Hi-Fi magasin Fidelity nr. 58

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Abonnement: Kr. 97,50 per utgave

Jeg tror dere trenger et enkelt regnekurs (eller så driver Fidelity forskjellsbehandling av abonnentene):

Abonnement 2013-01 - 2013-04 for 4 utgaver: Kr. 390.

Dette blir altså kr. 97,50 per utgave.
beklager hvis jeg driver vil-leding, jeg refererte kun til prisen som kaap nevnte. Når det er sagt så kan jeg ikke si at jeg husker 390,- fra noen faktura...
Jeg sjekket min faktura ganske mange ganger underveis mens jeg skrev innlegget for å være sikker på at jeg i hvert fall ikke skrev noe galt.

Dette kan (formodentlig) impulse eller andre fra Fidelity-redaksjonen bekrefte (eller avkrefte).
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
I Hedmark bruker det å komme på Fredager iaf.. (som hos deg, torem)

Har flyttet og fått abo, så nå vet jeg ikke lenger :)

Mvh
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det står 390,00 Kr. på fakturaen som lå med bladet denne gangen!
 
Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Lå jaggu i postkassa her i Bodø nå i dag - helt suverent, og akkurat i tide til høstferien! Kudos til redaksjonen for ypperlig timing...;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Fidelity behandler ikke folk forskjellig. Det er 390,- pr. fire nummer som er riktig pris, noe som gir en stykkpris på i underkant av hundrelappen. Det kan være greit å huske på at Fidelity lages med et definitivt minimum av ressurser,selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Slik det er nå, er fire nummer pr år det redaksjonen har kapasitet til.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
For og snakke om noe annet om Prisene osv.

Jeg GLEDER meg til Doxa 61 kommer på bruktbørsen;)
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Satt og leste litt igår selv og synes jo det var litt gøy at jeg har samme mellomtone i mine XTZ Divine 100.49 som i Martens-høyttalerne til 570kNOK... :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En ting er at de er dyre, noe annet er at de trenger hysterisk mye innkjøring før de våkner.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
En ting er at de er dyre, noe annet er at de trenger hysterisk mye innkjøring før de våkner.
Hva snakker vi om av timer? Bør man kanskje sette av en del tid til innspilling av musikk/lyder spesielt i frekvensområdet til dette elementet?
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Satt og leste litt igår selv og synes jo det var litt gøy at jeg har samme mellomtone i mine XTZ Divine 100.49 som i Martens-høyttalerne til 570kNOK... :)
Ikke nødvendigvis helt samme element. Marten får visstnok spesialtilpassete elementer fra Accuton. Sies det i alle fall. Jeg har forstått det slik at ikke alle elementene fra Accuton er like selv om det ser slik ut visuelt. Antar det er byggekostnadene som drar prisen opp en del på Marten Coltrane. Dette "båtskråget" skal visstnok være dyrt å produsere.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En ting er at de er dyre, noe annet er at de trenger hysterisk mye innkjøring før de våkner.
Hva snakker vi om av timer? Bør man kanskje sette av en del tid til innspilling av musikk/lyder spesielt i frekvensområdet til dette elementet?
Vel, jeg kjenner til at en av bransjens kvasseste amerikanske skribenter var lite imponert av Marten Coltrane i sin tid, og avskrev høyttaleren som slank, masete og grovt overpriset. Da han fikk dem tilbake etter tilsammen 1000 timers bruk, var ordlyden helt motsatt, og han gikk ut og innrømmet at han hadde tatt skammelig feil fordi elementene åpenbart var langt mer kresne på innkjøringstid enn noe annet han hadde vært borti. Vi opplevde også noe av dette i Fidelitys referanseoppsett. Det tol overraskende lang tid før Coltrane og Coltrane 2 våknet helt og viste ha de virkelig kan....
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
En ting er at de er dyre, noe annet er at de trenger hysterisk mye innkjøring før de våkner.
Hva snakker vi om av timer? Bør man kanskje sette av en del tid til innspilling av musikk/lyder spesielt i frekvensområdet til dette elementet?
Vel, jeg kjenner til at en av bransjens kvasseste amerikanske skribenter var lite imponert av Marten Coltrane i sin tid, og avskrev høyttaleren som slank, masete og grovt overpriset. Da han fikk dem tilbake etter tilsammen 1000 timers bruk, var ordlyden helt motsatt, og han gikk ut og innrømmet at han hadde tatt skammelig feil fordi elementene åpenbart var langt mer kresne på innkjøringstid enn noe annet han hadde vært borti. Vi opplevde også noe av dette i Fidelitys referanseoppsett. Det tol overraskende lang tid før Coltrane og Coltrane 2 våknet helt og viste ha de virkelig kan....
Interessant. Da er det vel nærliggende å anta at Thiel-mellomtonen på Divine også trenger endel tid for å løsne. Hva erfarte dere når dere i sin tid testet Divine 100.49?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
En ting er at de er dyre, noe annet er at de trenger hysterisk mye innkjøring før de våkner.
Hva snakker vi om av timer? Bør man kanskje sette av en del tid til innspilling av musikk/lyder spesielt i frekvensområdet til dette elementet?
Vel, jeg kjenner til at en av bransjens kvasseste amerikanske skribenter var lite imponert av Marten Coltrane i sin tid, og avskrev høyttaleren som slank, masete og grovt overpriset. Da han fikk dem tilbake etter tilsammen 1000 timers bruk, var ordlyden helt motsatt, og han gikk ut og innrømmet at han hadde tatt skammelig feil fordi elementene åpenbart var langt mer kresne på innkjøringstid enn noe annet han hadde vært borti. Vi opplevde også noe av dette i Fidelitys referanseoppsett. Det tol overraskende lang tid før Coltrane og Coltrane 2 våknet helt og viste ha de virkelig kan....
Jeg har samme erfaring med Avalon Acoustics Isis. Elementene brukt for Isis er Accuton elementer laget etter Avalon sin spesifikasjoner. Innspillingen av Isis var en prøvelse. Ved passerte 800 timer med innspilling begynte lydkarakteren å endre seg, ved passerte 1200 timer var høyttaleren ferdig innspilt:D
Accuton elementer trenger mye innsplilling.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Må ærlig talt si at jeg er blitt mer og mer skeptisk til disse vanvittige lange innspillingstidene - jeg har hatt Accuton selv og kan ikke huske at dette var fremtredende på noen måte. Hvordan lytter og fintuner Marten og andre lyden om de for hver gang det gjøres endringer i en HT skal ha 1000 timer i innkjøringstid ? Jeg er helt med på at komponenter krever innspillingstid men 1000 timer !?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Må ærlig talt si at jeg er blitt mer og mer skeptisk til disse vanvittige lange innspillingstidene - jeg har hatt Accuton selv og kan ikke huske at dette var fremtredende på noen måte. Hvordan lytter og fintuner Marten og andre lyden om de for hver gang det gjøres endringer i en HT skal ha 1000 timer i innkjøringstid ? Jeg er helt med på at komponenter krever innspillingstid men 1000 timer !?
Enkelte produkter er rimelig sære på det der, men hva angår høyttalere, kan det ikke med noen rimelighet være et spørsmål om tid alene. Min erfaring etter et utall "oppdragelser" av nye høyttalere, er at dette er et rent produkt av omsatt effekt x tid. Altså mer effekt = kortere tid. Som en tommelfingerregel har jeg kommet til at de fleste høyttalere endrer seg mest i løpet av de første 25 - 30 Wattimer. Gi dem 25 Watt i 1 enkelt time, eller 1 Watt i 25 timer, og de har gjort unna den første bøygen. Deretter vil de fortsette å endres mer eller mindre til de har omsatt omlag 1 kilowattime. Det betyr selvsagt ikke at du må gi dem 1 Watt i 1000 timer, men rent praktisk pleier vi som oftest ikke spille særlig høyere, ergo tar det 1000 timer. Men sett dem ansikt til ansikt, fasevend den ene høyttaleren (bytt om + og -), gi dem monosignal og vri opp sånn passelig, reis på helgetur, og så går det hele betydelig raskere. Når du er tilbake på søndag ettermiddag, er jobben gjort.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ærlig spurt: Så da har innspilling ikke noe å gjøre med hvor (lite) sensitive høyttalerne er - eller sogar materialet i høyttalerelementet?

Min begrensede erfaring med Dynaudio og Klipsch er at de trenger noe innspilling, men i mine tidlige dager så ser jeg nå at jeg la "urban legends" for mye vekt når det gjelder innspilling.

Etter som årene har gått - så er jeg mer og mer overbevist at jeg "hører i starten det jeg leser". Dvs. så er man lett offer for konsensus i public domain, der alle de som bidrar ikke nødvendig poster erfaringer fra eget bryst - men gjengir hva som er konsensus - og dette forsterkes av alle som deltar.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ærlig spurt: Så da har innspilling ikke noe å gjøre med hvor (lite) sensitive høyttalerne er - eller sogar materialet i høyttalerelementet?

Min begrensede erfaring med Dynaudio og Klipsch er at de trenger noe innspilling, men i mine tidlige dager så ser jeg nå at jeg la "urban legends" for mye vekt når det gjelder innspilling.

Etter som årene har gått - så er jeg mer og mer overbevist at jeg "hører i starten det jeg leser". Dvs. så er man lett offer for konsensus i public domain, der alle de som bidrar ikke nødvendig poster erfaringer fra eget bryst - men gjengir hva som er konsensus - og dette forsterkes av alle som deltar.
Det har MYE med sensitivitet å gjøre! :) Årsaken er både klar og logisk. Dess mer lettdrevet høyttaleren er, dess mindre effekte behøves for å spille passe høyt, ergo omsettes mye mindre effekt, og innspillingsperioden blir dermed tidl dels betydelig lenger.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Hva får man ellers for 150-200 kr i dag som varer like lenge som et nummer av Fidelity, samt skaper så mye bølger og lettbent underholdning på HFS :rolleyes:
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Godt poeng det der, Power! Men når det er sagt synes jeg ikke det blir særlig med bølger etter hver utgivelse lenger.

Ang innspillingstid, det er noe vi alle har forskjellige erfaringer med. Det er sogar noen her inne som påstår det bare er sludder, alt sammen. Det er ikke min erfaring, og sånne bastante påstander har jeg vanskelig for å ta alvorlig.
Ang. de tusen nevnte timene mht Coltrane 2, det er slett ikke vær erfaring i redaksjonen at deter snakk om sånne tidsforløp, men det var store endringer å høre etterhvert som et betydelig antall timer var loggført.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva får man ellers for 150-200 kr i dag som varer like lenge som et nummer av Fidelity, samt skaper så mye bølger og lettbent underholdning på HFS :rolleyes:
En strømkabel.


Seriøst; Fidelity er fast lese her i heimen, komplimentert av spordiske utelandske blekker.
Har bare så vidt fått sett igjennom siste nummer.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Impulse, det kan hende at leserne blir ett år eldre for hvert år som går - akkurat som redaksjonen! Da konkurrerer "Det er kommet i posten" med "nå har dem satt opp prisen på kaffe igjen", mens Black Sabbath tatoveringene sakte gråner...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Postkasse-/ankomstinnlegg + tanker om engasjement

Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
Postkasse-/ankomstinnlegg
Postkasseinnlegg nr. 1 kan være greit. Mange av de øvrige er, for å si det meget pent, totalt unødvendige. Inleggene om at bladet (fremdeles) ikke har ankommet innleggsforfatteren er enda verre.

Noen tanker om engasjement
Antall utgivelser per år har nok, som lars_erik skriver, noe å si fordi flere utgivelser gir et mer konstant oppmerksomhetsnivå/-trykk. Jeg har dog forstått at dette ikke er mulig, så dette er ikke ment som mas fra min side.

Jeg har kun få ganger deltatt i Fidelity-utgavetråder, og heller ikke lest dem særlig ofte. Jeg tror imidlertid at man vil få mer engasjement hvis redaksjonen deltok mer aktivt og positivt. Det er høyst variabelt om redaksjonen responderer, og ofte fremstår responsen som noe avmålt, snurt, fornærmet eller endog sur. Redaksjonen fremstår ikke nødvendigvis som åpent lyttende, enn si at den ønsker innspill og tar dem i mot med åpne armer. Uten (kapasitets)sammenligning forøvrig fremstår f.eks. InnerFidelitys Tyll Hertsens (antagelig i betydelig grad en enmannsbedrift), NRK Filmpolitiet og NRKbeta som langt mer interesserte og lydhøre. Lyd & Bilde skal også ha ros for rask og god respons de få gangene jeg har e-korrespondert med dem.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Øk mengden med plateanmeldelser, det ville jeg likt! Går det kanskje an å alliere seg et et utenlandsk magasin som man i praksis ikke konkurrerer med?
 
K

kveita

Gjest
En fantastisk test av Eximus S1. Har brukt den siden juni sammens med rørfofforsterker og Klipsck KLF-10. Er helt enig i det som berettes.S1 er et topprodukt som fortjener større oppmerksomhet. har samtlige nummer av "Audio" og "Fidelity"
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Så Fidelity fikk lov til å skrive om Adyton Cordis 1.8 til slutt...
 
K

kveita

Gjest
Ser at iallfall to av deltakerne i denne tråd skriver i "Fidelity". Regner med at begge har lyttet til både Doxa og Eximus S1. Har hørt på gamle Doxa signature i Hi-Fi klubbens lokaler i gamle dager og hvis jeg husker rett så var lydbildet detaljert og med bra dybde i lydbildet. Eximus S1 (har dessverre bare råd til en) er også detaljert, innsyn i lydbildet og har mer enn nok med trøkk i bassen, iallfall med mine Klipsch på 98 db. Hvor stor forskjell er det på disse forsterkerene?

Hadde vært artig og hørt noen synspunkter på dette.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ser at iallfall to av deltakerne i denne tråd skriver i "Fidelity". Regner med at begge har lyttet til både Doxa og Eximus S1. Har hørt på gamle Doxa signature i Hi-Fi klubbens lokaler i gamle dager og hvis jeg husker rett så var lydbildet detaljert og med bra dybde i lydbildet. Eximus S1 (har dessverre bare råd til en) er også detaljert, innsyn i lydbildet og har mer enn nok med trøkk i bassen, iallfall med mine Klipsch på 98 db. Hvor stor forskjell er det på disse forsterkerene?

Hadde vært artig og hørt noen synspunkter på dette.
Mitt svært subjektive syn på dette er som følger:
Eximus-kombinasjonen (har ikke hørt blokkene med andre pre'er) i brokoplet oppsett har kraft og presisjon som overgår det meste i prisklassen. Skal du drive så å si hva som helst av "normale" høyttalere, vil den nær bunnløse kraften denne rår over, gi den enkelte klare fortrinn fremfor en hver 30-Watter på kloden. På Klipsch, derimot... Er det RF-serien vi snakker om (82, vil jeg anta?), ville i hvert fall jeg valgt rør pre og Doxa effekt. Plutselighet, innsyn, nerve, der er Doxa noe for seg. Likeledes har Eximus en underlig evne til å høres ut som om den viser det hele, selv om den ikke gjør helt det, om du sammenligner den med f.eks. Doxa's ekstreme egenskaper på detaljer og klanger.
Doxa er muligens hakket mer "skruppelløs"; dette innebærer at valget av pre blir en nøtt. Den bør nemlig være nesten skamløst god, for at man ikke skal rote det til for ekstremegenskapene i effekttrinnet. Audio Research Ref 3 (eller 5, for den del), McIntosh C2300 (eller enda råere modeller) og desslike skaper magi. Men tenker du å gjøre noe så hårreisende som å benytte for eksempel en receiver som pre, ville jeg uten tvil gått for Eximus. Eller Rotel.

Mvh
Håkon Rognlien
 
K

kveita

Gjest
Ser at iallfall to av deltakerne i denne tråd skriver i "Fidelity". Regner med at begge har lyttet til både Doxa og Eximus S1. Har hørt på gamle Doxa signature i Hi-Fi klubbens lokaler i gamle dager og hvis jeg husker rett så var lydbildet detaljert og med bra dybde i lydbildet. Eximus S1 (har dessverre bare råd til en) er også detaljert, innsyn i lydbildet og har mer enn nok med trøkk i bassen, iallfall med mine Klipsch på 98 db. Hvor stor forskjell er det på disse forsterkerene?

Hadde vært artig og hørt noen synspunkter på dette.
Mitt svært subjektive syn på dette er som følger:
Eximus-kombinasjonen (har ikke hørt blokkene med andre pre'er) i brokoplet oppsett har kraft og presisjon som overgår det meste i prisklassen. Skal du drive så å si hva som helst av "normale" høyttalere, vil den nær bunnløse kraften denne rår over, gi den enkelte klare fortrinn fremfor en hver 30-Watter på kloden. På Klipsch, derimot... Er det RF-serien vi snakker om (82, vil jeg anta?), ville i hvert fall jeg valgt rør pre og Doxa effekt. Plutselighet, innsyn, nerve, der er Doxa noe for seg. Likeledes har Eximus en underlig evne til å høres ut som om den viser det hele, selv om den ikke gjør helt det, om du sammenligner den med f.eks. Doxa's ekstreme egenskaper på detaljer og klanger.
Doxa er muligens hakket mer "skruppelløs"; dette innebærer at valget av pre blir en nøtt. Den bør nemlig være nesten skamløst god, for at man ikke skal rote det til for ekstremegenskapene i effekttrinnet. Audio Research Ref 3 (eller 5, for den del), McIntosh C2300 (eller enda råere modeller) og desslike skaper magi. Men tenker du å gjøre noe så hårreisende som å benytte for eksempel en receiver som pre, ville jeg uten tvil gått for Eximus. Eller Rotel.

Mvh
Håkon Rognlien
Tusen takk for svar. Høyttalerene er KLF-10. Har brukt Music First Audio(Trafopre) men selv med volumkontrollen på laveste nivå ble det altfor høyt med en så lettdreven høyttaler. Prøvde med dempeplugger(10db), selv da var lyden for høy, i tillegg til at den ble ullen og dynamikken fikk også lide. Løsningen var da min gamle rørforforsterker som fungerer utmerket.

Tror kanskje Music First Audio,som ikke passet sammen med KLF-10/S1 hadde vært en ganske bra løsning med Doxa sin nye kreasjon.

Hadde jeg bare hatt penger så hadde nok Doxaen vært et naturlig valg. Innbiller meg at "Doxaklangen"kanskje ikke er så langt unna klangen i en god rørforsterker. Sammenlignet med mine rørmonoblokker (for tiden ute av drift) syns jeg at S1 mangler "klangen" i forhold til rør.
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
Ser at iallfall to av deltakerne i denne tråd skriver i "Fidelity". Regner med at begge har lyttet til både Doxa og Eximus S1. Har hørt på gamle Doxa signature i Hi-Fi klubbens lokaler i gamle dager og hvis jeg husker rett så var lydbildet detaljert og med bra dybde i lydbildet. Eximus S1 (har dessverre bare råd til en) er også detaljert, innsyn i lydbildet og har mer enn nok med trøkk i bassen, iallfall med mine Klipsch på 98 db. Hvor stor forskjell er det på disse forsterkerene?

Hadde vært artig og hørt noen synspunkter på dette.
Mitt svært subjektive syn på dette er som følger:
Eximus-kombinasjonen (har ikke hørt blokkene med andre pre'er) i brokoplet oppsett har kraft og presisjon som overgår det meste i prisklassen. Skal du drive så å si hva som helst av "normale" høyttalere, vil den nær bunnløse kraften denne rår over, gi den enkelte klare fortrinn fremfor en hver 30-Watter på kloden. På Klipsch, derimot... Er det RF-serien vi snakker om (82, vil jeg anta?), ville i hvert fall jeg valgt rør pre og Doxa effekt. Plutselighet, innsyn, nerve, der er Doxa noe for seg. Likeledes har Eximus en underlig evne til å høres ut som om den viser det hele, selv om den ikke gjør helt det, om du sammenligner den med f.eks. Doxa's ekstreme egenskaper på detaljer og klanger.
Doxa er muligens hakket mer "skruppelløs"; dette innebærer at valget av pre blir en nøtt. Den bør nemlig være nesten skamløst god, for at man ikke skal rote det til for ekstremegenskapene i effekttrinnet. Audio Research Ref 3 (eller 5, for den del), McIntosh C2300 (eller enda råere modeller) og desslike skaper magi. Men tenker du å gjøre noe så hårreisende som å benytte for eksempel en receiver som pre, ville jeg uten tvil gått for Eximus. Eller Rotel.

Mvh
Håkon Rognlien
Tusen takk for svar. Høyttalerene er KLF-10. Har brukt Music First Audio(Trafopre) men selv med volumkontrollen på laveste nivå ble det altfor høyt med en så lettdreven høyttaler. Prøvde med dempeplugger(10db), selv da var lyden for høy, i tillegg til at den ble ullen og dynamikken fikk også lide. Løsningen var da min gamle rørforforsterker som fungerer utmerket.

Tror kanskje Music First Audio,som ikke passet sammen med KLF-10/S1 hadde vært en ganske bra løsning med Doxa sin nye kreasjon.

Hadde jeg bare hatt penger så hadde nok Doxaen vært et naturlig valg. Innbiller meg at "Doxaklangen"kanskje ikke er så langt unna klangen i en god rørforsterker. Sammenlignet med mine rørmonoblokker (for tiden ute av drift) syns jeg at S1 mangler "klangen" i forhold til rør.
Det kan være verdt og merke seg at Doxa har en modell som heter Doxa 74 som koster rundt 30 lapper. Og selv om den ikke er like god som 61, så har den også veldig mye bra med seg. Et kanon kjøp til de 30 høvdingene som de skal ha for den.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Jeg synes nr. 58 er et veldig bra nummer. T.o.m. litt færre skrivefeil enn det til tider har vært tidligere. Mulig litt færre utgaver gir bedre tid til å finpusse teksten, kan nesten se slik ut.
Nå hjelper det en del på humøret mitt at Marten er tilbake i ref.anlegget, siden jeg liker det merket veldig godt:). Ut fra den lille erfaringen jeg har med Marten hvirker det som står om ref.anlegget fornuftig. Jeg har lenge lurt litt på hvordan Adyton fungerer sammen med Marten, og det får jeg jo i grunnen svar på i dette nummeret (nei, jeg har ingen planer om å kjøpe ny Adyton til mine Miles 3, men kanskje en brukt Cordis 1.7 av forrige utgave kunne vært en mulighet).

Bra også med omtale av Doxa. Jeg var på messa i Horten, og disse sørlendingene overrasket stort der. Mulig Doxa 61 blir akkurat litt lite power for Marten Miles 3 (de er oppgitt til 91 dB, så det er vel på grensa i forhold til det som står i omtalen). Men det hadde vært spennende å prøvd.
 
Topp Bunn