Fidelity: Hva jeg ønsker meg

T

Thomas1

Gjest
Blindtesting av signal og høyttalerkabler hadde vært kjærkomment!
Godt du nevnte det. Ventet på at det skulle dukke opp i løpet av tråden.. ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Damer som presenterer nye produkter i bare undertøyet eller uten, mener å ha sett noe lignende i amerikanske bilblader ;D ;D :p :-[ :-/ :-X

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Og da var det fredag igjen ser jeg... ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En blindtest, rent statistisk sett, er et redskap som benyttes slik at man fremsetter en hypotese (e.g. alle kabler låter likt). Blindtestens formål er å motbevise hypotesen med statistisk relevans. Dvs. enten får man et negativt resultat (dvs. hypotesen stemmer ikke) eller et null-resultat. At man får et nullreultat er ikke det samme som at man har bevist hypotesen. Man har bevist at testen ikke greide å motbevise hypotesen.

For å få en blindtest til å bevise at man ikke greier å høre forskjell på kabler, så må man sny hypotesen på hodet og jobbe derfra. Sånn rent målemessig så sliter man litt med å få metodikken til å henge på greip...

Det sagt, så er lyttesituasjonen under en blindtest så totalt forskjellig fra en normal lyttesituasjon at jeg tviler på at en blindtest overhodet er egnet til å avsløre noe særlig.

Musikk er noe som man setter seg ned for å lytte til, noe som skal vekke følelser, drømme seg bort, bli glad av, bli trist av, bli oppstemt av, bli avslappet av osv. Laboratorieatmosfæren som nødvendigvis må bli under en blindtest er så totalt fjernt fra å frembringe følelser at evnt. resultater nesten ikke vil ha noe relevans for det å lytte på musikk....

Under Løkkens blindtest, så var det en person som traff riktig med svært høy sikkerhet. Nå er jeg ute av stand til å lokalisere den posten der han kommenterte sin lyttemetode, men kort sagt så ble det gjort under avslappede forhold over lang tid og flere økter - altså, helt ulikt fremgangsmåten som normalt benyttes under en dobbel blindtest.

Johan-Kr

B

Back_Door

Gjest
Jeg mener kort og godt at dersom hifi-pressen benytter blindtester i større grad til å verifisere sine egne lytteinntrykk, økes troverdigheten og dermed vår nytte av den samme pressen. Jeg kan ikke forstå at journalistene skal bli mer stresset fordi de ikke får vite hva de lytter til i nuet ::)
At de kan bli stresset av å møte seg selv i døra, kan jeg dog forstå ;) Det med tanke på at de kanskje ikke hører de ENORME forskjeller som de tidligere har påstått om samme utstyr, men da under "normal" test.
Jeg etterlyser dermed ikke vitenskapelig holdbar dokumentasjon, men en mer troverdig testmetodikk hos pressen.

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Kabel-debatt igjen? Og jeg som trodde at denne linken skulle gi skribentene i Fidelity et vink over ulike produkter som bladet kunne teste..... ???

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det er sikkert ikke nevnt tidligere ::), men mer vinylstoff hadde vært topp ;-)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Kunne tenke meg en maktkamp mellom Musical Fidelity A5cr og Bryston 4Bsst ;D

Og muligens en lignende mellom feks Parasound New Classic og Midgard Oberon 4.1

Ikke nødvendivis for å kåre en direkte vinner,men heller for å vise de sterke og svake sidene til effektforsterkerene.

Samme prinsippet kan jo brukes på høytalere og.
Med Focal og Respons,Proac mot Patos og lignende i noenlunde like prisklasser head to head.

K

kbwh

Gjest
RoDas "minimonitorer vs. LS3/5A" i nr. 23 fikk meg til å ønske meg en sammenlikning av BBC-klassikeren og Sonus faber Concertino Domus. Jeg har ikke hørt at noen har gjort akkurat det ennå, og Sf C'tino D ligger vel prismessig greit til i forhold til de to engelske som var med i nr. 23 også. RoDas call dette.

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
ønsker meg Blindtest av integrerte forsterkere som feks Thor Mk2 og Hegel H200 (20 000 nk r +- klassen)mot noen tunge billige Kinesere eks Cayin S200 -Zindak XV6950 .
Tema Eks "du får det du betaler for " :)

O

om.s

Gjest
Jeg bruker dette innlegget som grunnlag for følgende:

Mange i denne tråden påpeker at kabler kun er ment som den siste fintuning av et anlegg. Hvordan kan dere da svelge at hifi-journalister beskriver forskjellene som dramatiske?
Store ord om små forskjeller, det har vel de fleste fått med seg, eller?!!....

mvh

O

om.s

Gjest
Kabel-debatt igjen? Og jeg som trodde at denne linken skulle gi skribentene i Fidelity et vink over ulike produkter som bladet kunne teste..... ???
Det dukker opp mye nytt og spennende, der mener jeg det ligger en liten utfordring, å gå opp nye stier ifht å presentere nye merker, produkter osv.. ikke "bare" gå i allerede godt opptråkkede spor...
Men Norge er ett lite HiFi land....

mvh

B

Back_Door

Gjest
Store ord om små forskjeller, det har vel de fleste fått med seg, eller?!!....

mvh
Dersom man bruker så store ord om egentlig svært små forskjeller, hvordan skal man da beskrive de forskjellene som VIRKELIG er store ??? Man får kort og godt et språkproblem ;)

O

om.s

Gjest
Dersom man bruker så store ord om egentlig svært små forskjeller, hvordan skal man da beskrive de forskjellene som VIRKELIG er store ??? Man får kort og godt et språkproblem ;)
Da tyr man til metaforene ;).

Dette er vel ett forklarings problem de fleste som vil førsøke å beskrive opplevelser og anlegg før el siden har hatt el står overfor.
Men så lenge man vet at det er slike, ja da ser jeg egentlig ikke problemet, er jeg usikker på noe henter man merr info el tror jeg dette kan være feil, ja da er det duket for en liten test hjemme, om det noe man finner så interressant at det kan være snakk om handel....

mvh

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Nei nei, man skal gå baklengs inn i fremtiden, fremtiden er vinyl  ;) :D.......

mvh
Leste du ikke resten av innlegget mitt? Jeg går baklengs, men kunne jo vært fint å få ryddet plass til noen flere plater i hylla.

O

om.s

Gjest
Jeg ønsker at om.s. skifter tapet! ;D
Vintage!! men den er ikke min!, det er konas og den er visst også populær igjen, men det lurer en liten oppussing i bakgrunnen  ;) ;D .....

mvh

O

om.s

Gjest
Leste du ikke resten av innlegget mitt? Jeg går baklengs, men kunne jo vært fint å få ryddet plass til noen flere plater i hylla.
Det gjorde jeg men jeg hang meg litt positivt opp i denne setningen, og det ble som det blev ;) :) .....

mvh

K

kbwh

Gjest
Vintage!! men den er ikke min!, det er konas og den er visst også populær igjen, men det lurer en liten oppussing i bakgrunnen  ;) ;D .....

mvh
Vis kona bildet av Fosses rom og si "sånn vil jeg ha det" og helt plutselig har du fått deg hvite vegger og Montana. Det vil passe Audionet og WB.
Se det, helt gratis ufaglært og uforpliktende interiørkonsulentbistand! ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ikke vær så beskjeden nå, Valentino. Du er muligens ufaglært på området, men driver du å anbefaler Monana til folk, betyr det at du har det i blodet! :)

K

kbwh

Gjest
Det er dessverre alt for lite god arkitektur i verden. Montana er et flott utgangspunkt for god interiørarkitektur etter min (særdeles ufaglærte) oppfatning.

For å dra dette inn mot topic så kunne Fidelity testet konevennlige plasseringsløsninger (Montana, IKEA, Clic og Argon f.eks). Mon tro om de ville høre forskjeller fra et Targetrack?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mulig, men tror du ikke det ville startet nok en overhysterisk debatt her inne?Blindtesting av Montana vs,. Ikea, "er det målbart" osv......Jeg grøsser ved tanken!

K

kbwh

Gjest
Neida neida, ingen blindtest, bare gode gamle visioeurale synsinger med et innslag av prishensyn. Clic vinner siden det er dyrest.

K

kiwi

Gjest
Dette er jeg helt enig med deg i Slinger, meget fornuftig resomang ;)
Jeg har aldri forstått hvorfor kabler skaper slike voldsomme debatter og opphetede følelser blant audiofile?

Kabler har alltid vært det som forandrer lyden minst i mine anlegg.
Forskjellene er der,men betraktelig mye mindre enn om en skulle bytte forsterker,cd spiller eller høytalere.

Så hvorfor ikke bruke kabler som de er ment?
Som et verktøy til å fintune anlegget?

K

kbwh

Gjest
Siden jeg har drevet litt med ledninger de siste få ukene har teksten på DumDum Boys' Bulldetektor dukket opp brokkevis i hodet:

Nonstop jeg mener uten stans
Trenger ingen høye tanker for å tenke høyt

En bløff er en bløff selv om den blir trodd

Store ord om små saker
Dritt er sunt for blomster

Sånne mengder bambus at det skygger for sola

Det er mer. Skulle tro de hadde skrevet sangen som en kommentar til kabeldebattene her inne.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.803
Torget vurderinger
28
Clic så jo unektelig pent og praktisk ut. Men med hensyn til lydmessige kvaliteter, er dette noe annet enn en mdf-reol à la Montana eller andre produsenter?

Er de verre enn USM Haller i pris? Uten at jeg dermed mener at sistnevnte er egnet til hifi-rack. (Ellers takker jeg for tilliten Valentino)

K

kbwh

Gjest
Clic så jo unektelig pent og praktisk ut. Men med hensyn til lydmessige kvaliteter, er dette noe annet enn en mdf-reol à la Montana eller andre produsenter?
Jeg hører ikke til dem som bruker lassevis med tid og krefter på oppstilling av elektronikk (Grammofoner, som er mekanikk er unntatt), og jeg tror ikke det er signifikante lydmessige forskjeller på disse.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.803
Torget vurderinger
28
Uten å spore av diskusjonen til underlag, så har du helt rett mht platespillere. Jeg mener nå også at det er reel forskjell på underlag for en del annen elektronikke også. Men, jeg tror ikke nødvendigvis det må være spesialreoler. Når det gjelder Clic så synes jeg dette ser mer ut som standard reolsystem enn noe som er produsert for viberasjonsdemping (men, jeg har null peiling på produktet og burde ikke uttale meg). At det er veggmonterbart ser jeg derimot som stor fordel.

K

kbwh

Gjest
Jeg kan gjerne la meg fortelle at en litt kilent konstruert rørpreamp er mer følsom for mekanisk påvirkning enn f.eks. en Linn Majik Control uten å protestere på det.

Etter å ha vurdert både Clic og Argon har jeg landet på Montana, spesielt på grunn av den fleksibile repeterbarheten det gir mulighet til.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.803
Torget vurderinger
28
For ikke å snakke om muligheten for å nytte samme system til cd-samling, plate-samling, bøker, kopper og kar. Utall av dører, skuffer, kulører, tresorter og faktisk materialer. Blir nok bra skal du se.

K

kbwh

Gjest
Der skrev du hva jeg mente å skrive! Snakker om krøkkespråk i mitt forrige innlegg!

Topic: Du trenger ikke gjøre noe med billedkvaliteten, KV!

O

om.s

Gjest
Se det, helt gratis ufaglært og uforpliktende interiørkonsulentbistand!  ;D
Helt ærlig Valentino, dette og den forrige er en av de teiteste kommentarene jeg har lest (OT) i noen topic på lenge, selv om det sikkert var en spøk så kan jeg ikke se sammenhengen mot hverken Fidelity, god lyd, WB, Audionet el annet, det som fremstår er kanskje ett magert forsøk å sette fokus på egen "fortreffelig" smak....
Men som sagt tidligere, du er hjertelig velkommen innom på en lytt, om det om det blir med ny el gammel tapet, tja se det vet jeg ikke enda ;) ......

mvh

O

om.s

Gjest
Da ber jeg så meget om unnskyldning, om.s. Det var slett ikke meningen å tråkke på dine tær.

Hva gjelder relevans til topic har flere enn jeg svin på skogen, både i denne og andre tråder.
Det var kanskje bare en dårlig, for meg spøk som gikk meg forbi, litt amper er jeg nok også for å ha misset mer enn halve messen pga noe sykdom i nær familie, kanskje hadde den falt i bedre jord om humøret hadde vært bedre, forøvrig ingen såre tær, slenger man med leppa som jeg ofte selv gjør så får man jo ta det som kommer ;) :D

mvh

Topp Bunn