelle intrykket av harmoni og helhet forsterkes ved at årringene løper sammen og mønsteret ikke virrer ut av formatet.
    Het er noen bilder som viser min måte å gjøre det på som er hentet fra instrumentbygger tradisjonen, altså helt intuitivt overført til finerlegging som jeg ikke har lært og ikke har peiling på egentlig. I gitar og luttbygging er treemnene vi limer sammen ca 4mm tykke. Finér er gjerne o,5- 1,5mm så det er mulig det finnes raskere måter å gjøre det på innen finér tradisjonen.

    For begynnere er det også best å unngå den vanskelige veden der det er langt mellom årringene. De buler lett, er gjenstridige og er vanskelige å lime og glatte ut.

    bilde 1: utvelgelse av finerestykkene fra en bunke skrellet finér. det samme mønsteret går igjen på flakene i en serie. Man finner de som hører sammen i stokken og speilvender om yttersiden av stammen der den tetteste veden er.

    Bilde 2: justering av fugen, Helt tett trenger den ikke være for den sveller i limingen og blir tett. På bildet ser vi at det må høvles litt til, for mye glipe.

    Bilde 3: Jeg høvler kantene to og to sammen, legg bitene på kanten av bordet som sidene i en bok og fold ut for å sjekke om fugen blir tett.

    Bilde 4: Limes med varm hudlim , stryk ned langs begge kantene samlet, fold ut på et bord og tapes kant i kant . Her ligger fire sider i en serie samlet for tørking.

    mvh
    Lars
     

    Vedlegg

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Liming og utstryking

    Limingen skjer ved at jeg forvarmer underlaget litt med strykejernet. Så stryker jeg ut et ganske tykt lag med bred 25mm pensel. Det skal være vått og flytende, ikke seigt, ikke tørke ut.

    Fineren strykes umiddelbart ut på den stadig varme limen, den skal "svuppe" på plass og glattes ut med hendene, NB: Fukt kantene litt så de krøller seg ned mot kanten på undelaget og ikke opp som lett er når de møter fukten fra limet.
    Stryk ut og la vekten av atmosfæren (10N/cm2) gjøre jobben med å trykke finéren på plass. Jeg bruker likevel et press fra en mdf plate og en vekt på toppen når jeg setter det bort for å tørke. Undesiden presses mot bordplaten.

    Limen er testet i en liten prøveliming og blandet i rikelige mengder, varm og passe tykk. Hudlim må ikke bli mer enn ca 75 grader C ellers ødelegges limeevnen. Litt eddik forsinker "gel" prosessen, den flyter ved litt lavere temp.
    Dette krever eksperimentering. Limet er flytende, går så over i en gelétilstand for så å tørke til en hard og samtidig seig konsistens. Noen limtyper er i utgangspunktet sprø, noen er seige. Egenskapene kan modifiseres med ulike tilsetninger. Det sies at sukker gjør den svakere og sprøere, det vil man jo ha ved noen typer liminger (fiolinlokk) .

    mvh
    Lars
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Glatting og justering

    Noen bilder som viser etterarbeid med den tørkede finéren. Jeg gjør dette etter en natt med tørking. Kan sikkert gjøres før.

    Bilde 1 viser ujevnheter i skrått lys.

    Bilde 2 Viser lett "tapping" med fingertuppene. Lyden avslører om det er hulrom under finéren. Det sakal være en kompakt lyd!

    Bilde 3 Etter glatting på bulene med tuppen av strykejernet, følges umiddelbart opp med utglatting med en hammer, helst finérhammer, jeg fant noe som jeg ikke vet hva er men som funker. (Ikke varm opp mer en kun bulene ellers løsner hele finérarbeidet) ikke brenn! Ikke preg treverket, kun lett trykk.

    Bilde 3 viser etter utglatting i samme lys.

    Bilde 4 Justering av kanter med stemjern, overskuddsfiner på sider. NB jobb rett vei i forhold til fiberretningen !! ikke hugg deg inn i kanten av underlaget. Har vist i beg. av tråden justering av endeved med kniv, linjal og sag.

    Bilde 5 Finjustering med skarp høvel. (Det samme gjelder som over).

    mvh
    Lars
     

    Vedlegg

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Topp og bunn

    Etter at sidene er ferdige og kantene justert kan topp og bunn legges på.
    Husk hvordan du valgte ut mønsteret på bitene. Det skal legges kontinuerlig fra side over topp og ned på andre side
    ut av et emne(flak) dermed fortsetter mønsteret over hele kassen. Bunnen kan du til nød fuske med hvis du ikke er overtroisk
    eller har tenkt å bruke høytalerne doble, da snur du jo den ene på hodet så bunnen synes.(Diskantene skal mot hverandre)
    (Bruker doble LS3/5a til akustiske opptak og det anbefales).


    mvh

    Lars på en altfor fin lørdagsmorgen som spanderes på å følge opp finérskolen
    som har tatt en lang pause men nå er igang igjen.

    Neste gang: om sandpapir, pussing og lys
    Det er nemlig mange stadier mot det perfekte resultat og nå overgår vi
    kjøpehøytalere laaangt i finerperfeksjon, her blir det jevne flater, olje, lysrefleksjon fra dypere finerlag.
    Men, ikke bruk høytalerne til bardisk vær så snill. Det fins det kjøpehøytalere til med plast lakk.
     

    Vedlegg

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Da har jeg søkt itt på nettet og det er noen som bruker skikkelig lim her.

    Bekrefter vel at det som gjelder i instrumetbygging også gjelder for finérfolket:

    Video :

    Veneering | WoodTreks


    Sitat W.Patric Edwards:
    The reason this method works is that the atmospheric pressure on the surface of the veneer exerts over 13 pounds per square inch of clamping, as long as there is no air under the veneer. As soon as the glue gels, it prevents air from entering under the veneer and the job is done. That is why the worker keeps pressing the veneer with the veneer hammer for several minutes until the glue reaches room temperature and gels. That's the entire "secret" of hammer veneering.

    You won't believe it until you try it. Stop reading this blog and start cooking your glue. (Watch the video first!)

    link WPatrickEdwards: When is a Veneer Hammer not a Hammer?

    mvh

    Lars
     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Jeg skal jobbe mer med de metodene men da trenger jeg en ekte finérhammer. Det viktigste er å komme i gang med hudlim.

    Lars
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn