Hi-Fi magasin Fidelity nr. 58

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
Skal et blad som Fidelity overleve på sikt må man skaffe seg nye lesere og nå ut til andre grupper enn innbarka hi-end'ere med fete lommebøker og massevis av tid. Dersom det stemmer at det bare var 750 stykker innom på Horten messa (som er bladets kjernelesere) burde vel det fortelle oss at denne hobbyen er i en form for krise, og at noe må gjøres.

Jeg har selv kjøpt samtlige utgivelser siden starten og må innrømme at jeg synes de siste par årene har bladet blitt mindre og mindre interessant for min del. Side på side om produkter til prisen av en middels nybil er uinteressant for meg.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Flott at "Fidelity"-redaksjonen tester både Adyton og Doxa - da øyner jeg håp for at vi kan få en skikkelig dybde- og breddetest av integrerte forsterkere, også Densen. Sist jeg leste en "omtale" av et Densenprodukt, var av B-175 forsterkeren. Det største poenget var at chassiet vibrerte. Og det til tross for at importør ( OHFC ) hadde påpekt hva som burde åtgjerdast.. Kanskje man nå kan se fram til en ærlig og nøktern vurdering av både b-150+ og b-175...f.eks. opp mot EC's nye ECI-6, Hegel og andre. Hvis man skritter opp i den virkelige "uberklasse", har vi både Burmester og Gryphon, så det er meir enn nok å ause av..


For øvrig er jeg til dels enig med Palace. En krympende "menighet", lengere mellom utgivelsene og prisøkning, er neppe veien til suksess og et langt, lykkelig liv for "Fidelity".
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kort innpå her bare;
Utgivelsestakten er utelukkende et resultat av ressursene vi rår over akkurat nå, det er ikke noe vi gjør fordi vi tror vi drar ekstra lesere på det. Vi er en liten gjeng entusiaster med en eier og redaktør som har vært i gamet lenge og begynner å nå en anstendig alder, så akkurat nå er det det vi greier. Når det gjelder prisøkningen, er det den første i bladets snart tiårige historie, og i rettferdighetens navn har vel det aller meste gått opp både en, tre og fem ganger på de årene....
 
K

kveita

Gjest
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
Skal et blad som Fidelity overleve på sikt må man skaffe seg nye lesere og nå ut til andre grupper enn innbarka hi-end'ere med fete lommebøker og massevis av tid. Dersom det stemmer at det bare var 750 stykker innom på Horten messa (som er bladets kjernelesere) burde vel det fortelle oss at denne hobbyen er i en form for krise, og at noe må gjøres.

Jeg har selv kjøpt samtlige utgivelser siden starten og må innrømme at jeg synes de siste par årene har bladet blitt mindre og mindre interessant for min del. Side på side om produkter til prisen av en middels nybil er uinteressant for meg.
I siste Fidelity testet de Eximus S 1. Alle parametere vurdert er nok denne forsterkeren like god om ikke bedre enn det meste, deriblant Doxa's nyeste. Parprisen på S1 er nede på 30000. 1 stk koster 18900. Tror de fleste har råd til det.

119(løssalg) er rimelig for et blad av "Fidelity's kaliber. Færre utgivelser betyr ikke nødvendigvis at undergangen er nær. "Fidelity" har etter mitt syn et gjeng med idealistiske medarbeidere som produserer et blad for både den vanlige mann og High-end fanatikerne.


Tror denne uavhengigheten styrker bladets integritet som troverdig. Færre numre gjør bare "Fidelity" enda mere eksklusiv, en indrefilet av beste kvalitet......
 
Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
Skal et blad som Fidelity overleve på sikt må man skaffe seg nye lesere og nå ut til andre grupper enn innbarka hi-end'ere med fete lommebøker og massevis av tid. Dersom det stemmer at det bare var 750 stykker innom på Horten messa (som er bladets kjernelesere) burde vel det fortelle oss at denne hobbyen er i en form for krise, og at noe må gjøres.

Jeg har selv kjøpt samtlige utgivelser siden starten og må innrømme at jeg synes de siste par årene har bladet blitt mindre og mindre interessant for min del. Side på side om produkter til prisen av en middels nybil er uinteressant for meg.
Tja. Side opp og side ned om produkter som man finner i Lyd og Bilde er totalt uinteressant for meg. Lydkvalitet er det eneste viktige kriteriet for meg. Ikke i forhold til pris, men i forhold til nettopp lydkvalitet.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Regel nr 1 for å øke salget, vil ALLTID være fristende forside og tekst. Hvor mange utgaver av Fidelity har vært som "en bit av et større bilde". Ikke engang de fleste ihugga hi-fi entusiaster ville skjønt hva forsiden prøver å vise. Ingen av Narvesens 100 000 tusener av lesere, vil tiltrekkes av bladets kunstneriske forside, fordi ingen forstår hva forsiden formidler.
Forsiden kan fortsatt holde dagens høya bilde kvalitet, men få frem at bladet tester hi-fi produkter og lær litt av What Hi-Fi sine mange fristende produkter på forsiden. skal det selge må vi se fristende bilder av høyttalere, signalkilder, kabler, forsterkere, øretelefoner og prosjektorer på samme forsiden. Å dekke en hel forside av en bit av et høyttalerelement er så sært det er mulig å lage, og vil ALDRIG tiltrekke seg den store massen.
Fidelity er overlegent det mest kjære jeg leser, og jeg ønsker bladet evig suksess, men våkn opp, og smell til med horete forsider, som skriker "ta i meg" din Nervesen kunde.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Kort innpå her bare;
Utgivelsestakten er utelukkende et resultat av ressursene vi rår over akkurat nå, det er ikke noe vi gjør fordi vi tror vi drar ekstra lesere på det. Vi er en liten gjeng entusiaster med en eier og redaktør som har vært i gamet lenge og begynner å nå en anstendig alder, så akkurat nå er det det vi greier. Når det gjelder prisøkningen, er det den første i bladets snart tiårige historie, og i rettferdighetens navn har vel det aller meste gått opp både en, tre og fem ganger på de årene

Syntes bladet er ok jeg,men som mange andre som ikke har muligheten pga jobb og få bladet i posten,skulle jeg ønske att i 2012 det var mulighet til og laste ned bladet via nettet,dette med app ala watt.
Tror og mener det er fremtiden,mange derute på reise som kunne tenke seg og lese Fidelity,og hvis man da tar den helt ut i fremtiden,en utgave på engelsk også.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
Skal et blad som Fidelity overleve på sikt må man skaffe seg nye lesere og nå ut til andre grupper enn innbarka hi-end'ere med fete lommebøker og massevis av tid. Dersom det stemmer at det bare var 750 stykker innom på Horten messa (som er bladets kjernelesere) burde vel det fortelle oss at denne hobbyen er i en form for krise, og at noe må gjøres.

Jeg har selv kjøpt samtlige utgivelser siden starten og må innrømme at jeg synes de siste par årene har bladet blitt mindre og mindre interessant for min del. Side på side om produkter til prisen av en middels nybil er uinteressant for meg.
Tja. Side opp og side ned om produkter som man finner i Lyd og Bilde er totalt uinteressant for meg. Lydkvalitet er det eneste viktige kriteriet for meg. Ikke i forhold til pris, men i forhold til nettopp lydkvalitet.

Jeg ser du stadig vekk påstår dette her, Lars Erik. Kan du være mer konkret?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg abonnerte i mange år på Fidelity og var lenge godt fornøyd. Årsaken til at jeg etterhvert avsluttet mitt abonnement var at jeg opplevde at magasinet ikke utviklet seg i vesentlig grad. Det å lese nr 5 eller nr 50 føles for likt. Jeg har forståelse for at det finnes grenser for hvor mye man kan forvente av nyvinning, men jeg hadde i hvert fall ønsket at en utviklingstrend kom tydeligere frem. Jeg mener ikke nødvendigvis en radikal endring.

Jeg synes forøvrig bladet har en fin miks av produkter i ulike klasser.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg forstår din interesse Lars_erik, men Fidelity bør også tenke på rekruttering av nye lesere. De bør derfor antakelig også være brobyggere mellom "Lyd og Bilde" segmentet og "Ny-bil-pris-komponenter" segmentet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, etter 3.5 uke på reis lå blekka i postkassen. Luktet godt som alltid. Blar gjennom nå og startet lesing av Doxa testen..

Er dette tråden for å komme med spørsmål både kritiske og ukritiske?

Liker at Fidelity har innmat bilde..

Er det et gammelt 70 kabinett som er skrudd inn i et nytt kabinett?

Less is more er bra. (Stiv pris på de få komponentene der ;) Men man bor i høykostland og arbeid koster.. Kunne tenke meg å teste en Doxa 61.
Skribent skriver noe som:

Forsterker har lav inngangsimpedans og kan derfor skape hodebry for enkelte trafo baserte rørforsterkere.
Min erfaring er akkurat det motsatte. De fleste trafobaserte rør forforsterkere bruker bl.a. trafoer på utgangen for nettopp å senke sin egen utg. impedans og dermed skape bedre match til slike lavimpedante effekttrinn. (I tillegg til andre fordeler.)
Men endel vanlige rørpreamper med kondis på utgangen kan nok skape endel problemer bassmessig om man bruker t.d. lange signalkabler mm..
Alt er selvsagt krets og design avhengig
Noe jeg misser her?

Ellers synes jeg magasinet ser bra og variert ut.
 
Sist redigert:

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Neida, det er bare en betraktning. Det var langt mer diskusjon og kommentarer knyttet til innholdet i bladet tidligere. Mer engasjement, på et vis.Det liker vi jo. Nå er det mest "Det er kommet i postkassa her!" "
For min del kommer nok et dalende engasjement av at det har blitt for lang tid mellom utgivelsene og at man har brukt mer spalteplass på ting man like gjerne kan lese om i Lyd og bilde. Har man tenkt for mye på massene, og glemt kjerneleserne?
Skal et blad som Fidelity overleve på sikt må man skaffe seg nye lesere og nå ut til andre grupper enn innbarka hi-end'ere med fete lommebøker og massevis av tid. Dersom det stemmer at det bare var 750 stykker innom på Horten messa (som er bladets kjernelesere) burde vel det fortelle oss at denne hobbyen er i en form for krise, og at noe må gjøres.

Jeg har selv kjøpt samtlige utgivelser siden starten og må innrømme at jeg synes de siste par årene har bladet blitt mindre og mindre interessant for min del. Side på side om produkter til prisen av en middels nybil er uinteressant for meg.
I siste Fidelity testet de Eximus S 1. Alle parametere vurdert er nok denne forsterkeren like god om ikke bedre enn det meste, deriblant Doxa's nyeste. Parprisen på S1 er nede på 30000. 1 stk koster 18900. Tror de fleste har råd til det.

119(løssalg) er rimelig for et blad av "Fidelity's kaliber. Færre utgivelser betyr ikke nødvendigvis at undergangen er nær. "Fidelity" har etter mitt syn et gjeng med idealistiske medarbeidere som produserer et blad for både den vanlige mann og High-end fanatikerne.


Tror denne uavhengigheten styrker bladets integritet som troverdig. Færre numre gjør bare "Fidelity" enda mere eksklusiv, en indrefilet av beste kvalitet......
Eh?? Har de fleste råd til 30.000?? De fleste mennesker i Norge ville ikke i sine villeste fanstasier drømt om å kjøpe hi-fi for 30K totalt en gang. De fleste folk i Norge kjøper hifi for langt, langt under det - og er fornøyde!!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Satt og leste litt igår selv og synes jo det var litt gøy at jeg har samme mellomtone i mine XTZ Divine 100.49 som i Martens-høyttalerne til 570kNOK... :)
Ikke nødvendigvis helt samme element. Marten får visstnok spesialtilpassete elementer fra Accuton. Sies det i alle fall. Jeg har forstått det slik at ikke alle elementene fra Accuton er like selv om det ser slik ut visuelt. Antar det er byggekostnadene som drar prisen opp en del på Marten Coltrane. Dette "båtskråget" skal visstnok være dyrt å produsere.
Alle kan få "spesialvarianter" fra Thiel, 32 ohm istdet for 8 etc, men det er ikke store kostnadsforskjeller på dette. Prisene fra Thiel er heller ikke dyrere enn Seas Excel eller Scanspeak når man handler direkte. En stor fordel men å handle fra fra Thiel er at man ikke trenger å handle store serier om man skal ha annet en standardversjon slik man må fra Seas
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hei,
har også kjøpt bladet siden oppstart og har det nå i abo. Det er IMHO en grei mix (regner med at ikke alt skal treffe min interesse). Det eneste jeger skuffet over er musikkanmeldelsene. Har funnet mye god musikk gjennom Fidelity, men jeg savner de litt større (4-6 sider) gjennomganger av en artist eller gruppe. Gode eksempler er artikkelen om Moody Blues i 5 (?) og Bad Company i High Fidelity. Da gjerne med konkerte anbefalinger om plater og versjoner.
Mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Regel nr 1 for å øke salget, vil ALLTID være fristende forside og tekst. Hvor mange utgaver av Fidelity har vært som "en bit av et større bilde". Ikke engang de fleste ihugga hi-fi entusiaster ville skjønt hva forsiden prøver å vise. Ingen av Narvesens 100 000 tusener av lesere, vil tiltrekkes av bladets kunstneriske forside, fordi ingen forstår hva forsiden formidler.
Forsiden kan fortsatt holde dagens høya bilde kvalitet, men få frem at bladet tester hi-fi produkter og lær litt av What Hi-Fi sine mange fristende produkter på forsiden. skal det selge må vi se fristende bilder av høyttalere, signalkilder, kabler, forsterkere, øretelefoner og prosjektorer på samme forsiden. Å dekke en hel forside av en bit av et høyttalerelement er så sært det er mulig å lage, og vil ALDRIG tiltrekke seg den store massen.
Fidelity er overlegent det mest kjære jeg leser, og jeg ønsker bladet evig suksess, men våkn opp, og smell til med horete forsider, som skriker "ta i meg" din Nervesen kunde.
Et par blader jeg abonnerer på har en egen forside for abonnenter, der nesten all teksten er fjernet, og bare et stilig bilde og logoen er igjen, mens de som står i kioskhyllene har tekst i krigstyper om alt det kule du kan lese om i bladet. En idé?
 
K

kveita

Gjest
Eh?? Har de fleste råd til 30.000?? De fleste mennesker i Norge ville ikke i sine villeste fanstasier drømt om å kjøpe hi-fi for 30K totalt en gang. De fleste folk i Norge kjøper hifi for langt, langt under det - og er fornøyde!!

Hvis du ser hva folk bruker på bil,hytte, båt,ferier er ikke 30000 kr mye penger. Men, jeg er selvfølgelig klar over at mange sliter med stram økonomi(hvis jeg husker rett så har vi ca 250000 fattige i Norge).

Jeg er en ordinær lønnsmottager som har brukt forholdsvis mye av min lønn til hi-fi. Pga dette har jeg istedet for å reise til eksklusive feriesteder og fyre av flere månedslønner i et jafs, heller brukt pengene på ferie i nærområdet og hifi, og av og til en tur til varmere breddegrader.

Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte Eximus S1 i sommer da den allerede nå innfrir mine forventninger og gir meg musikalske opplevelser i søkk og kav. Burde selvfølgelig hatt nye høyttalere til en forsterker av en slik kvalitet, men siden jeg ikke har råd så får jeg klare meg med mine Klipsch-KLF10. Selv om de ikke er "verdens beste" på noen områder så har de sjarm og trøkk i massevis og spiller slett ikke så rasgali sammen med S1. Jeg sparer derfor til en S1 ekstra..........

For å holde oss til tråden som jo skal omhandle siste utgave av "Fidelity" så syns jeg at de som mener at bladet skal fremstå som en kloning av "What hifi" er på fullstendig ville veier. Vi skal være glade som har et fritt og selvstendig blad som ikke trenger å fallby sine tjenester som en gammel avdanket hore. Som lesere skal vi være fornøyd med at vi får et nummer for bare 119 kr, selv om det kanskje bare blir 4 ganger i året......
 
N

nysjerrigper

Gjest
hifi satt i sammeheng med dyre biler og båter henger ikke på greip.
er NAD og Electrocompaniet isåfall så ulike at førstnevnte kan settes i bås med en Pioner plastjolle og electrocompaniet som en cabincruiser? :D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er litt usikker på hvor de fattige menneskene i Norge bor, iflg. dagspressen så er Norge verdens rikeste land. Med Verdens lykkeligsta mennesker (over 90 %), men det spørs om de bruker over 30000,00 Kr. på et stereoanlegg, som du også påpeker sansui!

Hvor går smertegrensen til "vanlige" folk egentlig, og er menigmann/kvinne så veldig opptatt av lyd i det hele tatt?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Enig i at vi ikke bør la denne tråden spore av, men det er like frem viktig å diskutere hvordan et blad som Fidelity skal klare seg i fremtiden. Redaktøren har jo ved et par anledninger skrevet at han gjerne kunne tenkte seg at noen andre tok over, og de som skriver i bladet er jo ingen ungdommer de heller akkurat. Fidelity har jo heller ikke noe mediakonsern i ryggen, helt bevisst såklart, og utvilsomt noe som bidrar til bladets egenart - og takk for det.

Uansett så må det jo være utrolig skuffende når Horten messa knapt trekker folk og ikke klarer å nå ut til de brede lag av befolkningen, til tross for at interessen for lyd/bilde produkter der ute er stor. Da viser det at mange av aktørene i denne bransjen muligens er noe i utakt med befolkningen forøvrig, og det er begrenset hvor lenge et nisjeblad som Fidelity kan klare seg hvis noe ikke skjer. Jeg kjøper bladet mest av gammel vane (og for å støtte opp!) og forventer ikke at jeg skal finne alt av interesse men synes alikevel at bladet har blitt mindre interessant de siste årene og at fokuset har skiftet litt vekk fra produkter jeg interesserer meg for og over mot ekstrem-hiend.

Litt av problemet med Fidelity er at det har en utrykksform som passer de litt mer voksne kjøperne og kanskje ikke tekkes ungdommen like bra, og når Norges eneste Hifi messe er dårlig besøkt og viser tegn til forgubbing (jeg var der ikke selv, men støtter meg til Vadseths utsagn) bør det brenne et blått lys et sted!

Og i forhold til innlegget over, jeg tror de aller fleste i Norge synes det er mer enn nok å bruke ca. 15K på hifi. Da vil du få et anlegg 90% vil være fornøyd med, og som kan gjøre alt du ber om (musikk, film, trådløst osv.).
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
hifi satt i sammeheng med dyre biler og båter henger ikke på greip.
er NAD og Electrocompaniet isåfall så ulike at førstnevnte kan settes i bås med en Pioner plastjolle og electrocompaniet som en cabincruiser? :D
Off topic: bortsett at siste NAD dac i mine ører er minst like bra som siste EC dac... Så da bar de visst sammenlignbare likevel!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Hei, etter 3.5 uke på reis lå blekka i postkassen. Luktet godt som alltid. Blar gjennom nå og startet lesing av Doxa testen..

Er dette tråden for å komme med spørsmål både kritiske og ukritiske?

Liker at Fidelity har innmat bilde..

Er det et gammelt 70 kabinett som er skrudd inn i et nytt kabinett?

Less is more er bra. (Stiv pris på de få komponentene der ;) Men man bor i høykostland og arbeid koster.. Kunne tenke meg å teste en Doxa 61.
Skribent skriver noe som:

Forsterker har lav inngangsimpedans og kan derfor skape hodebry for enkelte trafo baserte rørforsterkere.
Min erfaring er akkurat det motsatte. De fleste trafobaserte rør forforsterkere bruker bl.a. trafoer på utgangen for nettopp å senke sin egen utg. impedans og dermed skape bedre match til slike lavimpedante effekttrinn. (I tillegg til andre fordeler.)
Men endel vanlige rørpreamper med kondis på utgangen kan nok skape endel problemer bassmessig om man bruker t.d. lange signalkabler mm..
Alt er selvsagt krets og design avhengig
Noe jeg misser her?

Ellers synes jeg magasinet ser bra og variert ut.
Definitivt riktig og rimelig innvending, bambadoo. Men så langt jeg erfarer er det ikke hele sannheten, heller. La oss føre analogien over til rør effektforsterkere. Det er grunner til at det finnes veldig får såkalte OTL-forsterkere (Output Transformer Less), da disse er svært avhengige av høy, jevn impedans for å makte sin oppgave med å drive høyttalere. Dermed setter man inn trafoer, for på denne måten få kontroll på høyttaleren. Man baserer seg i stor grad på å bygge spenning i stedet for å levere strøm, etter beste evne. Men faller impedansen for lavt, mister også den trafobaserte forsterkeren evnen til å bygge opp spenning, og uteffekten nærmest kollapser. Implisitt i dette problemkomplekset ligger det faktum at rør tross alt har visse begrensninger i strømleveranse, og bør få bygge spenning i stedet.

Tilbake til forforsterkere. Nokså lignende utfordringer for disse, men ser man på tallene, har du utvilsomt rett i at på papiret er "moderne" rørkretser klart mindre tolerante for lav inngangsimpedans på effekttrinnene, på samme måte som at trafobaserte effektforsterkere har bedre grep om høyttalerene enn OTL. Det underlige er allikevel at jeg har forsøkt f.eks. Audio Research Ref. 3 på diverse effekttrinn uten å merke problemer. Dette til tross for at denne pre'en har til dels svært høy utgangsimpedans. Derimot har jeg ikke helt sjelden opplevd at spesielt rimelige "gammeldagse" rørkretser med trafoer og lav utgangsimpedans slite veldig om man forsøker belaste dem med lav impedans. Jeg er litt usikker på årsakene til disse observasjonene, men antar at kanskje ligger problemet i at rimelige og mindre "stive" trafoer sliter med å bygge spenning raskt og efektivt nok, dersom impedansen hos mottakeren er komplisert. Tross alt ligger det et visst effekttap i en trafo, også, uten at jeg fullt ut vet hva dette eventuelt kan bety for den problemstillingen vi her diskuterer.
Kan det være slik at så vel kretsene som rørtypene og -antallet som benyttes i de mer moderne rørkretsene, faktisk kan levere strøm nok til de fleste effekttrinn? Sammenligner man OTL pre med trafobasert pre, ser man ofte 10x høyere utgangsimpedans på OTL enn trafo-varianten. Det må jo logisk sett også bety at evnen til strømleveranse faller med tilsvarende? Når dette er sagt; en trafobasert pre er ofte i mine ører mest vellydende, underlig nok, men den blir utvilsomt litt trøttere og mindre "gnistrende" ved mer lavimpedant last. Kunne tenke meg at jane eller andre med bakgrunn innen elektronikk, kunne vurdere hva disse observasjonene bunner i, for jeg har undret over fenomenet lenge.

Mvh
Håkon Rognlien
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Var innom Narvesen i dag. Eneste grunn til at jeg fant Fidelity i hylla var at jeg sto og letet etter bladet. Jeg har alle nr fra de het Audio til Fidelity nr55. Eneste grunnen til at jeg leser dette bladet er at jeg er audioholic. Jeg kjøper hifi blader for 4-500kr i mnd. Lyd&Bilde har mistet meg som abonent fordi de ikke er troverdige nok. Etter å ha myst gjennom indexen i Fidelity nr 58, så tror jeg tåget snart har gått her også. For meg "som elsker denne hobbyen" fant jeg ikke noe av interesse. Sær forside, sære produkter og for mye som er for dyrt. Greit nok at bladet dukker opp hver 3 mnd, men da bør det være flere testede produkter og ikke så mange gjengangere.
Dette nr kommer jeg IKKE til å kjøpe, da det minner meg om for mange tidligere utgivelser, men hvor de fleste var mer interesante. Et "bit for bit" bilde frister ikke lenger og 99% AV KUNDEKRETSEN GÅR FORBI, DA DE IKKE SKJØNNER BÆRET AV HVA DETTE BLADET PRØVER Å FORMIDLE. Det er lov å hente/ta over gode ideer fra andre blader uten å kalle det kopi.

Regel nr 1 for å øke salget, vil ALLTID være fristende forside og tekst. Hvor mange utgaver av Fidelity har vært som "en bit av et større bilde". Ikke engang de fleste ihugga hi-fi entusiaster ville skjønt hva forsiden prøver å vise. Ingen av Narvesens 100 000 tusener av lesere, vil tiltrekkes av bladets kunstneriske forside, fordi ingen forstår hva forsiden formidler.
Forsiden kan fortsatt holde dagens høya bilde kvalitet, men få frem at bladet tester hi-fi produkter og lær litt av What Hi-Fi sine mange fristende produkter på forsiden. skal det selge må vi se fristende bilder av høyttalere, signalkilder, kabler, forsterkere, øretelefoner og prosjektorer på samme forsiden. Å dekke en hel forside av en bit av et høyttalerelement er så sært det er mulig å lage, og vil ALDRIG tiltrekke seg den store massen.
Fidelity er overlegent det mest kjære jeg leser, og jeg ønsker bladet evig suksess, men våkn opp, og smell til med horete forsider, som skriker "ta i meg" din Nervesen kunde.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
??
Vel ref3 har ikke noe særlig høy utg. impedans egentlig sammenlignet med endel andre rørpreamper. 300ohm ubalansert.
Det står ingenting om hva inng. impedansen på Doxaen er bare at den er lav?
Audio Research Reference 3 line preamplifier Measurements | Stereophile.com
"Overall, the Reference 3's measured performance is excellent, but it does suggest that it works best in full balanced mode, and into higher impedances"

AN som du kjenner godt bruker enkle kretser i preampen sin og 33:1 OPT som medfører faktisk ned mot 10ohm utg. impedans.
Jeg drev faktisk høyttalere direkte med disse. Skulle likt å se det med AR ref 3...

Poenget var at en slik antydning som du hadde i magasinet ikke nødvendigvis er sann men tatt ut ifra din egen erfaring. Jeg ville ihvertfall vært forsiktig med slike uttalelser spesielt siden magasiner ofte også brukes som salgslektyre for endel personer. Og jeg ville også fått begrunnet dette teknisk ihvertfall.

mvh

Hei, etter 3.5 uke på reis lå blekka i postkassen. Luktet godt som alltid. Blar gjennom nå og startet lesing av Doxa testen..

Er dette tråden for å komme med spørsmål både kritiske og ukritiske?

Liker at Fidelity har innmat bilde..

Er det et gammelt 70 kabinett som er skrudd inn i et nytt kabinett?

Less is more er bra. (Stiv pris på de få komponentene der ;) Men man bor i høykostland og arbeid koster.. Kunne tenke meg å teste en Doxa 61.
Skribent skriver noe som:

Forsterker har lav inngangsimpedans og kan derfor skape hodebry for enkelte trafo baserte rørforsterkere.
Min erfaring er akkurat det motsatte. De fleste trafobaserte rør forforsterkere bruker bl.a. trafoer på utgangen for nettopp å senke sin egen utg. impedans og dermed skape bedre match til slike lavimpedante effekttrinn. (I tillegg til andre fordeler.)
Men endel vanlige rørpreamper med kondis på utgangen kan nok skape endel problemer bassmessig om man bruker t.d. lange signalkabler mm..
Alt er selvsagt krets og design avhengig
Noe jeg misser her?

Ellers synes jeg magasinet ser bra og variert ut.
Definitivt riktig og rimelig innvending, bambadoo. Men så langt jeg erfarer er det ikke hele sannheten, heller. La oss føre analogien over til rør effektforsterkere. Det er grunner til at det finnes veldig får såkalte OTL-forsterkere (Output Transformer Less), da disse er svært avhengige av høy, jevn impedans for å makte sin oppgave med å drive høyttalere. Dermed setter man inn trafoer, for på denne måten få kontroll på høyttaleren. Man baserer seg i stor grad på å bygge spenning i stedet for å levere strøm, etter beste evne. Men faller impedansen for lavt, mister også den trafobaserte forsterkeren evnen til å bygge opp spenning, og uteffekten nærmest kollapser. Implisitt i dette problemkomplekset ligger det faktum at rør tross alt har visse begrensninger i strømleveranse, og bør få bygge spenning i stedet.

Tilbake til forforsterkere. Nokså lignende utfordringer for disse, men ser man på tallene, har du utvilsomt rett i at på papiret er "moderne" rørkretser klart mindre tolerante for lav inngangsimpedans på effekttrinnene, på samme måte som at trafobaserte effektforsterkere har bedre grep om høyttalerene enn OTL. Det underlige er allikevel at jeg har forsøkt f.eks. Audio Research Ref. 3 på diverse effekttrinn uten å merke problemer. Dette til tross for at denne pre'en har til dels svært høy utgangsimpedans. Derimot har jeg ikke helt sjelden opplevd at spesielt rimelige "gammeldagse" rørkretser med trafoer og lav utgangsimpedans slite veldig om man forsøker belaste dem med lav impedans. Jeg er litt usikker på årsakene til disse observasjonene, men antar at kanskje ligger problemet i at rimelige og mindre "stive" trafoer sliter med å bygge spenning raskt og efektivt nok, dersom impedansen hos mottakeren er komplisert. Tross alt ligger det et visst effekttap i en trafo, også, uten at jeg fullt ut vet hva dette eventuelt kan bety for den problemstillingen vi her diskuterer.
Kan det være slik at så vel kretsene som rørtypene og -antallet som benyttes i de mer moderne rørkretsene, faktisk kan levere strøm nok til de fleste effekttrinn? Sammenligner man OTL pre med trafobasert pre, ser man ofte 10x høyere utgangsimpedans på OTL enn trafo-varianten. Det må jo logisk sett også bety at evnen til strømleveranse faller med tilsvarende? Når dette er sagt; en trafobasert pre er ofte i mine ører mest vellydende, underlig nok, men den blir utvilsomt litt trøttere og mindre "gnistrende" ved mer lavimpedant last. Kunne tenke meg at jane eller andre med bakgrunn innen elektronikk, kunne vurdere hva disse observasjonene bunner i, for jeg har undret over fenomenet lenge.

Mvh
Håkon Rognlien
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Sammenligner man OTL pre med trafobasert pre, ser man ofte 10x høyere utgangsimpedans på OTL enn trafo-varianten. Det må jo logisk sett også bety at evnen til strømleveranse faller med tilsvarende?
En impedanstransformering på 10 x betyr ikke 10 x høyere/lavere strøm. Omsetningsforholdet, som sier noe om strøm eller spenning, er roten av impedanstransformeringen. Så hvis en trafo senker utgangsimpedansen med 10x kan den i teorien levere ca 3 ganger så mye strøm.

En annen ting: OTL er ikke nødvendigvis det samme som en RC-koblet preamp så der er jeg redd for at analogien halter litt. C-leddet i preampen gjør at utgangsimpedansen fra preampen stiger når frekvensen synker. Fordelen med dette er at det blokkerer høyspenning (DC) ut av preampen, ulempen er at det går ut over frekvensgangen når inngangsimpedansen i effekt-trinnet blir lav nok.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Koste meg med testen av Doxaforsterkeren. Denne testen representerer det jeg ønsker å vite om et produkt som er til test. Herlig med sitater og tanker fra konstruktøren selv.
Ønsker mer av tester med litt teknisk ballast. Testet forrige Doxa og var veldig fornøyd med lyden, at den nye skal være enda bedre er for meg nesten utrolig til den prisen.
Kudos til Håkon R
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Enig. En flott Doxapresentasjon og et meget spennende produkt. Var også interessant å høre om den nye referansespilleren selv om den er LANGT utover mine økonomiske preferanser. Slik jeg leste testen, var det selve drivverket som var senasjonelt. Har sendt bladet fra meg. Hva var navnet på donorspilleren? Og hvem hadde gjort oppgraderingen? Her må googles.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Enig. En flott Doxapresentasjon og et meget spennende produkt. Var også interessant å høre om den nye referansespilleren selv om den er LANGT utover mine økonomiske preferanser. Slik jeg leste testen, var det selve drivverket som var senasjonelt. Har sendt bladet fra meg. Hva var navnet på donorspilleren? Og hvem hadde gjort oppgraderingen? Her må googles.
Donorspilleren var en Esoteric UX-1.( dvd utgaven av min egen:cool:). Mannen bak oppgraderingen heter Alex Peychev.

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Enig. En flott Doxapresentasjon og et meget spennende produkt. Var også interessant å høre om den nye referansespilleren selv om den er LANGT utover mine økonomiske preferanser. Slik jeg leste testen, var det selve drivverket som var senasjonelt. Har sendt bladet fra meg. Hva var navnet på donorspilleren? Og hvem hadde gjort oppgraderingen? Her må googles.
Det er slett ikke bare drivverket som er sensasjonelt. For å si det uhyre forsiktig.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg snakker / diskuterer relativt ofte og gjerne hifi, hjemmekino, musikk-/media-oppsett med yngre mennesker, både i og utenfor huset. Jeg har bl.a. en kollega som nylig kjøpte Hegel's nye ( H300, tror jeg..) integrerte forsterker. Han er et av unntakene. Generelt er mitt inntrykk at den yngre garde, vil ha digital musikk, helst via internett, og servert gjennom ( i beste fall ) et anlegg med færrest mulig bokser, som kan brukes til alt innen lyd og bilde. Mange greier seg godt med pc-basert lyd og musikk. Jeg har ikke inntrykk av at det er så veldig mange som synes veldig mye om mange og store komponenter. Det skal være smått, ha mange muligheter for audiovisuelt utstyr, og ha "sånn passe" lyd. Mange klarer seg faktisk med de mest avanserte "lydplankene" med innebygd blu-ray spiller, og tilkopling for sub. Dette finner folk på nettet, El-kjøp, Soundgarden eller hos HiFi-klubben.


Jeg tror at trenden innen A/V er omtrent som med maten; ferdig pakket, enkelt å få fatt i, lite plasskrevende, lett å "tilberede" og innta, og relativt sett rimelig. Da synker også interessen for "tunge" hifi-messer, og for magasiner a la "Fidelity". Flertallet av de jeg har snakket med, leser "Watt" og / eller "Lyd & bilde". I den grad de leser denne type lektyre.
Er jeg for negativ og pessimistisk? Jeg tror ikke det, desverre. Men alt svinger, og pussig nok, aner jeg en gryende interesse for vinyl også hos enkelte unge - så da er det kanskje håp likevel?
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Enig. En flott Doxapresentasjon og et meget spennende produkt. Var også interessant å høre om den nye referansespilleren selv om den er LANGT utover mine økonomiske preferanser. Slik jeg leste testen, var det selve drivverket som var senasjonelt. Har sendt bladet fra meg. Hva var navnet på donorspilleren? Og hvem hadde gjort oppgraderingen? Her må googles.
Det er slett ikke bare drivverket som er sensasjonelt. For å si det uhyre forsiktig.
Nei. Det er nok sikkert rett. Men det var interessant at andre dac-løsninger hadde sånn gevinst også. Og drivverk er første ledd. Og tapt her, er tapt hele veien. Drømmen er få samme kvaliten i cd-riggen som i vinylriggen til slutt.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg snakker / diskuterer relativt ofte og gjerne hifi, hjemmekino, musikk-/media-oppsett med yngre mennesker, både i og utenfor huset. Jeg har bl.a. en kollega som nylig kjøpte Hegel's nye ( H300, tror jeg..) integrerte forsterker. Han er et av unntakene. Generelt er mitt inntrykk at den yngre garde, vil ha digital musikk, helst via internett, og servert gjennom ( i beste fall ) et anlegg med færrest mulig bokser, som kan brukes til alt innen lyd og bilde. Mange greier seg godt med pc-basert lyd og musikk. Jeg har ikke inntrykk av at det er så veldig mange som synes veldig mye om mange og store komponenter. Det skal være smått, ha mange muligheter for audiovisuelt utstyr, og ha "sånn passe" lyd. Mange klarer seg faktisk med de mest avanserte "lydplankene" med innebygd blu-ray spiller, og tilkopling for sub. Dette finner folk på nettet, El-kjøp, Soundgarden eller hos HiFi-klubben.


Jeg tror at trenden innen A/V er omtrent som med maten; ferdig pakket, enkelt å få fatt i, lite plasskrevende, lett å "tilberede" og innta, og relativt sett rimelig. Da synker også interessen for "tunge" hifi-messer, og for magasiner a la "Fidelity". Flertallet av de jeg har snakket med, leser "Watt" og / eller "Lyd & bilde". I den grad de leser denne type lektyre.
Er jeg for negativ og pessimistisk? Jeg tror ikke det, desverre. Men alt svinger, og pussig nok, aner jeg en gryende interesse for vinyl også hos enkelte unge - så da er det kanskje håp likevel?
Jeg tror nok dessverre mange er fornøyd (eller tror de er) med middelmådig (eller dårligere) lyd av den enkle grunn at de rett og slett aldri har hørt god musikk bli spillt på et godt anlegg. Selv har jeg alltid trodd jeg har hatt grei lyd og vært fornøyd med Cerwin Vega o.l intill for et år siden da jeg følte jeg ikke kunne sitte og kose meg med musikken. Det var liksom noe som manglet. Ting har blitt byttet sakte ut, men det store lyset kom ikke før jeg fikk inn en dac i våres. Himmel for en forskjell. Og jeg som hadde sittet og hørt på mp3 rett fra mobil eller PC og via phono inn i anlegget i mange år. Uvitenhet er det nok mange som lider av slik som meg (inntil nylig). :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Erlanddf, det er godt mulig at du har rett. Jeg tror samtidig at for mange, utenom oss reinspikka hifi-entusiaster, er lydbildet fra mye av dette utstyret, slett ikke så verst. Jeg er neppe aleine som har startet med Tandberg Sølvsuper forsterkeri, høyttalere av samme fabrikat, lampettledning til kabler og en Garrard eller Philips vinylspiller? Lydbildet fra dagens mini- eller budsjettanlegg, er mange ganger bedre enn det mitt første anlegg kunne prestere.


Men dette blir veldig O.T. Det jeg vil fram til, er at "the inner circle", eller "menigheten", som noen velger å kalle oss, neppe blir så veldig mye større med årene.

PS: Jeg abbonerer på "Fidelity", og er basic veldig fornøyd med produktet, men ikke med antall utgivelser pr. år. Jeg synes kvartalsvise utgivelser blir for skjelden, men jeg har stor respekt for de ildsjelene som produserer et utmerket produkt.
 
Topp Bunn